درمان قطعی کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید غده ای است که در جلوی گردن و اطراف نای قرار دارد، این غده یکی از مهم ترین غدد بدن انسان است که وظیفه کنترل متابولیسم بدن را بر عهده دارد، از طریق این غده مواد غذایی وارد شده به بدن به انرژی تبدیل شده و سوخت و ساز بدن کنترل می شود.

در صورتی که برخی هورمون های غده تیروئید ترشح کافی نداشته باشند، بیماری کم کاری تیروئید ایجاد می شود، در این مقاله سپید گستر به بررسی تیروئید کم کار پرداخته و درمان قطعی کم کاری تیروئید را بررسی خواهیم کرد.

تیروئید کم کار چیست؟

ترشح هورمون های تیروئید کم تر از میزان مورد نیاز بدن توسط غده تیروئید از اصلی ترین علت های بروز بیماری تیروئید کم کار است، خستگی مداوم و بی دلیل، ضعف، یبوست، کاهش حافظه، خواب آلودگی در طول روز، بی حسی دست و پاها و… از مهم ترین علائم کم کاری تیروئید است.

درمان کم کاری تیروئید از طریق استفاده از داروهای مصنوعی، گیاهی و استفاده از انواع دمنوش های گیاهی انجام می شود.

درمان قطعی کم کاری تیروئید
درمان قطعی کم کاری تیروئید

درمان قطعی کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید به طور قطعی درمان ندارد اما با مصرف داروهای مناسب می توان این بیماری را کنترل کرده و سطح هورمون های مورد نیاز بدن را از این طریق به تعادل رساند.

برای درمان بیماری تیروئید می توان از داروهای مکمل و ید استفاده کرد.

تشخیص تیروئید با چه روش هایی انجام می شود؟

در صورتی که علائم کم کاری تیروئید را در خودتان مشاهده می کنید، توصیه می کنیم به پزشک متخصص مراجعه کرده و آزمایشات مربوطه را انجام دهید، پزشک متخصص برای تشخیص غده تیروئید از چند آزمایش از جمله TSH وT4،  T3استفاده می کند، در صورتی که نتیجه آزمایش پایین تر از حد تعادل باشد، فرد مبتلا به کم کاری تیروئید است.

بیماری تیروئید در چه سنی شایع است؟

بیماری تیروئید یکی از بیماری های ارثی است و زنان و مردان می توانند در هر سنی درگیر این بیماری شوند ، افراد می توانند با توجه به نوع تغذیه و فعالیت های بدنی شان در سنین مختلف به این بیماری مبتلا شوند.

با توجه به تحقیقات و شواهد این بیماری از بیماری های شایع زنان 20 تا 30 سال به خصوص زنان باردار است، توصیه می شود که بانوان برای کنترل وضعیت تیروئیدشان به صورت سالانه تیروئید خود را چک کنند.

راه های پیشگیری از کم کاری تیروئید

همان طور که در بخش قبلی توضیح داده شد تیروئید یکی از بیماری های ارثی و اکتسابی است و علاوه بر رفتارهای فرد زمینه ارثی می تواند در بروز آن تاثیر گذار باشد، اگرچه که درمان قطعی تیروئید کم کار وجود ندارد اما تیروئید کم کار یکی از بیماری های قابل پیشگیری است و به راحتی می توان آن را کنترل کرد.

رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند به تعادل میزان تیروئید بدن کمک کند، توجه داشته باشید افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند تا درمان شان با دارو آغاز شود تا ترشح این هورمون به تعادل برسد.

درمان قطعی کم کاری تیروئید
درمان قطعی کم کاری تیروئید

رژیم غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید شامل چه مواد غذایی می شود؟

علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک مصرف مواد غذایی مناسب به کاهش علائم تیروئید و بهبود عملکرد این بیماری کمک می کند، در صورتی که تیروئید کم کار دارید توصیه می شود که از ید، روی، سلنیوم در برنامه غذایی تان استفاده کنید، انتخاب رژیم غذایی سالم می تواند علائم بیماری تان را کاهش داده و تیروئید کم کارتان را کنترل کند.

داروهای مناسب درمان کم کاری تیروئید

پزشک برای افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند داروی لووتیروکسین که حاوی هورمون مصنوعی تیروئید است تجویز می کند که باید به صورت روزانه مصرف شود، میزان دوز مصرفی این دارو به نوع و شدت بیماری و طول دوره مصرف بستگی دارد، زمانی که فرد بیمار از این دارو استفاده می کند ترشح تیروئید تنظیم شده و کمبود ترشح جبران می شود.

به هیچ عنوان هیچ یک از داروهای درمان تیروئید کم کار نباید به صورت خودسرانه مصرف شوند چرا که میتوانند باعث افزایش شدت بیماری شده و خطرات بسیاری را در پی داشته باشد.

دمنوش های مناسب برای کاهش علائم کم کاری تیروئید

استفاده از دمنوش های گیاهی یکی از روش های کاهش علائم و درمان بیماری کم کاری تیروئید شناخته می شود که در این بخش به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

دمنوش دارچین

یکی از تاثیر گذارترین دمنوش ها برای کنترل و درمان کم کاری تیروئید دمنوش دارچین است، دارچین از گیاهانی با طبع گرم است و استفاده از این گیاه به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند، همچنین دارچین سطح قند خون را کنترل کرده و از این طریق ترشحات هورمونی غده تیروئید را کنترل می کند.

درمان قطعی کم کاری تیروئید
درمان قطعی کم کاری تیروئید

دمنوش رازیانه

رازیانه از دیگر گیاهان پر کاربردی است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده وعلائم کم کاری تیروئید را کاهش می دهد.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل از دیگر گیاهان پرفایده ای است که طبع گرم دارد، استفاده از یک تا دو لیوان دمنوش زنجبیل در روز می تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند.

دمنوش شیرین بیان

شیرین بیان از دیگر گیاهان مفیدی است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن هورمون های بدن را کنترل کرده و در درمان کم کاری تیروئید مفید است.

دمنوش جینسینگ

جینسینگ یکی دیگر از گیاهان کابردی است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و از این طریق علائمی همچون خستگی در بیماری تیروئید کم کار را کاهش می دهد.

درمان کم کاری تیروئید در بارداری

یکی از موارد مهمی که برای بارداری باید به آن توجه کنید چک کردن غده تیروئید است، چرا که کم کاری تیروئید در دوران بارداری موجب نارسایی قلبی جنین، کم خونی، اختلالات حرکتی، کاهش ضریب هوشی و حتی اختلالات روانی می شود.

درمان قطعی کم کاری تیروئید
درمان قطعی کم کاری تیروئید

توجه داشته باشید که کم کاری تیروئید یکی از بیماری های رایج در دوران بارداری است، در صورتی که در دوره بارداری علائم کم کاری تیروئید را مشاهده کردید در سریع ترین زمان به پزشک متخصص غدد درون ریز مراجعه کرده و در درمان این بیماری بکوشید.

پس از تشخیص کم کاری تیروئید در زنان باردار درمان های هورمونی توسط پزشک آغاز شده و معمولا داروی لووتیروکسین تجویز می شود.

زنان باردار می توانند با داشتن رژیم غذایی مناسب حاوی ید از جمله انواع سبزیجات، لبنیات، ماهی، میگو، تخم مرغ، نمک ید دار و… کم کاری تیروئیدشان را درمان کنند.

انتشار یافته: 2
  1. زهره شرفی 7 ماه قبل

    سلام من آزمایش خون دادم از تو اینترنت متوجه شدم تیروئیدم کم کاره، چه نوع درمانی باید انجام بدم؟

    1. sepidgostar 7 ماه قبل

      سلام و عرض ادب توصیه می شود که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا نوع درمان را مشخص کنند، به صورت کلی درمان تیروئید کم کار شما به میزان سطح هورمون تیروئیدتان بستگی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید