اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

تغذیه کودک یکی از مهم‌ترین مولفه‌های رشد او محسوب می‌شود. ویتامین‌‎ها و مواد معدنی باید در برنامه غذایی کودکان وجود داشته باشد تا مواد لازم برای فعالیت‌های جسمی و ذهنی کودک فراهم شود. در این مقاله با اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان و ویتامین‌ها و املاح ضروری برای آنها آشنا خواهیم شد.

اگر خودتان نگهداری از کودک در منزل را بر عهده دارید به تغذیه او و مصرف ویتامین‌ها اهمیت دهید تا فرزند دلبندتان دچار خرابی دندان، کم‌مویی، ضعف سیستم ایمنی، پوکی استخوان، کندی رشد قد و… نشود.

علائم کمبود ویتامین در کودکان

علائم کمبود ویتامین در کودکان
علائم کمبود ویتامین در کودکان

 

ویتامین ها و مواد معدنی کودکان

به نقل از firstcry – ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان در حال رشد مهم هستند زیرا تمام مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای حمایت از فعالیت ها و رشد کودک را در حین رشد فراهم می کنند. بدن انسان قادر به تولید ویتامین های لازم برای رشد سالم نیست، به همین دلیل است که آنها باید از طریق رژیم غذایی سالم مکمل شوند.

غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی مختلفی مانند شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، توت فرنگی، انبه، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، هویج، سبزیجات برگ سبز و غیره به راحتی در بازار موجود است. اینها را می توان به عنوان وعده های غذایی لذیذ برای خورندگان شلوغ طبخ کرد تا مواد غذایی مورد نیاز را تامین کنند.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

علائم کمبود ویتامین در کودکان

همزمان با این که بدن کودک رشد می‌کند؛ دریافت مقادیر کافی از مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D که به قوی شدن استخوان‌ها کمک می‌کنند برای او حیاتی است. علاوه بر این مواد مصرف آهن، روی، ید، کولین و ویتامین‌های A، B6 (فولات)، B12 و D نیز برای رشد مغز در سال‌های اولیه زندگی او بسیار ضروری هستند.

برای اطلاع از اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان لازم است ابتدا علائم کمبود ویتامین در کودکانرا بشناسید. این علائم عبارتند از:

بد خلقی و یا دوره‌ های افسردگی و اضطراب

مواد مغذی همیشه به سلامت روان و سلامت مغز کمک می‌کنند. کمبودهای رژیم غذایی می‌توانند باعث بهم ریختن سلامت روانی و مغزی کودک شوند. بنابراین توصیه می‌شود رژیم غذایی مورد نظر حاوی میزان کافی از پروتئین و محصولات حیوانی باشد. محصولات حیوانی و پروتئینی دارای موادی هستند که به عملکرد صحیح مغز کمک می‌کنند.

مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

کمبود اشتها

بی‌ اشتهایی در مواقعی که کودک بیشتر مواقع درگیر بیماری‌ هایی امثال سرماخوردگی و آنفولانزا باشد می‌تواند نشانه‌ ای از کمبود مواد مغذی در بدن او باشد.

بی‌قراری

بی‌قراری و یا بیش فعالی در برخی موارد نشانه خوبی در نظر گرفته می‌شود ولی در حقیقت اتفاقی که در بدن بعضی از کودکان بیش فعال رخ می‌دهد هضم ضعیف و مقاومت بدن در مقابل مواد مغذی است. مواد غذایی مانند پاپایا (خربزه درختی) و یا دوغ به هضم بهتر در سیستم گوارشی کودکان کمک می‌کند.

اضافه وزن غیرطبیعی

کمبود مواد مغذی منجر به اضافه وزن می‌شود. زیرا وقتی بدن کودک مواد مغذی مورد نیاز را جذب نمی‌کند؛ همیشه احساس گرسنگی و نارضایتی دارد. برای جلوگیری از این اتفاق، رعایت یک رژیم غذایی متعادل پیشنهاد می شود. این رژیم باید حاوی مواد مغذی مناسب باشد.

مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

کمبود انرژی

بی انرژی بودن کودک می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد و از علائم آن عدم تمرکز، فراموشی و سردرگمی است. محصولاتی که می‌توانند به کودک شما کمک کنند عبارتند از:

  • انجیر
  • دانه‌ها و مغزها
  • حبوبات
  • میوه‌های خشک
  • گوشت

درد استخوان

کمبود برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین دی و کلسیم می‌تواند باعث درد استخوانی، گرفتگی عضلات و اختلال رشد شود. پس برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم، کودک حتما باید میزان کافی ویتامین دی و کلسیم مصرف کند.

اهمیت مصرف ویتامین و املاح در کودکان

در صورتی که ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن در کودکی رفع نشود، فرد در بزرگسالی با بیماری ها و چالش های زیادی روبرو می شود و به همین خاطر هم هست که امروزه انواع مکمل ها و ویتامین های دارویی وجود دارند تا املاح بدن کودکان و ویتامین مورد نیاز آن ها تامین شود.

اما نباید به صورت سرخود این ویتامین ها را برای کودک تهیه کرد و باید آگاه شد که کودک به کدام یک از آن ها نیاز دارد، بنابراین لازم است تا ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید، پزشک با بررسی شرایط جسمانی با انجام یک آزمایش مکمل یا ویتامین مناسب برای کودک را به شما معرفی خواهد کرد.

ایمنی بدن کودک نیز یکی از مواردی است که نشان دهنده ضرورت و اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح در کودکان می باشد، در شرایطی که ویتامین های مورد نیاز در بدن کودک پایین تر از حالت عادی باشد، کودک سریع تر به بیماری ها دچار می شود.

مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

کدام ویتامین برای کودکان مناسب است؟

دو دسته مختلف از ویتامین‌ها وجود دارد. ویتامین‌های محلول در چربی (A,D,E,K) و ویتامین‌ های محلول در آب (B و C). اگر می‌خواهید کودک‌تان از مشکلات جسمی رنج نبرد؛ باید همه این ویتامین‌ها در برنامه غذایی او وجود داشته باشد.

بهترین ویتامین برای کودکان

ویتامین A

از عواملی که ویتامین A را به یکی از بهترین ویتامین‌ها برای کودکان تبدیل کرده است می‌توان به کمک به رشد کودک، تقویت بینایی و افزایش قدرت استخوان‌ ها اشاره کرد. محصولات حاوی این ویتامین عبارتند از:

  • لبنیات(شیر و پنیر)
  • سبزیجات زرد و سبز (کدو، برگ سبز کاهو)
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

ویتامین D

ویتامین D ضرورت خاصی برای کودکان دارد. چون موجب ساخت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. محصولات حاوی این ویتامین عبارتند از:

  • شیر، پنیر و ماست
  • آب پرتقال

ویتامین B

گروه ویتامین‌های B شامل ویتامین B2/B3/B6/B1 می‌شود. این ویتامین به سوخت و ساز بدن، گردش خون و تولید انرژی در بدن کودک بسیار کمک می‌کند. محصولات حاوی این ویتامین عبارتند از:

  • گوشت و مرغ
  • سویا
  • ماهی
  • شیر و پنیر
  • تخم مرغ
  • آجیل
  • حبوبات

ویتامین های ضروری برای کودکان

ویتامین A

مصرف ویتامین A برای رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن کودکان ضروری است. تخم‌مرغ، شیر، پرتقال، سیب‌زمینی، کدو حلوایی و هویج و به طور کلی سبزیجات زرد و نارنجی منبع غنی ویتامین A هستند که به تقویت بینایی، رشد بهتر پوست، مو و ناخن، استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کنند.کمبود ویتامین A در کودکان خشکی پوست را به همراه خواهد داشت و احتمال مرگ ناشی از عفونت را افزایش می‌دهد.

ویتامین B

ویتامین B برای تقویت سوخت‌وساز بدن کودک و رشد ذهنی او ضرورت دارد. کمبود ویتامین B در عملکرد سیستم عصبی کودکان اختلال ایجاد می‌کند و بر توانایی یادگیری آنها تاثیر منفی می‌گذارد. پوست بسیار خشک یا بسیار چرب و وجود آکنه هم می‌تواند پیامد کمبود ویتامین B در کودکان باشد.

شیر، پنیر، گوشت قرمز، آجیل، تخم‌مرغ، ماهی، نان ذرت، سویا، لوبیا و غلات منابع غنی ویتامین B محسوب می‌شوند. حتما این مواد غذایی را در برنامه تغذیه روزانه کودک خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: جدول برنامه غذایی کودکان

ویتامین C

مصرف ویتامین C بسیار در رشد ماهیچه‌ها و بافت بدن کودکان تاثیرگذار است و برای سلامت پوست آنها ضروری است. این ویتامین به ساخت کلاژن کمک کرده و باعث می‌شود آهن موجود در غذا جذب بدن کودک شود. سلامت دندان‌ها، استخوان‌ها و لثه کودک با مصرف ویتامین C بهبود پیدا می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو، کیوی، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، فلفل و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند و باید به طور روزانه مصرف شوند.

مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

ویتامین D

در برنامه مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان ویتامین D نیز حتما باید در نظر گرفته شود. ویتامین D سیستم ایمنی بدن و رشد سلول‌ها را بهبود می‌بخشد. این ویتامین به جذب کلسیم و حفظ استخوان‌ها و دندان‌های کودک کمک می‌کند. کمبود ویتامین D بیماری راشیتیسم و ضعف استخوان‌ها را در پی خواهد داشت. نور خورشید یکی از بهترین منابع برای جذب ویتامین D است. همچنین تخم‌مرغ، کره و روغن ماهی نیز دارای این ویتامین هستند.

بیشتر بخوانید: بیماری نوزادان

ویتامین E

ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت پوست و چشم لازم است. اگر سطح این ویتامین در بدن کم باشد ضعف ماهیچه‌ها، خشکی پوست و مو و گرفتگی عضلات پا را به همراه خواهد داشت. آجیل، مارگارین، کلزا و روغن آفتابگردان منابع غنی ویتامین E هستند.

بهترین مولتی ویتامین ها برای کودکان

اینکه کدام مکمل ویتامین برای کودک شما مناسب است؛ بستگی به نظر پزشک دارد. در مورد این موضوع حتما با متخصص اطفال مشورت کنید.

انواع مکمل‌های ویتامین کودکان

برای خرید یک مولتی ویتامین مناسب برای فرزندتان باید چند نکته را در نظر بگیرید. این نکات عبارتند از:

  • ویتامین‌های موجود در محصول: مولتی ویتامینی که خریداری می‌کنید باید شامل ویتامین‌های مورد نیاز کودک‌تان باشد.
  • سن کودک: سن از نکات مهمی است که در زمان خرید مولتی ویتامین برای فرزندتان باید در نظر بگیرید و با فرد مسئول داروخانه در مورد آن مشورت کنید.
  • مواد تشکیل‌دهنده محصول: حتما مواد تشکیل‌دهنده محصول را چک کنید و از خرید محصولاتی حاوی قند مصنوعی و فروکتوز بالا خودداری کنید.
  • فرم محصول: مولتی ویتامین‌ ها در اشکال متنوعی موجود هستند مانند پاستیل، شربت، قرص جویدنی و پودر. باید این نکته را در نظر داشته باشید که کودکتان با کدام فرم مولتی ویتامین راحت‌تر است.
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

مواد معدنی ضروری برای کودکان

در کنار ویتامین‌ها وجود املاح و مواد معدنی نظیر آهن و کلسیم نیز برای رشد کودک ضروری است. آهن برای جلوگیری از کم‌خونی در کودکان و بهبود رشد مغز آنها باید در تغذیه روزانه کودکان قرار داشته باشد. گوشت گاو، بوقلمون، آلو، لوبیا و اسفناج دارای آهن هستند و نیاز بدن کودک به آهن را تامین می‌کنند.

کلسیم در استحکام بخشیدن به استخوان‌ها و دندان‌های کودکان نقش مهمی دارد. عملکرد درست ماهیچه‌ها و اعصاب بدن و همچنین انعقاد خون به کمک کلسیم امکان‌پذیر است. لبنیات نظیر شیر، ماست، پنیر، کشک، تخم‌‌مرغ، آب پرتقال، گیاهان دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و انواع کلم منابع غنی کلسیم هستند که باید در برنامه غذایی روزانه کودکان قرار داشته باشند.

برنامه غذایی روزانه کودکان باید ویتامین‌ها و املاح ضروری را در بر داشته باشد تا رشد کودک به خوبی انجام شود. اگر کودک شما به درستی غذا نمی‌خورد یا بیشتر غذاهای فست فودی و نوشابه مصرف می‌کند، برای استفاده از قرص‌ های مکمل حتما با پزشک او مشورت کنید. اهمیت مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان را جدی بگیرید.

موادمعدنی مورد نیاز کودکان و نوزادان

کودک شما برای رشد، نمو و سلامتی به مقدار زیادی مواد معدنی ضروری نیاز دارد. مهم‌ترین آنها عبارتند از

  • کلسیم
  • آهن
  • ید
  • روی

کلسیم: شیر مادر از مقدار کافی کلسیم برخوردار است. اما برای کودکان غیرشیرخوار می‌توان از مولتی ویتامین‌ها و مواد طبیعی حاوی کلسیم استفاده کرد.

آهن: غذاهای سرشار از آهن شامل گوشت و غلات غنی شده با آهن می باشند. مصرف یک واحد غذای حاوی ویتامین C در روز از سن شش ماهگی می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد.

روی: نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند احتیاجی به روی اضافی ندارند. روی در گوشت (به خصوص گوشت قرمز) و ماست وجود دارد. کمبود روی باعث کاهش اشتها و تضعیف عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.

مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان
مصرف ویتامین ها و املاح برای کودکان

روش پیشگیری از کمبود ویتامین

بهترین راه برای جلوگیری از کمبود های تغذیه‌ای، رعایت یک رژیم غذایی متعادل است. برای کمک به افزایش دریافت ویتامین‌‌ها و مواد معدنی، روی غذاهای زیر تمرکز کنید:

  • سبزیجات
  • میوه‌های نارنجی و قرمز
  • آجیل و دانه‌ها
  • حبوبات
  • غلات کامل
  • ماهی‌های چرب
  • زرده تخم مرغ
  • لبنیات کم چرب

برخی از کودکان نیز ممکن است برای تامین نیازهای غذایی خود به مکمل نیاز داشته باشند. برای اطلاع از نوع و میزان مصرف این مکمل‌ها حتما باید با پزشک مشورت کنید، در صورت نیاز به پرستار کودک برای مراقبت و نگهداری از کودک در منزل با شرکت خدمات پرستاری سپید گستر تماس بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 11
  1. منصور موسوی 2 سال قبل

    پرستار افراد معلول هم دارید؟

  2. محمدعلی بهبهانی 2 سال قبل

    پرستار 4 ساعته روزهای تعطیل و جمعه هام کار میکنه؟

  3. ویدا اسماعیلی 2 سال قبل

    خیلی مطلب مفید و کاربردی هست برای ماها که بچه کوچیک داریم، ممنون از شما

    1. sepidgostar 1 سال قبل

      سلام و عرض ادب خوشحالیم که استفاده کردید، ممنون از توجه تون

  4. داوود مدنی 1 سال قبل

    خدمات تزریقات هم پرستاران تون انجام می دهند؟

  5. محمدجواد کمالی 1 سال قبل

    تشکر میکنم از کادر خوب مجموعه تون برای زحماتی که کشیدن برای ما و مادرم

  6. منصور طالقانی 1 سال قبل

    چگونه می توان از مجموعه سپید گستر درخواست پرستار کودک داشت؟

  7. غلامرضا نادری 1 سال قبل

    پانسمان در منزل هم انجام میدهید؟

  8. ایمان قهرمانی 1 سال قبل

    در یک کلام بی نظیرید

  9. اسما رحمتی 3 ماه قبل

    من دخترم 5 و نیم سالشه سعی میکنم براش غذاهای مقوی درست کنم و سبزیجات و حبوبات و گوشت و… هم تو غذاش میریزم و خیلی خوب غذا میخوره اما لاغره، دوستام میگن بهش مکمل بدم،به مکمل نیاز داره یا نه؟

    1. sepidgostar 3 ماه قبل

      سلام و عرض ادب، در صورتی که کودک در طول روز از همه ی گروه های غذایی استفاده کند نیازی به استفاده از مکمل ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید