پرستاری از سالمند ویلچری چگونه است

برخی از افراد مسن با افزایش سن به دلیل مواردی مانند سکته مغزی، آرتروز و آسیب‌ دیدگی در اثر زمین خوردن و… توانایی تحرک و جابجایی خود را از دست می‌دهند بسیاری از سالمندان ویلچری، در زندگی روزمره خود با مشکلات فراوانی مواجه هستند. در مقاله پرستاری از سالمند ویلچری شما را با راهکارهای جدید آشنا می کنیم.

بسیاری از ما حتی تصور این را نمی‌ کنیم که گذراندن ما بقی عمر روی صندلی‌چرخ‌ دار چقدر می ‌تواند زندگی عادی ما را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

برای درک دشواری‌های ناشی از این شرایط کافی ست، زندگی را از دریچه چشمان یک سالمند ویلچری ببینیم. عدم توانایی حرکتی در سالمندان، ممکن است، به‌تدریج موجب انزوای آن‌ها شود. پرستاری از سالمند ویلچری به مراقبت تمام‌ وقت و روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر احتیاج دارد.

از این‌ رو ضروری است که ضمن مراقبت و نگهداری از این افراد، با آن‌ها همدلی کافی داشته باشیم و شرایط را برای سالمند طوری آماده کنیم تا با دسترسی بیشتر افراد به قسمت‌های مختلف خانه به وسیلهٔ صندلی چرخ‌دار کمک کند تا به این نتیجه برسد که می ‌تواند فعال بماند و از زندگی خود لذت ببرد.

پرستاری از سالمند ویلچری
پرستاری از سالمند ویلچری

چالش‌های مربوط به وضعیت سلامتی سالمند ویلچری عبارتند از:

علت ناتوانی در تحرک با هر منشأیی که باشد، چالش‌های جسمی و روانی قابل‌توجهی برای سالمند ویلچری به همراه دارد.

مشکلات هاضمه: سالمند معمولاً به دلیل عدم تحرک، دچار یبوست می ‌شود.

مشکلات اسکلتی – ماهیچه‌ای: ماهیچه‌ها، مفاصل و استخوان‌ها در نتیجه عدم تحرک تحلیل می ‌روند و به دلیل کاهش کلسیم، ممکن است، فرد در معرض پوکی استخوان و شکستگی قرار بگیرد.

کاهش ظرفیت دستگاه تنفسی: ظرفیت عملکردی قلب و ریه‌ها درنتیجه بی‌تحرکی، به‌طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

مشکلات پوستی: در نتیجه عدم تحرک، فرد سالمند ممکن است در معرض زخم بستر و یا آسیب‌های جدی پوستی قرار بگیرد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

پرستاری از سالمند ویلچری و یا بدون تحرک

سالمندان ویلچری برای انجام امور روزانه خود نیاز به کمک مراقب یا یک پرستار دارند. چنانچه پس از ارزیابی نیازهای سالمند ویلچری و بودجه خود تصمیم به استخدام پرستار به‌منظور نگهداری از سالمند به‌صورت نیمه‌وقت و یا تمام‌وقت در منزل گرفتید.

باید شرایط نگهداری از سالمند و حوزه وظایف پرستاری از سالمند ویلچری را در همان ابتدا مشخص نمایید و برای پرستار بازگو نمایید.

پرستاری از سالمند ویلچری
پرستاری از سالمند ویلچری

به طور کلی، پرستاری از سالمند ویلچری و فلج می‌تواند شامل تمام یا قسمتی از موارد زیر باشد:

رسیدگی به امور بهداشتی مانند استحمام، تعویض البسه، کوتاه‌کردن ناخن‌ها، اصلاح مو و صورت و درصورت عدم تحرک مطلق، مسواک کردن دندان‌های سالمند و… می ‌شود.

پرستار برای پیشگیری از ابتلا سالمند بدون تحرک به زخم بستر و یا هر مشکل پوستی دیگری باید هر چند ساعت بیمار را در تخت یا بستر خود جابه‌جا کند و برای شناسایی سریع و زود هنگام زخم بستر مرتب پاشنه‌ها، لگن و دنبالچه را مورد بررسی قرار دهد.

از اصلی‌ترین وظایف پرستاری از سالمند ویلچری تهیه غذای مناسب برای فرد است؛ چراکه سالمند بدون تحرک، قادر به تأمین غذای خویش نیست. پرستار بادانش کامل بر رژیم‌ غذایی ضروری سالمند ویلچری، اقدام به تهیه غذاهایی می‌ کند که یبوست او را تشدید نکند.

باید پیگیری مراقبت‌های درمانی و دارویی را مرتب بررسی کند. بررسی قند و فشارخون سالمند، تزریق انسولین، خوراندن یا تزریق به موقع داروها، تعویض سوند و سرم از جمله وظایف پرستاری از سالمند ویلچری در منزل است.

پرستاری از سالمند ویلچری
پرستاری از سالمند ویلچری

راه‌ها و نکاتی مهم برای دسترسی بیشتر صندلی چرخ‌دار به خانه

رمپ‌های صندلی چرخ‌دار را نصب کنید.

نصب کردن رمپ ویلچر به ورودی خانه سالمند تحت مراقبت، اولین قدم برای تطبیق محیط با صندلی چرخ‌دار است. رمپ‌های صندلی چرخ‌دار به سالمند ویلچری کمک می‌کند تا به راحتی وارد خانه خود شود. نصب رمپ، آسان و برای همه در دسترس است.

خلوت کردن خانه

اولین نکته برای راحتی سالمندان با ویلچر در خانه این است، تا جایی که امکان دارد مقدار وسایل خانه را محدود کنید تا سالمند آزادی بیشتری در حرکت با ویلچر داشته باشد.

درب‌های مناسب رفت‌ و آمد با ویلچر

نصب درب‌های متناسب با عبور ویلچر در منزل روش مناسبی برای دسترسی بیشتر صندلی چرخ‌دار به خانه سالمند است. چهارچوب درب باید به اندازه کافی عریض باشد تا یک فرد بتواند به همراه ویلچر با آسودگی خاطر و راحتی هرچه بیشتر عبور کند.

نکته: از درهای خودکار استفاده نکنید زیرا خیلی زود بسته می ‌شوند.

پرستاری از سالمند ویلچری
پرستاری از سالمند ویلچری

استفاده از حمام و دستشویی برای پرستاری از سالمند ویلچری

برای سالمندان با ویلچر، استفاده از حمام و دستشویی می‌تواند یک موقعیت استرس‌زا باشد. برای اینکه از فشار روانی و حجم استرس حمام و دستشویی رفتن سالمند کم کنید.

  • کف حمام و دستشویی را ضد لغزش کنید تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کند.
  • میله‌های چنگکی را برای کمک به تعادل حرکتی سالمند روی توالت یا صندلی دوش نصب کنید.
  • یک صندلی دوش نصب کنید تا سالمند شما بتواند هنگام شستشو نشسته باشد.

پرستاری از سالمند ویلچری و ایمن‌سازی اتاق خواب

داشتن اتاق خواب مناسب برای پرستاری از سالمند ویلچری برای کمک به آن‌ها ضروری است. یک اتاق خواب مناسب برای استفاده از صندلی‌های چرخ‌دار می ‌تواند به افراد سالخورده اجازه دهد محلی برای استراحت و آرامش داشته باشند.

در اینجا چند نکته برای پرستاری از سالمند ویلچری و چگونگی دسترسی آن‌ها با صندلی چرخ‌دار به اتاق خواب خود آورده شده است:

به دنبال یک تخت خواب باشید که برای خوابیدن سالمند ویلچری بزرگ و راحت باشد و فضای کافی برای حرکت داشته باشد.

تشک و تخت خواب باید ارتفاع مناسبی داشته باشد تا سالمند ویلچری مشکلی برای رفتن روی تخت، بالا کشیدن خود و خارج شدن از آن پیدا نکند.

هر چیزی که ممکن است سالمند ویلچری شما در طول شب به آن نیاز داشته باشد را برای او روی میز کنار تخت خواب برای دسترسی آسان او در طول شب قرار دهید.

کمدها باید در نزدیکی تخت خواب باشند تا سالمند بتواند به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کند اما فضای کافی برای لباس پوشیدن و جابجایی را داشته باشد.

چند نکته برای حفظ ایمنی صندلی چرخ‌دار (ویلچر)

مراقبت از ویلچر
مراقبت از ویلچر
  • چرخ‌ها را مرتباً چک کنید.

حتماً چرخ‌ها را چند وقت یک‌بار چک کنید و اطمینان حاصل کنید که چرخ‌ها شل نیستند و به خوبی در جای خود نصب شده‌اند و یا لاستیک‌های آن دارای سطح عاج دار است، زیرا صاف بودن سطح لاستیک‌ها ممکن است بر میزان توانایی ترمز ویلچر تأثیر داشته باشد.

  • قبل از انتقال بیمار ترمز ویلچر را بررسی کنید.

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که در مراقبت از سالمند ویلچری رخ می‌ دهد. این است که ترمز چرخ‌ها به درستی و محکم قفل شده‌اند یا نه؟

ترمز چرخ‌ها باعث می‌شود تا از حرکت کردن بدون آگاهی شما و در نتیجه برخورد با اجسام دیگر جلوگیری کند. در نتیجه همیشه قبل از انتقال سالمند ویلچری خود از صندلی به خارج از آن و برعکس، ترمز را قفل کنید.

  • چرخ‌ها را خوب روغن‌کاری کنید.

توصیه ما به شما این است که حداقل یک‌بار در ماه چرخ‌ها را روغن‌کاری کنید تا زنگ نزنند. روغن‌های روان کنندهٔ چرخ برای این کار بسیار مناسب هستند.

چرخ‌های روغن‌کاری شده به شما اطمینان می ‌دهد که صندلی چرخ‌دار (ویلچر) با حداقل تلاش جابجا می‌ شود.

  • بار اضافه روی ویلچر قرار ندهید.

اصلاً کیسه‌های سنگین که ممکن است شامل خریدهای روزانه شما باشد را به‌ عنوان بار اضافه به‌ خصوص در قسمت پشتی ویلچر قرار ندهید، زیرا می‌ تواند باعث عدم تعادل ویلچر و درنهایت واژگونی آن شود.

پرستاری از سالمند ویلچری
پرستاری از سالمند ویلچری
  • سیستم‌های نرم‌افزاری ویلچر را چک کنید.

اگر ویلچر سالمند شما به وسیلهٔ باتری کار می‌کند، سیستم را ازنظر ایمنی بررسی نمایید و از هرگونه رطوبت و باران دور نگه دارید. سرعت ویلچر را بررسی کنید و از نظر ایمنی آن را با سرعت کمتری برنامه‌ریزی کنید.

  • کودکان را از ویلچر دور نگه‌دارید.

استفاده از ویلچر به عنوان وسیلهٔ بازی و سرگرمی کودکان کار بسیار خطرناکی است. به هیچ وجه اجازه ندهید کودکان با ویلچر بازی کنند.

  • صندلی ویلچر را تمیز نگه‌دارید.

تمیز کردن مکرر صندلی، بازوها (محل قرار گرفتن دست‌ها) و چرخ‌ها، برای طولانی شدن عمر وسیله بسیار مهم بوده و برای جلوگیری از شیوع میکروب‌ها بسیار بااهمیت است.

مراقب و پرستاری از سالمند ویلچری با سپید گستر

شرکت سپید گستر طی سال های متمادی با تیم مجرب خود، نگهداری از سالمندان، کودکان و بیماران زیادی را برعهده داشته است. کافی است با کارشناسان این مرکز تماس حاصل فرمایید تا در اسرع وقت نسبت به اعزام پرستار حرفه ای برای شما اقدام شود.

پرستاران این مجموعه ماهر و آموزش دیده اند و با مسئولیت پذیری بالای خود مراقبت از سالمند ویلچری را به نحو حرفه ای انجام می دهند، لازم به ذکر است مجموعه سپید گستر همواره در تلاش است تا با خدمات اصولی و ایمن با هزینه ای منطقی رضایت مددجویان عزیز را هدف قرار دهد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 6
  1. محمدحسین بیگی 2 سال قبل

    امکان نگهداری همزمان یک سالمند و یک کودک توسط یک پرستار وجود دارد؟

  2. یدالله هاشمی 2 سال قبل

    سپید گستر
    بیماری که همراه بیمار در بیمارستان هم باشه به مدت دو هفته دارید؟

  3. محمدعلی اسماعیلی 2 سال قبل

    پرستار سالمند آقا هم دارید برای آقای سالمند پوشکی؟

  4. نادر ذاکری 2 سال قبل

    من شرکت شمارو به همه کسایی که دارن نظرات را میخونن و میبینن پیشنهاد می کنم

  5. مطهره تجویدی 2 ماه قبل

    از فروشگاه شما سه سالی میشه که ویلچر و تشکش رو تهیه کردیم، خداروشکر که تا الان عالی کار کرده و راضی بودیم ، ممنون ار شما

    1. sepidgostar 2 ماه قبل

      سلام و عرض ادب خوشحالیم که از خدمات مجموعه ما رضایت دارید، موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید