همه چیز درباره ویروس امیکرون!

امیکرون یکی از سویه های ویروس کروناست که طبق گفته های دانشمندان از بیش از  50 جهش مختلف در SARS-CoV-2 تشکیل شده است، ویروس امیکرون برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده است، چرخش این سویه در جهان باعث افزایش تعداد مبتلایان کرونا در جهان شده است.

  تعدادی از جهش هایی که موجب سرعت بخشیدن و گسترش ویروس کرونا در جهان شده است در ویروس امیکرون وجود دارد که در سویه‌ های آلفا و بتا نیز وجود داشته است، علاوه بر این ها جهش های دیگری در کرونا ویروس مشاهده شده که در برابر آنتی بادی های تولید شده توسط واکسن ها مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند.

ویروس امیکرون
ویروس امیکرون

همزمان با افزایش ویروس کرونا در جهان و به خصوص آفریقای جنوبی، در تاریخ 26 نوامبر سازمان بهداشت جهانی سویه امیکرون را سویه ای نگران کننده خواند و در رابطه با خطرات جهانی ناشی از این سویه به تمامی جهان هشدار داد.

با توجه به پیش بینی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های آمریکا بالاتر از 73 درصد از کل کسانی که به عفونت های این ویروس مبتلا می شوند دچار سویه امیکرون خواهند بود، سویه امیکرون با سرعت بالایی در جهان گسترش پیدا می کند و هم اکنون به عنوان سویه غالب شناخته می شود.

در این مقاله به بررسی ویروس جدید کرونا یا همان امیکرون می پردازیم و علائم آن، تفاوت های آن با سایر سویه های امیکرون را بررسی خواهیم کرد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

امیکرون یا ویروس جهش یافته کووید 19 چیست؟

ویروس امیکرون سویه جدید و نوع جهش یافته ویروس کرونا یا SARS-CoV-2 است که برای اولید بار در  آفریقای جنوبی و نوامبر 2021 شناسایی شد، با توجه به تحقیقات در این گونه از ویروس کرونا بیش از 50 جهش اتفاق افتاده است، به همین علت متخصصین و سازمان بهاشت جهانی در رابطه با این ویروس هشدار هایی داده و نگران آن هستند. 

سویه ی جدید کرونا ویروس قسمتی از روند طبیعی ویروس ها شناخته می شوند، ویروس ها تا زمانی که امکان آلوده کردن افراد، تکثیر شدن و منتقل شدن از افراد را داشته باشن تکامل پیدا کرده و کسترش می یابند.

با توجه به گفته های سازمان بهداشت جهانی تمامی سویه و واریانت های ویروس ها خطرناک نبوده و تنها آن هایی که بتوانند افراد را آلوده کرده و انتقال پیدا کنند خطرناک هستند و باید نگران آن ها باشیم.

امیکرون چه تفاوتی با سایر ویروس کرونا دارد؟

اصلی ترین تفاوتی که سویه امیکرون با ویروس کرونا که برای اولین بار در سال 2019 در چین کشف شد دارد این است که واریانت جدید کرونا یا همان سویه امیکرون دارای 50 جهش است و تغییرات و جهش های اتفاق افتاده در این سویه از طریق روش های مهمی تشخص داده می شوند.

ویروس امیکرون
ویروس امیکرون

پروتئین اسپایک یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش ها در ویروس ها هستند که سیستم ایمنی انسان ها را تحریک می کنند، وقتی که پروتئین اسپایک با سلول های انسانی تماس پیدا می کند آنتی بادی بدن انسان با اتصال به آن ها از عفونت جلوگیری می کنند، در نتیجه می توان این بخش از ویروس ها را در عملکردی که ویروس دارد و نوع توقف آن در سیستم ایمنی انسان مهم شمارد.

36 جهش در پروتئین اسپایک ویروس کرونا وجود دارد، و این تعداد نسبت به تعداد پروتئین اسپایک هایی که در سویه های قبلی نظیر آلفا، گاما و دلتا بوده اند افزایش چشم گیری داشته است، پروتئین اسپایک ویروس امیکرون دارای جهش هایی است که امکان اتصال مستقیم آن ها به سلول های انسانی وجود دارد که باعث افزایش آلودگی بیشتر سلول های انسانی شده و سرعت تولید مثل شان در سلول های انسانی بالاتر می رود.

همچنین سویه جدید امیکرون دارای جهش هایی است که تشخیص آن ها توسط آنتی باید ها سخت بوده و همین، علت ایجاد عفونت بیشتر این سویه در برابر سویه های قبلی و همچنین افراد واکسینه شده می باشد.

با توجه به تغییراتی که در پروتئین اسپایک سویه امیکرون انجام شده است تاثیرات درمان های مبتنی بر آنتی بادی ها کاهش پیدا خواهد کرد، مطابق با تجارب و بررسی ها درمان آنتی بادی مونوکلونال و سوتروویماب در مقابل این سویه تاثیرات بهتری دارند.

ویروس امیکرون
ویروس امیکرون

افرادی که پرستار سالمند، پرستار کودک و پرستار بیمار کرونایی هستند باید دقت بیشتری داشته باشند و با تمامی علائم و نشانه های ویروس کرونا به خصوص سویه امیکرون آشنایی داشته باشند، در ضمن دقت داشته باشید افرادی که سنشان بالاتر است در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

 آیا ویروس امیکرون خطرناک است یا می تواند کشنده باشد ؟

با توجه به اطلاعات کمی که از شواهد فعلی به دست امده اند، اطلاعات در رابطه با شدت این سویه و قدرت تکثیر و انتقال آن  بسیار نامشخص است، با توجه به داده هایی که تا به حال از آفریقای جنوبی و انگلستان به دست آمده است امکان افزایش انتقال این سویه ویروس کرونا نسبت به سویه دلتا بیشتر است.

با توجه به تحقیقات انجام شده و مدل سازی های ریاضی بیشتر از نیمی از ویروس هایی که مردم را در اتحادیه اروپا درگیر خواهد کرد سویه امیکرون خواهد بود.

کدامیک از واکسن های کرونا توانایی مقابله با امیکرون را دارند؟

اگرچه با توجه به مواردی که در قبل ذکر شد ممکن است پروتیئن اسپایک این ویروس کارایی واکسن ها را کاهش دهد اما واکسن زدن همچنان توصیه شده و تزریق واکسن کرونا در این سویه نیز تاثیر گذار است، با تزریق واکنس آنتی بادی های بسیار ایجاد شده و ایمنی سلولی افزایش پیدا می کند در نتیجه تزریق واکسن در برابر این سویه از بیماری کرونا نیز محافظت ایجاد می کند.

با توجه به این موضوع که سویه امیکرون در سرتاسر کشورهای جهان در حال گسترش است محققان در پی پاسخ به سوال اند که کدام یک از واکسن های کشف شدی اثر بخشی بیشتری در مقابل این ویروس دارند؟

با توجه به تحقیقات تمام واکسن هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده اند قابلیت محافظت از بدن در برابر این نوع سویه را دارند اما احتمالا واکسن هایی که دوز بوستر دارند قوی تر از واکسن های تک دوزی یا دو دوزی عمل می کند، با توجه به تحقیقات انجام شده واکسیناسیون کامل همراه با دوز بوستر  از بدن افراد در برابر واریانت جدید کرونا مقاومت خواهد کرد.

نشانه ها و علائم کرونا امیکرون

سردر و آبریزش بینی علائم بسیاری از عفونت ها هستند که می توانند تنها علامت ابتلا به کووید هم شناخته شوند، در صورتی که این علائم امیکرون را دارید خود را قرنطینه کرده و با انجام تست PCR از سلامت خود اطمینان کسب کنید.

با توجه به ژونال های پزشکی معتبر اروپایی علائم سویه امیکرون بسته به اینکه فرد واکسن دریافت کرده باشد یا خیر با یکدیگر متفاوت هستند، رایج ترین علایم امیکرون عبارت اند از:

  • سردرد
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • گلو درد
  • سرفه‌ های مداوم

ممکن است علائم امیکرون هنوز به طور کامل شناسایی نشده باشند برای کسب اطلاعات بیشتر نشانه های امیکرون را که در پیش تر توضیح دادیم  مطالعه کنید.

ویروس امیکرون
ویروس امیکرون

تا کنون با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده افرادی که واکسیناسیون کامل را به همراه دوز بوستر دریافت کرده اند سطح مقاومت بالاتری در برابر فرم شدید این بیماری و بستری شدن در بیمارستان ها داشته اند.

همچنین برخی از تحقیقات به این اشاره می کند که امیکرون توانایی دور زدن واکسن ها نیز داشته و امکان عفونت آن در افرادی که واکسن تزریق کرده اند هم وجود دارد، به همین دلیل اصلی ترین روش های پیشگیری از سویه امیکرون شستشوی دست ها، رعایت فاصله، تهویه مناسب و موارد بهداشتی دیگر می باشند.

امیکرون تا چند روز قابل انتقال است؟

هنوز امکان پاسخ به تعدادی از سوالات در رابطه با ویروس امیکرون وجود ندارد اما تحقیقاتی که در رابطه با این ویروس انجام شده است نشان می دهند که افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند باید 5 تا 10 کامل در قرنطینه باشند اگر پرستار سالمند و پرستار کودک هستید تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و مراقب باشید که به این بیماری مبتلا نشوید.

ویروس امیکرون
ویروس امیکرون

علائم امیکرون چند روز بعد مشخص می شود؟

با توجه به تحقیقات علائم امیکرون 3 روز بعد از ابتلا خود را نشان می دهند، البته ممکن است در بعضی افراد علائم دیر تر بروز کنند که همین عامل علت افزایش قدرت انتقال آن خواهد بود، نکات بهداشتی را در رابطه با این بیماری کاملا رعایت کنید امکان انتقال این بیماری تا 10 روز وجود دارد.

تفاوت ویروس امیکرون با ویروس های قبلی

ویروس کرونا با پروتئین اسپایک وارد بدن شده و باعث بیماری کوید 19 می شود، تعداد تغییرات در این پروتئین نوع امیکرون حدود 30 تغییر اسک که دو برابر کوید نوع دلتا است، نیمی از جهش ها مربوط بخ اتصال بدن به ویروس کرونا می باشد که در بدن عفونت ایجاد می کند.

همچنین سیستم ایمنی بدن را این ویروس کاهش می دهد بنابراین خطر عفونت در اومیکرون بیشتر از ویروس هاس دیگر است، در اومیکرون حداقل 3 جهش جهت فرار از شناسایی توسط آنتی بادی دستگاه وجود دارد و این جهش توانایی وارد شدن در سلول های بدن را افزایش می دهد و میزان انتفال بالایی دارد.

ویروس امیکرون
ویروس امیکرون

کلام آخر

ممکن است این سویه به زودی از بین برود و واریانت جدیدی از ویروس کرونا کشف شود همیشه مراقبت و محافظت از خودتان را اولویت قرار داده و مراقب خودتان، کودکان و سالمندان باشید، کودکان اصلی ترین انتقال دهنده های این ویروس هستند و سالمندان در صورت ابتلا وضعیت خطرناکی را تجربه خواهند کرد.

واکسن های تایید شده سازمان بهداشت جهانی را تزریق کنید تا بدن تان آنتی بادی بیشتری تولید کرده و در برابر این ویروس قوی تر باشد، با آرزوی سلامتی برای شما دوستان گرامی.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 68
  1. علی پور 2 سال قبل

    سلام بخودی خودتمام پشتم وبدنم حالت کوفتگی ودردگرفت سرفه نداشتم ولی خلط مایل به سبز سینه ام راگرفت بعداز۳روزخلط سفیدشدکه باعطسه ازسینه خارج میشودازروزششم گوش چپم شروع به سوزش ودردگرفت درحالی مدت ۶روزهست قرنطینه کاملم مایعات اب هویج وپرتقال وسیب وسبزیجات وابگوشت وسوپ
    خوراکم هست بخاطرزخم معده ۴عدداموکسی
    سیلین و۸قرص دیگرروزانه مصرف میکنم کوفتگی بدنم خیلی خوب شده امافشاربه به گوش ومغزم
    امده وسرم صدامیکند.دکترهم نرفتم نمیدانم اینهاعلایم امیکرون هست یانه
    درهیچ سایتی علایم امیکرون دربدن نوشته نشده
    ارادتمندعلی پورمعلممورخ۴۰۰/۱۱/۱۰

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام دوست عزیز؛ برای شما آرزوی سلامتی داریم و حتما شما به دکتر مراجعه کنید و تست کرونا را بدهید که مطمئن شوید علائم امیکرون را ما در مقاله داریم اما باز هم بهتر است حضوری به دکتر مراجعه کنید و تست بدهید.

    2. hmhm 2 سال قبل

      اره امیکرونه ما هم گرفتیم سرد و گرمتم میشه…

  2. میلاد 2 سال قبل

    مقاله خوبی بود

    1. sepidadm 2 سال قبل

      ممنون از شما

  3. فاطمه 2 سال قبل

    گلوم درد می‌کنه یعنی امیکرون گرفتمممممممممکک?????????

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام خدمت شما همانطور که گفتیم گلو درد یکی از علائم امیکرون می باشد اما به تنهای حتما ویروس کرونا نیست شما برای اطمینان خاطر خودتان حتما تست بدهید که استرس نداشته باشید

  4. رویا 2 سال قبل

    متورم شدن گلو هم شامل اومیکرون میشه؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام دوست عزیز سپاس بابت اعتمادتون این رو بگم که فقط گلو درد از علائم امیکرون نمی باشد چند علائم دیگر وجود دارد که همه انها با هم ممکن است ویروس امیکرون باشد البته شما حتما یک تست بدهید که مطمئن شوید.

  5. علی 2 سال قبل

    یه سوال همسایه ی ما بچش که 11 سالشه امیکرون گرفته، احتمال مرگ هست؟؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام بهتر است به پزشک مراجعه کنند و توصیه های دکتر را انجام دهد انشالله مشکلی پیش نیاید

  6. یحیی 2 سال قبل

    با سلام قرص فاویپیراویر در درمان امیکرون موثره

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و عرض ادب مصرف بی رویه قرص کار درستی نیست بهتر است که شما برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید

  7. Panah 2 سال قبل

    سلام ببخشید من یه بچه دو ماهه دارم که از شیر مادر تغذیه میکنه .خودم آبریزش بینی و خارش گلو دارم ولی دخترم نه امکانش هست امیکرون من بگیرم دختر مبتلا نشده باشه؟ پیشاپیش ممنون از پاسختون

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام عرض ادب امیدورام حالتون روبه بهبودی باشد بهتر است تست کرونا امیکرون را بدهید تا مطمئن شوید و به پزشک مراجعه کنید ونکات بهداشتی مانند ماسک و… را رعایت کنید.

  8. جعفرزاده 2 سال قبل

    سلام من هم دو روزه گلو درد و سردرد شدید دارم نیاز به تست هست یا خیر

    1. sepidadm 2 سال قبل

      با سلام و آرزوی سلامتی، ما علائم کرونا امیکرون نوشته ایم که شما می توانید آن را مطالعه کنید ولی برای مطمئن شدن و آسودگی خیال خودتون بهتر است تست رو بدهید

    2. مهدي براتي زاده 2 سال قبل

      جك.

      1. sepidadm 2 سال قبل

        با سلام بدون تجویز پزشک هیچ وقت پیشنهاد دارو به کسی ندهید

  9. دارا 2 سال قبل

    بعد از زدن دوز سوم حدود ده روز بعد تب شديد لرز بي اشتهايي

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و انشالله که هرچه زودتر سلامتی را بدست بیاورید حتما به پزشک مراجعه کنید

  10. زاع 2 سال قبل

    سلام من از دوشنبه مبتلا به ویروس امیکرون شدم و بعد از کلی سر درد و بدن درد الان دو روز هست که به شدت گلوم درد میکنه و به هیچ راهی نمیتونم دردم و خشکی گلوم رو تسکین بدم لطفا کمکم کنید

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام روز خوش امیدورام سلامتی حاصل شده باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا آنها راهنمایی کنند

  11. سامان 2 سال قبل

    سلام من 12روزه دوز سوم واکسنو زدم از همون شب اول درد گردن و درد ستون فقرات خاب رفتگی گوش وپشت سرم حالت تهوع بعد چن روز شدید تر شدجوریکه گردنم ومهره های کمرم وقفسه سینم درد شدید داشت وگاهی احساس خفگی می کردم دکتر رفتم امپول مسکن زد باز گفتن دیسک گردن داری رفتم ام ار ای گفتن دیسک نداری الانم دوروزه عطسه وگاهی سرفه وابریزش بینی دارم چنتا از مهره های کمرم درد میکنه دوباره رفتم دکتر گفت حمله عصبیه وماله معدته دارو معده وچنتا دیگه امپول مسکن وقرص دادبهم به نظرتون چیکار کنم الان 12روزه درد میکشم ممنون

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام امیدورام حالتون بهتر شده باشد شما بهتر است با مرکز واکسناسیون کرونا ارتباط بگیرید و آنها بهتر راهنمایی می کنند

  12. رها 2 سال قبل

    به نظر من کرونا امیکرون خیلی بدتر از کرونا هست، تو فروردین کرونا گرفتم فقط روز اول خستگی و بی حالی بود ،سرفه بعد دو سه هفته تموم شد و تنگی نفس شبانه، اما الان ۱۰ روز خسته و بیحال، سرفه،دو سه روز تب و لرز و حالت تهوع، گلو درد ، بی اشتهایی، سرعت انتقالشم که در حد نور
    خدایا خودت رحم کن برای مخلوقات ناتوان و ضعیفت

  13. ساسان 2 سال قبل

    سلام ، من تابحال کرونا نگرفته بودم ولی امروز از صبح که بیدار شدم گلو درد و بیحال بودم از ظهر تا الان تب و لرز هم اضاف شده بهمراه درد ماهیچه ها و کمر ، مسکن خوردم کمی درد ماهیچه کم شده ولی بشدت قفسه سینه ام درد میکنه ، ممکنه دیگه به این سایت نیام برای دیدن جوابها لطفا به این شماره پاسخ و راهنمایی کنید سپاس
    16/11/400

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و عرض ادب امیدورام حالتون خوب شده باشد و سلامتی را بدست آورده باشید بهتراست به پزشک مراجعه می کنید و تست بدهید علائم اولیه امیکرون را دارید

  14. حمیدرضا 2 سال قبل

    بالاخره یه مقاله درست و حسابی خوندیم تو این سایت بقیه سایتها داستان تعریف میکنن اخرش هم هیچ چیز متوجه نمیشی بهرحال خواستم تشکر کنم توضیحاتتون عالی بود باز هم ممنون

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام سپاس از نظرتون که بسیار خوشحال کننده بود امیدورام براتون مفید باشد

  15. حمیدرضا 2 سال قبل

    ببخشید یه سوال داشتم اگر امکانش هست لطف کنید جواب بدید. من ۱ ماه پیش امیکرون گرفتم الان بعد از گذشت ۱ ماه میتونم با خیال راحت برم سر کارم منظورم اینه که دیگه ناقل این ویروس نیستم. اینو واقعا از ته دل میگم دوست ندارم خدای نکرده کسی رو مریض کنم حقیقتا خیلی بده ادم دانسته بره داخل مردم اونها رو هم بدونه هیچ گناهی مریض کنه ببخشید طولانی شد ممنون میشم پاسخ بدید

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و بسیار ممنون از نظر متفاوت شما؛ با توجه به آخرین تحقیقات بعد از 10 روز ویروس امیکرون از بین می رود اما باید بسیار مراقب باشید

  16. گیتی الهیار ترکمن 2 سال قبل

    آیا امیکرون بعد از ۴ روز باعث ورود انگشتان دست وپا و مفاصل می‌شود من ازخواب بیدارشدم دیدم ورم شدید دارم

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام، امیدورام حالتون خوب باشد طبق تحقیقات که جدیداً انجام شده امیکرون مشکلات پوستی به جود می آورد اما ما یک مقاله در مورد علائم ورم پا و دست نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید و برای بهتر شدن با یک دکتر حتما مشورت کنید.
      https://sepidgostar.com/blog/%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d9%88%d8%b1%d9%85-%d9%be%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/

  17. محمد 2 سال قبل

    سلام،من تا حالا کرونا نگرفتم،الان دو روزه یه بیماری عجیب گرفتم گلو درد و بدن درد ولی آب ریزش بینی ندارم،فعلا دو شب نمیتونم بخوابم،سرم بشدت درد میکنه و دوساعت حالم خوب میشه دوباره دوساعت حالم بشدت بد میشه،البته ما خانودگی واکسن نزدیم و خیلی بندرت دکتر میریم،الانم دارم این مطالبو مینویسم سر درد و سر گیجه دارم،ممیکنه این بیماری برای من خطزناک باشه

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام دوست عزیز امیدوارم حالتون روبه بهبودی باشه به نظرم حتما با یک پزشک مشورت کنید چون علائم امیکرون را دارید بحث خطرناک بودن پزشک بهتر می تواند کمک کند

  18. سام 2 سال قبل

    سلام و درود ممنون از پاسخ گویی شما .
    همسرم الان هشت روز است که مبتلا به امیکرون شده ‌‌ به دکتر مراجعه کردیم و داروها گرفتیم و مراقبت های بعدی را هم انجام دادیم بقیه افراد خانواده هم به فاصله دو روز همه درگیر شدیم . الان که هست روز از ابتلای همسرم میگذرد و او چرک خشک کن آزیترومایسین ۲۵۰ را که دکتر برایش تجویز کرده بود را خورده همچنان سرفه های شدید دارد و حتی در خواب رهایش نمیکند ، سطح اکسیژن خونش هم ۹۵ است . ولی خیلی نگرانش هستم گاهی رنگش مثل گچ سفید میشود . آیا امکان دارد ریه هایش درگیر شده باشد . احساس میکنم شاید تشخیص پزشک درست نبوده باشد .

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و درود از لطفی که به ما دارید نگران نباشید بهتر است حتما با یک دکتر دیگر مشورت کنید که بهتر بتواند کمکتان کند ولی علائم امیکرون دارد

  19. ابراهیم مسیحی 2 سال قبل

    سلام من چند روزی سر درد شدید داشتم بعدش خارش گلو گرفتم بدون عطسه و آبریزش بعد تو خیابون یدفعه انگار باد یخ خورد به پاهام ک لرز گرفتم سریع اومدم خونه و تب گرفتم با سرفه شدید دیشب یه سرم اکسی پلورت زدم و بکمپلکس الان می بینم لوزم خیلی بزرگ شده. چیزی مثل سیر یا نمک میخورم دهنم سوز میده چ کنم؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و عرض ادب بهتر است حتما به دکتر مراجعه کنید تا بهتر کمک کند

  20. Android 10 2 سال قبل

    سلام شبتون بخیر سردرد شدید، بدن درد، انگار یکی با چوب زدن منو، وخیلی بی حالم، داروخوردم ولی بدنم از داخل داغ، چشمام درد میکنه، سمت چپ زیربغل ونزدیک سینم تیر میکشه، دکتر نرفتم درمان خانگی انجام دادم ولی بهتر نشدم، آیا امکانش هست امپول بزنم یانه؟؟ میگن خطرناکه، یه جواب درست لطفا

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و عرض ادب بهتر است که به یک پزشک مراجعه کنید و بهتر می تواند کمک کند

  21. الهام 2 سال قبل

    سلام ببخشیدخسته نباشید من شوهرم خیلی کم‌ عطسه میکنه اصلا سرفه نمیکنه فقط گلوش درد میکنه و آبریزش بینی داره و بیحاله به نظرتون به امیکرون مبتلا شده؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و درود این علائم امیکرون می باشد.

  22. بهرام 2 سال قبل

    سلام من دوروزه سردردشدیدبدن دردودل ولرزدارم دوتا بچه به سن ۸و۳ساله دارم آیا امیکرون گرفتم وبایدازبچهام دوربمانم

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و عرض ادب بله شما بهتر است خود ار در یک اتاق قرنطینه کنید با توجه به اینکه بچه ها بسیار سریع ویروس را منتقل می کنند بهتر است از انها دوری کنید تا پایان دوره درمان

  23. مجید خاشعی 2 سال قبل

    من پارسال کرونا گرفتم حدود سه هفته هم منو انداخت .فقط اینو متوجه شدم اعصاب خوردی روند ابتلا رو شدیدا افزایش میده .دیروز ساعت پنج یک ناراحتی برام پیش اومد رسیدم محل کارم نیم ساعت نگذشته بود سر درد و تب لرز و درد بدن شدید گرفتم چون خودم تزریقات بلدم سریع اومدم خونه برای تهوع دمیترون و برای دردم کتورلاک زدم دردم کم شد از ساعت هفت خوابم برد ولی تا صبح نال زدم از صبح هم سردرد و استخوان درد شدید دارم فکر کنم امیکرون باشه .نمیدونم امشب چطور میگذره فقط اگر اومدم این پست رو گذاشتم هدف این بود بگم سیستم ایمنی بدنتون رو با ناراحتی و غصه ضعیف نکنید .شاد باشید تا از پس بیماری بر بیاین به امید سلامتی همه

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام ممنون از نظر زیبا و دلنشینتون فقط یک مورد چون دانش دارید و به آن اشاره کرده اید ولی کسانی که دانش ندارند باید بدانند که تزریق آمپول یا مصرف دارو بدن تجویز پزشک کار اشتباهی است دوباره سپاسگذار از نظر خوب شما

  24. مریم محبی 2 سال قبل

    سلام روز خوش و آرزوی سلامتی برای همه .
    من روز یکشنبه فقط صدام گرفتگی پیدا کرد و دیروز یک کم بدن درد و تب داشتم .
    میخواستم بدونم این علائم امیکرون ؟ لازم به توضیح من هم سه دوز واکسن سینوفارم زدم هم ویتامین دی مصرف کردم.
    پرسش بعدی تا چند روز باید قرنطینه باشم ؟؟ سپاسگذار از توجه شما

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و روز خوش علائم کرونا هست و تا 10 روز طول می کشد

      1. نیلاب 2 سال قبل

        سلام … اگر خانم حامله بعد از ولادت مبتلا به تنگی نفس ، سرفه های شدید شود ، یعنی تست امیکرون در نزد شان مثبت است پس نمیتواند نوزادان خود را از شیر خود تغذیه کند ؟؟

        1. sepidadm 2 سال قبل

          سلام و عرض ادب بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

  25. مرضیه 2 سال قبل

    سلام، من دخترم مبتلا شده و سرگیجه داره . دلیلش چیه؟ نگران کننده نیست ؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و عرض ادب نگران نباشید با یک پزشک مشورت کنید تا بهتر و کمک کند و یک سری دارو را برای شما تجویز کند

  26. طنین 2 سال قبل

    سلام با تشکر از مقاله خوب و مفیدتون،اما حیف که من کمی دیر، از اون بهره مند شدم.دو دوز آسترازنکا زدم از روز چهارشنبه ،با احتساب امروز وارد ششمین روز شدم،علائم اولیه کوفتگی و بیحالی شدید و بی اشتهای ،و از روز سوم گلودرد خیلی شدید و گلوم به شدت خشک شده بود و که از شربت کالیک که عالی بود ولی تند تند باید میخوردم،و قرص کلد استاپ ،وکلا دو سه بار سوپ خوردم ،چای کم رنگ هم زیاد خوردم ،دیشب تازه تونستم غذا بخورم،و احساس بهبودی دارم.از این خنده ام میگیره که حال دکتر رفتن نداشتم،و اصلا نمیدونستم بیماری عفونی هست،خدا بهم رحم کرده

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و تشکر از نظر زیبا شما و امیدورایم هر چه زودتر سلامتی را بدست بیاورید

  27. آرام 2 سال قبل

    در صورتی که به امیکرون مبتلا شدید با خوردن روزانه ۴ لیوان دم کرده مرزنجوش بسیار عرق میکنید و زود خوب میشوید

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و تشکر بابت نظرتون

  28. سعیده 2 سال قبل

    سلام
    من ۱۲ روز پیش علایم امیکرون داشتم و بعد از ۵ روز علایم شامل تب و گلودرد و سرفه های خفیف و عطسه و کمردرد همگی رفع شدند.
    روز هفتم برای اینکه چک بشیم رفتیم دکتر و دکتر بدون هیچکونه علایمی گفت سی تی بدین
    ما سی تی هم دادیم ایشون که یه پزشک عمومی بودن گفتن که کمی ریه درگیره
    ما همون روز پیش یه متخصص عفونی رفتیم و بعد از اینکه رفتیم ایشون اول کفتن که چرا اصلا به شما سی تی دادن و نتیجه رو نگاه کردن و گفتن مشکلی ندارین و سی تی تون هم مشکلی نداره… مایعات بخورین و استراحت کنین…
    من فقط در طی این چند ساعت خیلی استرس کشیدم و خودخوری کردم و تا دوشب بعدش خیلی با استرس شدید میخوابیدم و خوابم نمیبرد به راحتی و از طرفی حالت رفلاکس معده عصبی هم پیدا کردم
    الان دو شبه میخوام بخوابم حالت تنگی نفس دارم و حس میکنم که نفسم سنگینه ولی علائم دیگه هیچی ندارم و در طول روز کامل خوبم و فعالیت روزانه رو به راحتی دارم
    الان به نظرتون دوباره باید برم دکتر؟ رفتن به دکتر هم برام شده فوبیا

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام امیدوارم حالتون خوب باشه ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون حتما به پزشک مراجعه کنید و علائم و شرایط رو کامل توضیح دهیدو استراحت کنید تا شرایط نرمال شود

      1. شبنم 2 سال قبل

        سلام
        امیکرون گرفتم قریب به دو هفته س پا درد کلافه م کرد با تجویز پزشک ناپروکسن و شیاف مصرف میکنم کارساز نیس راه درمانش چیه؟

  29. شهریار 2 سال قبل

    از شنبه عصر حس کردم سرماخوردگی دارم. شب اتاق را گرم کردم و خوابیدم. از صبح یکشنبه با خشکی گلو و گلو درد بیدار شدم. فکر کردم به خاطر زیاد کردن بخاری و هوای خشک اتاق گلو درد گرفته ام. شب تا صبح بیدار بودم و بیقرار بودم. اصلا نخوابیدم. دوشنبه ظهر توی خیابون بودم که از شدت ضعف پا نشستم کف پیاده رو. جون نداشتم. خودمو رسوندم به درمانگاه کرونا. پزشک گفت امیکرونه و نسخه نوشت. اما چون شاغل نبودم ازم تست نگرفتند. گفتند تست برای کسانیه که میخوان از محل کارشون مرخصی بگیرن. آمپول ضد درد نوشته بود تزریق کردم. شب گلو درد به حدی بود که تا صبح بیدار بودم آب دهنم را نمیتونستم قورت بدم. انگار یکی گلوم را گرفته و سیخ میکنه تو حلقم. سه شنبه حالم خیلی بد بود. ظهر با زحمت کمی آب و دارو قورت دادم اشکم دراومد. شب با ترس به رختخوابم نگاه میکردم. از ۲ تا ۸ صبح کاملا خوابیدم. امروز چهارشنبه بیدار شدم گلو درد سر جاشه و بلع دردناک و سخته. اشتها هم ندارم با سختی خیلی کم آب و مایعات و دارو خوردم. اثر داروی ضد درد تمام شده و حس میکنم عضلاتم درد دارند. تک سرفه هام بیشتر شده. دوز دوم واکسن استرازنکا را ۱۱ روز پیش زده بودم که بعد از ۱ هفته امیکرونی شدم. حالا ۴ یا ۵ روزه بیمارم. نمیدونم چطور میشه. تا حالا مشکل اکسیژن و تب نداشته ام. فقط گلو درد وحشتناک و کمی ضعف عضلانی بوده.

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام نگران نباشید و استراحت کنید و خودتون قرنطینه کنید

  30. Majid 2 سال قبل

    من بدن درد شدیدی داشتم دیروز و همچنین لرز و امروز لرز دارم گه گداری ولی آب ریزش و عطسه و سرفه ندارم .به نظر شما میتونه امیکرون باشه

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام این علائم امیکرون است

  31. ملكي 2 سال قبل

    سلام وقت بخير،تو گوگل خوندم تبخال هم از نشانه هاي اميكرون هست من هيچ علايمي ندارم فقط تبخال زدم قبلا هم خيلي ميزدم منتها هميشه گوشه لبم ميزد اين سري لب بالام زده

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام روز خوش علائم کرونا تب خال نیست و نگران نباشید

  32. دانیال 2 سال قبل

    من الان دارم واقعا بد چیزی بود کلا دو روز تمامه بدنم درد میکرد .همه مدلشو گرفته بودم ولی این واقعا اخرش بود با اختلاف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید