علائم حساسیت پوستی کودکان چیست?

زمانی که بدن کودکان به یک ماده که ضرر ندارد مانند صابون یا یک غذای خاص جوابی بدهد که مطلوب نباشد حساسیت پوستی اتفاق می افتد، در شرایطی که کودک به حساسیت پوستی دچار شود برای نگهداری از او در خانه چه کارهایی می توان انجام داد؟ در این مقاله به صورت کامل انواع حساسیت پوستی کودکان، روش درمان و پیشگیری از آن توضیح داده شده است.

نوزادان و کودکان به دلیل داشتن پوست حساس بیشتر از افراد بزرگسال به بثورات پوستی دچار می شوند، حتی اگر خیلی کم پوست آن ها تحریک شود احتمال دارد باعث حساسیت پوستی شود، شناختن علت واکنش آلرژیک و یا حساسیت زا به والدین و پرستار کودک کمک می کند تا از آن ها مراقبت کنند و حتی از هر واکنش آلرژیک در آینده هم جلوگیری می شود.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

علائم حساسیت پوستی در کودکان

راش یا همان بثورات یکی از رایج ترین مشکلاتی است که والدین کودکان به خاطر آن به پزشک مراجعه می کنند، در اکثر مورد ها این حساسیت یک وضعیت خطرناک را نشان نمی دهد و در بیشتر موارد کودکان از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند و نشانه ی دیگری که آن ها را نگران کند وجود ندارد.

که در این موارد این حساسیت ها در چند روز به وجود می آیند و بدون درمان کردن از بین می روند، اما در بعضی از موارد این حساسیت ها در بچه ها تب شدید، مشکلات تنفسی، استفراغ یا کاهش سلامتی عمومی را به همراه دارد، که در این حالت کودک باید توسط پزشک متخصص ویزیت شود و در مواردی مراقبت کردن از کودک توسط پرستار کودک انجام می شود، در ادامه ی مقاله انواع ایین حساسیت ها را باعکس میبینید.

حساسیت پوستی
حساسیت پوستی

حساسیت در کودکان می تواند دارای علت های مختلف باشد، پس این مقاله شامل علت قرمز شدن ناگهانی و بروز آلژی در کودکان، میزان گسترش آن، شکل علائم، مدت زمان بهبودی و مواردی مانند این ها است.

این مشکل در کودکان خیلی رایج است که اگزما، انواع کهیرها و حساسیت غذایی را در بر میگیرد که ممکن است پوست خارش و قرمزی داشته باشد یا فاقد خارش باشد، هرکدام راه درمان متفاوتی دارند و همچنین دوره زمانی برای این حساسیت ها متفاوت و متغیر است.

بثورات پوستی در کودکان

به نقل از nhsinform – بثورات دوران کودکی شایع هستند و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند. بیشتر بثورات بی ضرر هستند و بدون نیاز به درمان ناپدید می شوند. با این حال، اگر فرزندتان بثورات پوستی دارد و به نظر ناخوشایند است، یا اگر نگران هستید، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. آنها می توانند علت را بررسی کنند و هر گونه درمان لازم را توصیه کنند.

علت حساسیت پوستی کودکان

علت های حساسیت پوستی در کودکان متعدد است، در بیشتر موارد این حساسیت یک واکنش آلرژیک به یک عامل بیرونی در بدن خردسال است که باعث می شود در سلول های خونی فرد هیستامین ترشح شود، وقتی که هیستامین ترشح شود پوست کم کم قرمز می شود، به طور کلی حساسیت های پوستی در کودکان ناشی از عوامل مختلفی از جمله نیش حشرات، حساسیت به گرده گل و گیاه و استفاده از برخی غذاها و داروها است، در کل شما باید بدانید که پوست بچه ها بسیار حساس است و هرچیزی با پوست آن ها برخورد کند می تواند باعث بروز حساسیت شود، از ریختن آب دهان کودک بر روی پوست بگیرید تا برخورد کردن پوست صورت با یک پارچه ضخیم، شما در مرحله اول باید قسمتی که حساسیت در آن به وجود آمده است را بررسی کنید تا علت آن را بفهمید بعد درمان مناسب با آن را پیدا کنید.

برای پیشگیری از حساسیت های پوستی بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای حمام کودک سعی کنید از آب داغ استفاده نکنید.
  • حوله و پارچه ی ضخیم روی پوست کودک نکشید.
  • استفاده از لباس زیر و پشمی می تواند حساسیت پوستی در کودک به وجود آورد.
  • در فصل زمستان و مواقعی که پوست کودک خشک می شود از نرم کننده مخصوص استفاده کنید.
  • عواملی که باعث آلرژی می شود را از منزل دور کنید.
  • ممکن است پوست کودک به دلیل گرما عرق سوز شود پس مراقب باشید.
  • آب زیاد به کودک بدهید تا بدن او همیشه هیدراته باشد.
حساسیت پوستی
حساسیت پوستی

عامل ایجاد آلرژی پوستی در کودکان

آلرژی و حساسیت در کودکان می تواند از ساده ترین چیزها به وجود بیاید، بعضی اوقات وقتی یک گل جدید در خانه باشد می تواند باعث به وجود آمدن حساسیت و آلرژی شود، از سوی دیگر در بعضی مواقع استرس و اضطراب هم می تواند باعث به وجود آمدن حساسیت شود، به این نکته دقت کنید که شامپو، صابون، کرم ها و همه ی مواد شوینده که برای کودک است باید با پوست حساس او هماهنگی داشته باشد.

پس برای کودکان از مواد شوینده ای استفاده کنید که ملایم و ترجیحا فاقد بو باشند، از یاد نبرید که غذاهایی خاص مانند بادام زمینی، میگو، ماهی، سویا، گردو، گوجه فرنگی، تخم مرغ، سبزیجات و بسیاری از غذاها باعث به وجود آمدن حساسیت می شود، در نتیجه اگر پس از خوردن هریک از این موارد علائمی را در کودک به وجود آورد از خوردن این غذاها جلوگیری کنید، اگر خود شما یا بقیه کودکان به یک ماده خاص حساسیت داشتید، آن ماده را با احتیاط به کودک دهید تا از حساسیت نداشتن کودک به آن ماده اطمینان حاصل فرمایید.

انواع حساسیت پوستی در کودکان

نوزادان می توانند چند نوع مختلف حساسیت پوستی داشته باشند، که هرکدام از آن ها علت متفاوت دارند، بعضی از این واکنش ها خیلی سطحی هستند و با روش های خانگی درمان می شوند، در بعضی موارد دیگر این حساسیت شدید است و می تواند باعث نشانه هایی مانند حالت تهوع و استفراغ در کودکان می شود، در این شرایط نگهداری از کودک در منزل کمی دشوار است و خانواده باید مانند یک پرستار کودک در همه ی جوانب مراقب کودک باشد.

انواع متداول واکنش های آلرژیک و حساسیت پوستی در کودکان و نوزادان شامل موارد زیر است:

حساسیت پوستی اگزما

یکی دیگر از شایع ترین بیماری های پوستی در نوزادان اگزما است به طوری که از هر ده کودک یک کودک به بیماری اگزما مبتلا است، این نوع حساسیت نوع های متفاوتی دارد، اما نوع آتوپیک آن موردی است که احتمال مبتلا شدن نوزادان و کودکان کوچک به آن خیلی زیاد است، مشکل اگزما احتمال دارد از برجستگی های کوچک و قرمز تا مورد هایی شدید تر مانند به وجود آمدن پوستی پوسته پوسته شده و دون دون شده پوست کودک خود را نشان دهد، اگر این بیماری در حالت حاد باشد نگهداری کردن از کودک در منزل تا حد زیادی برای خانواده او سخت است، تاجایی که ممکن است آن ها بخواهند برای کمتر شدن درد و رنج فرزند خود از خدمات پرستاری کودک استفاده کنند، شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که چرا پوست دست به صورت یهویی و ناگهانی قرمر می شود؟

تا به حال پزشکان نتوانسته اند کشف کنند که چرا بعضی از انسان ها به اگزما دچار می شوند، این که چرا کودکان دچار حساسیت می شوند تا به امروز علت مشخصی ندارد، ولی این احتمال وجود دارد که این نشانه ها به دلیل عامل های ژنتیکی و محیطی باشد، پارچه های تحریک کننده، انواع صابون و گرما می تواند از دلایل شیوع اگزما در کودکان باشد.

حساسیت پوستی
حساسیت پوستی

در سنین مختلف نوزاد اگزما متفاوت است، با توجه به نظریه انجمن ملی اگزما، این حساسیت در نوزادانی که زیر 6 ماه هستند بثورات را در پوست سر، صورت و پیشانی به وجود می آورد و در نوزادان بین 6 ماه تا 1 سال بیشتر روی زانو و آرنج ظاهر می شود.

دقت کنید در بعضی از موارد خانواده ها اگزما را با قارچ پوستی اشتباه می گیرند، با مراجعه به پزشک این مشکل برطرف می شود.

درمان اگزما

درمان کردن خانگی اگزما نیاز به مراقبت خاص و سختی برای پرستار کودک یا خانواده ندارد، راه های ساده ای مانند مورد های زیر می تواند این حساسیت را برطرف کند:

  • دوری کردن از مصرف مواد آلرژی زا
  • استفاده کردن و مصرف از پمادها و مرطوب کننده‌ها
  • در موارد شدید، استفاده از داروهای تجویزی
  • بهترین پماد برای اگزمای پوستی و بهترین پماد برای نیش حشرات در کودکان را از پزشک کودک بپرسید

کهیر پاپولار

یک واکنش آلرژیک موضعی به نیش و گزش حشرات کهیر پاپولار است، نیش حشرات مختلف از جمله پشه ها، کنه ها و ساس ها می تواند این واکنش حساسیت زا را در کودکان به وجود آورد، درست است که بیشتر در کودکان 2 تا 6 ساله دیده می شود اما می تواند در نوزادان هم به وجود بیاید، این حساسیت پوستی در کودکان خیلی شایع است.

حساسیت پوستی
حساسیت پوستی

کهیر پاپولار مانند خوشه های کوچک برجسته یا گزشی اشک مانند است که بعضی از این برجستگی ها ممکن است شبیه تاول های کوچکی باشند که پر از مایع هستند، این کهیر توانایی باقی ماندن روی پوست را به مدت چند روز یا چند هفته دارد و ممکن است خارش شدیدی را در محل گزش حشره ایجاد کند ولی شما دلیل این خارش را ندانید، به همین دلیل نگهداری کردن و مراقبت از کودک در منزل با وجود خارش شدید نیاز به صبر و تحمل دارد، اگر این خارش ادامه پیدا کرد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان کهیر پاپولار

محل نیش حشره را به خوبی بشویید و بعد از یک کرم استروئیدی تقریبا قوی با استفاده از دستور پزشک روی محل گزش استفاده کنید، در بعضی از موارد خوردن یک آنتی هیستامین برای درمان کردن یا پیشگیری کردن از عفونت ثانویه که به دلیل خراش ایجاده شده لازم است و توصیه می شود.

کهیرها

زمانی که بدن به یک ماده حساسیت داشته باشد، در بدن ماده ای به نام هیستامین رها می شود که می تواند کهیر و یا بقیه ی نشانه های آلرژی را به وجود آورد، لکه های خارش دار و برجسته روی پوست که اندازه و شکل آن می تواند محدود باشد کهیر نام دارد، معمولا صورتی یا قرمز با یک حاشیه نازک متورم است، کهیر در هر نقطه از بدن می تواند به وجود بیاید و اکثرا به صورت خوشه ای به وجود می آید.

بعضی دیگر از عوارض آن که احتمال بروز دارد مشکلات تنفسی یا ورم کردن دهان و صورت است، ولی در کودکان با واکنش آلرژیک همراه است، زمانی که بدن کودک به عامل بیرونی حساسیت داشته باشد، سلول ها هیستامین آزاد می کنند، رگ هایی که کوچک و نازک هستند و در زیر پوست قرار دارند سرشار از این ماده می شوند و خون به سطح پوست می آید، به وجود آمدن لکه های قرمز که روی پوست است یا کهیر ها همین اتفاق است.

حساسیت پوستی
حساسیت پوستی

عواملی که باعث ایجاد کهیر و حساسیت پوست کودکان می شود:

  • نیش حشرات
  • گرده گیاهان یا گل‌های خانگی
  • تغییر ناگهانی در آب و هوا، مثلا آلودگی هوای شهری
  • مواد غذایی مثل ماهی یا شیر
  • داروهای مختلف
  • حیوانات خانگی

روش درمان کهیر

برای درمان کردن و بهبود کهیر پوستی در نوزادان و نگهداری کردن از کودک در منزل در این شرایط باید مراقبت هایی که لازم است زیر نظر پزشک متخصص باشد، پزشک احتمال دارد برای درمان کردن کهیر یا جلوگیری کردن از کهیر آنتی هیستامین تجویز کند، برای دوری و رفع شدن نگرانی لازم است بدانید که کهیرهای خفیف گذرا، در اکثر اوقات به درمان پیشرفته نیازی ندارند و فقط با دوری کردن از عامل آن از بین می روند، ولی اگر از پرستار کودک کمک بگیرید به خاطر تجربه و دانشی که دارد می تواند خیلی خوب این بیماری را کنترل کند.

حساسیت پوستی
حساسیت پوستی

حساسیت غذایی

بر اساس مطالعات آکادمی آسم و ایمونولوژی آمریکا، حدود 6 درصد از کودکان 2 ساله و کمتر به مواد غذایی آلرژی یا حساسیت دارند، علائم آلرژی غذایی می تواند شامل واکنش های پوستی و علائم تنفسی یا روده ای مانند موارد زیر باشد:

  • کهیر زدن
  • خارش داشتن
  • سرفه کردن
  • استفراغ
  • اسهال
  • خون در مدفوع

گاهی اوقات کودکان حتی قبل از شروع غذا خوردن به چنین آلرژی هایی دچار حساسیت می شوند، به این دلیل است که مواد حساسیت زا می توانند از شیر مادری که این غذاها را مصرف کرده است عبور کنند و باعث آلرژی و حساسیت شوند.

حساسیت پوستی
حساسیت پوستی

غذاهایی که کودکان به احتمال زیاد به آنها حساسیت دارند شامل موارد زیر است:

  • شیر و محصولات لبنی
  • بادام زمینی
  • توت فرنگی
  • عسل (زیر1سال)

پزشکان بیشتر به والدین کودک می گویند که غذاهای جدید را در یک وعده به کودک بدهند، اگر آلرژی به وجود بیاید به آسانی می توان تشخیص داد که کدام ماده غذایی باعث ایجاد حساسیت شده است، شما می توانید یک برنامه غذایی برای فرزند خود تهیه کنید و مواد غذایی که باعث حساسیت یا آلرژی در کودک می شود را حذف یا کم کنید، با مراجعه به مطلب جدول برنامه غذایی کودک در سایت ما می توانید از آن بهره بگیرید.

اکثر خانواده ها زمانی که کودک شان به حساسیت و آلرژی مبتلا می شود، دچار استرس می شوند و تعادل روحی خود را از دست می دهند در حالی که بیشتر مواردی که باعث به وجود آمدن حساسیت می شوند، یا با دور شدن از از آن عامل حساسیت یا با مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده به خوبی از بین می روند، نگهداری کردن در این شرایط از کودک در خانه کمی سخت است ولی با داشتن کمی صبر و حوصله می توانید کودک را در تحمل این بیمای و کنار آمدن با این درد و خارش همراهی کنید.

درمان حساسیت پوستی در کودکان

برای این که حساسیت های پوستی را درمان کنیم اول باید عامل این مشکل مشخص شود، وقتی که عامل بروز این مشکل مشخص شود، روش درمان آن پیدا خواهد شد، در بیشتر مواقع مراقبت کردن و یکم توجه کردن به نشانه های حساسیت می تواند به درمان و بهبودی آن کمک کند، حساسیت های کودک تا موقعی که حاد نباشد جای نگرانی ندارند و یا خود به خود و یا با کمک درمان خانگی درمان می شود.

ولی اگر چند روز گذشت و تغییری نکرد و یا حتی ضایعات پوستی زیاد شدند، لازم است به پزشک مراجعه کنید، دقت کنید در بعضی مواقع مصرف داروهای خودسرانه می تواند باعث زیاد شدن علائم حساسیت شود، پس برای درمان از خود درمانی بپرهیزید.

حساسیت پوستی
حساسیت پوستی

درمان خانگی حساسیت پوستی کودکان

برای این که حساسیت های پوستی را درمان کنید می توانید از روش های خانگی هم استفاده کنید، در بیشتر مواقع حتی لازم نیست از پزشک کمک بگیرید، با پیدا کردن دلیل ایجاد حساسیت و تماس نداشتن کودک با آن عامل می توانید مشکل را رفع کنید، از سوی دیگر به کار بردن بعضی از روش های خانگی می تواند سریع باعث بهبود حساسیت شوند، در ادامه مقاله به بعضی از این روش های درمان خانگی اشاره می کنیم.

درمان خانگی حساسیت پوستی با نشاسته ذرت

از نشاسته ذرت که برای درمان خانگی استفاده می شود می توانید زمانی استفاده کنید که حساسیت کودک شما به صورت جوش باشد، کمی نشاسته را با آب قاطی کنید تا خمیری شود، بعد روزی یک بار این خمیر را به صورت یک لایه نازک روی جوش صورت کودک بمالید و یک ساعت صبر کنید، پس از گذشت یک ساعت پوست کودک را با آب گرم شست و شو دهید، این ماده به از بین بردن جوش و آکنه که به خاطر حساسیت ایجاد شده است کمک فراوانی می کند.

درمان حساسیت پوستی با روغن نارگیل

روغن نارگیل باعث آب رسانی و آرامش پوست می شود، برای درمان کردن حساسیت های کودکان یک پنبه را به مقداری روغن آغشته کنید، سپس پنبه را به آرامی به محل مورد نظر بمالید، این روغن برای حساسیتی که به دلیل آب دهان به وجود آمده است بسیار موثر است و می تواند قرمزی پوست را خیلی خوب درمان کند، روغن نارگیل دارای اسید لورئیک است که از عفونت جلوگیری می کند و باعث بهبود حساسیت پوستی می شود.

درمان حساسیت های پوستی با جو دو سر

یکی دیگر از کمک های خانگی برای درمان جوش های پوستی در کودکان استفاده از جو دوسر می باشد، جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است، برای این کار باید یک فنجان آرد جو دوسر که پودر شده است را در وان حمام بریزید و آب گرم اضافه کنید، حالا کودک را به مدت 20 دقیقه در وان حمام بگذارید و این کار را هر روز تکرار کنید، این روش می تواند به تدریج حساسیت ناشی از گرمازدگی که در پای کودک به وجود می آید را کاهش دهد.

حساسیت پوستی
حساسیت پوستی

درمان حساسیت پوستی با آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی مناسب برای درمان آلرژی های پوستی است، قبل از استفاده از این گیاه روی پوست نوزاد، ابتدا آن را روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید، اگر کودک حساسیت ندارد، می توانید از آن برای درمان کردن جوش های پوستی استفاده کنید، آلوئه ورا در درمان بثورات و حساسیت های پوستی در کودکان بسیار موثر است.

خلاصه ای از آنچه در مورد حساسیت پوستی در کودکان گفته شد:

حساسیت پوستی در نوزادان می تواند به دلیل نیش حشرات یا آلرژی غذایی یا هر ماده بی ضرر باشد که بسیار شایع است زیرا پوست ظریف و حساسی دارند و باید مدت این درمان را با احتیاط کوتاه کنید، درمان کردن دانه های قرمز پوست همراه با خارش انواع مختلفی دارد.

انواع حساسیت پوستی کودکان

  • اگزما
  • کهیر پاپولار
  • نیش حشرات
  • گرده گیاهان یا گل‌های خانگی
  • تغییر ناگهانی در آب و هوا، مثلا آلودگی هوای شهری
  • مواد غذایی مثل ماهی یا شیر داروهای مختلف
  • حیوانات خانگی
  • حساسیت غذایی

انواع حساسیت های پوستی با عکس را در این متن معرفی کرده و توضیح دادیم.

ما سعی کردیم که تمامی حساسیت پوستی در نوزادان و کودکان را پوشش دهیم، درمان حساسیت پوستی خارش و قرمزی را در متن اشاره کردیم، شما می توانید انواع حساسیت های پوستی را که ما از قلم انداخته ایم به ما معرفی کنید تا در ادامه آن را به روز کنیم و سپید گستر تلاش کرده است تا تمامی خدمات پرستار سالمند در تهران و کودک را انجام دهد با حرفه ای ترین و با تجربه ترین بهیار و پرستارها این خدمات را انجام می دهد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 10
  1. حم۶ 2 سال قبل

    بچه اگر در باغچه بازی کنه باز هم احتمال داره حساسیت پیدا کنه، اولا نترسید خونسردیتون حفظ کنید و تمام بدن بچه رو با کرم مرطوب کننده یا روغن زیتون بمالید خوب میشه و حتما لباس هایی که تنش هست رو عوض کنید

  2. خلیل حسین زاده 2 سال قبل

    خواستم تشکر کنم بابت فرایند سریع اعزام پرستار

  3. علی رضا ناصری 2 سال قبل

    این مطلب آموزشی رو خوندم مشکلم حل شد ممنون از شما

  4. مسعود خسروی 2 سال قبل

    خیلی سپید گستر
    خوبی دارین

  5. شهرام علوی 2 سال قبل

    پرستار سالمند دیابتی که همراه سالمند برن برای دیالیز هم دارید؟

  6. محسن طباطبایی 2 سال قبل

    پرستار نیمه وقت که به درس ها و تکالیف دختر 8 ساله هم کمک کنه دارید؟

  7. ناصر خانی 2 سال قبل

    سلام موسسه سپید گستر مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دارد یا خیر؟

  8. داوود انتظامی 2 سال قبل

    برای سه قلوهامون از شرکت شما پرستار گرفتم خیلی خانم محترمی هستند، با خیال راحت به کارهام میرسم

  9. سینا همدانی 9 ماه قبل

    سلام پرستار کودک تمام وقت هم دارید؟

    1. sepidgostar 9 ماه قبل

      سلام وقت بخیر، بله خدمات پرستار کودک به صورت شبانه روزی هم ارائه داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید