آموزش درمان بیماری سل در سالمند

بیماری سل نوعی عفونت باکتریایی است که علاوه بر ریه به نقاط بدن دیگر نیز آسیب می زند، سل ریوی در صورتی به وجود می آید که فقط ریه های فرد درگیر شده باشد و در صورتی که سایر اعضای بدن درگیر شده باشد سل خارج ریوی به وجود می آید، که این مشکل می تواند در هر سنی پیش بیاید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

هدف از این مقاله این است که به روش های درمان بیماری سل در سالمند بپردازیم، که این امر توسط تیم پرستاری سپید گستر به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد که این خدمات به صورت به خصوص برای سالمندان ارائه داده می شود، بنابراین بهتر است در صورت مواجه با بیماری سل با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

درمان بیماری سل در سالمند
درمان بیماری سل در سالمند

انواع بیماری سل

بیماری سل دارای دو نوع عفونت متفاوت است که به دو دسته پنهان و فعال تقسیم می شوند، در این بخش به معرفی هر یک از انواع عفونت ها می پردازیم.

سل پنهان

زمانی که باکتری به صورتی غیر فعال در بدن باقی بماند و نشانه ای در بدن نداشته باشد به سل پنهان معروف است، این نوع از عفونت قابلیت سرایت ندارد، اما در صورتی که درمان نشود می تواند به سل فعال تبدیل شود.

سل فعال

با سرایت عفونت فعال به بدن بیمار نشانه هایی در افراد به وجود می آید، این عفونت قابلیت سرایت داشته و می تواند به بدن دیگران وارد شده و سایر افراد را درگیر کند.

با توجه به تحقسقات صورت گرفته حدود یک سوم جمعیت کل جهان به نوع پنهان این بیماری مبتلا اند، که حدود 10 درصدشان فعال می شود، به طور کلی افرادی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است به این بیماری مبتلا می شوند؛ افراد سیگاری، مبتلا به ایدز و افرادی که سوء تغذیه دارند سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

روش های درمان بیماری سل در سالمند

با توجه به اینکه امروزه بیشتر بیماری ها بر خلاف گذشته در بین سالمندان شایع تر است، چرا که اوضاع بهداشت عمومی در جهان و ایران بهبود یافته است، این موضوع باعث کاهش فراگیری بیماری های مسری در بین جوانان شده است و سن سالمندان بیشتر شده است.

سالمند به دلیل این که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و از نظر جسمی نا توان هستند به پرستار سالمند احتیاج دارند چرا که حساس تر هستند، که بیماری سل از شایع ترین بیماری ها بین سالمندان می باشد.

درمان بیماری سل در سالمند
درمان بیماری سل در سالمند

بیماری سل چیست؟

سل بیماری شایعی است که ریشه باکتریایی دارد و ایجاد عفونت ایجاد می کند، که به این بیماری مایکو باکتریوم توبرکلوزی یا باسیل کخ نیز می گویند.

طبق گزارش های از آمار های سالیانه از مرگ میر بر اثر سل برای افراد با سنین مختلف در ادامه به انواع سل و درمان بیماری سل در سالمند می پردازیم.

پیش گیری از انتقال بیماری سل در سالمندان

برای پیشگیری از انتقال بیماری سل باید بیمارانی که به این بیماری مبتلا دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه بپوشانند، با دقت دارو های درمان کننده ی سل را مصرف نماید و فرد باید دوران درمان را به صورت کامل بگذرانند.

نحوه انتقال بیماری سل در سالمندان

بیمارانی که به سل حنجره ای و یا سل ریوی مبتلا هستند، سرفه و عطسه می کنند، بیماری از طریق تنفس هوای آلوده که ترشحات ریز وجود دارد منتقل می شود، اما سل خارج ریوی که در آن ریه و حنجره درگیر نیست در بیشتر مواقع مسری نیستند.

افراد که به بیماری سل مبتلا هستند با کسانی که هر روز در ارتباط اند را نیز آلوده می کنند، احتمال ابتلا اعضای خانواده، دوستان و همکاران بسیار بالا است.

درمان بیماری سل در سالمند
درمان بیماری سل در سالمند

علائم نشان دهنده بیمار سل در سالمندان

در صورتی که علائم زیر در سالمند وجود داشت پرستار سالمند در منزل به کمک شما می آید و برای درمان بیمار باید فرد سالمند را تحت نظر پزشک معالج قرار دهید:

  • سرفه هایی که مدت دار هستند و از سه هفته بیشتر اتفاق می افتد
  • سرفه های آلوده به خون
  • ایجاد درد در قفسه سینه
  • لاغر شدن بدون دلیل سالمند
  • خستگی بسیار زیاد
  • ایجاد تب شدید
  • داشتن لرز بدنی
  • داشتن عرق شبانه
  • از بین رفتن اشتها فرد سالمند

تمامی این علائمی که گفته شده است نشانه ابتلا به سل فرد است، در صورت مواجه با این مشخصات شخص دچار بیماری سل شده است.

نحوه تشخیص بیماری سل

پزشک برای تشخیص بیماری سل صدای ریه فرد را با استفاده از استریوسکوپ گوش داده و برای اطمینان از تورم غدد لنفاوی بیمار، گره های لنفاوی فرد بیمار را معاینه می کند، آزمایش پوستی رایح ترین نشانه سل است، در این آزمایش مقداری از عصاره باکتری سل را به بازوی فرد تزریق می کنند.

ناحیه ای که از عصاره سل به آن تزریق شده دو تا سه روز بعد توسط پزشک بررسی شده خواهد شد، خوب است بدانید که آزمایش پوستی به تنهایی کامل نبوده و این بیماری از طریق آزمایش خون، آزمایش خلط و رادیگرافی از قفسه سینه انجام می شود

بیماری معمولی سل از سخت تر و تشخیص بیماری سل در کودکان سخت تر است.

درمان بیماری سل در سالمند در منزل

باید برای درمان سل نهفته درمان پیشگیرانه انجام شود، که این روش درمانی شامل مصرف دارو های ضد سل به مدت چند ماه می باشد، برای افرادی که به سل فعال مبتلا هستند حتماً باید دوره درمانی 6 ماهه یا بیشتر طی شود و بهتر است حداقل 4 دارو ضد سل دریافت کنند.

دارو ها باید بر اساس بررسی آزمایش های مختلف تغییر کنند، که این طرح درمانی باید توسط پزشک متخصص انجام شود و فرد بیمار سالمند مبتلا مستقیماً تحت نظر قرار بگیرد و از خدمات درمانی بهره مند شود.

درمان بیماری سل در سالمند
درمان بیماری سل در سالمند

نکات اساسی در درمان بیماری سل در سالمند

در درمان بیماری سل باید رژیم دارویی رعایت شود چرا که چند دارو وجود دارد که میکروب سل به آن ها حساس است، که این دارو ها باید همراه هم مصرف شوند، تا بتوانند اثر مطلوبی داشته باشند، همچنین مصرف نامنظم این دارو منجر به این می شود که میکروب سل در برابر این دارو ها مقاوم شود.

زمانی که میکروب سل مقاومت کند نسبت به دارو های موجود مشکلات زیادی به وجود می آید چرا که دارو های دیگری برای بهبود بیماری سل وجود ندارند، که درمان سل دوران طولانی خواهد داشت، بنابراین باید جهت بهبود حوصله داشته باشید تمام مدت درمان را سپری کنید که گاهی تا 2 سال طول می کشد.

بیماری سل در سالمندان

بیماری سل در بین سالمندان از گذشته تاکنون به عنوان یک بیماری عفونی بسیار خطرناک در جوامع انسانی قرار گرفته است چرا که این بیماری بسیار شایع بوده و علت بیشتر مرگ و میر در سالمندان ابتلا به این بیمار خطرناک است که به نسبت دیگر بیماری ها خطرناک تر است.

بیماری سل توسط یک پزشک آلمانی شناسایی شده است به همین دلیل سالانه روز 24 مارس را که این پزشک این بیماری را شناخته جهت آگاهی بخشی بیشتر مردم روز جهانی سل نامگذاری کرده اند، با این حال که این بیماری قابل پیشگیری است اما سالیانه آمار زیادی از افراد بر اثر بیماری سل جان خود را از دست می دهند که این آمار در سالمندان بیشتر از افراد در سنین دیگر است.

درمان بیماری سل در سالمند
درمان بیماری سل در سالمند

در صورت عدم درمان بیماری سل در سالمند چه اتفاقی می افتد؟

بیماری سل قابل انتقال به افراد دیگر می باشد همچنین ممکن است فرد مبتلا به این بیمار شدیدا درگیر شود و یا بمیرد.

سخن پایانی

بیماری سل در سالمندان یک عفونت باکتریایی بوده که بیشتر ریه را درگیر خود می کند، این بیماری از طریق تنفس منتقل می شود، زمانی که فرد سالم هوای آلوده به این باکتری را تنفس می کند باکتری وارد ریه فر می شود.

در ریه باقی می ماند و تکثیر می شود، با شناخت علائم این بیماری و راه حل های درمان بیماری سل در سالمند می توان از ابتلا به این بیماری جلو گیری کرد، شما می توانید جهت مشاوره برای درمان بیماری سل به پشتیبانی موسسه سپید گستر تماس بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 2
  1. مرضیه شکوری 4 ماه قبل

    ببخشید دوره درمان سل چند وقته هست؟

    1. sepidgostar 4 ماه قبل

      عرض ادب و احترام طول درمان بیماری سل 6 ماهه میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید