سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

زردی یا یرقان یکی از مشکلات رایج در بین نوزادان است، زردی که به علت بالا بودن بیلی روبین خون اتفاق می افتد در هفته اول یا دوم تولد نوزاد مشاهده می شود، زردی از رایج ترین مشکلات در نوزادان است که در صورت رسیدگی به موقع طبق دستورات پزشک در سریع ترین زمان برطرف می شود، در این مقاله سپید گستر به معرفی بیماری زردی پرداخته و سریع ترین راه درمان زردی نوزادمی پردازیم.

علت زردی چیست؟

همانطور که در پاراگراف قبلی توضیح دادیم بالا بودن بیلی روبین و عدم دفع آن علت ابتلای نوزادان به زردی است، بیلی روبین نتیجه تخریب گلوبول های قرمز خون است.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد
سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

عواملی که باعث زردی می شود

در این مطلب می خواهیم عواملی که موجب ایجاد زردی یا یرقان می شود را مطرح کنیم:

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد
سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

علائم زردی در نوزادان چیست؟

زرد شدن سفیدی چشم و زردی رنگ پوست در بخش شکم و پاها از اصلی ترین علائم زردی نوزادان است، علائم زردی به تدریج و با روش های مراقبتی و تغذیه قابل کنترل بوده و بدون آسیب به نوزاد برطرف می شود.

انواع زردی نوزاد

زردی نوزاد در سه نوع خفیف، متوسط و شدید مشاهده می شود که درمان آن به نوع آن بستگی دارد، در ادامه در رابطه با انواع زردی اطلاعاتی را کسب خواهیم کرد.

زردی خفیف

برخی از نوزادان دچار زردی خفیف می شوند، این کودکان به هیچ نوع درمانی نیاز ندارند، تنها چند روز زمان نیاز است که کبد کودک بیلی روبین را به درستی پردازش کند.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد
سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

زردی متوسط

برخی از نوزادان به زردی متوسط مبتلا می شوند، این نوع زردی توسط پزشک بررسی شده و درمان شان از طریق فتوتراپی انجام می شود، دستگاه فتوتراپی رایج ترین درمان برای زردی متوسط نوزادان شناخته می شود.

در فتوتراپی، نوزادی را که پوشک و عینک محافظ مخصوص چشم دارد زیر تخت مخصوص طیف آبی قرار گیرد تا زردی کودک برطرف شود.

زردی شدید

زردی شدید به ندرت در نوزادان مشاهده می شود، برای درمان زردی فوری نوزاد لازم است که خون کودک فورا تعویض شود، خون از طریق اهداکننده یا بانک خون دریافت شده و گلبول های قرمز سالم جایگزین گلبول های قرمز آسیب دیده می شود، این روش موجب افزایش تعداد گلبول های خون سالم خون و در نتیجه افزایش سطح بیلی روبین را کاهش می کند.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد
سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

در این بخش به معرفی سریع ترین روش درمان زردی نوزاد می پردازیم، همان طور که اشاره کردیم زردی خفیف از طریق بلوغ کبد نوزاد به خودی خود برطرف می شود،  تغذیه مداوم از 8 تا 12 بار در روز یکی از روش هایی است که به نوزادان برای دفع بیلی روبین از بدن شان کمک می کند، درمان زردی های متوسط از طریق دستگاه فتوتراپی انجام می شود که این دستگاه به تجزیه بیلی روبین کمک می کند.

درمان زردی های شدید تنها از طریق تعویض خون نوزاد انجام می شود.

راهکار برای درمان خانگی زردی نوزاد

در طب سنتی از روش های مختلفی برای درمان زردی در نوزادان استفاده می شود، در طب سنتی اعتقاد دارند که زردی یک نوع بیماری است که از سر و صورت شروع شده و در صورت درمان نشدن به سایر قسمت های بدن می رسد.

در ادامه به معرفی تعدادی از روش های سنتی و خانگی درمان زردی در نوزادان می پردازیم.

توجه کنید در صورت مشاهده زردی کودک تان ابتدا با پزشک مشورت کرده و در صورت رضایت پزشک از روش های خانگی و سنتی استفاده کنید.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد
سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

1. شیر خشت

یکی از داروهای گیاهی مفید و مناسب برای درمان زردی نوزادان شیر خشت است، شیر خشک گیاهی دارای قند مانیتول است که طبق تحقیقات علمی بر روی زردی تاثیر زیادی دارد.

چگونه از شیر خشت برای درمان زردی کودک استفاده کنیم؟

برای درمان زردی کودک از طریق شیر خشت کافی است مقدار کوچکی در حد یک نخود از گیاه شیر خست را در آب جوش حل کرده و این ترکیب را در توری ریز صاف کرده و در 2 یا 3 نوبت در روز به کودک بدهید، توجه کنید که هر بار باید یک قاشق مربا خوردی از این عصاره را در دهان نوزادتان بریزید.

2. ترنجبین

ترنجبین از دیگر گیاهان مفید در زمینه درمان زردی نوزاد است، برای درمان زردی نوزاد لازم است که از ترنجبین در بازه زمانی 6 تا 10 روز و به صورت مداوم استفاده شود.

چگونه از ترنجبین برای درمان زردی کودک استفاده کنیم؟

ترنجبین باید مانند شیر خشت با کمی آب جوش حل شده و داخل صافی یا توری ریز ریخته شود و عصاره آن به نوزاد خورانده شود، هنگام استفاده از ترنجبین می توانید رنگ ادرار و مدفوع نوزاد را بررسی کنید، در صورتی که زردی چهره کودک کاهش پیدا کرد و یا رنگ ادارار کودک زرد طلایی بود احتمال درمان وجود دارد.

3. به نوزاد به طور مرتب شیر بدهید.

یکی از روش های خانگی درمان زردی این است که به نوزاد به طور مرتب شیر داده شود تا بیلی روبین خون توسط ادرار و مدفوع دفع شود، اغلب نوزدان مبتلا به زردی بیشتر می خوابند در نتیجه مادر باید آن ها را به صورت مرتب بیدار کرده و به نوزاد شیر بدهد، در صورتی که شیر مادر کم باشد می توانید از شیر خشک استفاده کنید.

4. برای نوزاد از پتوی مخصوص استفاده کنید.

پتوهای مخصوصی برای درمان زردی نوزادان وجود دارد که قیمت مناسبی داشته و بسیار مقرون به صرفه هستند، این پتو مناسب نور درمانی بوده و موجب کاهش درجات زردی می شود.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد
سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

5. نوزاد را در نور آفتاب قرار دهید.

قرار دادن کودک در آفتاب یکی دیگر از روش های درمان خانگی زردی نوزاد شناخته می شود، برای کاهش زردی کودکدرا هر روز قبل از ساعت 8 یکی ال دو ساعت در مقابل نور آفتاب قرار دهید، پرتوهای آفتاب بیلی روبین خون را کاهش داده و موجب دفع آن بهوسیله مدفوع و ادرار می شود.

6. از عصاره عناب استفاده کنید.

پیش از استفاده از عصاره عناب برای درمان زردی نوزاد با پزشک مشورت کنید، در صورت رضایت پزشک می توانید عصاره عناب را روزی 3 بار به کودک بخورانید.

7. مادر باید از تغذیه مناسب استفاده کند.

مادر نوزادی که به زردی مبتلا شده است باید از خوراکی هایی که طبع سرد دارند استفاده کند، مادر باید از مصرف غذاهایی با طبع گرم، مصرف خاکشیر و عرق کاسنی خودداری کند.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد
سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد چقدر زمان می برد؟

زمان دقیقی برای درمان زردی در نوزاد وجود ندارد چرا که زردی در هر کودکی متفاوت است، زردی خفیف سه روز طول می کشد، در صورتی که متوسط رو به شدید باشد درمان آن چند روزی طول می کشد.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد با طب سنتی

یکی از راه های درمان زردی نوزاد طب سنتی است که ازگیاهان دارویی استفاده می کنند، یکی از بیماری های که طب سنتی برای آن راه درمانی پیشنهاد می دهد بیماری زردی در نوزادان است، افرادی که از روش های درمانی طب سنتی استفاده می کنند تمایلی به اینکه کودکشان در بیمارستان بستری شود ندارند بههمین منظور به متخخصص طب سنتی مراجعه می کنند.

انتشار یافته: 4
  1. آرشیدا طیبی 9 ماه قبل

    سلام زردی چشمان نوزادی که زردی دارد تا چه مدت باقی می ماند؟

    1. sepidgostar 9 ماه قبل

      سلام و عرض ادب، در اغلب اوقات زردی چشم نوزاد 2 تا 3 هفته طول می کشد، در صورتی که زردی چشم نوزاد بیش تر از 3 هفته طول بکشد احتمال دارد که نوزاد مبتلا به بیماری دیگری باشد

  2. عاطفه یعقوبی 4 روز قبل

    زرد بودن چشم نوزاد تا چند روز طبیعیه؟

    1. sepidgostar 4 روز قبل

      سلام و عرض ادب، زردی چشم نوزاد از 2 تا 3 هفته طبیعی است، در صورتی که چشم های نوزاد بیشتر از 3 هفته زرد باشند ممکن است بیماری دیگری داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید