بیشتر افراد پریدن پلک چشم را تجربه کرده اند، پرش پلک که در پزشکی به نام میوکیمیا myokymia شناخته می شود به دلیل انقباضات جزئی رخ می دهد اما ممکن است در زمان هایی این موضوع با شدت زیادی رخ بدهد و برای شخص به مسئله آزار دهنده ای تبدیل شود.

در بیشتر مواقع این موضوع بدون دلیل رخ می دهد و ریشه عصبی دارد اما در پاره ای از موارد و به طول انجامیدن آن می تواند خطرناک و مشکل ساز باشد و برای درمان و بررسی آن باید به پزشک مراجعه کرد، در این مقاله سپید گستر قصد داریم تا به پاسخ سوال علت پریدن پلک چشم چیست بپردازیم و دلایل بروز پرش پلک را بررسی کنیم.

علت پریدن پلک چشم چیست

موارد متعددی همچون مشکلات جسمانی، بیماری ها و یا حالات روانی می توانند باعث پرش پلک شوند، در زمان هایی فعالیت الکتریکی مغز منجر می شود تا سلول های عصبی بدون محرکی پیام هایی را برای عضلات متفاوت بدن ارسال کنند و موجب اسپاسم یا همان انقباض آن ها شوند.

علت پریدن پلک چشم
علت پریدن پلک چشم

خستگی، استفاده بیش از حد از کافئین، خشکی چشم، استرس و اضطراب، تغذیه نادرست، برنامه خواب نامنظم، نوشیدن الکل و برخی از حساسیت ها می توانند باعث پریدن پلک چشم شوند که معمولاً کوتاه مدت هستند و با رعایت مواردی همچون تنظیم خواب، کاهش مصرف کافئین و استفاده از قطره چشم درمان می شوند.

در این میان در صورتی که مشکل برطرف نشد ممکن است پرش پلک چشم علت دیگری داشته باشد که در این صورت باید توسط پزشک بررسی شود، در ادامه برخی از دلایلی که منجر به پرش پلک چشم می شوند را معرفی می کنیم:

استرس و اضطراب

یکی از رایج ترین مواردی که می تواند منجر به تیک عصبی چشم شود، اضطراب و استرس است، تفریح داشته باشید، یوگا و ورزش های هوازی انجام دهید، با دوستان و خانواده به خوبی وقت بگذرانید و زمان مناسب و کافی را برای استراحت خود ترتیب دهید و در تلاش باشید تا استرس خود را کنترل کنید.

علت پریدن پلک چشم
علت پریدن پلک چشم

مصرف کافئین و الکل

فراورده های حاوی کافئین، چای و قهوه همگی می توانند پرش پلک چشم و تیک عصبی چشم را تحریک کنند، بنابراین مصرف چای، قهوه و نوشیدنی های گازدار کافئین دار را متوقف کنید.

برخی از افراد هم پس از مصرف الکل دچار پرش چشم می شوند که برای درمان آن کافی است مصرف الکل را متوقف کنند.

خستگی چشم

مدت زمان زیاد نشستن پشت کامپیوتر و کار کردن با آن، استفاده زیاد از تبلت و گوشی های هوشمند می توانند از دلایلی باشند که پریدن پلک چشم را به دنبال دارند.

در زمان استفاده از این ابزارها خوب است که از قانون 20-20-20 پیروی کنید و پس از 20 دقیقه کار با آن ها به مدت 20 ثانیه به نقطه ای در فاصله 6 متری (معادل 20 فوت) خیره شوید تا خستگی چشم شما کاسته شود.

خستگی

خود خستگی که می تواند به دلیل کمبود خواب باشد تحریک کننده بروز پریدن پلک چشم می باشد.

خشکی چشم

خشکی چشم عارضه ای است که غدد اشکی در آن به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند و چشم به اندازه لازم مرطوب نمی ماند، خشکی چشم می تواند منجر به فشار چشم و پلک زدن بیشتر شود و در نهایت پرش پلک ایجاد کند.

بسیاری از اشخاص خصوصاً افراد با سن بالای 50 سال، اشخاصی که مدت زمان زیادی با کامپیوتر کار می کنند و افرادی که از برخی داروهای افسردگی و یا آنتی هیستامین ها، لنزهای چشم و یا الکل و کافئین استفاده می کنند، مستعد خشکی چشم می باشند و این خشکی سطح چشم می تواند یکی از دلایل پریدن پلک چشم باشد، در این موارد لازم است از قطره چشمی که پزشک تجویز می کند استفاده کنید.

دلایل پریدن پلک چشم
دلایل پریدن پلک چشم

در چه زمانی لازم است که برای پریدن پلک چشم به پزشک مراجعه کرد؟

  • در صورتی که هر دو پلک شما دچار پرش است
  • در زمانی که بیش از 2 هفته طول کشیده است
  • همراه با سردرد، کاهش بینایی، بی حسی، ضعف، درد و یا عدم تقارن در صورت است
  • پریدن پلک با گرفتگی و انقباض در دیگر عضلات صورت همراه است
  • رو به بهبودی نرفته و بدتر شده

بلفارواسپاسم

بلفارواسپاسم Blepharospasm که نوعی اختلال عصبی نادر می باشد منجر به انقباض عضلات اطراف چشم و اسپاسم آن ها می شود، این بیماری ممکن است در ابتدا با پرش های ساده پلک اتفاق بی افتد اما در صورت عدم توجه به آن و اقدام نکردن برای درمان می تواند بسیار شدید شود و حتی باعث بسته شدن چشم برای چند ساعت بشود.

مطابق نظر سازمان ملی بیماری های نادر آمریکا بلفارواسپاسم خوش خیم را می توان با بررسی نشانه های اولیه زیر از یک پرش پلک ساده تشخیص داد:

  • پرش پلک هر دو چشم
  • پلک زدن به صورت متداوم
  • گرفتگی بقیه عضلات صورت
  • حساس شدن چشم ها در موقعیت های استرس زا و در نور زیاد
  • به طول انجامیدن اسپاسم ها به مدت 1 ساعت و یا بیشتر

تحریک عمقی مغز، جراحی، تزریق بوتاکس و داروهای خوراکی راه های درمان این اسپاسم به شمار می روند.

اسپاسم همی فاسیال (نیمه صورت)

این اسپاسم Hemifacial spasm هم می تواند با یک پرش ساده پلک چشم اشتباه گرفته شود چرا که معمولاً آغاز این اختلال از عضلات چشم می باشد.

با این وجود دیگر عضلات همان سمت از صورت پس از مدتی درگیر می شوند و خود به خود دچار انقباض می شوند، این اختلال عصبی نادر است، محققان معتقد هستند که اسپاسم نیمه صورت در زمانی اتفاق می افتد که یک رگ خونی کناری، فشار زیادی را به عصب وارد کند، علائم زیر مواردی هستند که می توانید به وسیله آن ها می توان این اختلال را تشخیص داد عبارت اند از:

  1. ثابت بودن شدت اسپاسم
  2. درگیر شدن یک چشم
  3. ضعف عضلات در زمان های بین اسپاسم
  4. شنیده شدن صدای کلیک در گوش سمت درگیر انقباضات در برخی از افراد

دو گزینه رایج درمانی برای این اسپاسم عبارت اند از بوتاکس و عمل جراحی.

علت پریدن پلک چشم
علت پریدن پلک چشم

سندرم Meige

این سندرم نوعی اختلال در سیستم عصبی می باشد که اسپاسم های غیر ارادی را آن هم به صورت مکرر در صورت به دنبال دارد و می تواند زبان، فک، چشم ها و یا پایین صورت را حرکت دهد.

عفونت ها

برخی از عفونت ها نیز می توانند انقباضات غیر عادی را به دنبال داشته باشند همانند بوتولیسم، کزاز و…

اختلالات مغز و سیستم عصبی

دیستونی، ام اس و فلج بل نیز می توانند یکی از دلایل بروز پرش پلک چشم باشند اما معمولاً با موارد دیگری مثل بی حسی در صورت همراه هستند.

علت پرش پلک چشم
علت پرش پلک چشم

دیگر دلایل پرش چشم

بقیه مواردی که می توانند علت پریدن پلک چشم باشند عبارت اند از:

  • خراشیده شدن قرنیه
  • التهاب پبک
  • اختلال تیک یا سندرم تورت که یک الگوی پرش مکرر پلک است
  • رشد کردن مژه ها به سمت داخل چشم
  • برگشت پلک به داخل چشم

درمان پریدن پلک چشم

علت پریدن پلک چشم ممکن است بسیار متفاوت باشد، بهتر است در صورت بروز این موضوع ابتدا علت آن را شناسایی کنید و سپس هم برای درمان آن اقدام کنید، کنترل استرس، تغییر سبک زندگی، استراحت لازم و قرار دادن کمپرس آب گرم به روی چشم در مواقع بسیاری این موضوع را حل می کند اما در صورت ادامه یافتن و حل نشدن این موضوع، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

انتشار یافته: 2
  1. مائده رضایی 3 ماه قبل

    سلام من شوهرم از وقتی که چشمش رو عمل جراحی کرده همش احساس میکنه پلکش می پره، شما می دونید چرا؟

    1. sepidgostar 3 ماه قبل

      عرض ادب و احترام بهتره که این موضوع را با پزشک خودشان در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید