آموزش حمام کردن نوزاد و کودک در منزل

 سپید گستر می تواند در انجام امور مرتبط با نوزادتان و پرستاری از کودک شما را یاری نمایند و مشکلات شما را به راحتی برطرف کنند. در مقاله آموزش حمام کردن نوزاد و کودک شما را با مراحل این کار آشنا می کنیم.

انجام دادن حمام نوزاد از تجارب بسیار خوبی است که والدین برای شان بسیار مهم و با ارزش می باشد که در واقع تایم حمام کردن نوزاد می تواند برای ایجاد یک رابطه ی خوب بین والدین و نوزاد باشد، برای رعایت کردن نکات ایمنی بهتر است به مواردی توجه داشت تا مشکلی برای نوزادتان به وجود نیاید.

آموزش حمام کردن نوزاد و کودک
آموزش حمام کردن نوزاد و کودک

در مرحله ی ابتدایی حمام کردن نوزاد احتمال دارد که افراد دچار ترس و اضطراب بشوند، بهتر است که برای مدت زمانی 2 تا 3 روز نوزاد خود را حمام کرد زیرا این عمل می تواند در رشد کودک و سلامت او موثر واقع بشود، حمام کردن باعث بهتر شیر خوردن و هم چنین باعث داشتن یک خواب راحت و آرام می شود.

چه راه کاری برای آموزش حمام کردن نوزاد و کودک وجود دارد؟

انجام عملیات حمام نوزاد اولین نگرانی شما پس از تولد است، مخصوصاً در مواقعی که روزهای ابتدایی تولد را سپری کرده  و دوره ایی است که بند ناف نوزاد هنوز روی ناف او قرار دارد، پس نحوه ی حمام کردن نوزاد را از همان ابتدا یاد بگیرید.

اگر در حال کنکاش این قسمت از متن می باشید، این نشان می دهد که برای تان سوال بوده است که چگونه حمام نوزاد را انجام دهید، همه ی افراد تمیزی و مرتب بودن را دوست دارند.

اما برای بزرگسالان بسیار متفاوت از نوزادان یک روزه است. برای این که لحظه ی زیبایی را با فرزند خود سپری کنید، سپید گستر می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

زمان حمام نوزاد: چند وقت یکبار؟

به نقل از raisingchildren - حمام ۲ تا ۳ بار در هفته برای تمیز نگه داشتن کودک کافی است. اما اگر کودک شما واقعاً حمام کردن را دوست دارد، می توانید یک بار در روز نوزاد را حمام کنید. حمام کردن بیش از این می تواند پوست کودک شما را خشک کند.
می توانید با استفاده از آب گرم و پشم پنبه، اندام تناسلی کودک خود را در بین حمام ها تمیز نگه دارید.
حدود 5 تا 10 دقیقه برای حمام کردن نوزاد کافی است. این امر به ویژه در صورتی مهم است که کودک شما پوست خشک یا حساسی دارد.
آموزش حمام کردن نوزاد و کودک
آموزش حمام کردن نوزاد و کودک

چند توصیه ی مهم در آموزش حمام کردن نوزاد و کودک

بهتر است که در زمان انجام دادن حمام کودک یا نوزاد خود به این موارد توجه داشته باشید که از گوش پاک کن برای خشک کردن و تمیز کردن گوش کودک یا نوزاد خود استفاده نکنید.

حداکثر 3 بار حمام در طول روزهای هفته انجام بشود و در این صورت نوزادتان نیازی به استحمام کردن در طی روز ندارد، زمان ایده آل برای انجام دادن حمام نوزاد می تواند در تایمی بین 5 تا 10 دقیقه باشد.

طبیعی است که پوست کودک شما خشک باشد، به هر حال بهتر  است بعد از استحمام بدن او را کمی چرب نمایید، برای این منظور می توانید از روغن بچه و روغن های مایع گیاهی زیتون، بادام شیرین، آفتابگردان و… برای به حداقل رساندن خشکی پوست و پیش گیری از لایه شدن پوست و پوسته شدن آن استفاده کنید، روی بدنش استفاده کنید و برای نرم شدن پوست صورتش فقط مواظب باشید روغن به چشم و دهانش نرود.

مرحله به مرحله ی آموزش حمام کردن نوزاد و کودک

برای این که حمام نوزاد را شروع کنید باید طی مراحلی این کار را انجام بدهید تا با مشکلی روبرو نشوید و کار با موفقیت انجام بشود.

در ابتدای امر بهتر است که همه ی وسایل مورد نیاز برای حمام کردن نوزاد را مهیا کرده، این اقلام شامل صابون ملایم، ملحفه، لیوان پلاستیکی، حوله، پوشک تمیز و لباس کودک است، دمای حمام باید به مقدار نیاز متناسب و گرم باشد تا کودک سرما را حس نکند.

دمای آبی که در داخل وان پر می کنید باید در حدود آب ولرم باشد نه این که از آب بسیار داغ استفاده بشود، برای این که دمای آب را تست کنید و متوجه دمای مناسب بشوید بهتر است که مچ دست خود را در داخل آب فرو برده  و دمای آب را حس کنید دمای آب باید حدود 90 درجه یا کمی بالاتر باشد.

آموزش حمام کردن نوزاد و کودک
آموزش حمام کردن نوزاد و کودک

نوزاد را وارد حمام کنید و به طور کامل لباس هایش را  در بیاورید، در مواقعی که با ورود کودک به داخل حمام روبرو می شوید.

بهترین راه حل این است که در ابتدا ی کار پوشک نوزاد را در نیاورید، زیرا این کار به نوزاد شما حس امنیت  بیشتر را خواهد داد.

به هنگام وارد کردن نوزاد در داخل وان کم کم این کار را انجام داده و ناگهان این کار را انجام ندهید که باعث ترس نوزاد بشوید، نوزاد را وارد حمام کرده و ابتدا پاهایش را داخل لگن قرار داده و با یک دست گردن و سرش را بگیرید، در حین استحمام مرتب روی او آب داغ بریزید تا سرما را حس نکند.

از صابون به مقدار کمتر استفاده شود به دلیل این که صابون زیاد پوست کودک را خشک می کند، شروع به شستن نوزاد کرده، با دست یا با حوله در جهت بالا به پایین و جلو و عقب شستن را آغاز نموده، ابتدا سر نوزاد را با پارچه مرطوب و صابون بشویید.

بعد از آن لیف را با آب بشویید تا صابون پاک شود و در مرحله ی بعدی به آرامی چشم و صورت کودک را تمیز کنید، با مشاهده کردن مخاط خشکی در قسمت گوشه ی چشم و یا بینی نوزاد بهتر است که آن را چندین بار خیس کنید تا نرم شود و بعد اقدام به پاک کردن آن بکنید، با یک شستشوی معمولی می توانید قسمت آلت تناسلی نوزاد را مورد شستشو قرار بدهید.

 برای شستشوی نوزاد لازم است که از لیوان های پر از آب استفاده بشود، بدن او را با یک پارچه تمیز پاک کنید. باید توجه داشته باشید که با  یک دست گردن و سر نوزاد را گرفته و با دست دیگر باسن او را بگیرید، او را با احتیاط از وان خارج کنید.

بدن کودک در هنگام خیس شدن بسیار لغزنده است به همین دلیل باید نوزاد را بسیار محکم بگیرید، اگر فرد دیگری در دسترس می باشد که به شما کمک کند و در گرفتن کودک کمک بکند.

آموزش حمام کردن نوزاد و کودک
آموزش حمام کردن نوزاد و کودک

بهتر است که کودک را با حوله ی کلاه دار خود بپیچید و خشک کنید، اگر بعد از تولد پوست او هم چنان پوسته پوسته می شود، بعد از حمام از لوسیون ملایم کودک می توانید کمک بگیرید و با استفاده کردن از آن این مشکل را رفع نمایید.

اما معمولاً پوست مرده باید کنده شود، نه پوست خشک، پس از آن نوزاد را بر روی زمین قرار داده تا مراحل بعدی که پوشک کردن و پوشاندن لباس می باشد را به ترتیب انجام داده و در انتهای کار خود می توانید کودک خود را ببوسید.

آموزش حمام کردن نوزاد و کودک در داخل وان

سپید گستر می تواند بهترین راه کار  برای حلال مشکلات شما  برای حمام کردن نوزادتان باشد، پس از خشک شدن و افتادن ریشه بند ناف و بهبود کامل ناحیه، نوزاد خود را می توان هر چند روز یک بار استحمام کرد.

استفاده از یک حمام کودک یا یک لگن پلاستیکی پر از آب گرم به جای وان کار بسیار ساده تر و راحت تری می باشد، ولی یک نکته بسیار مهم تلقی می کند که وان یا لگن باید به طور کامل تمیز باشد و هیچ اثری از هیچ گونه مواد شوینده ایی از قبل در آن به چشم نخورد و حس نشود.

بعضی از والدین بر این باورند که می توانند برای حمام کردن نوزاد شان از سینک دستشویی یا سینک آشپزخانه استفاده کنند، ولی لازم به ذکر می باشد که کودکان به خصوص نوزادان هنگام استحمام می لغزند و سینک از نظر دقت و بهداشت ممکن است جای مناسبی برای انجام این کار نباشد.

هم چنین، اگر از حمام معمولی خود استفاده می کنید، باید روی کودک زانو بزنید یا خم شوید که در نهایت  کنترل کمتری بر حرکات خود و نوزاد  دارید.

در این جاست که باید بیشتر توجه داشته باشد که از یک  لگن کوچک استفاده نموده که همیشه استفاده از این لگن برای نوزاد در نظر گرفته شده باشد و از آن برای مصارف دیگر استفاده نکنید.

هم چنین بهتر است که اطلاع داشته باشید که برای بعضی کودکان و از نوزادانی که کمی بزرگتر از چند ماه هستند، استفاده از آب گرم می تواند بسیار آرام بخش باشد، شاید کودک شما از این گروه کودکان باشد که می توانید اجازه دهید او کمی بیشتر در لگن و یا وان حمام  بماند.

ولی در مقابل هم کودکانی هستند که در همه ی تایم حمام گریه می کنند که در این مواقع لازم است که تایم حمام را کمتر کرده و عمل شستشوی نوزاد خود را زودتر به پایان برسانید.

بهتر است به تمیز بودن نوزاد و یا کودک خود اهمیت بدهید، لازم نیست حمام کودک طولانی باشد، پنج دقیقه می تواند تایم بسیار خوبی  برای تمیز کردن کودک باشد و این زمان کافی است و آب حمام یا لگن در این مدت خنک نمی شود.

آموزش حمام کردن نوزاد و کودک
آموزش حمام کردن نوزاد و کودک

نکات مهم اولین حمام نوزاد بعد از تولد

  1. توصیه می شود دمای محیطی که کودک را حمام می کنید بین 25 تا 27 درجه سانتیگراد باشد.
  2. حمام کردن نوزادان سه بار در هفته و به مدت 5 الی 10 دقیقه کافی است.
  3. از حمام کردن نوزاد بلافاصله پس از شیر خوردن جدا خودداری کنید.
  4. توجه کنید کف حمام به هیچ عنوان خیس نباشد.
  5. کلیه لوازم مورد نیاز برای حمام بچه را پیش از حمام بردن او آماده کنید.
  6. بیاس های نوزاد را داخل حمام دربیارید که نوزاد سردش نشود.
  7. از مواد شوینده مخصوص پوست نوزاد و به میزان کم استفاده کنید.
  8. به هیچ عنوان از صابون های معمولی برای نوزادتان استفاده نکنید.
  9. 7- صابون‌های معمولی باعث خشک شدن پوست نوزاد خواهد شد.

کلام نهایی

بهتر است که در هنگام حمام کردن نوزاد و کودک خود به نکاتی توجه داشت تا این امر به درستی به پایان انجامد، در هنگامی که در حال انجام حمام نوزاد هستید توجه داشته باشید که به نوزاد تان لبخند بزنید و با او کم کم صحبت کنید.

تایم حمام کردن لحظه ای فوق العاده ای است که در بین شما و کودک تان  می گذرد، در مواقعی که شما با صحنه هایی  مانند زدن درب حمام توسط فرد دیگری روبرو می شوید.

یا این که تلفن زنگ می زند یا باید مکان خود را تغییر دهید، اگر قرار است این کار را انجام دهید، یک حوله روی کودک خود بگذارید و زمانی که از حمام خارج شدید نوزاد تان را  با خود ببرید، نباید او را در حمام تنها بگذارید، زیرا اتفاقات بد به راحتی رخ می دهد.

بهتر است برای کمک و راهنمایی از متخصصین سپید گستر در آموزش حمام کردن نوزاد و کودک کمک بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 6
  1. روح الله روحانی 2 سال قبل

    خدمات سپید گستر بی نظیره

  2. بهرام توفیق 2 سال قبل

    تشکر میکنم از کادر خوب مجموعه تون برای زحماتی که کشیدن برای ما و مادرم

  3. علیرضا هدایت 2 سال قبل

    مادربزرگم را خودم ازش نگهداری میکنم مطالب سپید گستر
    شما در مورد نگهداری از سالمند خیلی بهم کمک کرده

  4. محمدرضا صدیق 2 سال قبل

    با این مطلبتون کیف کردم

  5. سحر کولیوند 8 ماه قبل

    بهتر است چند روز بعد از تولد نوزاد را به حمام ببریم؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      عرض ادب و احترام بهتر است که تا 12 ساعت پس از تولد نوزاد او را حمام نکنید، در حمام کردن نوزاد عجله نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید