درد سیاتیک چیست؟ روش های کنترل آن

یک بیماری عصبی که منشا آن کمر می باشد، درد سیاتیک است، از زیر باسن به پشت ران و ساق و اصولا در یک سمت بدن انتشار پیدا می کند، این درد احتمال دارد که بی حسی یا ضعف در پاها را به همراه داشته باشد، سیاتیک یک نوع درد عصبی است که به دلیل آسیب وارد شدن یا تحریک شدن عصب سیاتیک به وجود می آید و ناحیه باسن یا گلوتئال منشا آن است، عصب سیاتیک طولانی‌ترین و ضخیم‌ترین عصب بدن می باشد که تقریباً عرض آن به اندازه ی یک انگشت است.

در اصل سیاتیک از 5 رشته عصبی نازک تر به وجود آمده است، 2 رشته از قسمت کمر به اسم ستون فقرات کمری و 3 رشته از ناحیه ی آخر ستون فقرات به اسم خاجی، وقتی این 5 رشته جمع شوند عصب سیاتیک راست و چپ را به وجود می آورند، در هر سمت بدن، یک عصب سیاتیک از داخل بافت ماهیچه ی باسن به سوی پایین تا ساق پا عبور می کند و دقیقا در زیر زانو تمام می شود، بعد سیاتیک به بقیه ی عصب ها تقسیم می شود که تا پایین پا و انگشتان ادامه دارد.

صدمه و آسیب واقعی به اعصاب سیاتیک در واقع خیلی کم و نادر است، ولی استفاده کردن از اصطلاح سیاتیک برای وصف کردن هر دردی که از ناحیه ی پایین کمر و درون باسن شروع شود و به سوی ران پا انشعاب پیدا کند به کار می رود، وجه مشترک این درد آسیب دیدگی عصب بنا به دلایلی همچون تحریک شدگی، التهاب و تحت فشار قرار گرفتن در کمر می‌باشد.

اگر به درد سیاتیک دچار شده اید، ممکن است درد کم تا زیادی را در نقطه هایی که عصب سیاتیک از آن عبور کرده است یعنی نقطه های پایین تر از کمر را تجربه کنید، همچنین این درد می تواند ضعف عضلانی در ساق پا و بی حسی در انگشتان و احساس سوزن سوزن شدن ناخوشایند را در پا به وجود آورد.

درد سیاتیک
درد سیاتیک

اگر درد سیاتیک بهبود پیدا نکند چه اتفاقی می افتد؟ آیا این درد عصبی است؟ برای پاسخ به سوال های تان با کارشناسان شرکت خدمات پرستاری سپیدگستر در تماس باشید، مرکز خدمات پرستاری در منزل سپیدگستر، انواع خدمات پرستاری سالمندان، کودک و بیمارانی که دچار سیاتیک شده اند را انجام می دهد، برای مشاوره رایگان تماس بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

سیاتیک چیست و چه علائمی دارد؟

سیاتیک به دردی گفته می شود که در قسمتی از مسیر عبور کردن عصب سیاتیک از بدن حس می شود، عصبی که از ناحیه پایین کمر شروع می شود و به باسن و راه ها انشعاب پیدا می کند عصب سیاتیک نام دارد، این درد که نشان می دهد مشکلی در عصب وجود دارد، معمولا تنها روی یک سمت بدن اثر می گذارد، در واقع سیاتیک اصطلاحی است که برای توصیف درد عصبی احساس شده در ساق پا که در اثر تحریک و فشرده شدن عصب سیاتیک ایجاد می‌شود کاربرد دارد.

سیاتیک رشته ای عصبی است که از ناحیه پایین کمر منشا گرفته است و تا عمق باسن و ران و ساق پا ادامه می یابد، کسانی که دچار این مشکل هستند، با توجه به دلیلی که آن را به وجود آورده است، به راه و روش های متفاوتی این مشکل وصف می شود، معمولا درد سیاتیک به شکل یک درد تیزی است که تیر می کشد و شبیه به برق گرفتگی و سوزش حس می شود.

درد سیاتیک ممکن است دائمی باشد یا به صورت دوره‌ای عود و فروکش کند، در بیشتر بیماران مبتلا به این مشکل، ساق پا در مقایسه با قسمت پایین کمر درد شدیدتری دارد، اگر بیمار برای مدت طولانی بنشیند یا بایستد، هنگام ایستادن و زمانی که قسمت بالایی بدن خود را می‌چرخاند، ممکن است درد شدیدتری را احساس کند، گاهی شدت این درد تا جایی است که بیمار حتی با تکان بدن در اثر سرفه یا عطسه نیز دچار تشدید درد می‌شود.

سیاتیک

به نقل از ncbi – سیاتیک یک بیماری ناتوان کننده است که در نتیجه آسیب شناسی عصب سیاتیک یا ریشه عصب سیاتیک ایجاد می شود. بیماران مبتلا درد و پارستزی در توزیع عصب سیاتیک یا ریشه عصبی لومبوساکرال مرتبط را تجربه می کنند. درد سیاتیک اغلب با پیچ خوردن، خم شدن یا سرفه بدتر می شود. این اغلب یک بیماری مزمن است که از طریق استفاده از مسکن ها برای کنترل درد و NSAID ها برای کاهش التهاب کنترل می شود.

درد سیاتیک چه حسی دارد؟

همانطور که گفته شد سیاتیک به کمردرد ناشی از مشکل عصب سیاتیک اشاره دارد، این یک عصب بزرگ است که از پایین کمر به پشت هر پا می‌رود، وقتی عاملی به عصب سیاتیک آسیب می‌رساند یا فشار می‌آورد، می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شود که به مفصل ران، باسن و پا گسترش می‌یابد، حدود 90 درصد افراد بدون جراحی از درد سیاتیک بهبود می‌یابند.

افراد مختلف با توجه به علت درد سیاتیک، درد سیاتیک را به راه و روش‌های متفاوتی وصف می کنند، بعضی افراد درد را به شکل تیر کشیدن، نبض داشتن یا لرزش دردناک وصف می کنند،  بعضی دیگر احتمال دارد این درد را  به حالت سوزش، گرفتگی یا چاقوکشیدن وصف کنند.

درد سیاتیک احتمال دارد ادامه دار باشد یا این که قطع و وصل شود، همچنین این درد در پا در مقایسه با کمر ممکن است بیشتر باشد، اگر به مدت طولانی بنشینید یا بایستید و یا بالاتنه را بپیچانید احتمال دارد درد شدید تر شود، یک حرکت اجباری و یا به صورت ناگهانی بدن مثل سرفه یا عطسه هم ممکن است درد را شدید تر کند.

مطلب چگونه بهترین پرستار را پیدا کنیم را حتما بخوانید.

درد سیاتیک
درد سیاتیک

عصب سیاتیک در کجا قرار دارد؟

عصب سیاتیک از قسمت تحتانی کمر شروع شده و تا قسمت پایین پا امتداد دارد، این عصب یک عصب مختلط است که فیبرهای حرکتی و حسی متفاوتی را در خود جای داده است، این فیبرها باعث ایجاد حس لامسه و توانایی انجام عملکردهای حرکتی در اندام‌های تحتانی می‌شوند.

علائم سیاتیک

همانطور که اشاره کردیم شایع ترین علامت سیاتیک درد کمر است که از طریق مفصل ران و باسن در یک پا گسترش می‌یابد، درد معمولاً فقط یک پا را درگیر می‌کند و ممکن است هنگام نشستن، سرفه یا عطسه بیشتر شود، همچنین ممکن است گاهی اوقات پا احساس بی حسی، ضعف یا گزگز کند، علائم سیاتیک به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند و می‌توانند روزها یا هفته‌ها ادامه داشته باشند.

حدود 85 درصد افراد در طول زندگی خود نوعی کمردرد را تجربه می‌کنند، اما این همیشه به معنای درگیری عصب سیاتیک نیست، در بسیاری از موارد، کمردرد نتیجه افزایش بیش از حد یا کشیدگی عضلات کمر است، آنچه اغلب سیاتیک را متمایز می‌کند، نحوه انتشار درد از باسن و ران پا است، همچنین ممکن است این احساس گرفتگی و درد در پا روزها ادامه پیدا کند، اما درد سیاتیک ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. 

عوامل به وجود آمدن درد سیاتیک

درد سیاتیک به دلیل فشار بر روی رشته سیاتیک است، این رشته ضخیم عصبی ممکن است بنا بر دلایلی همچون موارد زیر تحت فشار یا تحریک قرار بگیرد.

  • فتق دیسک

فتق دیسک، شایع ترین و رایج ترین دلیل دیسک است، این دیسک ها همانند بالشتک هایی میان مهره های ستون فقرات قرار گرفته اند، این دیسک ها وقتی سن بالا می رود ضعیف شده و بیشتر صدمه و آسیب می بینند، در بعضی مواقع مرکز یک دیسک که مانند ژل است به و سیله ی پوشش خارجی آن به سمت خارج هل داده می شود و به همین دلیل به رشته های عصب سیاتیک فشار وارد می شود، معمولا از هر پنجاه نفر یک نفر به فتق یا پارگی دیسک مبتلا می شود، اگر سوال بپرسید که این درد چقدر طول می کشد؟ می توان گفت که علائم دردناک این عارضه بیشتر از 6 هفته به طول می انجامد.

مطلب دلایل زمین خوردن سالمندان را حتما بخوانید.

درد سیاتیک
درد سیاتیک
  • تنگی کانال نخاع

اگر مهره ها دچار پارگی یا سایش شوند، کانال نخاعی باریک می شود که به این باریک شدن تنگی کانال نخاع گفته می شود و احتمال دارد باعث فشار آمدن به رشته های عصب سیاتیک شود، این مورد بیشتر در کسانی مشاهده می شود که بالای 60 سال سن دارند.

  • تومورهای ستون فقرات

در موارد خیلی کم، ممکن است درد سیاتیک به دلیل رشد کردن تومور در داخل یا در امتداد نخاع یا عصب سیاتیک باشد، وقتی تومور رشد می کند، احتمال دارد عصبی که از نخاع منشعب شده است باعث فشار آمدن به آن شود.

  • سندرم Piriformis

عضله ای در اعماق باسن وجود دارد به نام پیریفورمیس، این عضله ستون فقرات پایین را به استخوان بالایی ران وصل می کند و به صورت مستقیم از روی عصب سیاتیک رد می شود، اگر عضله دچار انقباض شود، توانایی این را دارد که عصب سیاتیک را تحت فشار بگذارد و علائم درد سیاتیک را به وجود آورد، این سندروم بیشتر در خانم ها مشاهده می شود.

احتمال دارد یک کیف پول بزرگ با حجم زیاد با عنوان منبعی برای درد سیاتیک مشخص نشود ولی یک کیف پول با حجم زیاد می تواند این سندروم را تحریک کند، این شرایط توانایی این را دارد که مردانی که کیف پول خودشان را در جیب عقب شلوار قرار می دهند را دچار کند.

درد سیاتیک
درد سیاتیک

این کار موجب می شود فشار مزمنی روی این عضله به وجود آید و می تواند باعث تحریک عصب سیاتیک شود، اگر کیف پول خود را در جیب جلو بگذارید از این مشکل می توان پیشگیری کرد.

  • ساکرویلیت

ساکرویلیت التهاب یک یا هر دو مفصل ساکروایلیاک است که نقطه اتصال ستون فقرات پایین به لگن می‌باشد.

ساکرویلیت می‌تواند باعث ایجاد درد در باسن و کمر شود، حتی ممکن است به سمت پایین یک یا هر دو پا گسترش یابد، این درد می‌تواند با ایستادن طولانی مدت یا بالا رفتن از پله‌ها تشدید شود، ساکرولیلیت می‌تواند در اثر آرتروز، صدمات، بارداری یا عفونت ایجاد شود.

  • آسیب یا عفونت

از دیگر دلایل درد سیاتیک می‌توان به التهاب عضلانی، عفونت یا آسیب دیدگی همانند شکستگی اشاره کرد، به طور کلی، هر شرایطی که عصب سیاتیک را تحریک یا فشرده سازد، می‌تواند علائم درد سیاتیک را تحریک کند، در برخی موارد، هیچ دلیل خاصی برای التهاب سیاتیک یافت نمی‌شود.

 چه کسانی به سیاتیک مبتلا می‌شود؟

بیشتر افرادی که به سیاتیک مبتلا می‌شوند بین 30 تا 50 سال سن دارند، زنان احتمال دارد در زمان بارداری به دلیل فشار وارد شده بر عصب سیاتیک از طرف رحم در حال بزرگ شدن، به این مشکل مبتلا شوند، از دلایل دیگر می‌توان به فتق دیسک و آرتروز تحلیل رونده ستون فقرات نیز اشاره کرد.

درد سیاتیک
درد سیاتیک

تشخیص سیاتیک

پزشک برای این که سیاتیک را در افراد تشخیص دهد ممکن است از افراد بپرسد که درد چگونه آغاز شده و دقیقا در کجا قرار دارد، احتمال دارد پزشک از افراد بخواهد که چمباتمه بزنند، روی پاشنه پا یا انگشت های پا راه بروند و یا این که پا را بدون خم کردن زانو بلند کنید، این آزمایش های عضلانی می تواند به متخصص کمک کند تا بفهمد این سیاتیک تحریک می شود یا نه.

همچنین پزشک شما احتمال دارد که آزمایش های تصویر برداری مانند ام آر آی را برای شما تجویز کند تا اطلاعات بیشتری را در مورد محل و دلیل عصب تحریک شده به دست آورد، ام آر آی می تواند تراز بندی دیسک مهره ها، رباط ها و عضلات را نمایش دهد، سی تی اسکن با استفاده کردن از ماده حاجب می تواند عکس های آشکار تری از نخاع و عصب ها را تعیین کند.

تعیین علت درد سیاتیک می‌تواند به تشخیص دوره درمان کمک کند، اشعه ایکس می‌تواند به شناسایی ناهنجاری‌های استخوانی کمک کند اما نمی‌تواند مشکلات عصبی را تشخیص دهد.

آیا سیاتیک به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد یا اینکه طول می‌کشد تا ایجاد شود؟

این درد می تواند به شکل ناگهانی و آرام خودش را نشان دهد، که به دلیل آن بستگی دارد، فتق دیسک می تواند درد ناگهانی را به وجود آورد، آرتروز در ستون فقرات می تواند با گذشتن زمان و به آرامی باعث به وجود آمدن درد سیاتیک شود.

مزایای پرستار کودک را حتما بخوانید.

عوارض مربوط به سیاتیک

اگر کنترل مثانه یا روده خود را از دست دادید، سریعا به پزشک مراجعه کنید، این می تواند علامتی از یک مورد اورژانسی باشد که برای پیشگیری از صدمه های دائمی به جراحی خیلی سریع نیاز دارد، خوشبختانه این موضوع نادر است، بیشتر مورد های سیاتیک در طول چند روز یا چند هفته نابود می شود و هیچ آسیبی برای افراد به وجود نمی آورد.

علت درد سیاتیک را چگونه تشخیص می دهند؟

علامت های سیاتیک به شرایط ایجاد کننده آن بستگی دارد، جهت تشخیص سیاتیک، پزشک معالج کلیه سوابق بیمار را از نظر آسیب دیدگی های قبلی و… بررسی می کند و معاینه دقیقی انجام می دهد.

در این معاینات قدرت عضلات و رفلکس بررسی می شوند و ممکن است از بیمار درخواست کنند برخی از حرکات کششی را انجام دهد تا تشخیص دهد کدام فعالیت باعث در شما خواهد شد، پس از معاینه فیزیکی لازم است از آزمایش های تشخیصی نیز استفاده شود و عکس برداری های لازم نیز انجام شود.

تصویر برداری امکان مشاهده ستون فقرات را به پزشک می دهد و پزشک با مشاهده می تواند دلیل سیاتیک را تشخیص داده و راه درمان مناسب را تجویز نماید.

درد سیاتیک
درد سیاتیک

رهایی از درد سیاتیک

بیماری سیاتیک چون  فشار روی رشته های عصبی وارد می کند درمان های مخصوص دارد، که برای استفاده کردن از از بعضی از این راه ها لازم است که حتما به پیش پزشک بروید.

  • کمپرس سرد و گرم

مراحلی وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا درد سیاتیک را تسکین دهید، یک پد گرم کننده یا یخ بسته بندی ممکن است بسیار مفید باشد، هر دو ساعت یکبار، یک مرتبه حرارت و دفعه بعد یخ را بر روی محل درد خود کمپرس کنید، برای دیدن این که کدام حالت آرامش بیشتری را به شما می‌دهد، آزمایش کنید و یا اینکه به تناوب این دو عمل را تکرار کنید.

  • دارو

مسکن‌ های بدون نسخه می‌توانند برای کوتاه مدت از شما را از درد سیاتیک رهایی دهند، استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن گزینه‌هایی مناسبی هستند، پزشک شما ممکن است برای کاهش بیشتر التهاب، یک استروئید تزریق کند.

  • کشش

وقتی که درد سیاتیک دارد بهبود می یابد، تلاش کنید فعال باشید، حرکت کردن به کم کردن التهاب و درد یاری می رساند، یک فیزیوتراپیست توانایی این را دارد که به شما نشان دهد که به چه صورت ناحیه ی همسترینگ و کمر را به آهستگی کشش دهید.

تمرین تای چی یا یوگا می‌تواند به ثبات ناحیه آسیب دیده و تقویت کمر شما کمک کند، بسته به شرایط پزشکی هر فرد، ممکن است تمرینات خاصی توصیه شود، همچنین ممکن است پزشک پیاده روی کوتاه مدت را تجویز کند.  

  • تزریقات

در موارد شدید درد سیاتیک ممکن است پزشک تزریق استروئید به ناحیه ستون فقرات را برای کاهش التهاب توصیه کند، در این روش دارو را مستقیماً به ناحیه اطراف عصب سیاتیک می‌رسانند.

  • جراحی

اگر دلیل سیاتیک شما فتق است و بعد از 4 تا 6 هفته هنوز درد شدید وجود دارد، یک گزینه ی عالی جراحی است، جراحی قسمتی از دیسک فتق شده را بر می دارد تا فشاری که به عصب سیاتیک وارد می شود کم شود، تقریبا 90% بیماران با این مدل جراحی از درد زیاد راحت می شوند، بقیه ی  اقدامات جراحی می تواند سیاتیکی که به دلیل تنگی نخاع رخ داده را تسکین دهد.

مطلب انواع بیماری های قلبی را حتما بخوانید.

باید و نبایدهای پس از جراحی سیاتیک 

پس از جراحی کمر، به طور کلی باید از رانندگی، بلند کردن یا خم شدن به جلو به مدت حدود یک ماه اجتناب کنید، پزشک شما ممکن است برای تقویت عضلات پشت، فیزیوتراپی را توصیه کند، هنگامی ‌که بهبودی کامل شد، یک احتمال عالی وجود دارد که بتوانید به تمام فعالیت‌های معمول خود برگردید.

درمان های مکمل برای درد سیاتیک

شواهدی وجود دارد که طب سوزنی، ماساژ، یوگا و کاردرمانی کایروپراکتیک می‌تواند درد معمولی در کمر را تسکین دهد، اما تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود این روش‌ های درمانی برای سیاتیک مفید هستند یا خیر.

درد سیاتیک
درد سیاتیک

جلوگیری از درد سیاتیک

  • اگر یک بار دچار درد سیاتیک شده باشید، احتمال بازگشت آن وجود دارد، اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش شانس عود مجدد آن ها را امتحان کنید.  
  • به شکل منظم تمرین های ورزشی را انجام دهید.  
  • وزن خود را متناسب نگه دارید و از چاقی دوری کنید.
  • برای بلند کردن اجسام سنگین زانوها را خم کنید.

این مراحل می‌تواند به شما کمک کند از آسیب دیدگی کمر که منجر به درد سیاتیک می‌شود جلوگیری کنید.

روش های درمان درد سیاتیک

درد سیاتیک به درد ناشی از تحریک و فشرده شدن عصب سیاتیک که در قسمت تحتانی ستون فقرات قرار دارد مربوط است، درد سیاتیک در اغلب موارد از طریق خودمراقبتی در خانه درمان می‌شود، انجام کارهایی مانند استفاده از کمپرس یخ، مصرف مسکن‌ های کاهش دهنده‌ های التهاب و انجام حرکات کششی ملایم، به کاهش التهاب در داخل و اطراف عصب سیاتیک و کاهش علائم کمک می‌کند، ضمن این که درمان‌های دیگری نیز برای رفع این مشکل وجود دارد:

  • تجویز داروهای شل کننده عضلات یا مسکن‌های قوی
  • انجام فیزیوتراپی که به کاهش فشار وارده روی عصب کمک می‌کند
  • تزریق مواد کاهش‌دهنده التهاب در نزدیکی عصب آسیب‌دیده
  • روش‌های جایگزین برای تسکین علائم، مانند طب سوزنی یا یوگا

در موارد نادر جراحی برای درمان درد سیاتیک الزامی است، به طور کلی تشخیص این که چه چیزی باعث درد سیاتیک شده است، به یافتن روشی موثر برای درمان آن منجر می‌شود، تشخیص و روشن کردن علت سیاتیک اولین قدم برای درمان است.

 

رهایی از درد سیاتیک امکان دارد؟

بله، اکثر بیماران می‌توانند با استفاده از روش‌های درمانی که در ادامه معرفی می‌کنیم، درد سیاتیک خود را بهبود دهند، هدف از انجام این درمان‌ها، کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی بدن است، بسته به علتی که موجب درد در مسیر این عصب شده است، بسیاری از موارد سیاتیک به مرور زمان با انجام برخی از درمان‌های خودمراقبتی ساده از بین می‌روند.

درد سیاتیک چه قدر طول می کشد؟

سیاتیک حاد و ساتیک مزمن مدت زمان درد متفاوتی دارند، درد سیاتیک حاد 4 تا 6 هفته به طول می انجامد و در وضعیتی که این درد طولانی تر شود منجر به سیاتیک مزمن خواهد شد که بیشتر طول می کند.

درد سیاتیک
درد سیاتیک

درمان درد سیاتیک

به طور کلی روش‌ های درمان درد سیاتیک را می‌توان بسته به نوع درد یعنی حاد و مزمن بودن آن به دو دسته تقسیم کرد.

درمان سیاتیک حاد:

اکثر موارد سیاتیک حاد به انجام اقدامات خودمراقبتی که شامل موارد زیر هستند پاسخ خوبی می‌دهد:

  • استفاده از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن
  • انجام دادن  ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی
  • استفاده کردن  از کمپرس آب گرم یا یخ به صورت متناوب

درمان سیاتیک مزمن:

درمان سیاتیک مزمن نیز معمولا شامل ترکیبی از اقدامات خودمراقبتی و درمان‌های پزشکی زیر است:

  • فیزیوتراپی
  • درمان شناختی رفتاری (CBT) در این درمان با آموزش بیمار به او کمک می‌شود که درد مزمن خود را مدیریت کند.
  • مسکن
  • جراحی (اگر علائم این درد به درمان‌های دیگر جوابی ندهند و همچنان شدید شوند، احتمال دارد جراحی گزینه خوبی باشد، جراح با توجه به دلیل ایجادکننده درد سیاتیک، خطرات و مزایای روش‌های مختلف را بررسی می کند و گزینه مناسب را برای بیمار انتخاب می‌کند).
    ورزش و انجام حرکات کششی زیر نظر مربی آموزش‌دیده

زمان مراجعه به پزشک در صورت بروز درد سیاتیک

سیاتیک خفیف معمولا با گذشت زمان و به خودی خود از بین می‌رود، اما اگر اقدامات خودمراقبتی نتوانند علائم بیمار را کاهش دهند یا درد بیش از یک هفته دوام آورده و به مرور شدید یا بدتر شود، برای پیدا کردن راه حل درمانی مناسب باید با پزشک متخصص تماس بگیرید، علاوه بر این اگر یکی از شرایط زیر را دارید، باید در اسرع وقت مراقبت‌های پزشکی فوری دریافت کنید:

  • درد شدید و ناگهانی در ناحیه کمر یا ساق پا و احساس بی‌حسی یا ضعف عضلانی در ساق پا
  • دردی که به دلیل آسیب‌دیدگی شدید، مانند تصادف رانندگی ایجاد شده است
  • ناتوانی در کنترل روده یا مثانه و در پی آن بی اختیاری ادارار و مدفوع

چرا برای استخدام پرستار سپیدگستر را انتخاب کنیم؟

سپید گستر با تیم متخصص و حرفه ای پرستاران کودک، سالمند و  بیمار، سالیان زیادی است که خدمات بسیاری به هموطنان عزیز ارائه داده است، حتما با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 11
  1. اسدالله جعفری 2 سال قبل

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  2. مصطفی مختاری 2 سال قبل

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  3. عباس آزادی ور 2 سال قبل

    مقالاتتون عالین واقعا!

  4. نادر سبحانی 1 سال قبل

    پرستار چه وظایفی در رابطه با انجام امور منزل فرد سالمند دارد؟

  5. محمود لطفی 1 سال قبل

    خواستم موسسه خدمات سپید گستر
    سپید گستر را به همه کاربران معرفی کنم ،از بهترین ها هستند

  6. محمدرضا داوودی 1 سال قبل

    چند سالی هست که از طریق یکی از بستگانمون با مرکز سپید گستر آشنا شدم، خواستم تشکر کنم از پرستار خوب تون و پشتیابی عالی مرکزتون

  7. قادری 1 سال قبل

    هر چی از خوب بودن سپید گستر
    تون بگم کمه

  8. غلامرضا رضوانی 1 سال قبل

    اگر برای مدت یک ماه نیاز به سی پپ داشته باشیم میتونیم اون رو برای همین مدت زمان اجاره کنیم؟

  9. مصطفی شعبانی 1 سال قبل

    می خواستم بپرسم که پرستار کودکی که به کودک ساز هم آموزش بدهد در موسسه سپید گستر وجود دارد؟

  10. کیانا همتی 6 ماه قبل

    تفاوت سیاتیک با درد عصبی چیه؟

    1. sepidgostar 6 ماه قبل

      فشار دادن عصب باعث درد، ضعف، بی حسی و گزگز می شود. در حالی که سیاتیک یک عصب سیاتیک تحت فشار است، درد سیاتیک می تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود. در حالی که عصب فشرده شده باعث درد می شود، عصب فشرده شده همیشه درد نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید