معرفی 4 مدل از بازی فکری سالمندان

سالمندان نیز همانند کودکان به مراقبت و نگهداری احتیاج دارند. بازی های فکری مواردی هستند که تنها مختص کودکان نبوده و بزرگسالان و سالمندان نیز می توانند از این بازی ها لذت ببرند. پرستار سالمند برای مراقبت از سالمند و تقویت حافظه سالمند می بایست از بازی فکری سالمندان در طول روز برای وی استفاده نماید. این بازی های فکری به مرور زمان بر حافظه سالمند تأثیر می گذارد و موجب تقویت آن می شود و از بیماری های مختلفی نظیر آلزایمر جلوگیری می کند. این بازی های فکری شامل انواع گوناگونی هستند که هر یک به نوبه خود می تواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روانی و جسمی سالمند بگذارد.

بازی فکری سالمندان
بازی فکری سالمندان

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع این بازی برای سالمندان آشنا کنیم و تأثیر و اثربخشی آن و به کارگیری آن توسط پرستار سالمند در مراقبت از سالمند را گوشزد و یادآور شویم. پس تا انتهای این مقاله با همراه باشید تا بتوانید با شناخت بهتر و آشنایی بیشتر با انواع بازی های فکری مخصوصاً برای پرستار سالمند، در مراقبت از سالمند موفق تر و موثرتر عمل نمایند.

بازی فکری چیست؟

بازی های فکری، بازی هایی هستند که در آن بیشتر از فعالیت های ذهنی و فکری استفاده می شود. این بازی ها می توانند هم به صورت فردی و هم گروهی انجام شوند. معمولاً بازی های فکری سبب درگیری و برنامه ریزی در ذهن می شوند که این امر و بازی برای تقویت حافظه سالمند و تقویت ذهن او بسیار مفید است. تقویت حافظه در دوران سالمندی یکی از مهم ترین و با اهمیت ترین مسائلی است که پرستار سالمند و یا هر شخصی که تمایل به نگهداری و مراقبت از سالمند را دارد باید به آن توجه داشته باشد.

به همین دلیل پرستار سالمند یا مراقب سالمند باید با بکارگیری بازی های فکری بزرگسالان و بازی های مخصوص سالمندان برای مراقبت از سالمند ذهن او را درگیر کند. اهمیت بازی فکری برای سالمند به گونه ای است که بر ذهن و حافظه او اثر می گذارد به صورتی که با انجام بازی فکری، سالمند در ذهن خود برنامه ریزی می کند، نقشه می کشد و سعی می کند تا اطلاعاتی را در حافظه و ذهن خود به خاطر بسپارد که بتواند بازی را به درستی انجام داده و از حریف خود پیشی گیرد. این فعالیت و به کارگیری از ذهن و حافظه سبب تقویت آن می شود و از پیری و اختلالات حافظه نظیر بیماری آلزایمر و … جلوگیری می کند.

بازی فکری سالمندان
بازی فکری سالمندان

سرگرمی و بازی برای تقویت حافظه سالمندان و بهترین روش برای جلوگیری از فراموشی حافظه (آلزایمر) است که این بازی ها یک خوراک و تغذیه برای مغز است و باعث تقویت حافظه و ذهن سالمند می شود.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

تاثیر بازی فکری در سالمندان

به نقل از supercarers – ورزش کردن ذهن برای فعال نگه داشتن آن به اندازه حفظ آمادگی جسمانی و قدرت در سنین بالاتر اهمیت دارد. در طول زندگی، مغز ما مسئول شاد نگه داشتن ما است و با افزایش سن، سلامت روان اغلب بخش مهمی از توانایی زندگی مستقل است. برای اطمینان از اینکه مغز به بهترین شکل ممکن کار می کند، ذهن باید هر روز به چالش کشیده شود. خوشبختانه، به لطف بازی‌ها، کارها و فعالیت‌های سریعی که در هر کجا و هرکسی می‌توانند از آن لذت ببرند، ورزش کردن ذهن می‌تواند سرگرم‌کننده و آسان باشد.

انواع بازی فکری برای سالمندان

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم بازی فکری بزرگسال دارای انواع مختلفی است که هریک به نوعی سبب تقویت مهارت ها و توانایی هایی در سالمند می شود. پس بهتر آن است که پرستار سالمند برای مراقبت از سالمند با انواع گوناگون این بازی ها آشنا شود و با به کارگیری آن ها به تقویت و مراقبت از مهارت ها و توانایی های سالمند بپردازد. انواع بازی های فکری بزرگسالان شامل بازی با کارت، بازی های رومیزی، بازی هایی با طرح معمایی و تست های هوش و بازی های ساختنی می باشند. در ادامه به بررسی و توضیح بیشتر هر یک از این بازی های فکری (بازی افزایش حافظه) می پردازیم.

ما در یک مقاله جداگانه به صورت مفصل به موضوع “تفریحات لازم برای سالمند” توضیح داده ایم.

بازی فکری سالمندان
بازی فکری سالمندان

بازی های فکری با استفاده از کارت

بازی های فکری با کارت همان طور که از نام آن پیداست معمولاً بازی هایی هستند که با استفاده از کارت انجام می گیرد و به صورتی است که دو یا چند نفر به همراه یکدیگر برای رسیدن به هدف و نتیجه ای خاص رقابت می کنند. بازی هایی نظیر دبلنا، مونوپولی و… جز این دسته از بازی های فکری می شوند. پرستار سالمند باید بداند که اهمیت این نوع بازی فکری بزرگسالان به این سبب است که موجب افزایش صمیمیت و ارتباطات میان سالمندان، امکان انجام این بازی به همراه گروه های سنی مختلف، امکان انجام این بازی برای افراد با توانایی های مختلف و همچنین تقویت حافظه سالمند می شود.

بازی فکری بر روی میز یا بازی فکری رومیزی

بازی فکری رومیزی، بازی هایی هستند که در آن دو یا چند نفر از افراد بر روی یک میز یا صفحه بر روی میز به رقابت و بازی مشغول می شوند. از معروف ترین نوع این بازی های فکری می توان به بازی شطرنج اشاره نمود. همچنین بازی هایی نظیر تخته نرد، منچ و… از انواع بازی فکری رو میزی می باشند.

اهمیت به کارگیری و انجام این نوع بازی فکری توسط پرستار سالمند به آن جهت است که سبب ایجاد شادی و نشاط در سالمندان، تقویت مهارت های شناختی آن ها که خود موجب تقویت مغز و در نتیجه تقویت حافظه در دوران سالمندی می شود، تنظیم فشار خون و ایجاد آرامش در سالمندان، جلوگیری از مشکلات مرتبط با کهولت سن نظیر زوال عقل و آلزایمر و همچنین کاهش تنش و استرس در سالمندان می شود. به همین دلیل پرستار سالمند و یا شخصی که عهده دار مراقبت از سالمند می شود باید با تمامی این بازی های فکری و به کارگیری صحیح آن ها آشنایی کامل داشته باشد.

بازی فکری سالمندان
بازی فکری سالمندان

بازی فکری به وسیله طرح معما و تست هوش

در بازی های فکری که از معما و تست هوش ساخته می شوند، مغز و ذهن بیشترین کاربرد را دارند. به گونه ای که سالمند برای پیروز شدن و پاسخ دادن به معما و حل آن نیاز بسیار زیادی به فکر کردن دارد. این امر به تقویت ذهن و مغز کمک زیادی می کند. پرستار سالمند برای مراقبت از سالمند باید با این نوع بازی فکری نیز آشنا باشد و به منظور تقویت حافظه و ذهن سالمند از آن استفاده کند. بازی فکری به وسیله طرح معما و تست هوش سبب ایجاد ارتباطات مؤثر، تمرین تفکر حل مسئله، که خود موجب تقویت تفکر انتقادی می شود، تمرینات و حل معما و انجام تست هوش سبب بالا رفتن ضریب هوشی افراد و همچنین تقویت قوه استدلال در سالمندان نیز می شود.

بازی های فکری ساختنی

بازی های ساختنی نظیر پازل، مدل ها و نظایر این برای سالمندان نیز بسیار مفید است، زیرا سبب افزایش دقت و اعتماد به نفس در سالمندان می شود، همچنین پرستار سالمند باید به این نکته توجه داشته باشد که بازی فکری ساختنی موجب بهبود روحیه و خلق و خوی سالمند نیز می شود و استدلال دیداری سالمند را بالا می برد، به همین دلیل برای مراقبت از سالمند بسیار حائز اهمیت است که پرستار سالمند و یا شخص مراقب با انواع بازی های فکری آشنایی داشته باشد و آن را در طول شبانه روز اجرایی کند.

بازی فکری سالمندان
بازی فکری سالمندان

مزایای بازی های فکری برای سالمندان

تقویت مغز

مغز سالمندان با انجام بازی های فکری به چالش کشیده می شود، از آن جایی که سالمندان برای انجام بازی دنبال ها راه حل هستند، دنبال کردن راه حل موجب بهبود عملکزد حافظه و تقویت مغز می شود.

جلوگیری از آلزایمر

از دیگر تاثیرات مفیدی که یازی می تواند برای سالمندان داشته باشد جلوگیری از آلزایمر است، بازی کمک می کند که مغز سالمندان بهتر کار کرده و در نتیجه با بازی خاطره ها و اطلاعات درون مغز بهتر حفظ می شوند در نتیجه از آلزایمر جلوگیری می شود.

تقویت روحیه و امید به زندگی

بازی کردن موجب افزایش روحیه و نشاط سالمندان می شود، در طول بازی سالمندان می خندند و روحیه شان تقویت می شود.

بازی فکری سالمندان
بازی فکری سالمندان

جمع بندی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا نکاتی در خصوص مراقبت از سالمند و تأثیر بازی سالمندان را در اختیار شما قرار دهیم تا شما به عنوان پرستار سالمند با بکارگیری این بازی های فکری بتوانید به تقویت توانایی ها و مهارت های سالمند کمک کنید و از برخی از اختلالات حافظه ای نظیر زوال عقل و آلزایمر در سالمندان جلوگیری کنید، در صورت نیاز به پرستار سالمند در تهران با شرکت خدمات پرستاری سپید گستر تماس بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 11
  1. حسینعلی حبیبی 2 سال قبل

    از اینکه پرستاری پدر سالخوردمو به مجموعه شما سپردم خیلی خوشحالم

  2. جعفر زارعی 2 سال قبل

    چقد خوبین شما

  3. علی اکبر رجبی 1 سال قبل

    پرستار سالمند آلزایمری برای نیمه وقت چه مقدار حقوق میگیرد؟

  4. غزاله نوایی 1 سال قبل

    .انجام کارهای منزل سالمند بر عهده پرستار سالمند دارد؟

    1. sepidgostar 1 سال قبل

      در صورتی که به پرستاری نیاز دارید که امور منزل سالمند را انجام دهد امکان پذیر است فقط باید در قرارداد قید شود بله

  5. میلاد حجتی 1 سال قبل

    من یکی از کاربران دائمی سپید گستر
    شما هستم

  6. حبیب الله بهاور 1 سال قبل

    چقدر خوبه میتونیم اطلاعات مفید از شما یاد بگیریم

  7. محمدجواد رضوانی 1 سال قبل

    چطوری میتونم با چند تا پرستار کودک مصاحبه کنم؟

  8. علی رضا حسنی 1 سال قبل

    سلام به شما خواستم تشکر کنم ازتون بابت پرستار حرفه ای تون، مدتی ک از همسر بیمارم نگهداری میکردن خیلی کمک کردن بهمون

  9. سحر ابراهیمی 7 ماه قبل

    سلام چرا بازی های فکری برای سالمندان خوب است؟

    1. sepidgostar 7 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر، بازی های فکری می توانند به افراد مبتلا به زوال عقل کمک کنند تا مغز خود را به روش های مختلف تحریک کرده و به چالش بکشند. تمرینات مغز می تواند از عملکرد سلول های مغز پشتیبانی کند و حتی رشد سلول های جدید مغز را پرورش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید