روش جلوگیری از چاقی سالمندان چیست؟

وقتی افراد پیر می شوند توده عضلانی از بین می رود و چربی جایگزین آن خواهد شد، بعضی از مطالعات نشان می دهد که حتی اگر سه درصد وزن سالمندان کاهش پیدا کند به طور قابل توجهی موجب بهبود التهاب، فشار خون، کلسترول و قند خون می شود، در ادامه با روش های جلوگیری از چاقی سالمندان آشنا خواهیم شد:

عوارض چاقی در سالمندان

بخش بزرگی از سلامتی افراد مدیریت وزن است، وقتی افراد اضافه وزن دارند و چاق هستند در معرض خطر بیماری های جسمانی قرار می گیرند که شامل موارد زیر است:

  • افزایش شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، سرطان، سکته و ..‌.
  • بیشتر شدن چربی خون، رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌ها، گرفتگی رگ و سکته
  • درد و سفت شدن مفاصل، سایش مفصل و تخریب غضروف آن
  • ایجاد کبد چرب و سایر بیماری‌های کبدی و نهایتاً سیروز کبدی
  • افزایش فشار خون
  • بروز تنگی نفس
  • بروز بیماری‌هایی همچون نقص، آرتروز و کمردرد
  • کاهش یافتن عمر طبیعی انسان
روش جلوگیری از چاقی سالمندان
روش جلوگیری از چاقی سالمندان

مداخلات چاقی برای افراد مسن

به نقل از oup – در سرتاسر جهان، شیوع بالای چاقی در جمعیت‌های مسن‌تر، فنوتیپ جدیدی از ضعف را ایجاد کرده است: افراد مسن چاق و از نظر عملکردی ضعیف. همگرایی اپیدمی چاقی با خاکستری شدن جهانی بدون شک شیوع این نگرانی را افزایش خواهد داد. موانع درمان شامل ابهامات در مورد سطح مناسب چاقی است که باید مداخله را آغاز کند، به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط با سن و عدم توافق بر سر معیارها و محدودیت‌های خاص.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

راه‌های پیشگیری از چاقی در سالمندان

چاقی می‌تواند سلامت سالمندان را در معرض خطر جدی قرار دهد، درنتیجه برای کاهش وزن و جلوگیری از بروز بیماری‌های ناشی از چاقی در سالمندان باید چاره‌ای پیدا کرد در ادامه چند راه آسان برای پیشگیری از چاقی در سالمندان را بیان کرده‌ایم می‌توانید با رعایت اصول زیر این کار را انجام دهید.

روش جلوگیری از چاقی سالمندان
روش جلوگیری از چاقی سالمندان

اصلاح رژیم غذایی در سالمندان

یکی از راه های کاهش وزن سالمند در خانه اصلاح کردن رژیم غذایی او است، یکی از دلیل های مهم چاقی، داشتن عادت غذایی ناسالم است پس برای جلوگیری از این کار افراد سالمند باید به غذای خود خیلی توجه کنند و غذایی که سالم و مقوی است بخورند.

رژیم غذایی آن ها باید شامل: مقدار کافی میوه و سبزیجات، منابع مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و چربی سالم باشد.

بهترین منایع پروتئین : گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و لبنیات هستند، همچنین می توانید از نوع های مختلف حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس، سویا و یا گوشت گندم یعنی گلوتن ااستفاده کند.

ورزش برای سالمندان

مهم ترین عاملی که می تواند از چاقی سالمند جلوگیری کند بعد از رزیم غذایی داشتن یک برنامه ورزشی مناسب است، که افراد سالمند باید روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنند.

با انجام دادن منظم تمرینات بدنی به راحتی می توانید از چاقی جلوگیری کنید، ورزش کردن علاوه بر این که باعث می شود از چاقی دور شویم کمک می کند بدنی سالم و متناسب داشته باشیم.

روش جلوگیری از چاقی سالمندان
روش جلوگیری از چاقی سالمندان

روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید

وقتی آب به اندازه کافی مصرف شود دستگاه گوارش می تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و مواد غذایی به طور موثر هضم و جذب شود، در نتیجه از یبوست و بقیه ی اختلالات گوارشی جلوگیری می کند.

خواب کامل در سالمندان

خوابیدن به اندازه و به موقع در شب یکی از عامل های اصلی سلامتی است و تاثیر زیادی در تناسب اندام دارد، بعضی از تحقیقات نشان داده است کسانی که شب ها خواب کافی ندارند در خطر ابتلا به افزایش وزن و چاقی هستند.

این چاقی و اضافه وزن تا حد زیادی مربوط به استرس ناشی از بی خوابی و هورمون کورتیزول باشد پس برای جلوگیری از چاقی و عوارض آن حتما در طول شب به مدت 7 تا 8 ساعت بخوابید.

یوگا برای چاقی در سالمندان

تمرینات یوگا نیز می‌تواند به لحاظ روانشناسی به کاهش وزن کمک کند، یوگا ماهیچه‌های فرد و عملکرد متابولیک را بهبود می‌بخشد و می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، بنابراین، یوگا برای کاهش وزن نیز توصیه می‌ شود.

نوشیدن آب کافی

موضوع این است که در زمان هایی تشنگی خودش را به صورت گرسنگی نمایش می دهد و با افزایش سن ممکن است تشخیص تشنگی از گرسنگی به چالش تبدیل شود، روزانه هر شخص لازم است تا 8 لیوان آب بنوشد، می توانید آب مورد نیاز بدن خود را از راه سبزیجاتی مثل گوجه و خیار تامین کنید، یکی از راه های تشخیص اینکه بدانید آب کافی به بدن شما رسیده است یا خیر  بررسی رنگ ادرار است، اگر رنگ آن زرد کمرنگ است به معنی این است که بدن شما آب کافی دارد.

روش جلوگیری از چاقی سالمندان
روش جلوگیری از چاقی سالمندان

برخی از علت‌های مهم چاقی در سالمندان

یکی از بزرگ ترین مشکلات سلامتی در جهان چاقی است و شیوع پیدا کردن آن در دهه های اخیر خیلی نگران کننده است، چاقی در افراد سالمند می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود که آن ها را بررسی خواهیم کرد:

  • ژنتیک

تحقیقات زیادی در سال های اخیر در مورد نقش ژنتیک در چاقی انجام شده است، این تحقیقات نشان داده است که ژنتیک می تواند بر سوخت و ساز بدن اثر بگذارد اما این به آن معنا نیست که اگر از لحاظ ژنتیکی می توانید چاق شوید پس نمی توانید به تناسب اندام و وزن مناسب برسید.

  • کم تحرکی

کم تحرکی و فعالیت نداشتن به شدت با افزایش وزن و چاقی مرتبط است، وقتی افراد سالمند کم تحرک باشند نسبت به افراد فعال کالری کمتری می سوزانند و همانطور که در جریان هستید بی تحرکی می تواند موجب بیماری های مزمنی که خطر مرگ را افزایش می دهند شود مانند فشارخون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های کبدی.

  • غذاهای نامناسب و عادات غذایی ناسالم

رژیم غذایی اشتباه و عادت های غذایی ناسالم می تواند به تدریج منجر به چاقی افراد شود، توجه نکردن به رژیم غذایی و خوردن غذاهایی که کالری زیادی دارند و فرآوری شده اند با ارزش غذایی کم افراد را در معرض ابتلا به چاقی قرار می دهد درنتیجه بهترین کار توجه کردن به رژیم فرد سالمند است.

  • مصرف داروهای خاص

سالمندان باید مراقب افزایش وزن خود باشند و داروهای مصرفی خود را با پزشک بررسی کنند بعضی از داروها همانند داروهای ضدافسردگی، کورتون و … می‌تواند باعث اضافه وزن شود.

  • برخی بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها هم مانند کم‌کاری تیروئید، دیابت و … می‌تواند در افزایش وزن و چاقی در سالمندان تأثیرگذار باشد.

شرکت سپید گستر با داشتن سال‌ها سابقه درخشان در ارائه خدمات پرستاری در منزل در خدمت سالمندان، بیماران، و کودکان می ‌باشد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 6
  1. کریم اکبری 2 سال قبل

    پرستار سالمند آقا هم دارید برای آقای سالمند پوشکی؟

  2. صادق کلباسی 2 سال قبل

    پرستار سالمند دیابتی که همراه سالمند برن برای دیالیز هم دارید؟

  3. اکبر سلطانی 2 سال قبل

    پرستار بچه برای شهر ری هم اعزام می کنید؟

  4. عبدالله هخامنش 2 سال قبل

    تشکر میکنم از شما بابت خدمات بی نظیری که در رابطه با سپید گستر
    و نگهداری از کودک ارائه میدید

  5. الهام توسلی 5 ماه قبل

    مقاله مفید و کاربردی بود ممنون از شما

    1. sepidgostar 5 ماه قبل

      سلام و عرض ادب، ممنون از توجه و همراهی شما دوست عزیز، موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید