آموزش مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید

از نظر علمی بیماری آب‌ مروارید یعنی ایجاد هر نوع کدر شدن در عدسی چشم، به صورت طبیعی داخل چشم انسان در پشت عنبیه عدسی شفافی قرار دارد که شعاع‌های نورانی بر روی شبکیه را متمرکز می کند، در مقاله مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید شما را با مراقبت های لازم برای این جراحی آشنا می کنیم.

رایج ترین عمل جراحی چشم، جراحی آب مروارید است، خیلی اثر دارد و ایمن است، بهبود یافتن و درمان بعد از این جراحی کامل است و عارضه ای ندارد.

این جراحی می تواند هر مشکل کم شدن بینایی که در اثر آب مروارید به وجود آمده است را دوباره بازیابی کند و یا حتی امکان دارد وابستگی افراد را به عینک یا لنز های تماسی کم کند.

مراقبت کردن از افراد سالمند پس از جراحی آب مروارید خیلی اهمیت دارد، استخدام کردن یک پرستار سالمند می تواند در این کار خیلی سودمند است.

مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید
مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید

مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید

دستورات زیر به افراد بیماری ربط دارد که عمل جراحی آب مروارید انجام داده اند و لنز داخل چشمی را جاگذاری کرده اند.

  • زمانی که شما هنوز چشم تان را پانسمان کرده اید، نیازی نیست که در آن قطره بریزید، در این موقع احتمال دارد که برای شما مسکن خوراکی تجویز کنند و باید آن را طبق دستور استفاده کنید و هم چنین قطره را بعد از تجویز طبق دستور در چشم خود بریزید.
  • زمانی که شما بیشتر از یک قطره را استفاده می کنید خوب است که بین استفاده کردن از 2 قطره حداقل 10 دقیقه زمان بگذارید.
  • بعد از این که هوشیار شدید، رژیم غذایی و مصرف کردن دارو ها به روال قبلی باز می گردد.
  • اگر مصرف کردن داروی آسپرین به دلیل عمل جراحی قطع شده است، بعد از عمل دوباره مصرف آن را شروع کنید، مصرف انسولین و داروی قند را مانند قبل شروع کنید مگر این که پزشک به شما دستور دیگری داده باشد.
  • قطعا چند روز استراحت کافی را داشته باشید.
  • دقت کنید که ممکن است دید چشمی که عمل کرده اید بعد از برداشتن پانسمان خیلی واضح و شفاف نباشد پس نگران نشوید.
  • اندازه ی مصرف کردن همه ی قطره ها در اکثر زمان ها 1 قطره است، خوب است شما سرتان را کمی به سمت پشت خم کنید، خیلی کم پلک را به سمت پایین بکشید و 1 قطره را در چشم بندازید.
  • اگر اطمینان ندارید که قطره به داخل چشم رفته یا نه، یک قطره ی دیگر در داخل چشم بریزید و از قطره هایی که پزشک تجویز کرده است استفاده کنید.
  • در شب از محافظ چشم یا از عینک استفاده کنید.
  • حمام کردن و چشم شستن را با توجه به دستور پزشک انجام دهید.
  • اگر لازم شد از دارو های ضد درد استفاده کنید.
  • زمانی که از خانه بیرون می روید، برای حفاظت از چشم می توانید از عینک آفتابی استفاده کنید.
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

کارهایی که در نقاهت پس از جراحی آب‌ مروارید نباید انجام داد:

بعد از جراحی مشکل آب مروارید در دوران نقاهت، فعالیت های زیر را انجام ندهید:

محلی که جراحی آب مروارید در آن انجام شده است، بخیه نمی شود، به همین خاطر در برابر ضربه و فشار آسیب می بیند، چشم عمل شده را نخارانید، مالش و فشار ندهید.

چون احتمال دارد باعث شود که زخم باز شود و یا این که لنز جا به جا شود به همین خاطر یک محافظ چشم روی چشم شما می گذارند، به هیچ عنوان در چند روز اول محافظ را برندارید.

در روز های اول که عمل جراحی را انجام داده اید در زمان خواب از محافظ استفاده کنید تا ضربه ای احتمالی که از برخورد کردن بالش و پتو ممکن است رخ دهد و مالش چشم در زمان خواب پیشگیری شود.

اگر در جای شلوغ مانند خیابان، مترو اتوبوس، مهمانی و مجالس هستید از محافظ چشم استفاده کنید، اگر در خانه بچه دارید یا کودکی در اطراف تان است از محافظ استفاده کنید.

بعد از جراحی کردن ورود آب، صابون و شامپو ممنوع است، چون ممکن است باعث وارد شدن میکروب به داخل چشم و شروع شدن عفونت شود.

این احتمال پس از چند روز کاهش می یابد و به همین خاطر نگذارید در زمان شستن صورت یا حمام کردن آب به چشم شما وارد شود.

بعد از این که چند روز از جراحی شما گذشت، می توانید به حمام بروید و صورت تان را بشویید، خوب است این کار را با چشم بسته انجام دهید تا آب به چشم شما وارد نشود، خوب است در هفته های اول پس از عمل، برای شستن سر خود از شامپو بچه بهره بگیرید.

مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید
مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید

 تا چند هفته ی اول بعد از جراحی شنا نکنید، از بخار آب، سونا و جکوزی حدودا 1 ماه دور باشید.

از گرد و خاک، باد، مواد محرک شیمیایی مانند وایتکس و دود در روز های اول دوری کنید.

از کار بدنی شدید، ورزش شدید، بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن، سجده پرهیز کنید. 

دقت کنید که در روز های اول پس از جراحی، نمی توانید دید کامل داشته باشید، به همین خاطر کارهایی مانند رانندگی، خلبانی، کار کردن با ماشین آلات دقیق و … که به دید دقیق نیاز دارند را انجام ندهید.

وقتی از قطره استفاده می کنید، دقت کنید که نوک قطره به پلک یا مژه شما نخورد، چون آلودگی به وجود می آورد، پس از این که قطره را باز کردید، می توانید به مدت 3 تا 4 هفته از آن استفاده کنید.

اگر از قطره ی دیگری برای درمان کردن استفاده کرده اید، برای ادامه ی مصرف از آن یا مصرف نکردن آن از پزشک خود مشورت بگیرید، اگر لازم به ادامه ی آن بود، از قطره ای که نو و تازه است استفاده کنید، چون قطره ای که باز است احتمال دارد دارای آلودگی باشد و خطر عفونت داخل چشم را افزایش دهد.

خوب است در چند هفته اول پس از عمل جراحی از مواد آرایشی استفاده نکنید زیرا مواد محرک دارند و می تواند باعث تحریک چشم و یا حتی عفونت چشم شود.

زمانی که ترشح چشم خود را پاک می کنید مراقب باشید، در روز های اول پس از جراحی، امکان دارد چشم کمی ترشح داشته باشد و باعث چسبیدن مژه ها به هم شود.

ترشحات چشم را همیشه تمیز کنید، خوب است تمیز کردن چشم را با یک گوشه از یک گاز استریل انجام دهید، اگر این ترشحات خشک شده بود، روی گاز استریل قطره کلرامفنیکل و یا قطره ی اشک مصنوعی بریزید و بعد آن را پاک کنید و دستمال کاغذی را روی چشم نکشید.

نکته:  حتما پس از چند هفته برای تعیین کردن نمره عینک خود به پزشک مراجعه کنید، زیرا بعد عمل چشم شماره چشم متفاوت از قبل می شود.

مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید
مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید

چه زمانی لازم است با پزشک خود تماس بگیرید؟

علائم و نشانه های مهم بعد از جراحی آب‌مروارید که اگر بروز کند، باید سریع به پزشک خود مراجعه کنید:

  • درد شدید که با مسکن معمولی کم نشود
  • افت دید پیشرونده 
  • قرمزی شدید چشم 
  • افزایش حساسیت به نور
  • ترشح شدید 
  • ایجاد مگس پران و جرقه 

این علائم می‌ تواند دال بر عفونت داخل چشمی و یا پارگی شبکیه باشد پس حتما جدی بگیرید همچنین در مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید حتما باید این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

علائم و نشانه‌های کم اهمیت به دنبال عمل

وجود داشتن این نشانه ها و علائم دلیل مراجعه کردن به پزشک نیست: 

تصویر موج دار، کج دیدن و یا سایه دار دیدن اشیا، این به خاطر این به وجود می آید که چشم با لنز تطابق ندارد و با گذشت زمان کاهش می یابد.

خونریزی کردن زیر ملتحمه چشم که در بافت سفید چشم به شکل خونریزی مشاهده می شود، این نشانه ها به خاطر آسیب دیدن رگ های سطحی چشم به وجود می آید و در طول 1 تا 2 هفته از بین می رود.

احساس خشکی و یا احساس خراش یا حالتی مثل فرورفتن سوزن در چشم، این علامت ناشی از زخم محل جراحی آب‌مروارید است و با گذشت زمان از بین می ‌رود، مختصر ترشح و چسبیدن مژه‌ها عادی است.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های اضطراری بود؟

همان طور که می دانید هر جراحی خطرات خاص خود را به همراه دارد، در برخی مواقع اتفاقات نا گواری رخ می دهد که نیازمند مراقبت های اضطراری می باشد، اگر هر کدام از موارد زیر اتفاق افتاد بهتر است سریعاً یا پزشک تماس گرفته و یا به اورژانس مراجعه کنید:

  • جرقه زدن ناگهانی نور
  • هر گونه از دست دادن بینایی فرد
  • در صورتی که درد چشم با هیچ داروی مسکنی کم تر نمی شود.
  • ایجاد شدن سایه در دید محیطی
  • ایجاد پرده ای روی دید که از دیدن بیمار جلوگیری می کند
مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید
مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید

همه این مواردی که گفته شد از عوارض جدی بعد از جراحی آب مروارید است برای اینکه بتوانید خدمات مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید ارائه دهید بهتر است این موارد را بدانید.

بهبودی بعد از جراحی آب‌مروارید چقدر طول می‌ کشد؟

خیلی از انسان ها بعد از عمل چشم خود طی 8 هفته کاملا درمان می شوند و بهبود می یابند و به زندگی معمولی خودشان باز می گردند، پزشک بعد از جراحی چند بار بیمار را می بیند تا روند بهبودی او را چک کند و اطمینان پیدا کند که همه چیز درست است.

عوامل شرکت سپید گستر، در قالب پرستار سالمند، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره آخرین استاندارد های لازم را در نظر می گیرند و آسایش عزیزان شما را در اولویت قرار داده است.

خیالتان راحت باشد این شرکت با داشتن مجوز و سال‌ها تجربه در امر ارائه خدمات پرستاری در منزل، بهترین انتخاب برای مراقبت از عزیزان شما می‌ باشد.

امیدواریم که مطلب مراقبت از سالمند بعد از جراحی آب مروارید برای شما مفید بوده باشد و بتوانید بهترین استفاده را از نکات این مقاله داشته باشید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 6
  1. علی محمد ابراهیمی 2 سال قبل

    پرستار سالمند آقا هم دارید برای آقای سالمند پوشکی؟

  2. رامین عبدی 2 سال قبل

    می خواستم بپرسم که پرستار کودکی که به کودک ساز هم آموزش بدهد در موسسه سپید گستر وجود دارد؟

  3. اکبر شهبازی 2 سال قبل

    پرستار سالمند موظف به تزریقات برای سالمند هم است؟

  4. مهران رضایی 2 سال قبل

    سپید گستر
    شما رو به همه دوستام معرفی کردم واقعا عالی هستید

  5. مونا عظیمی 7 ماه قبل

    پرستاری دارید که پانسمان چشم آب مروارید عمل شده را تعویض کند؟

    1. sepidgostar 7 ماه قبل

      عرض ادب و احترام بله لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید