روش های مدیتیشن برای کاهش استرس چیست

اضطراب زیاد و طولانی یکی از نشانه های افسردگی و سایر اختلالات روانی، مشکلات گوارشی، بی خوابی و سر درد است و این مشکلات را افزایش می دهد، همچنین اضطراب تأثیر منفی روی کیفیت زندگی می گذارد، حتی در برخی موارد ممکن است به خودکشی منجر شود، روش های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد ما می خواهیم به روش های مدیتیشن برای کاهش استرس و اضطراب بپردازیم.

در صورتی که در مورد اثر بخشی مدیتیشن تردید دارید بهتر است بدانید که مدیتیشن بسیار کمک می کند به افراد تا اضطراب آن ها را کاهش داده و مدیریت کند، بنابراین بهتر است به انجام مدیتیشن بپردازید و با روش های مدیتیشن برای کاهش استرس آشنا شوید.

در این مقاله سپید گستر به معرفی مؤثر ترین روش های مدیتیشن برای کاهش استرس و اضطراب می پردازیم و نحوه انجام آن را بیان می کنیم در صورتی که می خواهید استرس خود را با مدیتیشن کاهش دهید تا انتها مقاله همراه ما باشید.

روش های مدیتیشن برای کاهش استرس
روش های مدیتیشن برای کاهش استرس

روش های مدیتیشن برای کاهش استرس

بسیاری از افراد می دانند که مدیتیشن برای آرام کردن استرس و اضطراب است اما نحوه و روش های مدیتیشن برای کاهش استرس را نمی دانند، چندین نوع روش مدیتیشن وجود دارد، که برخی از انواع مدیتیشن تأثیر بیشتری در کاهش استرس دارد و مفید تر هستند، بنابراین باید انواع مدیتیشن و روش های مدیتیشن برای کاهش استرس را بدانید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

پیدا کردن بهترین روش های مدیتیشن برای کاهش استرس و درمان آن

روش های زیادی برای مدیتیشن وجود دارد، نکته مهم این است که بهترین روش را که برای شما راحت تر است را پیدا کنید، بنابراین بهتر از روش های مختلفی را امتحان کنید و در نهایت بهترین آن را انتخاب کنید، بهتر است مدیتیشن را هر روز به مدت 5 دقیقه انجام دهید.

شکان تازا

شیکان تازا یکی از روش های مدیتیشن برای کاهش استرس که بدون تلاش برای حضور ذهن است، شما با انجام این نوع مراقبه یا مدیتیشن سطح اضطراب و استرس خود را کاهش می دهید و روی چیزی تمرکز نمی کنید، در واقع هدف از انجام این مدیتیشن این است که اجازه دهیم افکار و احساساتمان بیایند و بروند بدون اینکه در ذهنمان باقی بمانند و بنشینند.

در این مدیتیشن شما متوجه آنچه در خارج و داخل شما در حال رخ دادن است می شوید اما با این حال که توجه شما را جلب می کند در ذهن تان باقی نمی ماند و به سرعت عبورمی کنند.

مدیتیشن آگاهانه

این مدیتیشن به این گونه است که شما در زمان حال باقی می مانید و به جای تمرکز و نگرانی درباره آینده که یکی از عامل های استرس و اضطراب است ذهن خودتان را به اتفاقاتی که در حال افتادن است معطوف می کنید.

روش های مدیتیشن برای کاهش استرس در مدیتیشن آگاهانه بسیار زیاد است، برای مثال می توان بر روی الگو تنفس، جمله یا عبارتی خاص متمرکز شد، حتی می توانید به دنبال کردن افکارتان یا رها کردن آن ها تمرکز کنید، همچنین می توانید بر روی احساساتتان در موارد مختلف تمرکز داشته باشید مانند، حس چشایی، بویایی و یا لمس کنید.

روش های مدیتیشن برای کاهش استرس
روش های مدیتیشن برای کاهش استرس

مدیتیشن هدایت شده

این نوع از مدیتیشن یکی از راحت ترین روش های مدیتیشن برای کاهش استرس است که می تواند هر نوع تکنیک مدیتیشن باشد با این تفاوت که فرد شما را برای انجام آن هدایت می کند، شما می توانید از CD، mp3 یا پادکست ها برای انجام این نوع مدیتیشن استفاده کنید، در نوع نیازی نیست اطلاعاتی در زمینه مراقبه داشته باشید، هر چه گوش می کنید عمل کنید و به درستی با فرد گوینده پیش بروید.

مدیتیشن متعالی

مدیتیشن متعالی از مفید ترین روش های مدیتیشن برای کاهش استرس است که اضطراب شما را درمان می کند، در این نوع مدیتیشن شما یک مانترا یا جملات تکراری را به مدت 20 دقیقه به صورت مداوم تکرار می کنید، این مانترا می تواند هر آنچه باشد که شما می خواهید، که رایج ترین این مانترا “ام” است، “ام” در آیین هندوها بوده که هنگام ژرف اندیشی یا مناجات تکرار می شود.

ممکن است تکرار یک مانترا بیشتر از یک تمرین مدیتیشن ساده باشد و شما را در آرام شدن کمک کند، شما با تکرار مانترایی مانند “ام” لرزشی در تار های صوتی تان ایجاد می کنید و در این صورت عصب پاراسمپاتیک که از طولانی ترین عصب ها در جمجمه است فعال می شود، فعال شده این عصب ضربان قلب شما را کاهش می دهد و تنفس شما را عمیق تر می کند که بر روی آرامش شما تأثیر می گذارد.

مصور سازی

این نوع مدیتیشن شکل سنتی مدیتیشن است، در واقع این مدیتیشن تمرکز بر کیهان و نحوه ارتباط با آن است، همچنین شما می توانید از شکل مدرن تری از مصور سازی استفاده کنید به این صورت که بهترین چیز هایی که می تواند با جزئیات پویا و زنده برایتان اتفاق بی افتد تصور کنید.

مدیتیشن اسکن بدن

در این نوع مدیتیشن با انجام اسکن بدن به قسمت های مختلف بدن تمرکز می کنیم، که از پا ها شروع می شود و به تدریج به اعضای مختلف بدن به صورت تدریجی بالا می رویم، در هنگامی که تمرینات این مدیتیشن را انجام می دهیم باید از شل شدن و کشیدگی عضلات بدن جلوگیری کنیم، و فقط آگاهی خود را باید در اعضای بدنمان بالا ببریم و حسی که در آن قسمت ها را داریم را بسنجیم.

این مدیتیشن برای یادداشت احساسات و حواس قسمت های مختلف بدن شما است، بهتر است مدیتیشن اسکن بدن را در حالت خوابیده انجام دهید در صورت تمایل در حالت های دیگر نیز می توانید انجام دهیم برای مثال نشسته هم می توانید این نوع مراقبه را انجام دهید.

روش های مدیتیشن برای کاهش استرس
روش های مدیتیشن برای کاهش استرس

مدیتیشن چشم سوم

این نوع مدیتیشن همان طور که از اسمش مشخص است بر روی چاکرای چشم سوم متمرکز است، مربیان مدیتیشن چشم سوم معمولاً به شما می گویند به سمت بالا و ناحیه بین چشم هایتان نگاه کنید، در هنگام انجام این نوع مدیتیشن شما باید تمام تمرکزتان را روی چشم سوم قرار دهید و افکارتان را به آن هدایت کنید، در حین انجام کار هر دفعه طولانی تر از دفعه قبل ادامه دهید، عملاً ب به چیز دیگری فکر نمی کنید.

نتیجه گیری برای روش های مدیتیشن برای کاهش استرس

همه این مطالب گفته شد تا بدانیم که هر نوع مدیتیشنی برای کاهش استرس و اضطراب نیست، این نکته هم قابل ذکر است که کاهش استرس و اضطراب با سرعت اتفاق نمی افتد و نیاز به زمان دارد بنابراین باید با صبر و حوصله تمرینات مدیتیشن را انجام دهید.

انتشار یافته: 2
  1. نازی حیات بخش 8 ماه قبل

    سلام چه نوع مدیتیشنی استرس را کاهش می دهد؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر، مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند سلامت روانی و جسمی را بهبود بخشد. مردم هزاران سال است که مدیتیشن می کنند، اغلب به عنوان بخشی از یک تمرین معنوی که استرس شما را کاهش می دهد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید