فواید بازی کردن کودکان چیست؟

بازی کردن از مهم ترین و تاثیر گذار ترین جنبه های زندگی کودکان است، بازکی کردن کودکان علاوه بر سرگرمی و تفریح به رشد و پرورش کودک کمک می کند، پژوهش ها و تحقیقات بسیاری در رابطه با تاثیرات بازی در رشد و پرورش کودکان انجام شده است، در این مطلب به بررسی فوایر بازی کردن کودکان می پردازیم.

فواید بازی کردن کودکان

 

فواید بازی کردن کودکان چیست؟
فواید بازی کردن کودکان چیست؟

بازی کردن کودکان

بازی کردن کودکان می تواند کیفیت زندگی کودکان را افزایش دهد چرا که فعالیتی مفید برای تفریح و سرگرمی کودکان است، بازی کردن کودکان موجب حفظ بقا و ایجاد حس تعلق در کودکان و در نتیجه بهبود ارتباطات اجتماعی کودکان خواهد شد،بازی کردن کودکان آن ها جسم و ذهن کودک را برای روبه رویی با چالش های زندگی فراهم می کند و به کودکان کمک می کند که دنیای اطرافان را آزادانه تجربه کنند.

بازی کردن کودکان فواید بسیاری در رشد کودک دارد، والدین به هیچ عنوان نباید کودک شان را در بازی کردن محدود کنند، چرا که با محدودیت کودک در بازی علاوه بر توقف رشد فکری کودک موجب اختلال در رشد جسمی کودک می شود.

فواید بازی کردن کودکان
فواید بازی کردن کودکان

فواید بازی کردن کودکان

افزایش سلامت جسمانی

بازی کردن کودکان به داشتن بدن سالم و قوی شان کمک می کند، بازی های کودکان موجب تقویت مهارت های حرکتی بزرگ، انعطاف پذیری و مهارت های حفظ تعادل کودکان می شود، توصیه می شود برای تشکیل استخوان های خوب و سیستم ایمنی قوی کودکان آن ها در محیط های طبیعی و هوای تازه و در معرض نور خورشید بازی کنند.

بازی کردن کودکان از چاقی، دیابت و کلسترول بالا در آن ها جلوگیری کرده و عملکرد ریه و قلب را بهبود می بخشد، ضمن اینکه بازی کردن میتواند قدرت عضلانی را افزایش دهد، ضمن این که بازی کردن از ابتلای کودکان به بیماری های مزمن جلوگیری می کند.  

رشد مغز کودک

بازی کردن کودکان از جهات مختلفی به رشد مغز کودک کمک می کند، مغز کودکان مانند مغز بزرگسالان دارای تعداد بسیاری سیناپس یا ارتباط دهنده ی بین سلول هاست که به ذخیره اطلاعاتی که در سال های اولیه زندگی کسب می شوند، ذخیره سازی تجربه های اولیه از طریق بازی های حسی و حرکتی کسب می شوند، در صورتی که کودکان بازی نکنند سیناپس ها از بین می روند.

با توجه به تحقیقات، بازی کردن کودکان در محیط مناسب با لوازم مناسب موجب تغییرات شیمیایی و فیزیولوژیک در مغز می شود، این تغییرات که در مغز کودکان ایجاد می شوند فوائد بسیاری برای قشر مغز کودکان دارند.

تقویت هوش هیجانی و عزت نفس کودکان

از مهم ترین فواید بازی کردن کودکان می توان به این مورد که بازی موجب تقویت هوش هیجانی و عزت نفس کودکان می‌ شود اشاره کرد، کودکان تجربیات، ناامیدی ها و دیدگاه های شان را از طریق بازی کردن بیان می کنند، از آن جایی که بازی کردن هوش هیجانی را تقویت می کند، این هوش هیجانی به کودک کمک می کند که با موقعیت های اجتماعی زندگی اش آشنا شده و به آن ها جهت دهد.

فواید بازی کردن کودکان
فواید بازی کردن کودکان

تقویت هوش کودکان

بازی کردن کودکان به افزایش هوش آن ها کمک می کند، با توجه به تحقیقات نوزادانی که در این دوره تجربه بازی با والدین و اطرافیان را داشته اند در سه سالگی بهره هوشی بیشتری داشته اند، طبق نتایج بدست آمده بازی کردن کودکان موجب تقویت رشد شناختی، زبانی و اجتماعی کودکان می شود.

ایجاد رابطه سالم پدر و مادر با کودک

از دیگر فواید بازی کردن کودکان ایجاد رابطه سالم کودک با پدر و مادرش است، یکی از اصلی ترین روش ها برای ایجاد رابطه سالم کودک با پدر و مادر بازی کردن با کودک است، بازی کردن والدین با کودک مهم بودن و ارزشمند بودنش را به او ثابت می کند و به والدین برای ایجاد ارتباط موثر با کودک کمک می کند.

شکل‌ گیری تفکر خلاقانه

بازی کردن کودکان به آن ها کمک می کند که خلاقیت شان افزایش پیدا کند، خلاقیت و تفکر واگرا رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند که ایده پردازی خلاقانه را همراه دارد، با توجه به تحقیقات بازی های آزاد از جمله بازی های نمایشی موجب پیشرفت تفکر واگرا در کودکان می شوند، بازی های آزاد نوعی از بازی ها هستند که ساختار مشخصی ندارند و کودک به طراحی ساختار بازی و اجرای آن تشویق می شود، در این نوع از بازی ها کودکان میتوانند آزادانه فکر کرده و از این طریق خلاقیت شان افزایش پیدا کند.

فواید بازی کردن کودکان
فواید بازی کردن کودکان

یاد دادن همکاری به کودکان

بازی کردن کودکان همکاری کردن با یگدیگر را به آن ها می آموزد، کودکان مشارکت، مذاکره و حل مشکل را از طریق بازی کردن می آموزند، بازی کردن موجب ایجاد مهارت هایی می شود که به کودکان برای کنترل تعاملات بین فردی در محیط های همچون مدرسه محل کار و خانواده کمک می کند.

کسب تجربیات مفید در زندگی

با توجه به توضیحات ذکر شده بازی کردن به کودکان کمک خواهد کرد که مهارت حل مشکلات را یاد بگیرند، زمانی که کودکان در بازی ها از بزرگتر های شان تقلید می کنند، سریع تر و بهتر با چالش های زندگی آشنا می شوند و می آموزند که چگونه می توانند مشکلات را حل کنند.

در نتیجه بازی ها را می توان فرصت های مهمی معرفی کرد که به کودکان برای تمرین نقش های اجتماعی و  مهارت ها کمک می کند، کودکان در بازی کردن میتوانند نقش های متفاوتی را تجربه کرده و با دیدگاه های نختلف آشنا شوند، ضمن این که آشنایی کودکان با نقش های مختلف موجب تقویت تفکر انتزاعی کودکان می شود.

کاهش استرس کودک

با توجه به این موضوع که زندگی امروزی و ماشینی موجب استرس و اضطراب کودکان می شود، در صورتی که استرس کودکان کاهش پیدا نکند آن ها را آزار خواهد داد، کنترل استرس در کودکان از طریق بازی کردن اتفاق می افتد.

فواید بازی کردن کودکان
فواید بازی کردن کودکان

رشد همدلی و شایستگی اجتماعی

از دیگر فواید بازی کردن کودکان تقویت رشد اجتماعی آن ها است، بازی کردن کودکان با اعضای خانوده و بدون ساختار موجب پرورش مهارت های اجتماعی می شود، ضمن این که تعاملات اجتماعی را به خوبی یاد خواهند گرفت.

کسب تجربیات مفید در زندگی

بازی کردن کودکان به آن ها کمک می کند که تجربه های متفاوت و بسیاری کسب کنند، بازی کردن کودکان به آن ها کمک می کند که مهارت ها و نقش های اجتماعی شان را تمرین کنند.

انتشار یافته: 2
  1. پریسا مهرپرور 5 ماه قبل

    دخترم ده ماهشه دوست داره همه چیزو با دستاش بگیره، خوشش میاد که خودش با دستاش با اسباب بازیاش بازی کنه، چون خیلی سمت بچه های دیگه نمیره همه میگن تنبله، یعنی بچم غیرطبیعیه؟

    1. sepidgostar 5 ماه قبل

      سلام و عرض ادب نه واقعیتش اینه که بچه ها تو سن کودک شما جهان رو از طریق راه های مختلفی کشف می کنن، دخترتون داره سعی می کنه از طریق مشاهده چیزهارو یادبگیره، البته خیلی خوبه که همراه با این موضوع از طریق بازی کردن مهارت های حرکتی دخترتون رو هم پرورش بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید