مزایای یوگا در سالمندان چیست؟

یوگا برای سالمندان مزایای باور نکردنی دارد، انجام حرکات یوگا به سالمندان کمک می کند که تعادل خود را حفظ کنند، سلامت استخوان و توده عضلانی را حفظ کنند، مفاصل را انعطاف پذیر نگه می دارند همچنین یوگا از لحاظ روحی نیز به سالمندان کمک می کند.

تمرینات یوگا برای تمرکز و رفاه عاطفی بسیار مفید است، سالمندان با انجام حرکات فوق العاده یوگا می تواند ذهن خودشان را آرام کنند و با انجام این کار روند پیری را کند کنند، کلاس های گروهی یوگا بسیار شگفت انگیز است و سالمندان با شرکت در این کلاس ها هدفمند و اجتماعی می شوند.

مزایای یوگا در سالمندان

اثرات مفید ورزش یوگا هم روی جسم و هم روی روح انسان است، ابتدا می خواهیم بدانیم که یوگا چیست، یوگا Yoga از واژه  Yuj در زمان سانسکریت آمده که معنای آن یگانگی و یکپارچگی است، برخی بر این باورند که این واژه یعنی یوج واژه ای فارسی و از خانواده یک و یگانه است که از واژه فارسی یوغ الهام گرفته شده است، در هر صورت یوگا مجموعه ای از فعالیت های جسمی، ذهنی و روحی است که از هند باستان آمده است، به اصطلاح به مردی که یوگا انجام می دهد یوگی و به زنی که یوگا کار می کند یوگینی می گویند.

مزایای یوگا در سالمندان
مزایای یوگا در سالمندان

ورزش یوگا

ورزش یوگا به نیاز های بدنی و توانایی های جسمی فرد منطبق می گردد و این ورزش را افراد مبتدی و حتی بانوان باردار نیز می توانند انجام دهند، ورزش یوگا بدن سالمند را سلامتی می بخشد و ذهن او را آرام می کند، همچنین این ورزش برای جلوگیری و کنترل بیماری های خاص که بیشتر سالمندان به آن مبتلا هستند مفید است، فرد با ورزش یوگا با درون خودش ارتباط بر قرار می کند و این کار در صورتی است که فرد خودش را همان طور که هست قبول می کند و این پذیرش باعث ایجاد یک نگرش مثبت در زندگی سالمند می شود.

تأثیرات یوگا در سالمندان

ورزش یوگا ذهن و روح شما را جلا می بخشد، توانایی جسمی شما را افزایش داده و اندام های داخلی و هورمون های شما را متعادل نگه می دارد، خیلی از افراد فکر می کنند که ورزش یوگا فقط برای افراد جوان است باید بگویم که این فکر کاملاً اشتباه است، هر چه سن بیشتر می شود نیاز های بدن نیز بیشتر خواهد شد بنابراین یوگا به فرد کمک می کند که پیری زیبایی داشته باشد.

یوگا برای بهبود تعادل  ثبات سالمند

داشتن تعادل و ثبات در سنین میانسالی اهمیت زیادی دارند، خوشبختانه ورزش یوگا روی تعادل توجه زیادی دارد، سالمندان با انجام حرکات یوگا ماهیچه ها خود را تقویت کرده و وضعیت تعادل بدنشان را بهبود می بخشند بنابراین احتمال زمین خوردن سالمند کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این که انجام حرکات یوگا از برخورد سالمند به زمین پیشگیری می کند بلکه قدرت سالمند نیز افزایش پیدا کرده و در صورت سقوط می توانند سریعاً به حالت قبلی خود بازگردند.

یوگا برای بهبود انعطاف پذیر و سلامت مفاصل سالمند

اگر ورزش سبکی برای سالمندان می خواهید که انعطاف بدنی سالمند را افزایش دهد یوگا بهترین گزینه است، در صورتی که مفاصل سالمند خشک و دردناک است، می تواند با انجام تمرینات انعطاف پذیری مانند یوگا درد مفصل را کاهش دهد و از خشکی در بیاید، محققان دریافتند که یوگا برای درمانی این نوع بیماری ها بسیار مفید است.

حرکات یوگا باعث شل شدن عضلات می شود، همچنین به ماهیچه های شما قدرت می بخشد و از ایجاد صدمه جلوگیری می کند.

مزایای یوگا در سالمندان
مزایای یوگا در سالمندان

یوگا برای بهبود تنفس سالمندان

با بالا رفتن سن فرد دچار تنگی نفس می شود و تحمل کمتری در برابر فشار های بدنی خواهد داشت، هر چه میزان اکسیژن در سیستم تنفسی پایین بیاید اثرات منفی روی بدن بیشتر می شود، طبق تحقیقاتی که انجام شده است نشان داده که داشتن یک برنامه یوگا 12 هفته ای برای بانوان سالمند بسیار مفید است و عملکرد تنفسی آن ها را بهبود می بخشد.

همان طور که می دانید تنفس پایه و اساس زندگی است، انسان می تواند هفته ها بدون غذا زنده بماند ولی نمی تواند بیش از چند دقیقه نفس خود را حبس کند.

پس بهتر است در هر سنی که قرار دارید سیستم تنفسی خود را در بهترین حالت نگه دارید.

یوگا برای کاهش فشار خون در سالمندان

با توجه به اینکه فشار خون بالا باعث ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود و یکی از عوامل بروز بیماری های کلیوی است، اهمیت زیادی برای سالمندان دارد، تحقیقات نشان داده است که ورزش یوگا استرس را در سالمندان کاهش می دهد، استرس یکی از عواملی است که فشار خون را افزایش داده و منجر به حملات قلبی در سالمندان می شود.

یوگا برای کاهش اضطراب در سالمندان

کلاس های ورزش یوگا به فرد آرامش می دهد و ذهن و بدن سالمند را آرام می کند، زمانی که به طور منظم ورزش یوگا انجام می دهید، یوگا پاسخ عصبی سیمپاتیک شما را کم می کند، این سیستم سیمپاتیک انواع التهاب ها و تشویش بدن و ذهن را ایجاد می کند، بنابراین یوگا استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

یوگا برای ذهن آگاهی سالمند

با توجه به اینکه بیشتر تمرین های یوگا بر اساس تنفس و گوش دادن به بدن است منجر به خود آگاهی می شود، با انجام تمرینات یوگا به صورت منظم نسبت به بدنتان آگاه می شوید همچنین ذهن و احساسات خود را نیز آگاه می کنید، قابل ذکر است که فردی که یوگا انجام می دهد نسبت به جامعه و محیط خود آگاهی بیشتری دارد.

مزایای یوگا در سالمندان
مزایای یوگا در سالمندان

سخن آخر برای مزایای یوگا در سالمندان

همان طور که گفته شد با بالا رفتن سن توانایی ذهن و بدن کاهش پیدا می کند، بنابراین یوگا برای سالمندان یک فرصت است که علاوه بر اینکه از نظر جسمی خودشان را تقویت کنند از لحاظ ذهنی نیز آرامش پیدا کرده تا زندگی راحت تری را سپری کنند، در مرکز سپید گستر پرستاران سالمند متخصصی هستند که به بهترین کیفیت می توانند به سالمندان خدمات رسانی کنند در صورت نیاز می توانید به شماره 02188928334 تماس گرفته و از خدمات این مرکز استفاده کنید.

 در این مقاله سپید گستر سعی شد درباره مزایای یوگا در سالمندان اطلاعات مفیدی به شما دهیم تا کیفیت زندگی این افراد را بالا برده و به آن ها کمکی کرده باشیم امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

انتشار یافته: 2
  1. پریسا چراغی 6 ماه قبل

    واقعا یوگا برای سالمندا هم خوبه؟؟؟

    1. sepidgostar 6 ماه قبل

      سلام و عرص ادب بله یوگا برای سالمندانی که از نظر جسمی در سلامت هستند مفید است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید