پوشک کردن سالمند

پوشک کردن افراد سالمند برای خیلی از انسان ها کار بسیار سختی است و باید مرحله های آن به ترتیب انجام شود و این که حتی راه نگهداری از سالمندی که از پوشک استفاده می کند خیلی شرایط ویژه ای است، در این مقاله نکته های مفیدی را درباره ی پوشک کردن افراد سالمند گفته ایم که همه ی آن ها می تواند راه گشا باشد، در ادامه با پوشک کردن سالمند آشنا خواهید شد.

 پوشک کردن سالمند
پوشک کردن سالمند

نحوه تعویض پوشک بزرگسالان

به نقل از parentgiving – چالش های زیادی برای افزایش سن وجود دارد و بی اختیاری یکی از آنهاست. چگونه می توانید به تعویض پوشک بزرگسال کمک کنید؟ ابتدا با نگرش خود شروع کنید. این مهم است! شما نمی‌خواهید کسی را که به او کمک می‌کنید شرمنده کنید، نمی‌خواهید کمتر از آنچه قبلاً احساس شرمندگی می‌کند یا بیشتر از آن احساس شرمندگی کند. مهربان باشید، عاشقانه رفتار کنید و اجازه ندهید فکر کنند شما را آزار می دهند!

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

چه سالمندی باید پوشاک شود؟

دلیل اصلی که افراد سالمند به پوشک نیاز دارند بی اختیاری ادرار است، حالتی است که فرد سالمند به خاطر مشکلات جسمی نمی تواند ادرار خود را نگه دارد، پذیرفتن بی اختیاری ادرار و مدفوع هم برای سالمند هم برای خانواده سالمند سخت است، خیلی از کسانی که مسن هستند این مشکل اساسی را نادیده می گیرند و همان گونه به زندگی خود شان ادامه می دهند، در حالی که استفاده کردن از پوشک مخصوص افراد سالمند، بهترین راه برای حل کردن این مشکل است، برای تشویق افراد سالمند به استفاده کردن از پوشک به صبر، درک متقابل و تعهد داشتن به حفظ کردن شان فرد سالمند دارد، در نتیجه اگر فرد سالمندی را در خانواده دارید که به بی اختیاری ادرار مبتلا است و نیاز دارد تا از پوشک استفاده کند، حتما درباره ی راه درست قانع کردن فرد سالمند با یک پزشک متخصص یا فرد متخصص در نگهداری از سالمند در منزل مشورت و گفت و گو کنید.

آموزش پوشک کردن سالمندان و بزگسالان

یکی از مهم ترین نیازهای افراد سالمند پوشکی تعویض پوشک است، پوشک بستن برای سالمند با توجه به شرایط و وضعیت سالمند و تحرک او در حالت های متختلفی از جمله ایستاده، نشسته و خوابیده متفاوت است، در این بخش به آموزش پوشک کردن سالمند به صورت خوابیده می پردازیم.

پوشک کردن سالمند
پوشک کردن سالمند

توجه داشته باشید پوشک کردن سالمند را در فضای خصوصی و خلوت انجام دهید، پیش از اقدام برای پوشک کردن سالمند دست های تان را با آب و صابون بشویید، می توانید برای این کار از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید،

در مرحله اول پوشک کردن سالمند باید پوشک سالمند به درستی تا زده شود، پشت پوشک باید به سمت بیرون نگه داشته شود، برای جلوگیری از انتقال آلودگی ها فضای داخل پوشک را به هیچ عنوان لمس نکنید.

در مرحله دوم پوشک را بین پاها قرار دهید، سالمند را در حالت پهلو قرار دهید، پوک را به آرامی بین پاهای سالمند قرار دهید، توجه کنید که قسمت بزرگتر پوشک باید در انتها و ناحیه باسن قرار بگیرد، بخش پشتی پوشک را کامل باز کنید تا باسن را بپوشاند.

در این مرحله سالمند را به پشت خوابانده و برای جلوگیری از چین خوردن پوشک این کار را به آرامی انجام دهید، قسمت جلوی پوشک را همانند بخش عقبی باز کرده و مطمئن باشید که صاف باشه و چین خوردگی نداشته باشد.

در مرحله بعد چسب های پوشک را بچسبانید، چسب های پایین را به بخش بالایی و چسب های بخش بالایی را به قسمت پایینی پوشک بچسبانید، تا باسن و کمر به خوبی پوشانده شوند.

در مرحله آخر پوشک را در ناحیه کشاله ران و پا بالا بکشید، از اینکه پوشک همه بخش ها را گرفته باشد و سالمند راحت باشد مطمئن شوید تا از نشت ادرار به بیرون از پوشک مطمئن شوید.

انواع پوشک برای سالمندان

محصولات متنوعی در بازار برای حل مشکل بی‌ اختیاری ادرار بزرگسالان وجود دارد، پوشک سالمندان انواع مختلفی دارد، که مهم‌ترین آنها عبارت اند از:

پوشک‌های یک بار مصرف و نازک:

پوشک های یک بار مصرف و نازک از پارچه درست شده اند و برای استفاده کردن در زیر لباس افراد، خصوصا سالمندانی که تا حدودی مستقل هستند خیلی خوب و مفید است، افراد سالمندی که بی اختیاری آن ها کم یا متوسط است و توانایی بالا و پایین کشیدن شلوار خود را دارند، استفاده از این پوشک ها توصیه می شود.

پوشک کردن سالمند
پوشک کردن سالمند

پوشک‌ های قابل استفاده مجدد:

این پوشک ها ازپارچه های کلفت درست شده اند و می شود با خیال آسوده آن ها را در لباسشویی شست و دوباره از آن ها استفاده کرد، افراد مسن که پوست آن ها حساس است و هنوز تا حدودی مستقل هستند، استفاده از این پوشک ها توصیه می شود.

پوشک‌های شورتی:

پوشک های شورتی دقیقا مانند شورت است و زبانه های انعطاف پذیر در دو طرف دارد، پوشک های شرتی جذب بالایی دارد و از نشتی ادرار به شلوار جلوگیری می کند.

نکاتی در مورد نگهداری از سالمند پوشکی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین جنله های نگهداری از افراد سالمند، دادن حس استقلال به او و حفظ کردن کرامت انسانی وی است، نکته ی مهم دیگر این است که فرد مسن با پوشک خودش احساس راحتی داشته باشد و ذهن و تفکر مثبتی درباره ی این موضوع، با در نظر گرفتن موارد زیر می توانید رفتار افراد سالمند را با حفظ کردن عزت نفس آن ها مدیریت کنید:

  • پوشک افراد سالمند را به صورت مرتب و مداوم عوض کنید، برای این که خطر مبتلا شدن به عفونت کم شود، پوشک فرد باید همیشه تمیز و خشک باشد.
  • سایز پوشک را مدام بررسی کنید و با توجه به چاق و لاغر شدن فرد سالمند، سایز آن را عوض کنید.
  • پوشک مناسبی را انتخاب کنید که حتی در موقع خواب هم فرد سالمند حس راحتی داشته باشد.
  • به شکننده بودن پوست فرد سالمند هم توجه و دقت کنید، وقتی سن زیاد می شود، پوست فرد نازک و شکننده می شود، برای این که پوست فرد زخم نشود یا دچار بریدگی نشود، علاوه بر این که زود به زود پوشک را عوض می کنید باید به آرامی و ناخن کوتاه این کار را انجام دهید.

چنانچه برای سالمند خود نیازمند استخدام پرستار سالمند پوشکی هستید با ما تماس بگیرید.

وسایل مورد نیاز برای تعویض پوشک سالمند

برای این که شما فرد سالمند را پوشک کنید به دستمال مرطوب و پوشک نیاز دارید، علاوه بر این ها یک کیسه زباله می خواهید و یک پارچه 2 لایه که یک لایه آن از جنس پلاستیک باشد.

پوشک کردن سالمند
پوشک کردن سالمند

مراحل پوشک کردن سالمند (نحوه تعویض پوشک سالمندان)

اگر شما برای فرد سالمند از پوشک شورتی تهیه کرده اید، فقط لازم است آن را همانند لباس زیر تن فرد مسن کنید، ولی اگر از پوشک های 1 بار مصرف که چسب دارند استفاده می کنید مرحله های زیر را باید انجام دهید:

  • در قدم اول باید پوشک را از ناحیه ی طول آن تا کنید، به گونه ای که قسمت داخل پوشک روی هم باشد، به قسمت استرلیزه داخل پوشک به هیچ عنوان دست نزنید.
  • بعد فرد سالمند را به پهلو روی پارچه ی 2 لایه بخوابانید.
  • پوشکی که تا کرده اید را از طول، میان پاهای فرد سالمند قرار دهید و به بالا بکشید تا قسمت کشی پشت پوشک دقیقا به کمر وی برسد.
  • بعد پوشک را باز کنید و از سالمند بخواهید رو به سقف بخوابد.
  • حالا باید چسب های پشت پوشک را در جلوی آن بزنید.

نکاتی که پرستار سالمند در زمان تعویض پوشاک باید رعایت کند:

چند نکته ی مهم در زمات تعویض پوشک وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید و به ذهن بسپارید.

  • بعد از این که پوشک کثیف را باز کردید، قبل از این که پوشک تمیز را ببندید دست های خود را حتما بشویید.
  • به سایز پوشک حتما دقت و توجه کافی داشته باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که همه ی چسب را به صورت صحیح وصل کرده اید.
  • نواری که دور پوشک وجود دارد باید به سمت بیرون و ران فرد مسن باشد.
  • 2 تا چسب که بالا قرار دارد را با زاویه ای به سمت پایین ببندید تا محل پوشک روی کمر محکم شود.
  • 2 زبانه پایین را با زاویه ی مناسب رو به سمت بالا ببندید تا باسن فرد دقیقا در وسط پوشک باشد.
  • زمان تعویض پوشک را به یاد داشته باشید، اگر سالمند شما آلزایمر داشته باشد یا زوال عقل، امکان دارد نتواند زمان مناسب را یاد آوری کند.
پوشک کردن سالمند
پوشک کردن سالمند

برنامه غذایی سالمند پوشکی

در رژیم این افراد و برنامه غذایی آن ها از غذاهایی که مثانه آن ها را تحریک می کند به شدت دوری کنید، بعضی از این موارد عبارت اند از:

  • کافئین
  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی
  • شیر و فرآورده‌های لبنی
  • عسل
  • گوجه فرنگی و محصولاتی که از آن تهیه می‌شوند
  • مرکبات
  • شربت‌ها به خصوص شربت ذرت که در برخی از غذاهای فرآوره شده وجود دارد
  • غذاهای تند و ادویه‌دار

به جای این مواد سعی کنید از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده کنید:

  • آب
  • میوه‌هایی مانند موز، سیب، انگور، نارگیل، هندوانه، توت فرنگی و شاه توت
  • سبزیجاتی مانند مارچوبه، کلم بروکلی، خیار، کلم پیچ، هویج، کرفس، کاهو و فلفل دلمه‌ای
  • گوشت ماهی، مرغ و حتی تخم مرغ
  • غذاهای غنی از فیبر مانند عدس، لوبیا، تمشک، کنگر فرنگی، جو، سبوس، جو دوسر و میوه‌های خشک
  • آزمایشات متفاوت نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D باعث شدید شدن بی‌اختیاری می‌شود، در نتیجه توصیه می‌شود ویتامین D مورد نیاز خود را با مصرف مقدار کافی از ماهی، شیر، تخم مرغ و ماست به دست آورید.

شرایط نگهداری از سالمند پوشکی

در بعضی مواقع هیچ کدام از نکته هایی که که گفته شد نمی تواند نگهداری از افراد سالمند را ساده کند، در این شرایط است که خانواده با زور می خواهند کاری کنند و به همین خاطر فرد سالمند سرپیچی می کند، در این شرایط فقط می توانید از کسی که در این کار تخصص دارد کمک بگیرید، پس اگر برای نگهداری و پرستاری سالمند تان به بن بست خورده اید، وقت آن است که با یک مرکز نگهداری مطمئن در مورد استفاده از خدمات پرستاری سالمند آن ها مشورت کنید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 9
  1. اتاق فرار انیگما 2 سال قبل

    بهترین نوع پوشکی که میشه استفاده کرد چیه؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و درود جواب این سوال بهترین برندهای در بازار می توان استفاده کرد و باید به این موضوع توجه کرد که پوشاکی استفاده کرد که سالمند شما به آن حسایت نداشته باشد

  2. عزیز پارسا 2 سال قبل

    سلام نگهداری از نوزاد هم انجام میدن پرستارتون؟نوزادی که کولیک دارد؟

  3. محمدعلی بهمنی 2 سال قبل

    من خودم یه مدت پرستار سالمند بودم این موسسه واقعا حرفه ای و متخصصن

  4. محمدجواد مدنی 2 سال قبل

    تا به حال سه مطلب درمان سرخک و آبله مرغان و این مطلب را خوانده ام خیلی واقعا کمک بهم کردن و مطالب سپید گستر
    کارشناسی شده و جامع هستند ممنون از شما

  5. ابوالفضل ناصری 2 سال قبل

    خواستم تشکر کنم از پشتیبانی خوب شرکت سپید گستر، واقعا حرفه ای هستید

  6. علی اصغر رضا 2 سال قبل

    چگونه با پرستاران منتخب مصاحبه کنیم؟

  7. سمیه فیروزی 7 ماه قبل

    سلام یه سوال داشتم
    چند عدد پوشک در روز برای سالمندان باید استفاده کرد؟

    1. sepidgostar 7 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر، سالمندان ساکن خانه که بی‌اختیاری ادرار دارند معمولاً به تعویض پوشک شش تا هشت بار در روز نیاز دارند، اگرچه این ممکن است بسته به دفعات ادرار کردن آنها کمتر و یا بیشتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید