راهکارهای درمان خانگی تب کودک

رشد و سلامت کودک یکی از مهم ترین مواردی است که والدین باید به آن توجه کنند، تب یکی از رایج ترین مشکلاتی است که ممکن است برای افراد به خصوص کودکان به وجود بیاید و والدین باید آن را به عنوان موضوعی خطرناک و نگران کننده بشناسند، در این مقاله سایت سپید گستر به درمان خانگی تب کودک می پردازیم.

زمانی که دمای بدن کودک بیشتر از حد نرمال و استاندارد بالا برود کودک تب می کند، با آغاز فصل سرما و افزایش و شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا والدین نگران بیماری و تب کودکان شان می شوند، دمای بدن کودک و نوزاد بین 6/36 تا 2/37 متغیر است و هر نوع تغییر دما در این بخش می تواند خطرناک باشد.

درمان خانگی تب کودک
درمان خانگی تب کودک

مراقبت و نگهداری از کودکی که تب دارد

کودکی که تب می کند به مراقبت های شبانه روزی نیاز دارد، توجه داشته باشید تغییرات در دمای بدن و بالا رفتن دمای بدن می تواند منجر به تشنج و مشکلات گسترده ای شود، در صورتی که نمی توانید به صورت شبانه روزی از کودک تان مراقبت کنید می توانید از مراکز خدماتی معتبر همچون سپید گستر پرستار متخصص اعزام کنید.

پرستاران فعال در مجموعه سپید گستر افراد ماهر و متخصصی هستند که در کوتاه ترین زمان ممکن به منزل تان اعزام شده و به صورت 24 ساعته از کودک تان مراقبت و پرستاری می کنند.

جهت درخواست پرستار کودک از مجموعه سپید گستر می توانید با شماره 02188928334 و سایر شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

سنجش تب کودک

برای اطمینان از میزان دمای بدن کودک استفاده از دماسنج توصیه می شود، دماسنج دیجیتال و دما سنج جیوه ای از انواع دماسنج های معتبر هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید، نوعی دماسنج به نام رکتال برای اندازه گیری دمای بدن کودکان و نوزادان وجود دارد که از طریق مقعد دمای بدن را اندازه گیری می کند.

دماسنج های دیجیتالی و جیوه ای دما را از طریق قرار گرفتن در زیر بغل یا پیشانی نشان می دهد، در صورت مشاهده تب در کودکان روش هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد را به کار ببرید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

درمان خانگی تب کودک
درمان خانگی تب کودک

راهکار های کاهش تب کودکان

پوشیدن لباس زیاد به کودک یکی از اصلی ترین دلایل بالا رفتن دمای بدن شناخته می شود، برای کودک تب دارتان لباس های خنک و نخی بپوشانید، اگر کودک تب دارتان خوابیده است روی کودک را با ملافه یا پتوی سبک بپوشانید.

برای جلوگیری از کم آبی بدن کودک می توایند به کودک تان مایعات و انواع آب میوه و شیر خشک و … بخورانید، مصرف شیر مادر و شیر خشک موجب کاهش دمای بدن و در نتیجه تب کودک می شود.

برای کاهش دمای بالای بدن کودک، او را پاشویه کنید، دستمال نخی را در آب ولرم قرار داده و آن را روی پاهای کودک و شکمش بگذارید، اضافه کردن الکل به آب می تواند خطرات بسیاری در پی داشته باشد.

مصرف گلاب یکی از دیگر روش های پایین آوردن دمای بدن کودکان است، با توجه به سن کودک می توانید یک یا دو قاشق گلاب را در آب ریخته و به کودک دهید، خاصیت ضد التهابی گلاب می تواند به کاهش دمای بدن کودک کمک کند.

از دیگر مواردی که در کاهش دمای بدن کودک تاثیر دارد، استفاده از پیاز است، پیاز خاصیت ضد عفونی دارد و از طریق کاهش التهاب دمای بدن را کاهش می دهد.

استفاده از داروهایی همچون استامینوفن و ایبوپروفن برای پایین آورن تب کودک بالای 6 ماه به کاهش تب کودک کمک می کند، پیش از استفاده از هر نوع دارو برای کودک با پزشک او مشورت کنید.

علت تب و لرز کودکان در خانه

تب و لرز کودکان می تواند به دلایل مختلفی از جمله عفونت های ویروسی، باکتریایی، واکسیناسیون و… اتفاق بیوفتد، در نتیجه شناخت علت تب کودک یکی از مهم ترین مراحل درمان تب و لرز کودکان است.

درمان خانگی تب کودک
درمان خانگی تب کودک

درمان تب و لرز کودکان در خانه

مصرف برخی از مواد غذایی حاوی مواد مغذی، ویتامین ها و آب زیاد می تواند تاثیر بسیاری در درمان تب و لرز داشته باشد، توجه داشته باشید کودک باید تا پایان تب و بیماری استراحت کند، مایعات و دمنوش هایی که الکترولیت های بدن را تامین می کنند، کاملا مقوی و مغذی بوده و برای درمان تب در کودکان مناسب هستند.

سوپ مرغ غذایی حاوی مواد مغذی و پروتئین بوده و علاوه بر این که تب را درمان می کند، مایعات بدن را تامین کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

مایعات و آب می توانند کم آبی و الکترولیت های از دست رفته را جبران کنند، در صورتی که تب کودک بالاست و یا کودک از خوردن مایعات اجتناب می کند می توانید با تزریق سرم برای کودک این کم آبی بدن را جبران کنید.

مصرف آسپرین برای کودکی که تب دارد به هیچ عنوان توصیه نمی شود، مصرف آسپرین هنگام تب بالا موجب بیماری ای جدی به نام سندرم ری می شود، علائم سندرم ری استفراغ، تشنج، حمله های عصبی، کاهش هوشیاری می باشد.

حمام کردن با آب ولرم می تواند تب کودک را کاهش دهد و شرایط را بهبود دهد.

در صورتی که کودک تان همراه با تب لرز هم دارد به هیچ عنوان او را با پتو یا لباس ضخیم نپوشانید.

مصرف مرکباتی همچون آب پرتقال، آب لیمو شیرین و… می تواند تب کودک را کاهش دهد.

درمان خانگی تب کودک
درمان خانگی تب کودک

پایین آوردن تب کودک در خواب

اگر کودک تان تب دارد و خوابیده است او را برای سنجش دمای بدنش از خواب بیدار نکنید، خواب شبانه می تواند به درمان تب کودک کمک کند، در صورتی که علائم در کودک تان شدید است توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

درمان تب کودک با دارو

مصرف داروهایی همچون استامینوفن، ایبوپروفن، شربت تب بر، قرص یا شیاف به تنظیم دمای بدن کمک می کند، دوز مصرفی داروها با توجه به تجویز پزشک و سن و وزن کودک انجام می شود.

مصرف هیچ نوع داروی تب بری نمی تواند از تشنج ناشی از تب جلوگیری کند، به طوری که حتی امکان تشنج با تب 30 درجه هم وجود دارد.

سخن پایانی

همان طور که توضیح داده شد تب کودکان به دلایل مختلفی اتفاق می افتد، کنترل تب و مراقبت های مداوم و شبانه روزی می تواند از حاد شدن شرایط جلوگیری کند، در صورتی که برای مراقبت و نگهداری از فرزندان بیمار خود در منزل به پرستار نیاز دارید با ما در ارتباط باشید تا پرستار کودک 24 ساعاته در کمترین زمان ممکن اعزام شود.

انتشار یافته: 2
  1. هنگامه علوی 8 ماه قبل

    سلام چگونه تب فرزندم را پایین بیاورم؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر برای جلوگیری از کم آبی مایعات فراوان بدهید. بر اساس توصیه پزشک استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید. به کودک یا نوجوان خود آسپرین ندهید هرگز برای کاهش تب از الکل یا حمام سرد استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید