علائم کبد چرب +روش های درمان آن

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که کبد چرب چیست؟ چه علائم و نشانه هایی دارد و چگونه درمان می شود؟ در این مقاله به بررسی این بیماری پرداخته و علائم کبد چرب و روش های درمان آن را بررسی خواهیم کرد.

کبد چرب یکی از بیماری های رایج و خاموش است که تعداد بسیاری از افراد را درگیر می کند، این بیماری می تواند سلامت کل بدن را به خطر بی اندازد، ممکن است شما نیز به این بیماری مبتلا باشید و از آن آگاه نباشید، پس توصیه می کنیم در این مطلب از سپید گستر همراه ما باشید تا با این بیماری و بهترین روش های درمان آن آشنا شوید.

علائم کبد چرب و روش های درمان آن
علائم کبد چرب و روش های درمان آن

کبد چرب چیست؟

وجود مقدار کمی چربی در کبد طبیعی است، زمانی که چربی در کبد انباشته می شود و حدود 5 تا 10 درصد کد را چربی تشکیل می دهد، کبد چرب یا استئاتوز کبدی رخ می دهد، با تجمع چربی در کبد، این عضو ملتهب شده و دچار آسیب و زخم می شود، زخم شدید در این عضو می تواند به نارسایی کبد منجر شود که خطرات بسیاری دارد.

از آن جایی که کبد دومین ارگان بزرگ بدن و یکی از اعضای حیاتی است و وظایف مهمی را همچون پاکسازی خون، ذخیره آهن، تولید صفرا و هضم مواد مغذی نوشیدنی ها و غذاها، تبدیل مواد به انرژی، تولید پروتئین های بدن، فیلتر مواد مضر خون و… بر عهده دارد، مشکلات کبدی می تواند سلامت کل بدن را به مخاطره بی اندازد.

انواع کبد چرب

کبد چرب به دو شکل اصلی کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی دیده می شود که هر یک به دلایل متفاوتی ایجاد شده و عامل خطر در هر کدام مجزا می باشد.

کبد چرب الکلی

نوشیدن زیاد الکل یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد کبد چرب شناخته می شود، چرا که مصرف الکل باعث تجمع چربی در این عضو می شود، افرادی که از الکل استفاده می کنند باید برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مصرف الکل شان را محدود کنند.

 کبد غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی از دیگر انواع این بیماری است که به دلایلی همچون ژنتیک، دارو، دیابت، اضافه وزن و… به وجود می آید، این نوع از بیماری کبد چرب به استفاده از الکل ارتباطی ندارد و علت دقیق آن کاملا مشخص نشده است، اما در بیماران دیابتی و افراد چاق بیشتر مشاهده می شود، شدت بالای این نوع می تواند موجب سیروز و نارسایی شود.

علائم کبد چرب و روش های درمان آن
علائم کبد چرب و روش های درمان آن

مراحل بیماری کبد چرب (گرید کبد چرب)

کبد چرب دارای 4 مرحله بوده و از گرید 1 تا 4 طبقه بندی می شود.

کبد چرب گرید 1: در کبد چرب ساده چربی های اضافه در کبد جمع می شوند، در صورتی که بیماری فرد از این مرحله عبور نکند بیماری خطر چندانی نخواهد داشت.  

کبد چرب گرید 2: استئو هپاتیت مرحله است که علاوه بر وجود چربی در کبد التهابات نیز در کبد مشاهده می شود.

کبد چرب گرید 3: فیبروز کبدی زمانی رخ می دهد که به علت التهاب، بافت کبد زخم می شود، همان طور که در قبل توضیح دادیم التهاب در کبد منجر به ایجاد زخم و اسکار در کبد می شود، در این مرحله عملکرد کبد همچنان طبیعی است.

کبد چرب گرید 4: سیروز کبدی زمانی اتفاق می افتد که زخم کبد گسترش پیدا می کند، زمانی که این اتفاق رخ می دهد فرد می تواند دچار نارسایی کبدی شده و منجر به مرگ شود.

علائم کبد چرب و روش های درمان آن
علائم کبد چرب و روش های درمان آن

علائم کبد چرب

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کبد چرب چه علائمی دارد، کبد چرب از بیماری هایی است که ممکن است حتی خاموش و بدون علامت باشد، علائم کبد چرب مختلف هستند که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم.

  • ضعف
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • زردی پوست و چشم
  • درد شکم
  • خون ریزی بینی
  • کاهش وزن
  • تورم شکم
  • تورم پاها
  • تهوع و استفراغ
  • گیجی

کبد چرب چه عللی دارد؟

زمانی که در بدن چربی های زیادی تولید شود و یا فرایند متابولسیم چربی بدن به دستی صورت نگیرد چربی های اضافی در سلول های کبدی ذخیره شده و در این عضو جمع می شوند و در نتیجه موجب ابتلای فرد به کبد چرب می شوند، تولید چربی های بیش از حد بدن به علل مختلفی انجام می شود.

کبد چرب الکلی به علت مصرف زیاد الکل و کبد چرب غیر الکلی به علت مواردی از جنمبه چاقی، قند خون بالا، دیابت ( مقاومت به انسولین)،چربی خون، کاهش وزن سریع، بارداری، برخی از عفونت ها،  قرار گیری در معرض سموم مختلف و… از مهم ترین علت های کبد چرب است.

پیشگیری و درمان کبد چرب با روش های خانگی

درمان کبد چرب از طریق روش های خانگی متفاوتی انجام می شود، در ادامه به معرفی انواع روش های درمان کبد چرب در منزل می پردازیم.

برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب از مصرف الکل خووداری کنید، رژیم غذایی و سبک زندکی تان را تغییر دهید، وزن تان را کاهش دهید، به مقدار کافی ویتامین E مصرف کنید، از مواد غذایی حاوی امگا 3 استفاده کنید، مصرف فیبر را از طریق استفاده از غلات و برنح قهوه ای افزایش دهید.

علائم کبد چرب و روش های درمان آن
علائم کبد چرب و روش های درمان آن

مهم ترین عارضه های کبد چرب

اصلی ترین عارضه کبد چرب سیروز معرفی می شود، که در صورت عدم درمان منجر به بروز مشکلات جدی از جمله آسیت ، واریس مری، آنسفالوپاتی ، سرطان کبد و نارسایی کبد منجر شود.

هید، به صورت روزانه از یک گرم مکمل روغماهی استفاده کنید.

درمان کبد چرب

تا به امروز داروی مشخصی برای درمان بیماری کبد چرب کشف نشده است، تغییر سبک زندگی از تاتیر گذارترین مواردی است که می تواند به درمان کبد چرب کمک کند.

در حال حاضر، هیچ داروی تایید شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد و محققان برای پیدا کردن داروی کبد چرب باید تحقیقات بیشتری انجام دهند، در صورتی که علائم کبد چرب را در خود مشاهده می کنید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، پزشک متخصص شما را از مصرف الکل منع کرده، شما را تشویق به کاهش وزن می کند و تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذاییی تان به وجود می آورد.

تغییر سبک زندگی، دارو، عمل جراحی و…از مهم ترین روش های درمان کبد چرب معرفی می شود.

انتشار یافته: 4
  1. محسن ملارازی 4 ماه قبل

    سلام من چربی خون دارم، گفتن احتمالا کبد چرب بگیرم، میخواستم ببینم واقعا چربی خون با کبد چرب ارتباط دارد؟

    1. sepidgostar 4 ماه قبل

      سلام و عرض ادب، کسی که فشار خون بالا داشته باشد در معرض کبد چرب قرار می گیرد، توصیه می شود که چربی خون تان را از طریق مواردی که پزشک تجویز می کند کنترل کرده و کاهش دهید

  2. منصوره بابازاده 3 ماه قبل

    پف زیر چشم از دلیلای کبد چرب هست؟

    1. sepidgostar 3 ماه قبل

      سلام و عرض ادب خیر پف زیر چشم می تونن از دلایل بیماری های کلیوی باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید