علت و نشانه های دل درد کودکان +روش درمان

یک مشکل شایع دل درد در کودکان و نوزادان است و خانواده های آن ها برای رفع دل درد فرزند خود به پزشک کودک مراجعه می کنند و نگران هستند، این دل درد در کودکان دلیل های مختلفی دارد، این دلیل ها ممکن است خیلی ساده و یا در بعضی از موارد خیلی حاد باشد، اگر شما وظیفه نگهداری از کودک در منزل را برعهده دارید یا نوزاد و کودک دارید ما را در این جا همراهی کنید تا با دلایل دل درد آشنا شوید.

علت دل درد اطفال

دستگاه گوارش یکی از دستگاه های داخلی بدن است که بسیار پیچیده است و شامل اعصاب و ماهیچه های پیچیده است که غذا  از طریق آن به فرآیند هضم می آید و در مسیر از بلعیده شدن تا دفع شدن حمل می شود، اعصاب این قسمت در بعضی از کودکان خیلی حساس است طوری که ممکن است در پاسخ به فعالیت های عادی روده درد ایجاد شود.

بیشترین احتمال دل درد در کودکان و دلیل دل پیچه در آن ها غذا به حد کافی نخوردن، دفع نشدن یا ترکیبی از این دو است، در بعضی موارد یک مشکل خاص باعث دل درد می شود مانند یبوست، سوزش سر دل یا آلرژی غذایی، در بعضی از موارد هم علت درد واضح نیست و ممکن است هرگز کشف و فهمیده نشود.

طبق گفته ی متخصصان اطفال عفونت، استرس و یا کمبود خواب می تواند اعصاب روده کودکان را نسبت به درد حساس کند، در بعضی موارد هم علت این دل درد ها مشکل زنتیکی است و ارثی است  که در این صورت یکی از اعضای خانواده حتما یک مشکل مشابه باید داشته باشد.

دل درد کودکان
دل درد کودکان

عفونت گوارشی:

یکی دیگر از دلایل دیگری که دل درد را به همراه دارد آنفولانزای معده یا گاسترونتریت روده است که دلیل به وجود آمدن این مشکل عفونت های باکتریایی یا ویروسی در معده و روده کودکان است، در این حالت کودک دچار تب، استفراغ و اسهال می شود، برای بهبود و درمان عفونت باکتریایی حتما باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید ولی عفونت های ویروسی آسان تر و راحت تر درمان می شوند و بهبود می یابند.

یک عفونت ویروسی هپاتیت A است که در آن به صورت ناگهانی دچار دل درد می شوید اما خوشبختانه این بیماری نادر است.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

درمان:

برای درمان و بهبود یافتن دل درد ناشی از عفونت‌ ها باید به پزشک کودکان مراجعه کنید تا با مصرف دارو و توصیه‌ های غذایی کودک درمان شود.

مسمومیت غذایی:

اگر مدتی بعد از غذا خوردن کودک شما دل درد، اسهال و استفراغ می شود احتمالا به مسمومیت غذایی دچار شده است، در غذاهایی مانند گوشت گاو، ماهی و سس مایونز باکتری های مضری وجود دارد که باعث مسمومیت می شود.

 

تند غذا خوردن و بیش از حد خوردن هم باعث دل درد در کودکان می شود که در این موارد در سیستم گوارش فرد گازی تولید می شود که این نفخ باعث درد و ناراحتی در کودک می شود.

درمان:

برای درمان و بهبود دل درد در کودکان به علت مسمومیت غذایی چند راه وجود دارد که عبات اند از: مصرف داروی تجویز شده توسط پزشک مثل شربت دل درد یا قرص دل درد، استفاده از حوله گرم یا کیسه آب جوش که روی شکم کودک باید قرار دهید یا نشاندن کودک در وان آب گرم تا از میزان درد کم شود.

دل درد کودکان
دل درد کودکان

ناراحتی معده:

خوردن بعضی از غذاها، استرس، استفاده از دارو و عفونت هلیکوباکترپیلوری باعث می شود تا اسیده معده در کودک بیش از حد ترشح شود و در قسمت بالای معده در زیر دنده ها و در بعضی مواقع در کل قفسه سینه درد و سوزشی ایجاد شود، غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی و سس آن، غذاهای ترش و چرب، آب میوه ها، مرکبات و …احتمال دارد که در کودک سوزش معده را به وجود آورد.

بعضی کودکان به بعضی مواد خوراکی مانند آجیل، لبنیات، ماهی، تخم مرغ و … حساسیت دارند و اگر استفاده کنند در معده آن ها سوزش ایجاد می شود که باعث ناراحتی کودک است، معمولا وقتی کودک دفعه اول این مواد حساسیت را زا را بخورد به آن واکنش نشان خواهد داد.

درمان:

برای اینکه سوزش و درد کودک در معده کم شود و درمان یابد حتما باید با پزشک او مشورت کنید، در بیشتر مواقع مصرف نکردن غذاهای نامناسب و اسیدی و مصرف داروهای آنتی اسید موثر است.

یبوست:

دلیل دیگر دل درد در کودکان یبوست است، چون در این حالت کودک مدفوع را هر چند روز 1 بار و به سختی دفع می کند، این درد می تواند خفیف یا شدید باشد، دل درد هایی که در سمت راست شکم نزدیک ناف احساس می شود مربوط به یبوست است، اگر در روده بزرگ انقباض اتفاق بیفتد ممکن است شدت دل درد زیاد شود.

دل درد کودکان
دل درد کودکان

درمان:

برای این که یبوست درمان شود باید آب فراوان نوشید و از مواد غذایی ملین مانند کشمش، انجیر، گلابی و غذاهایی که فیبر دارند استفاده کرد و همچنین تحرک و فعالیت بدنی را هم زیاد کرد، می توان در منزل دل درد که دلیل آن یبوست است را درمان کرد.

گرفتگی عضلات شکم:

کودکانی که تحرک زیاد و فعالیت ورزشی دارند دچار گرفتگی عضلات شکم و در نتیجه دل درد می شوند، درد گرفتگی یا اسپاسم عضلات اگر به آن فشار وارد شود بیشتر می شود.

درمان:

برای کاهش درد گرفتگی عضلات می توان از پمادهای مخصوص درد عضلانی استفاده کرد یا حوله گرم یا کیسه آب جوش روی شکم کودک قرار داد.

در بیشتر موارد دل درد کودکان با روش های خانگی بهبود می یابد، آب کافی نوشیدن و استراحت کردن کمک می کند درد دل کودکان کم شود، در صورت داشتن تب خفیف می توانید از استامینوفن مصرف کنید اما اگر درجه تب بالا بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

دل درد و بی اشتهایی در کودکان

مشکل و بیماری های متعددی وجود دارند که می تواند باعث کم شدن اشتها و دل پیچه در کودک شود، بیشتر یاد گرفتن در مورد این علت ها می تواند به شما در پیدا کردن روش هایی برای آرام کردن نشانه ها و درمان دل پیچه کمک کند و باعث می شود کودک شما احساس بهتری پیدا کند، نکته اول در دل درد و بی اشتهایی این است که جدا از علت ایجاد آن اگر بعد از چند ساعت دل درد برطرف نشد یا حتی بدتر و شدید تر شد باید برای درمان آن به پزشک اطفال تماس گرفته شود زیرا بعضی از دلایل نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

شکم درد کودکان

به نقل از betterhealth -  بسیاری از کودکان مبتلا به درد شکم در طی چند ساعت یا چند روز بدون درمان خاصی بهبود می یابند و اغلب نمی توان دلیلی برای آن پیدا کرد.
اگر درد یا مشکلات دیگر ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.
آپاندیسیت یکی از شایع ترین دلایلی است که کودک شما ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

دل درد کودکان
دل درد کودکان
 

علل بی اشتهایی و تهوع در دل درد

در بیشتر موارد اتفاق افتادن این دو علت به صورت گذرا نشانه ای از وجود مشکل در بدن کودک نیست، به طور کلی اشتهای کودکان با رشد بدن کاهش پیدا می کند و این نشانه به این معنا است که بدن کودک تان به غذای کمتری نیاز دارد با این وجود در برخی موارد کاهش اشتها همراه با دل درد می تواند نشان دهنده ی چیز جدی تری باشد.

مثلا یکی از دلایل بی اشتهایی در کوکان این است که تعادل باکتری ها و ویروس های معده به هم می خورد که همراه با درد و بی اشتهایی است، باعث حالت تهوع در کودک می شود و درنتیجه کودک کم غذا می خورد، باکتری به نام هایکوباکترپیلوری وجود دارد که می تواند زخم معده در کودک را به وجود آورد و اشتها را کم کند، همچنین کاهش اشتها به آپاندیسیت و عفونت ادرار ربط دارد پس به محض مشاهده با یک پزشک متخصص مشورت کنید، این نشانه ها هرگز نباید چندین ساعت ادامه دار باشد ضمنا تشدید و افزایش آن ها نشانه خوبی نیست و حتما باید توسط پزشک معاینه شود.

درمان دل درد کودکان

اکثر درد هایی که کودکان در ناحیه شکم گزارش می‌کنند، دل درد، دل پیچه، شکم درد، درد زیر دل است، ممکن است بپرسید برای دل پیچه چه چیزی خوب است ؟ پزشکان برای رفع  آن ها از روش‌ های زیر استفاده می‌ کنند:

  • ایجاد برخی از تغییرات در رژیم غذایی کودک مانند پرهیز از مصرف غذاهایی مانند بروکلی و گل کلم که باعث تولید گاز در دستگاه گوارش می‌ شوند، غذا های سرخ شده، نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه و غذا های تند و پر از ادویه
  • مصرف دارو هایی که به رفع گرفتگی شکم یا کاهش میزان اسید معده کمک می‌کنند
  • مصرف دارو های ضد درد( قرص دل درد، قرص دل پیچه، شربت دل درد کودکان، داروی ضد دل پیچه)
  • تکنیک‌ های آرامش‌ بخش مانند ماساژ شکم و نواحی اطراف ناف
دل درد کودکان
دل درد کودکان

داروی دل درد کودکان

بعضی از کودکانی که دل درد دارند ممکن است نامزد مناسبی برای استفاده از داروی دل درد باشند، اگر درد دل طوری باشد که زندگی روزانه کودک و والدین او را تحت تاثیر قرار دهد داروهایی که نام برده می شوند ممکن است مفید باشند و باعث شود که درمان کودک به سادگی انجام شود:

  • دارو های ضداسپاسم برای کودکانی که درد گرفتگی مرتبط با حرکات روده دارند
  • ملین‌ ها برای مبتلایان به یبوست
  • دارو های سرکوب‌کننده تولید اسید برای کسانی که معده درد و سوء هاضمه دارند

اگر کودک به هیچ کدام با هیچ کدام از این درمان ها بهبود نیابد ممکن است دارو هایی را در دوز پایین دکتر تجویز کند که نام آن ها داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای است که در دوز های بسیار بالاتر برای درمان افسردگی استفاده می شوند.

این دارو های افسردگی در دوز های پایین می توانند یک مسکن عالی باشند، گاهی اوقات برخی از روش های درمان روان شناختی مثل رفتار درمانی و هیپنوتیزم به کودک کمکم می کند با درد دل عملکردی و بقیه عوامل استرس زا کنار بیاید، خوشبختانه دل درد عملکردی همیشه درمان دارد، حدود 50% کودکان مبتلا به دل درد عملکردی با انجام معرفی هایی که صورت گرفت طی چند هفته تا چند ماه درمان می شوند.

درمان خانگی دل درد کودکان

برای دل درد کودکان چه چیزی خوب است ؟ در بیشتر موارد این درد بیش از 1 یا 2 ساعت طول نمی‌ کشد و اغلب با استفاده از روش‌ های زیر بهبود پیدا می‌کند:

  • استراحت کردن و دراز کشیدن
  • استفاده از کمپرس گرم روی شکم
  • ماساژ آرام شکم و نواحی اطراف ناف که به رفع گاز و سوء هاضمه کمک می‌کند
  • مصرف جرعه جرعه آب و مایعات شیرین نشده

قبل از مصرف هر داروی خارج از نسخه باید با پزشک مشورت کنید، مثلا ایبوپروفن در بعضی از دل درد ها می تواند این درد را تشدید کند و لازم است که بدانید برای دل درد کودک چه چیزی مناسب است، اگر دل درد کودک شما مزمن است می توانید با نوشتن چیزهایی که در طول روز استفاده می کنید محرک درد را پیدا کنید.

در آخر اگر دل درد مشکلی است که مرتبا در کودک شما به وجود می آید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید، شناختن علت درد در بیشتر موارد جدی نیست و تغییر ایجاد کردن ساده در برنامه غذایی کودک می تواند این درد مزمن را کم کند، برا استخدام کردن پرستار کودک در منزل از پرستاری سپید گستر کمک بگیرید.

دل درد نوزاد یکی از دردهای رایجی است که والدین را نگران و درمانده می‌کند. سیستم گوارشی کودک نیاز به زمان برای رشد و کامل شدن دارد بنابراین مشکلاتی نظیر نفخ، رفلاکس، یبوست، استفراغ و اسهال باعث ناراحتی و دل درد در او می‌شود. در این مقاله به دلایل دل درد در نوزادان می‌پردازیم.
اگر خودتان نگهداری کودک در منزل را بر عهده دارید یا پرستار کودک وظیفه رسیدگی به دلبندتان را دارد آشنایی با دلایل دل درد نوزاد به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید علت درد را شناسایی و برای آرام کردن کودکتان اقدام کنید، در صورت نیاز به پرستار کودک برای نگهداری و مراقبت از نوزاد و کودکتان با مجموعه خدمات پرستاری سپید گستر تماس حاصل فرمایید.

دل درد نوزاد
دل درد نوزاد

دل درد به دلیل نفخ

عدم تکامل دستگاه گوارش نوزاد و  ورود گاز معده به دلیل باکتری‌ های موجود در سیستم گوارشی، گریه نوزاد، شیر خوردن و ورود دلایل دل درد نوزاد میباشند. با ورود گاز در روده‌های نوزاد شکم او معمولا کمی متورم می‌شود و نوزاد شروع به نق زدن و گریه می‌کند.

گریه کردن نیز باعث ورود هوای بیشتر به روده‌هایش شده و درد را تشدید می‌کند. این دردها معمولا در ماه دوم زندگی نوزاد به اوج خود می‌رسد اما کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
برای برطرف کردن نفخ نوزاد باید نوزاد را خوابانده و پاهایش را به آرامی مانند دوچرخه زدن حرکت دهید.

البته این کار را به آرامی انجام دهید. اگر این کار اثری نداشت برای درمان دل درد نوزاد از قطره سایمیتیکون استفاده کنید. این قطره کاملا بی‌ضرر است و دل درد نوزادان را برطرف می‌کند.

دل درد به دلیل رفلاکس معده

رفلاکس معده به شکل بیرون ریختن آب دهان کودک خود را نشان می‌دهد. بیشتر نوزادان به دلیل عدم تکامل دستگاه گوارش دچار رفلاکس معده می‌شوند. معمولا نوزاد شیر را سریع و به مقدار زیاد می‌خورد. شیر قبل از هضم کامل به دلیل ضعف معده و مری به راحتی در دستگاه گوارش بالا می‌آید.
برای جلوگیری از ایجاد رفلاکس در نوزاد بهتر است هنگام شیر دادن به نوزاد کمی وقفه ایجاد کنید تا آروغ بزند و غذا فرصت برای هضم شدن داشته باشد. با این کار باد اضافی وارد روده نوزاد نمی‌شود و در نتیجه دل درد نمی‌گیرد.
پس از اینکه نوزاد از خوردن شیر سیر شد حتما باید آروغش را بزند. بدن کودک را در وضعیتی قرار دهید که بتواند راحت آروغ بزند. با مالیدن پشت کودک یا خواباندن آن به پهلو و ماساژ پهلوی دیگر کودک به او کمک می‌کنید راحت‌تر آروغ بزند.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که به مدت بیست دقیقه پس از شیر خوردن کودک را نخوابانید و در حالت ایستاده نگه دارید تا غذایش هضم شود.
اگر رفلاکس در نوزاد شدید باشد معمولا به شدت گریه می‌کند. سرفه کردن، تنفس مشکل، استفراغ و… نیز در این نوزادان به وجود می‌آید. در این موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

دل درد نوزاد
دل درد نوزاد

دل درد به دلیل یبوست

یبوست در نوزادان معمولا به دلیل تغییر غذا اتفاق می‌افتد. اگر شیر خشک جایگزین شیر مادر شود و یا برعکس و یا غذای جامد به تغذیه کودک اضافه شود کودک دچار یبوست می‌شود. اگر نوزاد در حین مدفوع به خود فشار می‌آورد و رنگ مدفوعش تیره است یبوست دارد.
معمولا برای درمان یبوست نوزاد با توجه به سن او آب سیب یا آب گلابی تاثیر بسیار خوبی دارد. در بعضی مواقع نیز پزشک برای درمان یبوست نوزاد شیاف گلیسیرین تجویز می‌کند. این شیاف با چرب کردن مجرای خروج مدفوع باعث می‌شود دفع راحت‌تر صورت بگیرد.

دل درد کودکان
دل درد کودکان

دل درد به دلیل اسهال

نوزاد به دلیل قرار گرفتن در معرض ویروس دچار اسهال می‌شود. این ویروس ممکن است از کودک دیگری به او منتقل شده باشد یا از طریق غذای آلوده وارد بدنش شود. برای درمان اسهال، اگر کودکتان سنی دارد که می‌تواند به جز شیر، مواد غذایی دیگر بخورد موز، پوره سیب، نان تست و برنج بسیار مفید است.
اسهال در کودکان در صورت ادامه داشتن بسیار خطرناک است و بدن کودک را دچار کم‌آبی می‌کند. در این موارد حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 19
  1. وهاب 2 سال قبل

    خیلی هم عالی و درست،مرسی???

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و تشکر از نظر زیباتون

  2. اوا جون 2 سال قبل

    عالی دستتون درد نکنه

    1. sepidadm 2 سال قبل

      با سلام خدمت شما تشکر از نظرتون

  3. ساناز 2 سال قبل

    باسلام دختر من۶ سالشه دچار اومیکرون شده و هنوز بعد چند روز میگه که حالش بده دکتر هم بردم اما میگه دلم درد میکنه،چیکار کنم؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      با سلام و عرض ادب بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و چکاپ را حتما انجام دهید تا مطمئن شوید

    2. فاطمه 2 سال قبل

      عااالی و جامع👌

      1. اقدس 2 سال قبل

        سلام و عرض ادب کودکی دارم دو ساله الان یه چند وقتی هست روزی چند مرتبه و برای یک لحظه دستهاشو به نشانه دلدرد روی شکمش میزاره بعد آرام میشه علت چی ممکنه باشه

        1. sepidgostar 2 سال قبل

          سلام برای این موارد حتما به پزشک مراجعه کنید و به پرسش در سایت ها بسنده نکنید

  4. فاطمه 2 سال قبل

    سلام دخترم ۱۲ سالشه شکمش در طول روز دردش میکنه چکار کنم

  5. 😥 2 سال قبل

    سلام میش کمک کنید من امیکرون رو درست کردم رفم مدرسه بقیه مریض کردم الان خودمم مریصم

  6. مریم 2 سال قبل

    مطلب خوب و مفیدی بود

  7. موسی امامی 2 سال قبل

    کادر حرفه ای و بی نظیری هستید ممنون از زحماتتون

  8. ناصر روحانی 1 سال قبل

    این مطلب آموزشی رو خوندم مشکلم حل شد ممنون از شما

  9. صادق کاکاوند 1 سال قبل

    آقا دستتون درد نکنه خیلی همه چی تمومه سپید گستر
    تون

  10. مرتضی داوودی 1 سال قبل

    یکی از بهترین سپید گستر
    هایی که اخیرا پیدا کردم سپید گستر
    شماست

  11. مجتبی فرد 1 سال قبل

    پرستار سالمند دیابتی که همراه سالمند برن برای دیالیز هم دارید؟

  12. مریلا کامروا 8 ماه قبل

    سلام قیمت خدمات پرستار کودک روزانه چقدره؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      سلام هزینه استخدام پرستار کودک در منزل طبق نرخ مصوب وزارت بهداشت است، برای اطلاع دقیق از میزان هزینه ها می توانید به شماره درج شده در سایت سپید گستر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید