بهترین راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان

کبد بزرگ ترین عضو داخلی بدن می باشد که به طور مداوم در حال فعالیت است و به هضم غذا کمک کرده، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها را بر عهده داشته و سموم و عوامل بیماری زا را از بدن خارج می کند، کبد چرب یکی از بیماری هایی است که کبد ممکن است به آن دچار شود در این مقاله قصد داریم تا بهترین راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان را بررسی کنیم.

در چه زمانی کبد به بیماری کبد چرب مبتلاست؟

کبد به صورت طبیعی و تقریبی حاوی 5 گرم چربی می باشد و خود دارای 100 گرم وزن است، در زمانی که مقدار این چربی از 5 درصد وزن کبد بیشتر شود، به این وضعیت کبد چرب یا استئاتوز گفته می شود، کبد چرب از شایع ترین بیماری ها بین افراد و خصوصاً سالمندان می باشد، این بیماری منجر به یک وضعیت مخرب در بدن می شود و به طور معمول هیچ نشانه و علامت هشداری در زمان ابتلا ندارد.

بررسی بهترین راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان

با رعایت برخی نکات و پیشگیری از عواملی که به کبد چرب منجر می شوند، می توان تا حد مطلوبی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد، لازم به ذکر است به طور کلی، انجام دادن کارهایی که سلامت بدن را حفظ می کنند برای پیشگیری از کبد چرب هم بسیار مؤثر واقع می شوند.

راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان
راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان

تغییر رژیم غذایی

کبد چرب به طور طبیعی بیماری است که در سالمندان قابل درمان است، مجموعاً نیز داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان را به صورت قابل توجهی می کاهد.

حذف فست فودها خصوصاً سوسیس و کالباس و غذاهای سرخ کردنی از اقدامات مهمی است که باید انجام شود، لازم است ذکر کنیم برخی از چربی ها همانند اسیدهای امگا 3 که در ماهی و برخی آجیل ها یافت می شوند، می توانند سطح کلسترول خون را بهبود دهند.

بنابر این رعایت رژیم غذایی سالم و ترک عادات نادرست غذایی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب محسوب می شود:

  • در رژیم غذایی خود مصرف میوه ها و سبزیجات را لحاظ نمایید، سبزیجات حاوی فیبر و ویتامین هستند، البته میوه ها نیز حاوی فیبر هستند اما از آن جایی که حاوی قند ساده هم هستند بیش از 3 واحد در روز مصرف نشوند.
  • از چربی های اشباع شده بپرهیزید.
  • از کربوهیدرات ها و چربی ها دوری نمایید.
  • امگا 3 مصرف کنید!
راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان
راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان

ورزش کردن

بنا بر تحقیقات انجام شده در سال 2017 بیماری کبد چرب و بی تحرکی روابط تنگاتنگی دارند! همچنین تحرک نداشتن عوارض مربوط به کبد چرب همچون بیماری های قلبی، چاقی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

اغراق نیست که ورزش و تحرک منظم را بهترین راهکار کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان و دیگر افراد نام ببریم، فعالیت مستمر و منظم (حداقل 5 بار در طی هفته و هر بار 20 دقیقه پیاده روی یا دویدن آهسته) بسیار مفید است، طبق توصیه پزشکان مبتلایان به کبد چرب به روزانه 20 دقیقه ورزش و یا یک روز در میان فعالیت نیاز دارند.

افراد مبتلا به کبد چرب معمولاً کم انرژی هستند و سریع خسته می شوند اما نباید اجازه دهند این موضوع مانع از ورزش مستمر و مداوم آن ها شود، شرکت کردن در یک کلاس ورزشی می تواند انگیزه سالمند را برای تحرک مداوم افزایش دهد.

داشتن وزن متعادل

مطابق توصیه انجمن بیماری های کبدی آمریکا (AASLD) کاهش وزن بین 3 تا 5 درصد از وزن بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی از مهم ترین راه ها در کاهش خطرات بیماری کبدی و بهبود علائم کبد چرب به شمار می رود.

بهترین راه برای درمان کبد چرب و کاهش خطرات این بیماری در سالمندان کاهش وزن به صورت اصولی می باشد، به یاد داشته باشید کاهش وزن باید به آهستگی صورت پذیرد پس از کاهش وزن نیز، وزن باید متعادل نگه داشته شود.

راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان
راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان

کنترل کردن دیابت

قندهای غذایی مثل ساکارز و فروکتوز در ایجاد کبد چرب اثر گذار اند و دیابت کنترل نشده هم وضعیت کبد چرب سالمندان را بدتر می کند، پس کنترل کردن سطح قند خون و دیابت نیز از مهمترین راهکارهای کاهش خطران بیماری کبد چرب در سالمندان به شمار می رود.

استفاده از درمان طبیعی برای پیشگیری و درمان کبد چرب و کاهش خطرات آن در سالمندان

با وجودی که تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن از روش هایی هستند که خطرات کبد چرب را کاهش می دهند اما از برخی از گیاهان دارویی و مکمل ها نباید چشم پوشاند، گیاهان حاوی آنتی اکسیدان با خاصیت ضد التهابی که می توانند کبد را احیا کنند نیز می توانند نقش مؤثری در درمان کبد چرب داشته باشند، برخی از این گیاهان عبارت اند از زرشک، خار شیر، جینسینگ، اسیدهای چرب امگا 3 و گیاه قاصدک

ترک الکل، سیگار و مخدرها

یکی از اصلی ترین علل ابتلا به بیماری کبد چرب در جهان مصرف الکل می باشد، با عدم استفاده از الکل می توان هم از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری کرد و هم در صورت ابتلا، تا حد زیادی به بهبود وضعیت کبد چرب خود کمک کرد.

مواد مخدر صنعتی و سنتی و اعتیاد به آن ها از دیگر دلایل ابتلا به کبد چرب می باشد، ضمناً پیش از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه، مکمل ها و ویتامین ها با پزشک خود مشورت نمایید چرا که این موارد نیز می توانند در ابتلا به کبد چرب نقش داشته باشند.

راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان
راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان

مدیریت کلسترول

کبد چرب می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بیفزاید و مدیریت سطح کلسترول را سخت کند، تلاش کنید که مصرف چربی های ترانس و چربی های اشباع شده را محدود کنید.

برخی دیگر از راهکارهای درمان و کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان

  1. روزانه 8 لیوان آب بنوشید.
  2. از غذاهای سرخ شده و فست فود ها پرهیز کنید
  3. از خوردن لبنیات چرب مثل شیر، بستنی، خامه و ماست اجتناب کنید.
  4. مصرف کربوهیدرات ها همانند نان، ماکارونی، کیک، بیسکویت و دسرها را کاهش دهید.
  5. از منابع غنی از ویتامین C و سلنیوم استفاده کنید. (سلنیوم در غذاهای دریایی وجود دارد)
  6. از مصرف نوشابه ها بپرهیزید.
  7. آب سبزیجات بنوشید.

امیدواریم که مقاله بهترین راهکارهای کاهش خطرات بیماری کبد چرب در سالمندان برای شما مفید بوده باشد، موسسه سپید گستر ارائه دهنده انواع خدمات پرستاری در منزل همانند نگهداری سالمندان در منزل و مراقبت از بیمار در منزل توسط کادری حاذق و مجرب می باشد، جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

انتشار یافته: 4
  1. امیر رضا پیرهادی 8 ماه قبل

    سلام به عنوان کسی که کبد چرب گرید یک دارم باید به جای گوشت قرمز چی مصرف کنم؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      با سلام باید پروتئین های بدون چربی اشباع شده مثل مرغ و بوقلمون را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

  2. کریم شاه ولی 6 ماه قبل

    چقدر مقاله مفیدی بود، واقعا برای ماها که درگیر این بیماری هستیم مناسب بود

    1. sepidgostar 6 ماه قبل

      سلام و عرض ادب خیلی خوشحالیم که مقاله مفید بود براتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید