چگونه کودک قدردانی داشته باشیم + آموزش قدرشناسی به کودکان

هر پدر و مادری دوست دارد که فرزندش در مقابل کار های برای او انجام داده سپاس گزار و قدردان باشد، حس قدر دانی نه تنها برای والدین خوب است برای کودکان نیز امر خشنود کننده ای است.

داشتن فرزندان قدردان از آرزو های همه پدر و مادران هست، اما باید بدانید که بسیاری از رفتار های کودکان را طرز برخورد والدین شکل می دهد، بنابراین اگر می خواهید فرزندانی قدرشناس داشته باشید باید به نکات تربیتی و آموزشی کودکان توجه داشته باشید، باید بدانید که قدر دانی باعث ایجاد حس رضایت در فرد شده و در نهایت احساس شادی می کنید، زمانی که ما قدردانی می کنیم در واقع از اتفاقات خوبی که در زندگی مان افتاده است لذت می بریم و با شکرگزاری حس خوب خود را به دیگران منتقل می کنیم و ارتباط مان با بقیه قوی تر می شود.

چگونه کودک قدردانی داشته باشیم
چگونه کودک قدردانی داشته باشیم

زمانی که ما از محبت دیگران را سپاسگزاری می کنیم و قدردان هستیم بیشتر سعی در کمک به بقیه می کنیم و روابط دوستانه بیشتری خواهیم داشت که از تنهایی جلوگیری می شود، شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چگونه کودک قدردانی داشته باشیم؟ در این مقاله سپید گستر به این سوال پاسخ خواهیم داد و آموزش قدرشناسی به کودکان را مطرح می کنیم.

چگونه کودک قدردانی داشته باشیم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که چگونه کودکان کلماتی مانند متشکرم، ممنونم، لطف کردید و کلمات مشابه را یاد می گیرند، کودکان کلماتی که می شنود را تقلید می کنند پس زمانی که شما به عنوان پدر و مادر از این کلمات استفاده نکنید کودک نیز یاد نمی گیرد، بنابراین اگر کودک از کلمات تشکری استفاده نمی کند و به استفاده از آن عادت ندارد شاید مربوط به مقطعی از سنش باشد که الگویی درستی برای او شکل نگرفته است.

شما باید به کودک بیاموزید زمانی که فردی به او خوبی می کند هر چقدر کوچک و ناچیز از او تشکر کرده و قدران باشد، با این کار کودک در سن نوجوانی و جوانی هم فردی قدرشناس  خواهد بود.

چگونه کودک قدردانی داشته باشیم
چگونه کودک قدردانی داشته باشیم

آموزش قدرشناسی به کودکان

  • برای آموزش قدرشناسی باید همیشه در منزل رفتار های قدر شناسانه را تمرین کنید برای مثال زمانی که غذا خود را میل کرده اید دعا کنید و از فردی که غذا را آماده کرده است تشکر کنید، یا قبل از خواب آیین شکرگزاری را به خاطر روزی که به خوبی سپری کرده اید انجام دهید تا با این کار به کودکتان آموزش قدرشناسی را داده باشید و این کار را به عادتی برای او بدل کرده باشید.
  • در مواجه با افراد دیگر نیز تشکر کردن را فراموش نکنید تا کودکتان قدردانی را در ابعاد مختلف مشاهده کند، برای مثال حتماً از فروشنده ای و یا راننده تاکسی تشکر کنید تا کودک این رفتار شما را تقلید کند و در ذهن خودش نگه داد که حتماً باید تشکر کند.
  • زمانی که کودکتان کار خوبی انجام می دهد حتماً این موضوع را مطرح کنید و از او تشکر کنید برای مثال زمانی که کودک به شما در انجام کاری کمک می کند برای شما آب می آورد حتماً با او بگویید که خیلی کار خوبی کرده و شما از او ممنون هستید و از او تشکر کنید.
  • زمانی که کاری برای کودکتان انجام می دهید و او از شما تشکر نمی کند لازم نیست که او را دعوا کنید می توانید به آرومی بگویید: «متشکرم مامان» در تعاملات روزانه به صورت مداوم از کلمه ممنونم با صدای بلند استفاده کنید، بایت هر چیز کوچکی از همه تشکر کنید و نشان دهید که نسبت به محبت دیگران قدردان و قدرشناس هستید، همچنین فرزندان خود را نیز به این کار تشویق کنید و از آن ها بخواهید که شما را همراهی کنند.
  • به کودکانتان آموزش دهید که هیچ کسی را بر اساس دین و ملیت قضاوت نکنند، با توجه به اینکه انسان ها در حال تکامل هستند و نسل جدید به دنبال تغییرات بزرگ در جهان است، شما می توانید با آشنایی کودکتان با فرهنگ های مختلف باعث می شوید تا کودک شاد و مهربان باشد، همچنین باید به دانید که شما در قبال شادی کودکتان مسئول هستید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که قدردانی فقط کلامی نیست و گاهی باید به صورت غیر کلام این موضوع را مطرح کرد، برای مثال خرید یک هدیه یا یک جایزه می تواند گزینه مناسبی برای تشکر و قدردانی باشد برای مثال به کودک بگویید در صورتی که تکالیف خود را به درستی انجام دهد برایش بستنی می خرید به این ترتیب کودک قدرشناسی را یاد می گیرد.
چگونه کودک قدردانی داشته باشیم
چگونه کودک قدردانی داشته باشیم

درباره قدر شناسی با کودک خود حرف بزنید

تنها آموزش قدرشناسی به کودکان برای اینکه کودکی قدردان داشته باشیم کافی نیست، باید به صورت منطقی دلیل این کار را برای کودک بازگو کنیم، باید مصادیق تشکر کردن را به کودک یاد داده و باید به کودک بگوییم که لازم است شکر گزار چه چیز هایی باشد، باید به او بگوییم که به تمام نعمت هایی که خدا به او داده است فکر کند و قدر آن ها را بداند.

شناخت نعمت ها و فکر کردن به آن ها همچنین کشف احساست مثبت از وجود این نعمت های با ارزش را به کودک آموزش بدهید و در آخر فعل های شکر گزاری و شیوه های ابراز حس سپاس گزاری را به آن ها یاد دهید.

مهربانی و شکر گزاری را در عمل به کودک آموزش دهید

بهترین راه برای آموزش به کودک این است که در کنار اینکه تشکر کردن را به صورت کلامی انجام دهد در رفتارش نیز قدردان و متشکر باشد، همان طور که گفته شد اولین الگوی کودکان والدین هستند زمانی که شما با انجام رفتاری ابراز تشکر می کنید کودک نیز رفتار شما را تقلید کرده و قدرشناسی را در عمل خودش نیز نشان می دهد، عمل کردن تأثیر بیشتری به نسبت سپاس گزاری کلامی و گفت و گو روی کودک دارد و بزرگ ترین الگو کودک والدین هستند.

سخن پایانی برای چگونه کودک قدردانی داشته باشیم و آموزش قدرشناسی به کودکان

قدرشناسی و شکرگزاری در زندگی باعث می شود که از نعمت های بیشتری بهره مند شوید، از همان کودکی باید به کودک بگوید که نگاه قدرشناسانه به زندگی و آدم های اطرافش داشته باشد و قدرشناسی را به او آموزش دهید.

کودکی که قدردان و قدرشناس باشد روابط اجتماعی و خصوصی بهتری خواهد داشت و موفق تر عمل می کند، همچنین از نظر روانی نیز فرد آرامش بیشتری خواهد داشت و زندگی زیباتری هم سپری خواهد کرد.

انتشار یافته: 2
  1. پریسا صبحی 5 ماه قبل

    عرض ادب و احترام، قدردانی از مهم ترین ویژگی هاییه که والدین موظف اند در کودکان شان تقویت کنند

    1. sepidgostar 5 ماه قبل

      دقیقا همینطوره تشکر از نظر شما کاربر گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید