آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟

جمعیت سالمندان در حال افزایش است و محققان با طراحی­ وسایل الکترونیکی هوشمند برای سالمندان، این امکان را به ­وجود آورده­‌اند تا آن­‌ها بتوانند به ساده‌­ترین شکل با استفاده از این وسایل نیاز­های خود را رفع کنند. بررسی‌­ها نشان داده، برنامه و نرم ­افزارهای دارویی زیادی امروزه برای سالمندان به بازار آمده که می­‌تواند خدمات زیادی را به آن‌­ها عرضه کند سوالی که پیش می آید این است که آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟ که در زیر به این موضوع می پردازیم.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

یکی از مهم ترین موضوعات برای ایجاد تغییر و تحول در سبک زندگی افراد سالمند و دیگر گروه سنی تکنولوژی است، که افراد با توجه به نیازشان در زمان کوتاهی از تکنولوژی استفاده می کنند، سالمندان در سنین خاصی قرار دارند و نیاز های خاص و ویژه ای دارند، روحیات حساس آن ها که به کیفیت زندگی و فعالیت جسمی آن ها بستگی دارد بنابراین ایجاد فرصت خوبی برای حضور در اجتماع، رفع نیاز خود در زمان کم تر و برقراری ارتباط مؤثر و مستمر در خانواده و دوستان امری بسیار ضروری است.

آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟
آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟

تاثیرات تکنولوژی برای سالمندان

با توجه به این که جمعیت سالمندان رو به افزایش است طراحان و محققان وسایل الکترونیکی هوشمندی طراحی کرده اند، که این امکان را به سالمندان می دهند که نیاز های خود را به ساده ترین شکل ممکن را رفع می کنند، امروزه تحقیقات نشان داده است که برنامه و نرم افزار های دارویی به سالمندان بسیار کمک می کند و خدمات مفیدی را به شما ارائه می دهند در این مقاله می خواهیم درباره آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند صحبت کنیم.

آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟

مشکل ضعف حافظه بین سالمندان از مشکلات رایجی است که بسیار شایع است که توسط پرستار سالمند گزارش شده است، با استفاده از نرم افزار ها و سیستم های هشدار می توان زمان و میزان مصرف دارو را به سالمند اطلاع می دهد.

یک نظر سنجی در آمریکا نشان داده است که تفاوت زیادی بین سالمندان و جوانان وجود دارد که دلیل آن ورود به فناوری های نوین، بسیاری از سالمندان برای رفع نیاز های خود و برقراری ارتباط با عزیزانشان، از ابزار های دیجیتال استفاده می کنند، بنابراین این موضوع اهمیت زیادی دارد.

نحوه استفاده از تکنولوژی برای سالمندان

با توجه به این که تلفن همراه که از وسایل هوشمند هستند در ایران و کشور های دیگر رشد زیادی دارد، با توجه به این که تکنولوژی رشد کرده است از این وسایل می توانید در آینده نقش ابزاری مهم و مکملی در پزشکی نوین داشته باشند، بنابراین با استفاده از ابزار هوشمند مانند تلفن همراه در ارائه خدمات مراقبت برای کاهش هزینه ها و دسترسی بهتر و آسان‌ تر بسیار مؤثر است و باعث بهبود روابط اجتماعی سالمند و افزایش تأثیر خود مراقبتی در سالمندان می­‌ شود.

آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟
آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟

مزیت های استفاده از تلفن همراه توسط سالمندان

  • ارتباط با خانواده و عزیزان سالمند با استفاده از تماس تصویری
  • متصل بودن همیشگی به تمام دنیا
  • جهت استفاده چند گانه
  • کمک در هنگام بروز موقعیت های اضطراری

مشکلات سالمندان در جهت استفاده از تکنولوژی

بررسی و تحقیقات نشان داده است که بیشتر سالمندان در هنگام استفاده از ابزار های هوشمند و تکنولوژی های نوین برای سالمندان، مقاومت سالمندان جهت استفاده از تکنولوژی و نداشتن سواد الکترونیکی است، بنابراین این موضوع به زیر ساخت مناسبی احتیاج دارد تا سالمندان به راحتی بتوانند از تکنولوژی استفاده کنند، همچنین سالمندان اعتماد کافی نسبت به ابزار هوشمند ندارند و همیشه نگران تهاجم افراد سودجو و افشای اطلاعات شان را دارند.

تلفن همراه مخصوص سالمندان

این گوشی های همراه دارای کلید های بزرگی هستند، و اندازه حروف و اعداد در نمایشگر نشان می دهد، همچنین این گوشی ها 25 ساعت شارژ نگه می دارد و به سالمندان و افراد کم بینا کمک می کند، همچنین از امکانات شبکه اجتماعی جهت اشتراک گزاری تصویر تماس تصویری بهره مند است، این تلفن همراه کاملاً مناسب سالمندان است که به راحتی می توانند از آن استفاده کنند به طور کلي پیدا کردن راه حل هاي جديد درباره سالمندان نه تنها به پيشرفت پژوهش هاي فناوري کمک مي کند بلکه يک دوران طلايي را براي سالمندان ایجاد می کند.

فناوری برای سالمندان

کمپانی گوگل به سالمندان در زمینه های مختلف کمک می کند، گوگل برای بهبود سبک زندگی سالمندان بسیار کمک می کنند، که یکی از مشکلات سالمندان عدم تعادل است که ممکن است منجر به شکستگی در بدن فرد شود، گوگل تمام تلاش خود را کرده است تا در این زمینه به سالمندان کمک کند تا مانع از اتفاق این رخداد ناگوار در طول شبانه روز شود و در تاریکی به سالمندان یاری می دهد، چرا که در هنگام تاریکی چراغ ها روشن می شوند که سنسور های برای کمک در بخش های مختلف منزل نصب می شوند تا به موقع هشدار دهند.

آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟
آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟

فناوری‌ های روز در کدام حوزه های زندگی سالمندان تاثیر گذاشته است؟

زندگی روزمره در خانه:

از آن جا که سالمندان زمان زیادی را در منزل سپری می کنند که برا حفظ امنیت، انجام وظایف و حتی خورد و خوراک شان به تکنولوژی نیاز دارند.

سلامت و بهزیستی:

سالمندان در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار دارند، این افراد به مراقبت و نظارت همیشگی نیاز دارند، از آن جا که سالمندان نگران استقلال شان هستند  به تحت نظر بودن علاقه ای ندارند، استفاده از تکنولوژی می تواند درمان و امنیت سالمند را حفظ کند، ضمن اینکه برخی  از ابزار های تکنولوژی جنبه پیشگیری داشته و میتوانند از سالمند در برابر تهدیدات سلامتی مراقبت کنند.

زندگی اجتماعی:

اغلب سالمندان در این دوره از زندگی شان دوستان نزدیک و اعضای خانواده شان را از دست می دهند، عدم تحرک و کاهش درآمد  آن ها موجب بروز احساس تنهایی در سالمندان شده و دوری آن ها از اجتماع خواهد شد، از این جهت استفاده از تکنولوژی می تواند در این زمینه مفید باشد.

حرکت و جابه‌جایی:

از آن جا بسیاری از سالمندان در این دوره از زندگی شان در حرکت و جا به جایی دچار ناتوانی هستند برای جا به جایی راحت تر به ابزار های خاصی برای حرکت نیاز دارند که این ابزار از طریق متدهای جهانی روز دنیا و تکنولوژی کار می کنند.

تفریح و سرگرمی:

برخی از سالمندان توانایی فعالیت های جسمی ندارند و تحرکی ندارند از این جهت میتوان از تکنولوژی به عنوان تفریح و سرگرمی استفاده کرد، سالمندان اوقات فراغت زیادی دارند و برای وقت گذرانی به سرگرمی های ساده نیاز دارند، ابزار هایی که با فناوری و تکنولوژی کار می کنند می توانند مناسب باشند.

آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟
آیا تکنولوژی و موبایل و غیره می تواند روحیه سالمندان را بهتر کند؟

ابزار هوشمند براي مراقبت از سالمندان

این راه حلی غیر مستقیم است که برخی از شرکت ها در ساخت فناوری و اینترنت هوشمند سامسونگ در منزل استفاده می کنند که این فناوری علاوه بر مراقبت از سالمند به حرکات ساده جهت استقلال سالمند در نزل نیز کمک می کند، که این امر تنها اتفاق جهت رفع نیاز سالمند نیست بلکه دستورات پزشکی و مصرف دارو ها نیز می تواند توسط نرم افزار های اینترنتی موبایل انجام می شود، ابزاری برای مراقبت از سالمند طراحی شده است برای یاد آوری قرص ها می تون برنامه تجویزی برای سالمند را به آن داد تا بر اساس آن زمان مصرف دارو سالمند را اطلاع دهد.

در زمینه دیگر ابزار هوشمند به سالمندان جهت سلامتشان کمک می کند با توجه به افزایش جمعیت سالمندان و انواع بیماری های جدیدی که امکان ابتلا به آن ها زیاد است با کنترل از راه دور فشار خون، ضربان قلب و … را سریع نمایش می دهد، به این ترتیب فناوری مراقبت از سالمند یک سیستم مکمل است که به بیمار نظارت می کند امنيت سالمندان را ارتقا دهد.

روند پیشرفت تکنولوژی برای سالمند

بسیاری از محققان در زمینه تکنولوژی و دیجیتال جهت غلبه بر کلیشه­‌های پیری به ­صورت استراتژیک فکر می کنند، برای بهره مندی بهتر از فناوری باید تمام نیاز های سالمند در نظر گرفته شده باشد تا اعتماد و علاقه سالمندان را به خود جلب کند.

با ایجاد چارچوب عمومی و سیاست های جامع برای شبکه های که مورد استفاده قرار می گیرند مثل دستگاه های اجتماعی، که سالمند می تواند با عزیزانش ارتباط برقرار کند به صورت تصویری، هوش مصنوعی و روباتیک تا سالمند بتواند سال های حساس و مهم زندگی اش را با دوستان و خانواده ارتباط مؤثر بر قرار کند.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید