درمان زخم بستر به صورت سنتی در منزل

امروزه استفاده از طب سنتی به سرعت در حال گسترش است، این شیوه درمانی به کم بیماران آمده تا بیماری آن ها را درمان کنند، به ویژه بیماری زخم بستر در این مقاله سپید گستر می خواهیم به درمان زخم بستر به صورت سنتی بپردازیم و روش های درمان این بیماری را به شما بگوییم.

درمان زخم بستر به صورت سنتی

طب سنتی دانشی است که از زمان های گذشته تا کنون برای درمان بیماری های مختلف بوده و امروزه توسعه یافته است، این نوع دانش مربوط به منابع طبیعی مثل حیوانات، آب، گیاهان و مواد معدنی است، زخم نوعی اختلال ساختاری و عملکردی در پوست است که با آسیب های فیزیکی، الکتریکی، شیمیایی و میکروبی همراه است که برای درمان این زخم ترمیم زخم به عنوان یک فراینده پیچیده بازسازی بافت عمل می کند.

زخم بستر

با توجه به اینکه می خواهیم درمان زخم بستر به صورت سنتی را توضیح بدیم بهتر است ابتدا بیماری زخم بستر را مطرح کنیم، زخم بستر یا Bedsore یک آسیب بافتی بدن است که شامل پوست، ماهیچه، اپیدرم و درم می شود و در اثر ایجاد فشار بر یک یا چند نقطه از بدن به مدت زمان زیاد به وجود می آید.

زخم بستر یا بد سور که زخم فشاری یا زخم پوستی هم می گویند، بیشتر مواقع بر اثر فشار و نیرو ایجاد می شود که باعث قطع جریان به برخی از قسمت های بدن و یا بافت های ناحیه خاص می شود.

درمان زخم بستر به صورت سنتی
درمان زخم بستر به صورت سنتی

روش های درمان زخم بستر به صورت سنتی

با توجه به اینکه در خصوص التیام و ترمیم زخم بستر  پیشرفت های زیادی صورت گرفته است، اما به طور کامل این معضل بر طرف نشده است و زخم بستر مشکلات زیادی را برای فرد بیمار ایجاد می کند که می توانید با استفاده از روش های درمان زخم بستر به صورت سنتی خدمات بهتر و مطلوب تری را دریافت کنید.

در ترمیم زخم بستر عوامل زیادی تأثیر می گذارد از جمله آن سن فرد بیمار و بیماری های زمینه ای مؤثر است، مهم ترین عامل تأثیر گذار در ترمیم زخم ها برنامه غذایی است در ادامه برخی از روش های درمان زخم بستر به صورت سنتی را مطرح می کنیم.

ماساژ روغن بادام شیرین و یا روغن زیتون

یک از راه های درمان زخم بستر به صورت سنتی ماساژ با روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن بادام شیرین است، برای این کار شما تنها به مقداری روغن زیتون خالص و یا روغن بادام شیرین خالص نیاز دارید، یکی از روغن ها را به صورت مستقیم روی محل زخم اعمال کنید و بعد از مدتی بین نیم ساعت تا یک ساعت محل زخم را ششتشو دهید، می توانید این کار را یک الی دو بار در روز انجام دهید.

مصرف عسل با روغن زیتون

مقداری عسل را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده میزان عسل باید دو برابر میزان روغن زیتون باشد، این ماده را به خوبی هم بزنید و مخلوط کنید و بعد هر روز هر 8 ساعت یکبار این مخلوط را میل بفرمایید.

درمان زخم بستر به صورت سنتی
درمان زخم بستر به صورت سنتی

استفاده از حنا و روغن زیتون

شما می توانید با استفاده از ترکیب حنا و روغن زیتون وسعت زخم بستر را کاهش دهید، برای این کار باید حنای خالص را با روغن زیتون خالص ترکیب کنید و روی محل زخم بمالید بعد از نیم ساعت زخم را شستشو دهید.

استفاده از زردچوبه بر روی زخم

استفاده از زردچوبه یکی از راه های درمان زخم بستر است، زردچوبه دارای خواص ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی است، همچنین التهاب را از بین می برد، برای انجام این روش تنها کافی است محل آسیب دیده را با آب شور تمیز کنید و  زردچوبه را به میزان کافی روی زخم بستر بپاشید، بعد از اینکه زخم را با زردچوبه پوشاندید، زخم را پانسمان کنید، این کار را سه بار در روز انجام دهید، در صورتی که تمایل دارید زود تر به نتیجه برسید، شیر گرم و زردچوبه را با هم ترکیب کنید، و از این ترکیب دو بار در روز استفاده کنید و این ترکیب را میل بفرمایید.

ماساژ محل زخم بستر با ژل آلوئه ورا

میزان مشخصی از ژل آلوئه ورا را از برگ جدا کرده و روی محل زخم بمالید ، بعد از مدتی بین 30 دقیقه تا 40 دقیقه محل آسیب دیده را به خوبی شستشو داده و این کار را دو بار در روز انجام دهید تا زخم بستر درمان شود.

استفاده از روغن نارگیل

یکی دیگر از روش های درمانی زخم بستر استعمال روغن نارگیل است، روغن نارگیل صد درصد خالص را روی محل زخم به آرامی ماساژ دهید، این کار را تا زمانی که کاملاً جذب شود انجام دهید، از این روش باید دو بار در روز استفاده شود.

استفاده از آب شور برای درمان زخم بستر به صورت سنتی

گاهی زخم به خوبی تمیز نمی شود چرا که این زخم ها در برابر عفونت ها آسیب پذیر هستند، در این صورت می توانید با استفاده از آب شور پوست مرده و شل را از بین ببرید و مایع اضافه را کم کنید، در صورتی که می خواهید از این روش درمانی استفاده کنید تنها کافی است یک فنجان آب را با 2 قاشق چای خوری نمک حل کنید و هم بزنید،سپس بزاری این ترکیب بجوشد و بعد از اینکه خنک شد برای تمیز کردن زخم از این ترکیب استفاده کنید، از این روش چند بار در روز استفاده کنید.

درمان زخم بستر به صورت سنتی
درمان زخم بستر به صورت سنتی

استفاده از عسل برای درمان زخم بستر به صورت سنتی

یکی از درمان های زخم بستر استفاده از عسل است که باعث پیشگیری از عفونت می شود،برای این کار باید مقداری عسل و شکر را به میزان مساوی ترکیب کنید و در قسمت آسیب دیده به میزان ضخیم قرار دهید، سپس پانسمان انجام دهید، این روش را یک بار در روز انجام دهید.

موارد منع مصرف در دوره درمان زخم بستر به صورت سنتی

  • باید بهداشت را رعایت کرده و محل زخم را تمیز نگه دارید.
  • بیمار نباید از قهوه یا الکل استفاده کند چرا که مصرف قهوه و الکل بیماری را شدید تر می کند.
  • باید همیشه زخم را پوشاند زیرا عدم پوشش دهی باعث انتشار عفونت به مناطق دیگر از بدن نیز می شود.
  • بیماری که زخم بستر دارد نیاید به هیچ عنوان سیگار بکشد چرا که سیگار اوضاع بیمار را وخیم تر می کند.

شما می توانید برای استفاده از خدمات پرستار بیمار جهت درمان زخم بستر و یا پانسمان زخم بستر از خدمات پانسمان در منزل و خدمات پرستار بیمار در منزل مرکز سپید گستر استفاده کنید برای این کارمی توانید به شماره 02188928334 تماس بگیرید.

انتشار یافته: 2
  1. کیان نصیری 9 ماه قبل

    سلام آیا برای زخم بستر نیاز به آنتی بیوتیک هست؟

    1. sepidgostar 9 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر، معمولا آنتی بیوتیک برای زخم بسترتجویز نمی شود، معمولاً برای درمان زخم بستر عفونی و جلوگیری از گسترش عفونت تجویز می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید