استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی گیاهی

حالت تهوع و استفراغ یکی از رایج ترین مشکلات کودکان است تا زمانی که تکرر نداشته باشد مشکل جدی طلقی نمی شود، استفراغ در کودکان می تواند به دلایل مختلفی از جمله مسمومیت غذایی، گرما زدگی، ماشین گرفتگی و… ایجاد شود.

در این مقاله سپید گستر در رابطه با استفراغ و تهوع در کوکان و 13 روش درمان خانگی آن را خواهیم آموخت.

استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی
استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی

استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی

همان گونه که در مباحث قبلی اشاره شد تهوع و استفراغ در کودکان یکی از شایع ترین اتفاقات در کودکان است، تهوع در کودکان زمانی اتفاق می افتد که عضلات دیواره معده دچار انقباض شده و محتویات معده به مری برگشته و از طریق دهان و بینی خارج می شود.

در صورتی که کودک تان به صورت مداوم حالت تهوع دارد و یا از طریق استفراغ غذای خود را پس می دهد ضروری است که حتما به پزشک مراجعه کرده و کودک تان را درمان کنید.

استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی
استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی

علائم بیماری تهوع در کودکان

تهوع و بالا آوردن محتویات و مایعاتی که کودک خورده است از طریق دهان و بینی از اصلی ترین علائم بیماری تهوع در کودکان است.

علل تهوع کودکان

استفراغ و تهوع در کودکان به دلایل مختلفی رخ می دهد، مهم ترین علل تهوع کودکان را در ادامه معرفی می کنیم.

عفونت، ویروس و باکتری

عفونت ویروسی و باکتریایی از رایج ترین دلایل استفراغ و تهوع در کودکان است، معمولا اغلب باکتری ها از طریق ویروس سرماخوردگی به بدن کودک وارد شده و موجب تهوع و استفراغ در کودکان می شوند.

عفونت معده از دیگر دلایل حالت تهوع و استفراغ در کودکان است، در صورتی که عفونت ویروسی یا باکتریایی از دلایل اصلی تهوع و استفراغ کودک باشند در طی 1 روز بهبود پیدا خواهد کرد، در غیر این صورت علت تهوع و استفراغ چیز دیگری است.

مصرف مواد غذایی مسموم

در صورتی که کیفیت غذاهایی که کودکان مصرف می کنند پایین باشد و با معده کودکان سازگاری نداشته باشد، باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ در کودکان می شود.

استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی
استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی

مصرف مواد سمی

از دیگر دلایل حالت تهوع و یا استفراغ کودکان استفاده کودکان از مواد سمی، شیمیایی، مواد مخدر و… است.

گریه کردن بیش از حد

از دیگر علل تهوع و استفراغ در کودکان می توانیم به گریه کردن طولانی مدت کودکان اشاره کنیم، چرا که گریه می تواند منجر به بسته شدن گلو شده و این اتفاق باعث حالت تهوع و استفراغ در کودک می شود، در صورتی که تهوع و استفراغ به علت گریه کردن بیش از حد باشد نوعی واکنش طبیعی بدن طلقی می شود و تنها کافی است که کودک تان را آرام کنید.

انسداد روده

در صورتی که حالت تهوع کودک به صورت ناگهانی و دائمی اتفاق بیوفتد احتمال دارد که روده کودک دچار انسداد شده باشد، اگرچه که انسداد روده در کودکان بسیار نادر است اما توسط پزشکان گوارش گزارش شده است.

حالت تهوع ناشی از حرکت

امکان حالت تهوع و استفراغ در کودکان در اثر حرکت وجود دارد، در صورتی که کودکان توسط والدین در طول روز به مدت طولانی با ماشین یا پیاده در حرکت باشند دچار تهوع و استفراغ می شوند.

13 روش درمان خانگی

در این بخش به معرفی 11 روش درمان خانگی تهوع و استفراغ در کودکان می پردازیم، توجه داشته باشید در صورت بروز این مشکل در کودکان به پزشک مراجعه کرده و پس از مشورت با پزشک از روش هایی که در ادامه توضیح می دهیم استفاده کنید.

استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی
استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی

استفاده از مایعات

مصرف مایعات زیاد و غذاهای آبکی همچون سوپ و… یکی از روش های خانگی درمان تهوع و استفراغ است، آب بدن کودکان از طریق استفراغ کاهش پیدا می کند، از این جهت ضروری است برای جبران این موضوع از مایعات به وفور استفاده شود.

استتفاده از ترکیب زنجبیل و عسل

زنجبیل و عسل دو نوع ماده غذایی ضد تهوع هستند که ترکیب آن ها از تهوع و استفرغ در کودکان جلوگیری می کند.

مصرف سرکه سیب

سرکه سیب ماده ای ضد میکروب است و مصرف آن به رفع سموم بدن کمک می کند و تهوع و استفراغ در کودکان را درمان می کند، ترکیب سرکه سیب با عسل و آب می تواند یک از روش ها برای رفع این مشکل باشد.

مصرف نعناع

مصرف نعنا از دیگر روش های جلوگیری از تهوع و استفراغ شناخته می شود، در صورتی که کودک تان دچار حالت تهوع یا استفراغ شده می توانید برای رفع این مشکل به او برگ نعناء داده و یا از ترکیب عصاره نعنا، آب لیمو و عسل به استفاده کنید.

مصرف زیره سبز

زیره سبز از مواد غذایی مفیدی است که می تواند موجب تحرک آنزیم های گوارشی شده و مشکلات گوارش را از بین ببرد، در صورتی که کودک تان دچار مشکلات گوارشی است می توانید مقداری زیره سبز را کوبیده و داخل آبحوش بریزید و به کودک تان بدهید.

استفاده از لعاب برنج

در صورتی که کودک تان به علت تهوع و استفراغ دچار التهاب معده شده باشد توصیه می شود برای رفع این مشکل از لعاب برنج استفاده کنید.

مصرف رازیانه

از دیگر خوراکی هایی که به درمان تهوع و استفراغ در کودکان کمک می کند رازیانه است، چرا که دانه های رازیانه خواص ضد میکروب داشته و به عنوان نوعی آرامش دهنده برای سیستم گوارش محسوب می شود، خوراندن سه مرتبه جوشانده رازیانه در روز به کودک یکی از راه های رفع این مشکل در کودکان است.

استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی
استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی

 

استفاده از هل

مصرف دانه هل یکی از دیگر روش های درمان استفراغ و تهوع است، برای درمان تهوع و استفراغ می توانید مقداری دانه هل را با شکر ترکیب کرده و به کودک تان بخورانید.

استفاده از میخک

میخک یکی از گیاهانی است که مشکلات سیستم گوارش را بهبود می بخشد، برای درمان استفراغ و تهوع مقداری از میخک به کودک تان بدهید در صورتی که فرزندتان خیلی کوچک است، می توانید جوشانده میخک و عسل را باهم ترکیب کرده و به او بدهید.

مصرف ترکیب پیاز و زنجبیل

از آن جایی که پیاز نوعی آنتی بیوتیک محسوب می شود استفاده از آن برای درمان استفراغ مفید است، ترکیب آب پیاز و زنجبیل یکی از موادی است که مصرف آن به رفع تهوع و استفراغ کمک می کند.

استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی
استفراغ و تهوع در کودکان و 13 روش درمان خانگی

استفاده از گیاه اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی معطر است که می تواند احساس خوشایندی را در کودکان ایجاد کند، می توانید برای کاهش تهوع و استفراغ کودک تان این گیاه را بر روی بالش او قرار دهید تا بو بکشد.

مصرف دارچین

مصرف دارچین یکی دیگر از روش های درمان حالت تهوع و استفراغ کودکان است.

استفاده از بابونه

بابونه از دیگر گیاهان دارویی مفید است که در کودکان آرامش ایجاد می کند و نوعی مسکن طبیعی محسوب می شود، این گیاه می تواند کودکان را آرام کرده و استفراغ او را کنترل کند.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید