آموزش مراقبت از کودک در منزل

تبدیل شدن به والدین و تجربه کردن پدر و یا مادر شدن احساسی خارق العاده و شیرین می باشد با این وجود این امر مستلزم مسئولیت پذیر بودن نیز بوده و نگهداری صحیح و مناسب از کودک به نحو درست نیازمند رعایت نکاتی می باشد، در این مقاله قصد داریم تا به آموزش مراقبت از کودک در منزل بپردازیم و بیان کنیم که برای انجام صحیح این مسئولیت ها باید چه کارهایی را انجام داد.

وظایف و مسئولیت ها در مراقبت از کودک

برخی از نیازهای کودک همانند غذا، تعویض لباس، خواباندن کودک و پاکیزگی مشهود اند اما مشخصاً کودک علاوه بر این نیازهای مادی به توجه، تعلیم و تربیت صحیح، امنیت و احساس دوست داشته شدن نیز نیاز دارد که باید توسط والدین و یا مراقب و پرستار رفع گردد.

این موارد و وظایف باید هر کدام به درستی انجام شوند تا نیازهای متفاوت کودک به خوبی رفع شوند و هر گونه اشتباه و یا سستی در انجام آن ها می تواند منجر به مشکلات جدی شوند.

آموزش مراقبت از کودک در منزل
آموزش مراقبت از کودک در منزل

نکات مهم و آموزش مراقبت از کودک در منزل

والدین به خصوص در زمانی که از اولین فرزند خود نگهداری می کنند ممکن است به دلیل عدم تجربه و آگاهی زمان دشواری را بگذرانند و به کمک دیگران و یا افراد با تجربه نیاز داشته باشند، در این زمان ها به خصوص نیاز به آموزش مراقبت از کودک در منزل بیشتر احساس می شود، در ادامه به برخی از نکات قابل توجه در مراقبت از کودکان با سن کم اشاره می کنیم:

تغذیه کودک

نوزادان تنها شیر می خورند و سیستم بدن آن ها قابلیت دریافت مواد غذایی دیگر را ندارد اما همین نوزادان با ورود به 6 ماهگی می توانند غذای کمکی را آغاز کنند، توجه داشته باشید که کودک در سنین مختلف باید رژیم غذایی مناسب سن خود و حاوی گروه های غذایی لازم را دریافت کند تا بتواند رشد مناسبی نیز داشته باشد.

آموزش مراقبت از کودک در منزل
آموزش مراقبت از کودک در منزل

رعایت بهداشت فردی

بچه ها با بزرگ شدن و با افزایش تحرک، کنجکاوی شان نیز افزایش پیدا می کند و به همین ترتیب احتمال تماس آن ها با میکروب های محیط اطراف نیز بیشتر می شود، به همین علت رعایت بهداشت فردی در سلامت کودک امر مهمی است که باید در نظر گرفته شود خصوصاً که کودکان در ماه هایی از زندگی خود تمامی اجسام را به سمت دهان خود می برند تا از این طریق آن ها را شناسایی کنند.

امن بودن محیط خانه

علاوه بر اینکه احتمال تماس کودک با میکروب ها با گذر زمان بیشتر می شود، فعالیت آن ها در خانه هم خود می تواند برای مثال منجر به گیر کردن پای آن ها به اسباب ریخته شده در کف زمین و زمین خوردن آنان شود، بنابراین توجه داشته باشید که محیط خانه را برای کودک امن گردانید تا تحرک و بازی کردن وی بدون خطر باشد.

بازی های خلاقانه

یکی از مهمترین راه های رشد و تقویت مغز کودک، بازی های مناسب می باشند، به همین علت لازم است تا محیطی پویا برای کودک فراهم شود و زمان کافی هم برای بازی کردن با وی در نظر گرفته شود.

آموزش مراقبت از کودک در منزل
آموزش مراقبت از کودک در منزل

تربیت کودک

از همان زمانی که کودک قادر به درک صحبت های والدین خود می شود لازم است تا بایدها و نبایدها را به وی آموزش داد، ممکن است ابتدا تربیت و پرورش کودک موضوعی دشوار به نظر برسد اما اگر آگاهانه اقدام شود می تواند موضوع ساده و شیرین باشد، برخی از مهم ترین نکات مراقبت از کودک عبارت اند از:

ادب و تربیت نوعی آموزش است، نه تنبیه!

تربیت و تأدیب کودک نوعی آموزش است و نه تنبیه، والدین وظیفه دارند همانند آموزگاری اموری همانند کنار آمدن با دیگران را به فرزند خود همراه با صبر، دلسوزی و ثبات بیاموزند.

داشتن نگرشی مثبت

لازم نیست تا آموختن انضباط به کودک خود را به صورتی منفی بیاموزید، کافی است تا برای مثال در زمانی که کودک اسباب بازی های خود را جمع می کند، او را با اشتیاق تشویق کنید.

کوتاه و ساده بگویید

توجه داشته باشید که کودکان بازه توجه کوتاهی دارند و لازم نیست برای اینکه متوجه موضوعی شوند، برای آن ها سخنرانی طولانی کنید، پس در زمانی که کودک اشتباه می کند می توانید با یک نه قاطع و توضیحی کوتاه همانند اینکه ممکن بود صدمه ببینی او را به سمت صحیح راهنمایی کنید.

کتک نزنید!

هر چقدر هم که کودک کار اشتباهی انجام داد نباید او را کتک زد، سیلی زدن و کتک زدن به کودک می آموزد که باید از والدین خود بترسد و اگر شخص قوی باشد کتک زدن دیگران ایرادی ندارد!

اهمیت مراقبت درست از کودک از نظر اجتماعی و روانی

مراقبت و نگهداری صحیح از کودک موضوع بسیار حساسی می باشد، والدین یا پرستار کودک باید کلیه آموزش ها و مهارت های لازم را در زمینه مراقبت از کودک دریافت کرده باشند.

برای اینکه رشد کودک تکمیل شود، یادگیری مفاهیم تربیتی، موضوع مهمی می باشد، همچنین رفتاری محبت آمیز نیز امر ضروری دیگر می باشد چرا که کودک از همان تولد در حال آموختن می باشد و در شرایطی که محبت دریافت کند، خود او نیز منعکس کننده آن محبت خواهد بود.

آموزش مراقبت از کودک در منزل
آموزش مراقبت از کودک در منزل

مراقبت از کودک در منزل توسط پرستار کودک

پرستار کودک شخصی می باشد که دارای مهارت های لازم برای مراقبت و نگهداری از کودک بوده و آموزش های لازم را نیز دریافت کرده است، این شخص با تجربه خود می تواند از کودک به خوبی مراقبت کند و نیازهای وی را رفع نماید.

با توجه به اینکه در سال های اخیر شمار خانواده هایی که هر دو والد شاغل هستند افزایش پیدا کرده است، دریافت خدمات مراقبت از کودک هم به همین ترتیب بیشتر شده است.

استخدام پرستار کودک

مجموعه سپید گستر با سال ها خدمات رسانی در حوزه مراقبت از کودک در منزل موسسه ای معتبر است که خدمات خود را به واسطه کادری حرفه ای و آموزش دیده ارائه می نماید، جهت استخدام پرستار کودک می توانید با شماره 02188928336 تماس بگیرید.

پرستار کودک چه وظایفی دارد؟

شخصی که به مراقبت از کودک می پردازد وظایف متفاوتی را بر عهده می گیرد که این وظایف بنابر شرح وظایف وی باید از پیش تعیین گردند، در مجموع مراقب کودک وظیفه دارد تا از کودک نگهداری کرده و امنیت وی را حفظ کند، علاوه بر موارد ذکر شده، دیگر وظایف پرستار بچه عبارت اند از:

  • تغذیه و غذا دادن به نوزاد
  • رسیدگی به بهداشت فردی کودک
  • فراهم کردن سرگرمی های مناسب کودک و انجام بازی های خلاقانه
  • دارو دادن به کودک
  • خواباندن کودک
  • آموزش دادن به کودک
  • کمک به انجام تکالیف کودک
انتشار یافته: 2
  1. پرستو داوودی 1 هفته قبل

    چه مقاله خوبی بود، ممنون از شما

    1. sepidgostar 1 هفته قبل

      سلام و عرض ادب، خوشحالیم که رضایت داشتید، ممنون از نظر مثبت تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید