مراقبت و نگهداری از سالمند آلزایمری

افراد سالمند در دوره سالمندی به انواع بیماری های حاد و مزمن، سندروم ها و… مبتلا می شوند.

آلزایمر یا فراموشی یکی از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی است، افراد سالمندی که به این بیماری مبتلا می شوند به مراقبت و نگهداری نیاز دارند، در این مطلب به نکات مهم نگهداری از سالمند آلزایمری می پردازیم.

نکات مهم نگهداری سالمندان مبتلا به آلزایمر

مراقبت و نگهداری از سالمند آلزایمری
مراقبت و نگهداری از سالمند آلزایمری

دوران سالمندی

سالمندی یکی از اصلی ترین دوره ها در زندگی انسان ها است که به اسامی سالخوردگی، پیری و مسنی هم شناخته می شود، این دوره با ورود به 65 سالگی آغاز می شود.

از آن جایی که قوای جسمی و روحی افراد با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی با افزایش سن دچار کاهش می شود ضروری است که در این دوران به بهداشت روانی و جسمانی سالمند توجه شود، سالمندان بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض مشکلات، بیماری ها و… قرار می گیرند، سالمندان آلزایمری مستعد مشکلات عمده تری هستند.

نگهداری از سالمند آلزایمری
نگهداری از سالمند آلزایمری

سالمند مبتلا به آلزایمر

خلق و خوی سالمندان آلزایمری، شخصیت، قضاوت و رفتارشان دچار تغییرات گسترده ای خواهد شد، از این جهت سالمندان مبتلا به آلزایمر به مراقبت و نگهداری نیاز دارند، در صورتی که والدین و یا عزیزان سالمندتان به بیماری آلزایمر مبتلا شده اند، ضروری است با روش های مراقبت و نگهداری از سالمند آلزایمری آشنا شوید، اگر از سالمند آلزایمری به خوبی مراقبت و نگهداری شود از پیشروی این بیماری جلوگیری خواهد شد.

آلزایمر چیست؟

زمانی که سالمند دچار زوال عقل می شود، ظرفیت ذهنی اش کاهش پیدا می کند، آلزایمر از بیماری ها و اختلالات مغزی پیش رونده با مشکلات دائمی است که علائم آن در طی زمان افزایش پیدا می کند در نتیجه مراقبت و نگهداری تخصصی تری نیاز دارد.

آلزایمر دارای سه مرحله مقدماتی، میانی و پیشرفته است، مراقبت و نگهداری از سالمندان صبر زیادی می طلبد و نیاز به انعطاف پذیری دارد، با داشتن اطلاعات کافی کنترل و مدیریت شدت و پیشرفت این بیماری ساده تر خواهد شد.

ویژگی های سالمند مبتلا به آلزایمر

زمانی که سالمند دچار آلزایمر می شود، وقایع زندگی اش را به آرامی فراموش می کند، خاطرات قدیمی فرد محو می شوند و سوال های تکراری و زیاد و می پرسد.

سالمندان مبتلا به آلزایمر نام اطرافیان، عزیزان، خیابان ها و… را فراموش می کنند و تمرکز و دقت کافی ندارند، این افراد مستعد افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بوده و توانایی انجام امور روزمره شان را از دست می دهند.

نگهداری از سالمند آلزایمری در منزل

با توجه به مسائل عنوان شده بسیاری از سالمندان مبتلا به آلزایمر به مراقبت شبانه روزی نیاز دارند، نگهداری از سالمند آلزایمری به تجربه و تخصص نیاز داشته و صبر و حوصله زیادی می طلبد، پرستار سالمند را می توانید از مرکز خدمات پرستاری سپید گستر استخدام کنیم.

نگهداری از سالمند آلزایمری
نگهداری از سالمند آلزایمری

چرا پرستار سالمند را از مرکز خدمات پرستاری سپید گستر استخدام کنیم؟

سپید گستر مجموعه ای معتبر و رسمی است که دارای مجوز از وزارت بهداشت و درمان است و از طریق همکاری با پرستاران آموزش دیده و مجرب به ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای به سالمندان آلزایمری می پردازد.

پرستاران فعال در مجموعه سپید گستر با توجه به نیاز فرد به ارائه خدمات به صورت ساعتی، روزانه و شبانه روزی می پردازند، کارشناسان مجموعه فعالیت های پرستاران را به صورت مستقیم نظارت کرده و به صورت 24 ساعته پشتیبانی انجام می دهند، ضمن این که دستمزد پرستاران این مجموعه متناسب با بودجه تان دریافت می شود.

نکات مهم نگهداری سالمندان مبتلا به آلزایمر

با بیماری آلزایمر آشنا شوید.

در صورتی که از فرد آلزایمری مراقبت می کنید ضروری است که با این بیماری آشنایی کامل داشته باشید، درک صحیح از این بیماری و مراحل آن می تواند به شما برای مراقبت بهتر و کنترل بیماری کمک کند، مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر به دانش و شناخت کافی از این بیماری نیاز دارد.

محیط زندگی سالمند مبتلا به آلزایمر را امن کنید.

توجه داشته باشید فضایی که سالمند در آن زندگی می کند باید امن باشد، از آن جایی که رفتار افراد سالمندان به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست، ضروری است که محیط زندگی کاملا ایمن باشد.

سالمند آلزایمری را در مکان هایی همچون حیاط، پارکینگ، راه پله، آسانسور و… همراهی کنید و از تنها گذاشتن او در هر فضایی خودداری کنید، درب های منزل را کاملا قفل کنید، هیچ گونه مواد شیمیایی و دارو را در دسترس سالمند قرار ندهید، محیط را روشن نگه داشته و فضا را کاملا تمیز و مرتب نگه دارید.

نگهداری از سالمند آلزایمری
نگهداری از سالمند آلزایمری

مراقبت و نگهداری از سالمند آلزایمری به برنامه ‌ریزی ثابت نیاز دارد.

برنامه ثابت و منظم از مهم ترین نکاتی است که باید برای مراقبت از سالمند آلزایمری توجه کنید، از این جهت که این افراد کلیه امور روزمره را از جمله غذا خوردن، دستشویی رفتن، زمان مصرف دارو و… را فراموش می کنند، از این جهت ضروری است که برای کلیه موارد برنامه ریزی انجام شود.

سالمند مبتلا به آلزایمر را به انجام فعالیت تشویق کنید.

حفظ ارتباط با سایر افراد و تحرک می تواند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد، از این جهت می توانید سالمند را در انجام اموری همچون پیاده روی، باغبانی، رفتن به پارک، دیدار اطرفیان و… تشویق داده و او را همراهی کند.

به حفظ استقلال و عزت نفس سالمند کمک کنید.

حفظ عزت نفس و استقلال در افراد مبتلا به آلزایمر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، انجام برخی از امور ساده را به سالمند آلزایمری بسپارید، به طور مثال در صورتی که سالمند تصمیم به عوض کردن لباس خودش دارد به او این اجازه را بدهید.

بیمار آلزایمری باید حس خوبی به خودش داشته باشد، برای افزایش عزت نفس فرد به امور بهداشتی همچون مسواک زدن، کوتاه کردن ناخن، آراسته بودن و… توجه کنید.

نگهداری از سالمند آلزایمری
نگهداری از سالمند آلزایمری

در نگهداری از سالمند صبور و انعطاف پذیر باشید.

سالمندان آلزایمر دچار نوسانات خلقی شده و رفتارهای پرخاشگرانه زیادی از خودشان نشان می دهند، این افراد به سرعت عصبانی و ناراحت می شوند و سوالات مکرر و پی در پی می پرسند در نتیجه ضروری است که در ارتباط با آن ها حوصله به خرج داده و با انعطاف پذیری بالا رفتار کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب به آموزش نگهداری از سالمند آلزایمری در منزل پرداختیم، در صورتی که به پرستار سالمند آلزایمری در تهران نیاز دارید می توانید با شماره 02188928334 و سایر شماره های درج شده تماس بگیرید، پرستاران مجرب این مجموعه در کوتاه ترین زمان ممکن به منزل تان اعزام شده و به ارائه خدمات پرستاری می پردازند.

انتشار یافته: 2
  1. نیلوفر طاهری 8 ماه قبل

    پرستار سالمندی رو می خوام که شب تا صبح از پدرمون که مبتلا به آلزایمر هستن مراقبت کنن؟ امکان استخدام این پرستار وجود دارد؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      عرض ادب و احترام بله لطفا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید