بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین

بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین هفته 6 تا 7 بارداری است، چرا که در این زمان ضربان قلب جنین به طور دقیق تری تشخیص داده خواهد شد، در این مقاله سپید گستر به طور کامل بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین را بررسی خواهیم کرد و توضیحات کاملی را در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

انواع سونوگرافی

انواع سونوگرافی
انواع سونوگرافی

سونوگرافی مانیتورینگ قلب جنین چیست؟

سونوگرافی ضربان قلب جنین به پزشک این امکان را می دهد که سلامت جنین را به صورت ویژه و دقیق تر بررسی کند، بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود، میانگین ضربان قلب جنین بین 110 تا 160 ضربه در هر یک دقیقه است، ضمن این که امکان دارد تعداد ضربان های قلب نوزاد بین 5 تا 25 ضربه در هر دقیقه تغییر کند.

شرایط موجود در رحم می تواند در ضربان قلب جنین تاثیر گذار باشد، در صورتی که جنین به میزان کافی اکسیژن دریافت نکند و یا دچار مشکلات دیگری شود، امکان دارد که ضربان قلب جنین غیر طبیعی شود.

بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین
بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین

بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین

بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین هفته ششم تا هفتم بارداری است، در هفته هفتم قلب جنین به صورت کامل تشکیل شده و ضربان قلب به صورت کامل قابل مشاهده می باشد و می توان وضعیت سلامت جنین را به طور کامل بررسی کرد، به کمک این سونوگرافی پزشک می تواند تاریخ زایمان را با دقت بالا تعیین کند.

کاربرد سونوگرافی ضربان قلب جنین

سونوگرافی ممکن است مطابق با نظر برخی از پزشکان امری غیر ضروری تلقی شود، فارغ از اینکه شنیدن صدای قلب جنین برای اولین بار میتواند لذت و هیجان بسیاری را با خود به همراه داشته باشد، اما سونوگراقی ضربان قلب جنین خصوصا در بارداری پرخطر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید در زمان صحیح خود انجام شود.

چه مواردی می تواند در ضربان قلب جنین تاثیر گذار باشد؟

  • داروهای ضد درد و بیهوشی که در هنگام زایمان استفاده می شوند.
  • آزمایش هایی که در زمان زایمان انجام می شوند.
  • فشارهایی که در مرحله دوم زایمان وارد می شود.
  • انقباضات رحمی می تواند در ضربان قلب جنین تاثیر گذار باشد.

انواع سونوگرافی

سونوگرافی ترانس واژینال

این نوع از سونوگرافی یک هفته پیش از سونوگرافی عادی برای تشخیص جنین یا کیسه بارداری انجام می شود، در این نوع از سونوگرافی پروب وارد واژن و مثانه خالی می شود و رحم مادر را بررسی می کند.

سونوگرافی استاندارد

در این نوع سونوگرافی پروب به صورت کاملا نرمال روی شکم قرار گرفته و وضعیت جنین را بررسی می کند.

سونوگرافی اولتراسوند پيشرفته

این نوع از سونوگرافی همان نوع استاندارد است، در صورتی که بارداری پر خطر باشد سونوگرافی از طریق دستگاه های پیشرفته ترین دستگاه ها انجام می شود.

بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین
بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین

سونوگرافی دوپلر اولتراسوند

در سونوگرافی دوپلر اولتراسوند از طریق تغییرات مختصری که در فرکانس های فراصوتی برخورد می کنند و باز می گردند، اکوی جریان خون با فرکانس متفاوت و رنگ با طیف های مختلف روی مانیتور نمایش داده می شود.

سونوگرافي سه بعدي

در این نوع سنوگرافی از پروب های مخصوص با طراحی و نرم افزار خاص برای ایجاد تصاویر سه بعدی استفاده می شود، از این نوع سونوگرافی برای مشاهده حرکات جنین در حاملگی و صورت او استفاده می شود.

ضربان قلب جنین در طول دوران بارداری چه تغییراتی دارد؟

قلب جنین در اولین مراحل رشد جنین تشکیل می شود و در طول بارداری رشد خواهد کرد، ماهیچه قلب از هفته چهارم شروع به انقباض می کند، در هفته های اول بارداری ضربان قلب جنین 90 تا 110 ضربان در دقیقه است، در هفته 9 تا 10 ضربان 140 تا 170 بار در دقیقه می شود و به اوج می رسد.

در سه ماه دوم ضربان قلب جنین بین 110 تا 160 با در دقیقه می تپد، ضربان قلب کودک می تواند در هر آزمایشی که پیش از تولد گرفته می شود متفاوت باشد، در صورتی که ضربان قلب کودک کند، سریع یا نامنظم باشد، پزشک اقدامات لازم را انجام خواهد داد، پزشکان در هر جلسه ضربان قلب جنین و وضعیت سلامتی او را بررسی خواهند کرد.

در صورتی که پزشک در رابطه با رشد جنین نگران باشد و یا مشکلی مشاهده کند جهت بررسی بیشتر قلب جنین به تجویز اکوکاردیوگرام جنین می پردازد.

صدای ضربان قلب جنین در سونوگرافی چگونه است؟

مطابق با نظر بسیاری از خانم ها صدای ضربان قلب جنین در رحم شبیه به صدای دویدن و تاخت و تاز اسب است، به طور کلی سلامت و وضعیت ضربان قلب جنین توسط پزشک متخصص تعیین می شود.

تفاوت اکو قلب جنین و اکو کاردیوگرافی جنینی با سونوگرافی چیست؟

یکی از راه های تشخیص بیماری های قلبی در جنین ها اکوی قلب است،اکو قلب جنین می تواند بیماری های مادرزادی قلبی جنین را تشخیص دهد، اکوی قلب جنین فرایندی شبیه به سنوگرافی دارد و معمولا در صورت لزوم در هفته 18 تا 24 انجام می شود.

  • از سونوگرافی در زمان بارداری برای تعیین سلامت و نحوه رشد جنین استفاده می شود.
  • توجه داشته باشید که بانوان باردار باید کم تر از 40 دقیقه در معرض انرژی های دستگاه قرار بگیرند.
  • توصیه می شود از سونوگرافی دوپلر اولتراسوند و سونوگرافی سه بعدی تنها در صورت تشخیص پزشک استفاده کنید.
بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین
بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین

آیا امکان شنیدن صدای ضربان قلب جنین با گوش انسان وجود دارد؟

تشخیص ضربان قلب جنین برای گوش انسان دشوار است، از نظر برخی از مادران باردار امکان شنیدن صدای تپش قلب جنین وجود دارد، احتمال دارد مادران باردار در سه ماه دوم یا آخر بارداری بتوانند ضربا قلب جنین شان را بشنوند، در صورتی که باردار هستید و نمی توانید صدای ضربان قلب جنین تان را بشنوید نگران نباشید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی بهترین زمان سونوگرافی برای ضربان قلب جنین پرداختیم، سونوگرافی جنین را می توان یکی از مهم ترین روش ها برای دریافت اطلاعات از جنین و بررسی وضعیت سلامت جنین معرفی کرد که در این مقاله در رابطه به بهترین زمان سونوگرافی جنین پرداخته شد.

انتشار یافته: 2
  1. مهلا بابازاد 4 ماه قبل

    سلام سونوگرافی هم روی مادر و جنین اثر منفی دارد؟

    1. sepidgostar 4 ماه قبل

      سلام و عرض ادب خیر سونوگراقی هیچگونه ضرری برای مادر و جنین ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید