کلا مراقبت هایی که در بارداری انجام می شود شامل قبل از زایمان و بعد از زایمان است، این مراقبت ها درمان و آموزش هایی را شامل می شود که برای مطمئن بودن از یک پیش بارداری، بارداری و زایمان سالم برای نوزاد و مادر واجب است، در مقاله زیر بیشتر در مورد پرستار زن باردار گفت و گو می شود.

مراقبت های دوران بارداری چیست؟

به مراقبت هایی که خطرات در دوران بارداری را کم می کند و شانس یک زایمان سالم را زیاد می کند مراقبت های دوران بارداری می گویند، یکی از چیز هایی که می تواند مشکلات بارداری را کنترل کند و جلوی هر گونه مشکل و عارضه را قبل از این که آن مشکل و عارضه جدی شود را بگیرد ویزیت های منظم و مرتب قبل از تولد نوزاد است.

نوزادانی که سه برابر بیشتر از نوزادان عادی احتمال کمبود وزن در زمان بارداری را دارند نوزادانی هستند که از مادرانی متولد می شوند که مراقبت های دوران بارداری را به درستی انجام نداده اند، احتمال مردن نوزادانی که کم وزن هستند 5 برابر بیشتر از نوزادانی است که مادران آن ها مراقبت های دوران بارداری را به طور کامل دریافت کرده و انجام داده اند.

پرستار زن باردار
پرستار زن باردار

این مراقبت ها در شرایط ایده آل باید حداقل 3 ماه پیش از شروع تلاش کردن برای بارداری شروع شود، بعضی از این عادت های سالمی که باید رعایت شود در این دوره شامل موارد زیر است:

  • تغییر دادن عادات غذایی و مصرف کردن مواد مغذی کافی
  • مصرف کردن روزانه مکمل اسید فولیک (400 تا 800 میکروگرم)
  • مشورت کردن با پزشک در مورد بیماری‌ های زمینه‌ ای مادر و مکمل‌ های غذایی که باید مصرف کند
  • دوری از هرگونه تماس با مواد سمی و مواد شیمیایی در خانه یا محل کار
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

درک نقش های پرستاری در اوایل بارداری

به نقل از regiscollege - پرستاران در طول دوران بارداری از نزدیک با والدین همکاری می کنند. آنها ممکن است از کودکان در محیط های تحصیلی مراقبت کنند، به والدین کمک کنند تا با منابع محلی ارتباط برقرار کنند و تکنیک های شیردهی یا مهارت های فرزندپروری را آموزش دهند. پرستاران دوران بارداری باید دارای مهارت های ارتباطی ماهر برای انجام موثر این وظایف باشند. در حالی که این نقش ممکن است ساده به نظر برسد، پرستاری قبل از تولد بسیار بیشتر از آن چیزی است که ممکن است تصور شود.

ویژگی پرستار مادر باردار

مهم ترین و اصلی ترین ویژگی ای که فردی را برای پرستاری از زن باردار مناسب می کند، مهارت کافی داشتن برای انجام شغل ماما پرستار است، یعنی فقط کسانی صلاحیت نگهداری کردن از یک مادر باردار را دارند که ماما پرستار باشند، فردی که می خواهد ماما پرستار باشد لازم است که آموزش بیشتر و تجربه بیشتری را نسبت به افرادی داشته باشند که لیسانس علوم پرستاری دارند، بیشتر ماما پرستار ها مدرک کارشناسی ارشد علوم پرستاری یا مدرک کارشناسی ارشد پرستاری حرفه ای را دارند، کسانی که در این رشته که یک زیر شاخه تخصصی از پرستاری است مهارت دارند، ویژگی های اصلی زیر را دارا هستند:

  • آشنایی با مراقبت‌های مورد نیاز زنان باردار در معرض خطر
  • مسلط به علم تغذیه
  • توجه به جزئیات و تغییراتی که بدن مادران در دوران بارداری تجربه می‌ کنند
  • توانایی تشخیص علائم خطرناک
پرستار زن باردار
پرستار زن باردار

وظایف پرستار زن باردار

کسی که از زن باردار پرستاری می کند باید وضعیت سالم بودن مادر و جنین را در کل دوره بارداری کنترل کند، از خانواده و خصوصا مادر باردار حمایت عاطفی کند و تغییرات فیزیولوژیکی و روانی مادر در دوران بارداری، رشد جنین و زایمان را کنترل کند و بر آن نظارت داشته باشد.

ماما پرستار ها می توانند بعد از زایمان در روش مراقبت کردن اصولی از نوزاد به مادر نوزاد کمک کند، نحوه شیر دادن به نوزاد را به او آموزش دهد و خطراتی احتمالی که ممکن است تهدید کند مادر و جنین را در چند روز اول را سر وقت و به موقع تشخیص دهد و شناسایی کند.

نکاتی که پرستار زن باردار باید بداند

اگر مادر باردار بیماری زمینه ای خاصی را دارد، حتما باید کاملا شدت بیماری و درمان او را بداند.

به طور منظم و مرتب علائم روحی و جسمانی مادر را کنترل کند و به محض این که علامت مشکوکی را در مادر دید با پزشک او تماس حاصل کند.

اگر حادثه ای اتفاق افتاد که از قبل پیش بینی نشده بود مانند زایمان زودرس،  آرامش و خونسردی خودش را حفظ کند و از اطلاعات و دانش خود برای کنترل کردن وضعیت بهره گیرد.

اگر لازم بود از نظر روحی و عاطفی از مادر حمایت کند.

مزایای مراقبت های بارداری در منزل

اگر شما حامله هستید و به هر دلیلی همانند تشخیص بارداری پرخطر یا موارد دیگر، می خواهید مراقبت بارداری در منزل داشته باشید بهتر است که یک پرستار آموزش دیده استخدام کنید، در این خدمات علاوه بر تمرکز کردن روی سلامت جسم شما و نوزاد شما، به بارداری شما به صورت کلی نگاه می کنند و سعی می کنند تا از همه جهت ها ازمادر و نوزاد مراقبت کنند.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از این خدمت کم شدن نیاز مادر به سزارین است، چون پرستار متخصص اطلاعات کامل در مورد راه صحیح مراقبت هاب بارداری را دارد با اقدامات پیشگیرانه ای که انجام می دهد در زمان بارداری می تواند ریسک نیاز داشتن مادر به سزارین را کم کند.

پرستار زن باردار
پرستار زن باردار

آزمایشات و مراقبت‌های قبل بارداری

آزمایشات قبل از بارداری به 2 دسته زیر تقسیم می‌شود:

آزمایشات عمومی که عبارت اند از:

  • معاینه عمومی که شامل اندازه گیری فشار خون و گوش دادن به صدای قلب و ریه‌های مادر است
  • اندازه‌گیری (نمایه توده بدنی)BMI
  • آزمایش خون که شامل برررسی فاکتور Rh خون مادر، میزان هموگلوبین، ایمنی بدن مادر در برابر بیماری‌های واگیردار مانند سرخجه، آبله مرغان و …، بررسی بدن مادر از نظر ابتلا به سل و هپاتیت B و بررسی عملکرد تیروئید
  • آزمایشات تخصصی که باید توسط پزشک زنان انجام شوند و شامل موارد زیر هستند:
  • پاپ اسمیر
  • معاینه لگن، سینه و شکم
  • آزمایش ادرار برای بررسی عفونت ادراری
  • بررسی شرایط مادر از نظر منظم بودن پریودها، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، فیبروم رحم، پولیپ، آندومتریوز، بیماری التهابی لگن (PID) یا بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، سیفلیس، سوزاک و اچ‌آی‌وی

مراقبت های سه ماهه اول دوران بارداری

مراقبت‌های لازم برای سه ماهه اول بارداری

  • مصرف ویتامین‌های دوران بارداری
  • فعالیت بدنی منظم
  • انجام تمرینات کگل کف لگن
  • رعایت رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های کم چرب و فیبر
  • نوشیدن آب زیاد
  • دریافت کالری کافی (حدود 300 کالری بیشتر از حد معمول)

مراقبت های سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری چون جنین در رحم مادر بزرگ تر می شود و قوی تر پس بسیاری از زنان بزرگ شدن شکم را در این ماه ها تجربه می کنند، سه ماهه دوم برای بیشتر زنان آسان تر از سه ماهه اول است ولی با این وجود باید اضافه بر همه ی مراقبت هایی که در سه ماهه اول انجام می شد آزمایش های غربالگری را هم طبق توصیه پزشک انجام دهند.

پرستار زن باردار
پرستار زن باردار

مراقبت های سه ماهه سوم دوران بارداری

در سه ماهه سوم بارداری باتوجه به شرایط مادر و جنین امکان دارد که هر 2 هفته یک بار به مطب پزشک رفته و اضافه بر آزمایش خون، سونوگرافی هم برای بررسی حرکت جنین انجام داده شود، در این سه ماه رعایت کردن تمامی مواردی که در ماه های قبل گفته شد همچنان واجب است و باید انجام شود.

امیدواریم مقاله پرستار زن باردار برای شما مفید بوده باشد، در صورت نیار به پرستار کودک با مرکز خدمات پرستاری سپید گستر تماس بگیرید.

 

موارد مضر دوران بارداری

بسیاری از بانوان در دوران بارداری دچار استرس و اضطراب می شوند، گاهی ممکن است که این اضطراب از ناآگاهی ها، عدم مشاوره صحیح، عدم رعایت ممنوعیت های بارداری به وجود بیاید، سلامتی یکی از مهم ترین فاکتورها برای هر فردی است، سلامتی در دوران بارداری با توجه به حضور یک جنین از اهمیت بسیار بالا تری برخوردار است، مادر و پرستار باید توجه داشته باشند که مادر باید در این دوره سبک زندگی سالم داشته باشد.

امواج مایکروویو

امواج مایکروویو برای جنین بسیار مضر است، بسیاری از مایکروویو های خانگی امواج را به خارج از خودشان ساطع نمی کنند اما با این حال توصیه می شود که زنان باردار از استفاده از مایکروویو خودداری کنند.

مواد مخدر

استفاده از مواد اعتیاد آور، مواد مخدر، نوشیدنی های الکلی و… برای سلامت مادر و جنین بسیار مضر است، از این جهت توصیه می شود که بانوان باردار به هیچ عنوان از این مواد استفاده نکنند.

پرستار زن باردار
پرستار زن باردار

تشعشعات مضر

زنان باردار به هیچ عنوان نباید در معرض تشعشعات مضر قرار بگیرند، تشعشعات هم برای مادر و هم برای جنین بسیار خطرناک هستند، در صورت نیاز به آزمایشاتی همچون رادیوگرافی و… به علت این که در معرض اشعه ایکس قرار خواهید گرفت با پزشک مشورت کنید، در صورت امکان می توانید این آزمایشات را تا پس از دوران بارداری به تعویق بیندارید، ضمن این که امکان استفاده از لباس های مخصوص سربی برای محافظت از جنین وجود دارد.

مراقبت از بانوان و نوزاد پس از زایمان

بسیاری از بانوان پس از تولد فرزندان شان به مراقبت نیاز دارند، در صورتی که فرزند اول تان را به دنیا می آورید و برای مراقبت و نگهداری از او کمکی ندارید می توانید از پرستار خانم در منزل کمک بگیرید، مادر و فرزند پس از زایمان به مراقبت های ویزه نیاز دارند چرا که ممکن است مادر دچار مشکلات روحی بشود و تونایی مراقبت و نگهداری از نوزاد را به تنهایی نداشته باشد، در نتیجه رسیدگی به نوزاد و مادر پس از تولد نوزاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 14
  1. بهزاد کمالی 2 سال قبل

    هزینه پرستار برای دو بچه 2 ساله و 5/4 ساله چقدر میشه؟

  2. فرهاد علوی 2 سال قبل

    محتوا خوبی بود

  3. مهران رضوی 2 سال قبل

    پرستار نیمه وقت که به درس ها و تکالیف دختر 8 ساله هم کمک کنه دارید؟

  4. پرویز کاکاوند 2 سال قبل

    مادربزرگم را خودم ازش نگهداری میکنم مطالب سپید گستر
    شما در مورد نگهداری از سالمند خیلی بهم کمک کرده

  5. قاسم داوودی 2 سال قبل

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  6. مصطفی مومنی 2 سال قبل

    برای سه قلوهامون از شرکت شما پرستار گرفتم خیلی خانم محترمی هستند، با خیال راحت به کارهام میرسم

  7. کاظم قنبری 2 سال قبل

    امکان نگهداری همزمان یک سالمند و یک کودک توسط یک پرستار وجود دارد؟

  8. حمیدرضا مرتضوی 2 سال قبل

    امکان استخدام یک پرستار برای دو کودک در یک منزل وجود دارد؟

  9. عبدالله باقری 2 سال قبل

    سپاسگزارم از پرستاران مجموعه تون که بدون چشم داشت بهترین خودشون رو ارائه میدهند

  10. امیرحسین حیدری 2 سال قبل

    تا به حال سه مطلب درمان سرخک و آبله مرغان و این مطلب را خوانده ام خیلی واقعا کمک بهم کردن و مطالب سپید گستر
    کارشناسی شده و جامع هستند ممنون از شما

  11. نیکی مهرو 1 سال قبل

    سلام امکان داره فقط برای 3 ماه آخر دوره بارداری پرستار بگیریم؟

    1. sepidgostar 1 سال قبل

      عرض ادب و احترام بله امکان درخواست پرستار برای 3 ما آخر دوره بارداری وجود دارد

  12. مسعود رجبی 8 ماه قبل

    سلام وقت بخیر برای خانمم پرستار میخواستم ماه اخر بارداریشونه، پرستاری میخوام که تا دو ماهم از نوزاد مراقبت و نگهداری کنند، دارید همچین پرستاری?

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      عرض ادب و احترام بله لطفا جهت استخدام پرستار با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید