بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی چقدر است؟

فیزیوتراپی نوعی درمان است که با استفاده از تکنیک های مختلف باعث کاهش درد و بهبود وضعیت عضلات، مفاصل و استخوان های بیمار می شود، بهترین مزیت فیزیوتراپی تقویت عضلات، ترمیم آسیب ها، بهبود کیفیت زندگی بیمار، افزایش تحرک بدنی و افزایش قدرت بدنی بیمار است، به طور عادی بین جلسات فیزیوتراپی فاصله ای وجود دارد.

ما در این مقاله سپید گستر می خواهیم بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی را مطرح کنیم و به تعیین این فاصله بپردازیم، مشخص کردن بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی به عواملی مختلفی مثل وضعیت جسمی بیمار، آسیب هایی که به بیمار وارد شده است و ناحیه آسیب دیده بستگی دارد.

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی
بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی

ممکن است بیمار عمل جراحی سنگینی مانند تعویض زانو، فیوژن ستون فقرات یا تعویض لگن انجام داده باشد و یا ممکن است فرد دیسک گردن و یا دیسک کمر داشته باشد، حتی ممکن است بیمار به دلیل زانو درد به فیزیوتراپی نیاز داشته باشد، بنابراین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی به شرط نوع مشکلی که دارد و میزان آن تعیین می شود، قابل ذکر است که بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی را متخصص فیزیوتراپی می تواند تعیین کند.

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی چقدر است؟

برای اینکه از فیزیوتراپی بهترین جواب را گرفت باید تمام جلسات فیزیوتراپی را شرکت کرد و به تمام دستور العمل های پزشک متخصص توجه کرد، تعداد جلسات فیزیوتراپی برای اینکه به بهترین نتیجه برسید بسته به شرایط شما و میزان دردتان همچنین نوع عارضه و مشکلتان می تواند متفاوت باشد، به طور معمول در ابتدا جلسات فیزیوتراپی به صورت مداوم و پشت سر هم برگزار می شوند.

بعد از اینکه جلسات پشت هم را گذراندید، ممکن است بدن دچار تلاطم شود و به همین دلیل پزشک تشخیص می دهد که بین جلسات فاصله بیفتد، این فاصله ای که بین جلسات ایجاد می شود را تنها پزشک متخصص می تواند تشخیص دهد که به نوع بیماری و عارضه شما بستگی دارد، این فاصله بین جلسات می تواند یک روز در میان باشد، دو روز در میان باشد و حتی می تواند یک هفته در میان و در برخی موارد یک ماه در میان باشد.

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی بر چه اساسی تعیین می شود؟

در اولین جلسه فیزیوتراپی سطح بیماری را ارزیابی می کنند، با انجام این کار تعداد جلسات فیزیوتراپی مشخص می شود، با توجه به مدت زمان ترمیم آسیب تعداد جلسات تعیین می شوند، در برخی موارد با توصیه تمرینات ورزشی توسط پزشک مشکل بیمار بر طرف می شود و درمان می شود، برای این افراد نیاز به جلسات کمی از فیزیوتراپی است.

اکثر بیماران به 8 تا 10 جلسه فیزیوتراپی نیاز دارند، گاهی برای اینکه بعد طی کردن 10 جلسه وضعیت بیمار بهتر شود و بهبود کامل پیدا کند همچنین از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری شود بهتر است بیمار هفته ای یک بار و یا دو بار فیزیوتراپی انجام دهد، همچنین در برخی مواقع بیمار پس از گذارندن تعدادی از جلسات که پزشک تعین کرده است، 2 تا 4 هفته پس از اینکه بیمار درمان شد باید بیمار برای معاینه و بررسی مجدد به متخصص فیزیوتراپ مراجعه کند.

زمانی که متخصص فیزیوتراپی مشاهده کند که میزان آسیب در بافت عضلانی گسترده است، یا در مواقعی که بیمار مشکوک به بیماری روماتیسم است، برای معاینه و بررسی بیشتر بیمار را به متخصص روماتولوژیست و یا پزشک متخصص ارتوپدی ارجاع می دهد.

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی
بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی

افرادی که به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه می کنند باید بدانند در صورتی که از دوران بیماریشان خیلی گذشته است و یا بیماریشان کهنه شده است و مشکلشان را نادیده گرفته اند برای درمان نیاز به تعداد جلسات بیشتری دارند و بهبود این افراد سخت تر است.

اگر شما هم به مشکل و عارضه جسمی دارد و امید به درمان با گذشت زمان دارید باید بدانید که این کار عوارض ناگواری با خود به همراه دارد و ممکن است باعث بروز مشکل ثانویه شود و طول درمان شما را افزایش داد و بهبودی شما را دشوار کند.

آیا بهتر است جلسات فیزیوتراپی پشت سر هم باشد ؟

در همه جا طول درمان مدت مشخصی است، برای مثال فردی که کمر درد دارد بعد از اینکه توسط پزشک متخصص معاینه می شود، پزشک مدت زمان مشخصی را برای درمانی تعیین می کند تا بیمار بهبود پیدا کند که این مدت زمان میزان مشخصی است که بسته به شدت بیماری این زمانی می تواند بین سه ماه، دو ماه یا کمتر یا بیشتر باشد.

زمانی پزشک عارضه و بیماری را تشخیص می دهد، تعداد جلسات لازم برای درمان را مشخص می کند و سپس بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی را تعیین کرده و نحوه مراجعه بیمار به کلینیک را می گوید یعنی مشخص می کند که بیمار چند روز در هفته باید فیزیوتراپی انجام دهد.

به طور معمول جلسات اولیه فیزیوتراپی به صورت پیوسته است زیرا با انجام اقدامات اولیه درمانی بدن واکنش نشان می دهد، سپس پزشک بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی را تعیین می کند نکته قابل ذکر در این زمینه این است که زمانی که بیمار التهاب و یا شکستگی درد نیاز به زمان بندی بیشتری است، با توجه به وضعیت جسمی بیمار نمی توان 10 جلسه مداوم فیزیوتراپی انجام شود، بنابراین طول درمانی بیشتر خواهد شد.

گاهی نیز طول درمان فیزیوتراپی کوتاه می شود و با به پایان رسیدن میزان مشخص از جلسات فیزیوتراپی بیمار بهبود کامل پیدا می کند پس دیگر نیاز به مراقبت های بعدی ندارد چرا که بیماری به موقع تشخیص داده شده است.

امروزه روش های زیادی وجود دارد که فاصله بین جلسات و تعداد جلسات فیزیوتراپی را کاهش می دهد برای مثال مشکل گرفتگی عضلات با 1 تا 3 جلسه درمان می شود و نیازی به گذراندن 10 جلسه فیزیوتراپی نسبت، تعداد جلسات زیادی نمی خواهد.

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی دیسک گردن و دیسک کمر

تشخیص دادن بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی برای گردن درد کمر درد توسط فیزیوتراپیست انجام می شود و به میزان درگیری بیمار با این مشکل مربوط است، بعد از تشخیص دادن مشکل و میزان شدت آن فواصل درمانی و تعداد جلسات مشخص می شود.

بیمار باید در زمان های مشخص شده به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کند در صورتی که امکان مراجعه به کلینیک ندارید می توانید فیزیوتراپی را با کمک پرستار بیمار در منزل انجام دهید، مرکز سپید گستر یکی از بهترین مراکز پرستاری است که بهترین پرستاران در تهران را جهت ارائه خدمات در اسرع وقت به منزل شما اعزام می کند.

فیزیوتراپی گردن و کمر معمولاً 3 جلسه پشت سر هم انجام می شود سپس فاصله ای بین جلسات گذاشته می شود.

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی عارضه زانو درد

برای تعیین بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی قاعده ای خاص ندارد، این فواصل را متخصص ارتوپد بر اساس نوع بیماری و شدت درد بیمار تشخیص می دهد، مثلاً بیماری که زانو درد مزمن دارد پزشک فاصله بین جلسات را بیشتر تشخیص می دهد.

فاصله جلسات بین 4 تا 6 هفته فاصله مشخص می شود، بیمارانی که جراحی مفصل زانو داشته اند ابتدا ممکن است جلسات به صورت پشت سر هم انجام شوند رفته رفته فواصل بیشتر شوند.

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی
بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی

سخن پایانی

برای مشخص کردن بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی باید عوامل مختلفی را در نظر داشت که این عوامل وضعیت بیمار، ناحیه آسیب، شدت آسیب و تشخیص پزشک متخصص است، در صورتی که شرایط حضور در کلینیک فیزیوتراپی را ندارید می توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل موسسه سپید گستر استفاده کنید برای دریافت این خدمات می توانید با شماره 02188928334 تماس بگیرید.

انتشار یافته: 2
  1. سیامک ترابی 9 ماه قبل

    سلام بهترین زمان برای فیزیوتراپی چه زمانی است؟

    1. sepidgostar 9 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر، صبح زود بهترین زمان برای درمان است، زمانی که هوشیارتر هستید و بالاترین انرژی را دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید