ضعف عضلات در سالمندان +روش درمان ضعف عظلات

ضعف عضله در افراد سالمند به خاطر بالا رفتن سن افراد و کم شدن حجم عضله های بدن اتفاق می دهد و رخداد هایی مانند شکستن استخوان را به دنبال دارد، افراد سالمندی که تحرک و فعالیت آن ها به نسبت بقیه کم تر است و تولید شدن هورمون های تحریک کننده رشد در آن ها کم شده است می توانند به بیماری های ضعف عضلانی دچار شوند، پرستار سالمند یا کسی که از افراد سالمند مراقبت می کند می تواند با دادن یک برنامه غذایی درست و تشویق کردن فرد سالمند به فعالیت بدنی و ورزش مقاومتی این مشکل را کنترل کند.

دلایل ضعف عضلات در افراد سالمند

وقتی که حرکت ارادی ماهیچه های بدن دچار اختلال شود ضعف عضلانی در افراد سالمند به وجود می آید، این مشکل علت های متفاوتی دارد، معمولا سالمندان به خاطر کم شدن فعالیت بدنی شان و استراحت کردن زیاد بافت عضلانی خود را از دست می دهند، بیماری هایی مانند ام اس یا توده سرطانی در نخاع هم باعث کم شدن توده عضلانی در افراد سالمند می شود.

ضعف عضلات در سالمندان
ضعف عضلات در سالمندان

اگر عصب های بدن فرد مسن به دلیل بیماری ها یا اتفاقاتی مانند سوختگی شدید دچار آسیب شوند، عضله ها به ضعف دچار می شوند، دلایل دیگری که باعث ضعف عضلانی می شود استفاده کردن بیش از حد از نوشیدنی های الکی و مواد مخدر است که باعث کم شدن سطح پتاسیم در بدن شان می شود.

این عارضه می تواند باعث درگیری عضله های متفاوت بدن شود، مثلا ضعف عضله های چشم باعث بروز تاری دید یا دوبینی می شود یا ضعف عضله های قفسه سینه باعث مشکلات تنفسی در افراد مسن می شود.

یکی از شایع ترین ضعف هایی که به دست و پا افراد مرتبط است، لمس شدن یک سمت بدن افراد به دلیل سکته مغزی است، اتفاق افتادن فتق یا پارگی دیسک در ستون فقرات باعث ضعف عضلانی در افراد سالمند می شود.

نکته مهم این است که در خیلی از مواقع ضعف عضلانی در افراد سالمند به دلیل خستگی است، این خستگی علل متفاوتی مانند بیماری‌های مزمن، عفونت مزمن، سرطان، نارسایی قلبی، اختلالات خلقی و روانی مانند افسردگی، کم‌خونی و … دارد و افراد سالمند را به ضعف مبتلا می کند.

اگر فرد سالمند در روز چند بار دچار ضعف عضلات شود یا علامت های ضعف عضلانی همانند اختلال در حس، احساس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی در دست و پا یا خواب‌رفتگی اعضای بدن دیده شود باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

ضعف عضلات در افراد سالخورده

به نقل از columbia - با افزایش سن، ماهیچه های اسکلتی ما تمایل به پژمرده شدن و ضعیف شدن دارند، این پدیده به نام سارکوپنی شناخته می شود. سارکوپنی که در حدود 40 سالگی ظاهر می شود و بعد از 75 سالگی تسریع می یابد، یکی از دلایل اصلی ناتوانی در سالمندان است. ورزش می تواند به مقابله با اثرات کاهش عضلانی مرتبط با افزایش سن کمک کند. در غیر این صورت، هیچ درمان ثابتی وجود ندارد.
ضعف عضلات در سالمندان
ضعف عضلات در سالمندان
 

بیشتر بدانید: شکستگی لگن

این عارضه با کار درمانی و فیزیو تراپی قابل حل شدن و درمان می باشد، فیزیو تراپی کمک می کند تا ضعف عضلات کنترل شود و یا حتی باعث دوباره به دست آوردن قدرت در افراد سالمند می شود.

انجام دادن تمرین های استقامتی تاثیر موثری بر روی روند از دست دادن عضلات دارد، این تمرین های استقامتی رابطه ی بین عصب ها و سلول های عضلانی شده را بهبود می بخشد و همچنین به ساختن عضلات در بدن افراد کمک می کند، اما نکته قلبل توجه این است که فرد سالمند باید به اندازه ی کافی ورزش کند، حرکت های مقاومتی که افراد سالمند انجام می دهند همه ی عضلات کمر، قفسه سینه، پاها، بازوها و شانه‌ها را در بر میگیرد و در هر دفعه تمرین باید 10 تا 15 دفعه تکرار شود، افراد سالمند باید بین هر ست تمرین کردن حداقل 3 تا 7 دقیقه استراحت کنند تا برای انجام ست بعدی آماده شوند، خوب است تمرینات را هفته ای 2 بار انجام دهند تا عضله ها بتوانند دوباره رشد کنند.

افراد سالمند تمرینات استقامتی که انجام می دهند را باید زیر نظر مربی انجام دهند تا به آن ها در اثر فشار وزنه ها و تمرین ها آسیب وارد نشود، تمرین پل باعث تقویت عضلات عمقی لگن می شود، حرکت پرس دست ها عضله های سینه و عضلات دوسر و سه سر بازویی را تقویت می کند، تقویت کردن عضلات شکمی عرضی و سفت کردن عضلات شکم باعث تقویت ستون فقرات در افراد مسن می شود.

تاثیر پروتئین بر بهبود قدرت عضلات در افراد سالمند

مصرف پروتئین برای رشد کردن و تقویت کردن عضله ها واجب است و با بالا رفتن سن جذب پروتئین کم می شود، مصرف پروتئین باید در اولویت باشد، موادی که پروتئین مورد نیاز برای رشد کردن عضلات را فراهم می کنند شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات و تخم مرغ می شود، همچنین پروتئین های گیاهی مانند لوبیا، بادام زمینی و سویا باید در رژیم غذایی افراد باشد، مصرف کردن پروتئین حدود 30 تا 40 دقیقه بعد از تمرین های ورزشی تاثیر خوبی بر عضله سازی دارد.

ضعف عضلات در سالمندان
ضعف عضلات در سالمندان

با توجه به حرف متخصصان و دانشمندان افراد سالمند می توانند با پیاده روی کردن و ورزش هایی مانند شنا و دوچرخه ثابت، همچنین استفاده کردن از یک رژیم غذایی سالم و پر از ویتامین و کلسیم سلامت عضلات شان را حفظ کنند، اگر به پرستار سالمند نیاز داشتید می توانید با موسسه خدمات پرستاری سپید گستر تماس حاصل فرمایید.

درمان ضعف عضلات سالمندان

ورزیده نبودن تارهای عضلانی یکی از اصلی ترین دلایل ضعف عضلات است، در این صورت بدن با کمترین میزان تحرک خسته شده و بدن درد می گیرد، در صورتی که ضعف عضلانی به این دلیل باشد میتوان از طریق روش های مختلفی قدرت را به عضله های تان بازگردانید.

1. فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست ها با انجام برخی از تمرینات و ورزش ها به بهبود وضعیت جسمانی شما کمک می کنند، فیزیوتراپیست بیمار را به انجام تمرین های مقاومتی تشویق می کند، ضمن این که برا جلوگیری از سفتی عضلات نیز ورزش ها و تمریناتی به سالمند ارائه می شود.

2. کاردرمانی

متخصصین کاردرمانی افراد آموزش دیده ای در زمینه کمک به سالمندان ناتوان هستند که از طریق ارائه راهکارها و خدمات به تقویت عضلانی سالمندان کمک کرده، مهارت های حرکتی سالمند را افزایش داده و در نهایت به بازیابی توانایی عضلات سالمندان می پردازند.

ضعف عضلات در سالمندان
ضعف عضلات در سالمندان

3. دارو

استفاده از مسکن هایی همچون استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش دردهای عضلانی تاثیرگذارند، در صورتی که ضعف عضلانی تان ناشی از یک بیماری باشد می توانید با استفاده از دارو بیماری را درمان کرده و در نتیجه ضعف عضلانی تان درمان شود.

4. تغییرات رژیم درمانی

با تغییر رژیم غذایی می توانید تعادل الکترولیت ها در بدن را حفظ کنید، پزشک به سالمند مصرف کلسیم، اکسید منیزیم یا اکسید پتاسیم را توصیه کرده و از این طریق به بهبود و درمان رفع عضلات می پردازد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 7
  1. اکبر بختیاری 2 سال قبل

    دسستون درد نکنه پرستارای با اعتماد سخت پیدا میشه ولی ما که از مجموعه شما پرستار گرفتیم خیلی راضی هستیم.

  2. جعفر رحیمی 2 سال قبل

    بی نظیر هستید

  3. مرتضی جلالی 2 سال قبل

    ما برای یکی از بستگان که تصادف بدی داشتن و جراحی شده بود پاهاشون از مرکز سپیگستر پرستار بیمار گرفتیم، ایشون بی نظیر بودن

  4. قاسم مدنی 2 سال قبل

    امکان انجام امور روزمره توسط پرستار سالمند وجود دارد؟

  5. محمدتقی کیانی 2 سال قبل

    پرستار بچه ای که از شرکت شما گرفتیم خیلی خوب بود

  6. نیلوفر شیخی 3 ماه قبل

    برای درمان ضعف های عضلانی چه داروهایی بیشتر استفاده می شود؟استروئید ها به درمان این بیماری ها کمک میکنند؟

    1. sepidgostar 3 ماه قبل

      عرض ادب و احترام بله از استروئید ها و داروهای بیولوژیک برای کاهش التهاب ها در ضعف های عضلانی سالمندان استفاده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید