تنبلی چشم کودکان +علائم، نشانه ها و پیشگیری

به مشکل کم شدن بینایی چشم تنبلی چشم می گویند که معمولا وقتی بینایی به شکل غیر طبیعی رشد کند این اتفاق می افتد، کاهش بینایی معمولا در دوره های اول کودکی رخ می دهد، می تواند یک چشم یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار بدهد، که باعث کم شدن دید در کودکان می شود، برای همین شناختن نشانه و علائم تنبلی چشم برای والدین کودک و پرستار او برای درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است، در ادامه می توانید در مورد تنبلی چشم آگاهی های لازم را کسب کنید.

تنبلی چشم کودکان
تنبلی چشم کودکان

علائم تنبلی چشم در کودکان

خیلی از کودکانی که مبتلا می شوند به تنبلی چشم هیچ نشانه ظاهری که خاص باشد ندارند، اگر بخواهیم به طور کلی در نظر بگیریم تنبلی چشم به دلیل تحریک نشدن عصب های بین چشم و مغز به وجود می آید، این تحریک نشدن باعث می شود که مغز مکرر یک چشم را تحریک کند و این موضوع باعث ضعیف شدن چشم دیگر می شود، معمولا چشمی که به خاطر تنبلی ضعیف شود دچار انحراف می شود در طی این مرحله فقط با نگاه کردن به چشم کودک می شود علائم تنبلی چشم را مشاهده نمود، مهم ترین علائم تنبلی چشم عبارت اند از:

  • انحراف چشم در کودکان در یک یا دو چشم
  • عدم چرخش هماهنگ چشم ها
  • عدم تشخیص عمق توسط فرد
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

تنبلی چشم (آمپلوبیا)

به نقل از mayoclinic - تنبلی چشم (آمبلیوپی) کاهش بینایی در یک چشم است که به دلیل رشد غیر طبیعی بینایی در اوایل زندگی ایجاد می شود. چشم ضعیفتر - یا تنبل - اغلب به سمت داخل یا بیرون سرگردان است.
آمبلیوپی معمولاً از بدو تولد تا 7 سالگی ایجاد می شود. علت اصلی کاهش بینایی در بین کودکان است. به ندرت تنبلی چشم هر دو چشم را درگیر می کند.
تشخیص و درمان به موقع می تواند به جلوگیری از مشکلات طولانی مدت بینایی کودک شما کمک کند. چشمی که بینایی ضعیف تری دارد معمولاً با عینک یا لنزهای تماسی یا پچ درمانی قابل اصلاح است.

علائم تنبلی چشم خفیف

اصولا تنبلی چشم علائمی به وجود نمی آورد، از سوی دیگر کودکانی که هنوز نمی توانند صحبت کنند اغلب متوجه مشکل در بینایی نمی شوند و اگر هم متوجه شوند نمی توانند آن را توضیح دهند، ولی کودکانی که می توانند حرف بزنند از ندیدن درست چشم شکایت می کنند و با آن چشم خواندن و نوشتن برای آن ها سخت است، در بعضی موارد هم والدین کودک می فهمند که یک چشم کودک از لحاظ ظاهر باچشم دیگر متفاوت است، با توجه به این نشانه مشکلات دیگری هم می توانند موجب تنبلی چشم شوند که در زیر نام برده می شود:

  • انحراف چشم
  • نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم
  • آب مروارید دوران کودکی (کدر شدن عدسی که در پشت عنبیه (قسمت رنگی چشم) و مردمک قرار دارد.)

اگر کودک کوچک تر از آن باشد که علائمی را بروز دهد، شما می توانید یکی از چشم های اورا بپوشانید و چشم دیگر او را امتحان کنید، اگر چشمی که پوشانده شده است همان چشمی باشد که تنبلی دارد معمولا کودک به دلیل نداشتن دید شفاف اعتراض نخواهد کرد، ولی اگر با این آزمایش کودک سعی کرد که دست شما را از چشم خودش دور کند یعنی چشمی که پوشانده اید سالم است، این کار کودک برای بهتر دیدن اطراف از طریق چشم سالمی است که با دست آن را پوشانده اید.

تنبلی چشم کودکان
تنبلی چشم کودکان

اهمیت آشنایی با نشانه های تنبلی چشم کودکان

چه خودتان از کودک تان مراقبت می کنید چه پرستار کودک این کار را انجام می دهد، باید کمی با علائم و نشانه های تنبلی چشم آشنا باشید، اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان شروع شود معمولا پزشک با استفاده از عینک، پچ چشمی، قطره چشم و یا لنز مشکل را برطرف خواهد کرد، اما هرچه قدر دیرتر متوجه این موضوع شوید دوره ی درمان طولانی تر و سخت تر خواهد بود، که حتی ممکن است در این شرایط نیاز به عمل جراحی پیدا کند.

اگر کسی هستید که از کودک نگهداری می کنید، بهتر است در صورتی که کودک احساس کرد در چشم هایش مشکلی به وجود آمده است، چشم ها ظاهر طبیعی نداشتند و یا با بررسی سابقه خانوادگی فرد متوجه شدید که سابقه ابتلا به تنبلی چشم، انحراف چشم، مشکلات چشمی یا آب مروارید دارد بهتر است خیلی زود کودک را به پیش پزشک ببرید، تشخیص دادن علائم تنبلی چشم توسط خانواده ی او یا پرستار او در 3 سالگی تا 5 سالگی خیلی مهم است و به سریع تر درمان شدن کمک می کند.

آمبلیوپی چشم (تنبلی چشم) یک بیماری رایج است که درمان آن در کودکان خیلی آسان است اما در بزرگسالان بسیار بعید است که درمان شود، کاهش دید را در پی دارد و نشانه های این بیماری بیشتر انحراف چشم یا هماهنگ نبودن چرخش چشم ها است.

تنبلی چشم از چه سنی شروع می‌شود؟

اگر بینایی یکی از چشم ها آن طور که باید تکامل نیافته باشد فرد دچار تنبلی چشم می شود، که پزشکان به این حالت آمپلویی چشم می گویند، اگر این مشکل برطرف نشود و همان طور رها شود مغز آرام آرام یاد میگیرد که تصویری که ضعیف تر دریافت می شود را نادیده بگیرد، این نادیده گرفتن می تواند مشکلاتی دائمی در بینایی را به وجود آورد، این مشکل معمولا بین سن 6 تا 9 سالگی کودک اتفاق می افتد، اما با توجه به نظر متخصصان درمان آن قبل از 7 سالگی شانس اصلاح کامل را زیاد می کند.

تنبلی چشم کودکان
تنبلی چشم کودکان

علت تنبلی چشم چیست؟

به عنوان فردی که از کودک مراقبت می کند ، خانواده کودک یا پرستار کودک باید بدانید که این مشکل دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به مهم تریت دلایل آن ها اشاره می کنیم.

تنبلی چشم استرابیسم

به عنوان خانواده یا پرستار کودک باید بدانید یکی از رایج ترین دلایل تنبلی چشم استرابیسم است، که به آن هماهنگ نبودن ماهیچه های چشم می گویند و حالتی است که چشمان کودک به سمت داخل یا خارج انحراف پیدا می کند و چشم ها ناهمانگ هستند.

تنبلی چشم محرومیتی

تنبلی چشم محرومیتی به خاطر به وجود آمدن نقص در بخشی از چشم است، کودکان مبتلا به این نوع تنبلی چشم معمولا دیدشان شفاف و واضح نیست.

تنبلی چشم انکساری

این نوع تنبلی چشم زمانی به وجود می آید که تفاوتی بین قدرت بینایی 2 چشم در نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم وجود ندارد، که معمولا با لنز چشمی و عینک درمان می شود و بهبود پیدا می کند.

تنبلی چشم کودکان
تنبلی چشم کودکان

تنبلی چشم چه عوارضی دارد؟

اصولا این مشکل یعنی تنبلی چشم باعث تار شدن دید و انحراف آن می شود، ولی اگر پرستار کودک هستید یا در خانه کودک دارید خوب است بدانید که معمولا این مشکل موقتی است و درمان می شود، ولی اگر به موقع اقدام به درمان نکنید، این مشکل می تواند به ضعف همیشگی بینایی کودک تبدیل شود کودک از سن کودکی تا بزرگسالی مجبور به استفاده از عینک دائمی می شود.

پیشگیری از تنبلی چشم کودکان

به طور کلی تنبلی چشم کودکان می تواند یک بیماری ارثی باشد و گاهی اوقات برای پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان هیچ راهی وجود ندارد، اما اگر علائم تنبلی چشم کودک را به سرعت شناسایی کنید و در سنین کودکی معاینات مورد نیاز را به موقع انجام دهید، می توانید مشکل را سریع شناسایی نمایید و از شدت آن جلوگیری کنید، شاید این موضوع راحت به نظر نرسد، اما زمانی که تا 5 سالگی کودک را چند بار نزد چشم پزشک ببرید و بینایی او را سنجش کنید، پزشک مشکل را زود هنگام تشخیص می دهد و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می نماید.

آیا تنبلی چشم کودکان درمان دارد؟

در پاسخ به این سوال که تنبلی چشم کودکان درمان دارد باید بگوییم که در بیشتر مواقع بله، این مشکل به راحتی با تجویز عینک و روش های درمانی دیگر قابل درمان است، بهتر است همه کودکان بین 3 تا 5 ساله حتماً تحت معاینه چشمی قرار بگیرند تا در صورت بروز مشکلات چشمی پزشک با تشخیص زود هنگام هرچه سریع تر روند درمان را آغاز کند.

به طور کلی به عنوان پرستار کودک یا خانواده کودک باید بدانید که استفاده از عینک های اصلاحی، محافظ چشم، قطره چشمی و در نهایت جراحی از روش های درمان این مشکل هستند، هر چقدر شدت مشکل بیشتر باشد و دیرتر اقدام به درمان نمایید، طول درمان تنبلی چشم نیز بیشتر خواهد شد، در بسیاری از کودکان درمان تا چند ماه طول می کشد و اگر بیماری زود تشخیص داده شود، خیلی زود نیز درمان خواهد شد.

ما در این مقاله دیگری به صورت مفصل در مورد “واکسن کودکان” صحبت کردیم و می توانید مطالعه کنید.

تنبلی چشم کودکان
تنبلی چشم کودکان

درمان تنبلی چشم چقدر طول می‌کشد؟

شروع شدن درمان تنبلی چشم در دوران کودکی، هنگامی که ارتباطات پیچیده بین چشم و مغز دارد شکل می گیرد، بسیار مهم است، بهترین نتایج زمانی حاصل می‌شود که درمان قبل از 7 سالگی شروع شود، اگرچه نیمی از کودکان بین 7 تا 17 سال نیز به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند و بینایی‌شان بهبود پیدا می‌کند.

برای بیشتر کودکان مبتلا به تنبلی چشم، انجام دادن درمان مناسب، بینایی را در عرض چند هفته تا چند ماه بهبود می‌دهد و درمان می کند، البته دوره درمان ممکن است بین 6 ماه تا 2 سال طول بکشد، مهم است که کودک خود را از نظر عود تنبلی چشم تحت نظر داشته باشید متأسفانه عود مشکلی است که در 25 درصد از کودکان مبتلا به این بیماری رخ می دهد، اگر تنبلی چشم تکرار شود درمان باید از سر گرفته شود.

آیا تنبلی چشم ارثی است؟

در تنبلی چشم ژنتیک موثر است، از نظر تعداد زیادی از پزشکان این مشکل معمولا در کودکانی که والدین و خانواده های آن ها سابقه این مشکل را دارند رایج است، اضافه بر ژنتیک کودکانی که زود به دنیا می آیند یا کودکانی که در رشد شان تاخیر دارند، بیشتر امکان مبتلا شدن به این بیماری را دارند.

تنبلی چشم کودکان
تنبلی چشم کودکان

آیا تنبلی چشم باعث کوری می شود؟

در کودکانی که مشکل تنبلی چشم وجود دارد، تصویر ارسالی دارای تناقض هستند، دو تصویری که به صورت مجزا هستند در مغز فرد تاری ایجاد می کند و در آخر این مغز است که به دلیل کم کردن باری که به آن وارد می شود تصمیم می گیرد تصویری که از چشم ضعیف تر فرستاده می شود را نادیده بگیرد، که در این حالت به جای این که تصویر 3 بعدی ایجاد شود تصور 2 بعدی می شود.

پس مغز درک عمقی ضعیفی از تصویر ها دارد، پس از گذشت مدتی چشم ضعیف تر به دلیل استفاده نکردن از او ضعیف و ضعیف تر می شود و در آخر ممکن است بینایی از دست برود، از دیگر عوارضی که تنبلی چشم ایجاد می کند بینایی نابرابر و آب مروارید است.

از سوی دیگر چشمی که مغز از آن اطلاعات تصویری را دریافت می کند برای تمرکز دقیق تر و حفظ کردن قدرت بینایی فرد، فشار بیش از حدی را باید تحمل کند، این کار باعث سردرد، خسته شدن چشم و احساس ناراحتی می شود و اغلب باعث دوری کردن کودکان از درس خواندن و افت تحصیلی می شود، به همین دلیل است که بعضی از پزشکان دچار تشخیص اشتباه می شوند و تنبلی چشم را با اختلالات یادگیری یا ADHD اشتباه می گیرند.

پس اگر کودک شما مشکوک به این مشکل است حتما به نزدیک ترین پایگاه سنجش بینایی مراجعه کنید تا معاینات اولیه روی کودک انجام شود، اگر در دوران کودکی تشخیص داده شود راحت درمان می شود، فقط لازم است که کودک به مدت چند هفته از چشم بند و قطره مخصوص استفاده کند، ولی هر چقدر سن تشخیص بالا برود روش درمانی پیچیده می شود و شانس بهبودی کامل کاهش می یابد.

تنبلی چشم کودکان
تنبلی چشم کودکان

مراکز معاینه تنبلی چشم کودکان

توجه کردن خانواده ها به موضوع معاینه تنبلی چشم در کودکی به این دلیل حائز اهمیت است که شایع ترین علت نابینایی یک چشم در افراد زیر 20 سال و دومین علت کم شدن بینایی در بین کودکان است، پزشکان معتقدند که رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از جنینی شروع می شود و تا 10 الگی ادامه دارد، به همین دلیل مغز کودکان زیر 7 سال بهتر به درمان پاسخ می دهد.

برای همین به خانواده ها توصیه می شود کودکان را از 3 تا 6 سالگی به پایگاه های غربالگری بینایی ببرند و با معاینه از عوارض جانبی خطرناک این مشکل پیشگیری کنند، برای اطلاع از نزدیک‌ترین مرکز بینایی‌سنجی به محل زندگی خود می‌توانید با شماره‌های ۸۸۷۷۹۳۵۶، ۷۱۹۸۸۸۷۸، ۷۷۵۱۰۰۶۷ و ۳۶۸۰۶۸۸۰ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

تنبلی چشم یکی از مشکلات رایج کودکان زیر 5 سال است که اگر به عنوان خانواده یا پرستار به موقع آن را تشخیص دهید می توانید از شدت بیماری پیشگیری کنید، نظارت به موقع و مراجعه به پزشک قبل از 5 سالگی کودک، نقش مهمی در تشخیص زودهنگام این مشکل دارد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 14
  1. حسین 2 سال قبل

    سلام من چهارده سالمه چشمم تنبلی داره انحراف هم داره میخواستم بدنم درمان تنبلی چشم تا چه سنی قابل درمانه

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام دوست عزیز امیدورام حالتون خوب باشد همانطور که در متن گفته شد درمان تنبلی چشم در نیمی از کودکان بین 7 تا 17 سال نیز به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند و بینایی‌شان بهبود پیدا می‌کند.

  2. غلام هاشمی 1 سال قبل

    سلام میخواستم بدونم که موسسه شما خدمات تزریقات هم دارند در تهران؟

  3. صادق وکیلی 1 سال قبل

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  4. عبدالله مددی 1 سال قبل

    خداقوت میگم به پرستای زحمت کش شرکتتون به خصوص خانم امجدی که بهترین پرستار بودن برای مادرم

  5. حامد بیاتی 1 سال قبل

    خواستم موسسه خدمات سپید گستر
    سپید گستر را به همه کاربران معرفی کنم ،از بهترین ها هستند

  6. غلامحسین سلطانی 1 سال قبل

    به جرات میتونم بگم از بهترین هایید

  7. بهروز فتاحی 1 سال قبل

    خواستم داخل نظرات از پرستار خوبتون خانم سماواتی تشکر کنم که برای دختر من حق مادری به گردن دارن

  8. عبدالله هاشمی 1 سال قبل

    سپید گستر
    شما رو به همه دوستام معرفی کردم واقعا عالی هستید

  9. حمیدرضا ایزدی 1 سال قبل

    خدمات تزریقات هم پرستاران تون انجام می دهند؟

  10. عباسعلی زاهدی 1 سال قبل

    امکان انجام امور روزمره توسط پرستار سالمند وجود دارد؟

  11. هنگامه شیری 1 سال قبل

    سلام اولین معاینه چشم کودک چند ماهگی است؟

    1. sepidgostar 1 سال قبل

      سلام و عرض احترام اولیه معاینه چشم کودک از 6 تا 9 ماهگی برای معاینه حرکات چشم و عضلات آن است

  12. امین زندی 1 سال قبل

    تو این حوزه یکی از بهترین هایید خیلی عالیه کارتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید