راه‌های برتر پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان

اخبار پزشکی هرروز از گسترش علم و پیدا کردن راه های جدید برای جلوگیری و درمان کردن بیماری مختلف می گوید ولی تا حالا چیزی در مورد این که بتوان از پیر شدن و تغییرات فزیکی و شیمیایی که سلول های بدن را از بین می برد جلوگیری و پیشگیری کرد حرفی به میان نیاورده است، سالمندی یکی از مرحله های زندگی هر فردی است که اگر در آن نکات تغذیه ای و مراقبتی را به خوبی رعایت کنیم می شود آن را به خوبی سپری کرد، پیشگیری کردن از بیماری ها در افراد سالمند راهی است که می تواند نگرانی های دوره ی سالمندی را کم کند.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

وقتی سن بالا می رود، فعالیت کم می شود و فرد یک جا می نشیند که این کار باعث می شود بدن فرسوده و خراب شود و بیماری های مختلفی به سراغ انسان بیاید، از طرف دیگر افزایش سطح بهداشت و سلامت، امید به زندگی را افزایش داده است و باعث افزایش جعیت سالمند در همه ی دنیا شده است، ناتوانی هایی که بعضی از سالمندان دارا هستند و بیماری های مختلف نیاز داشتن به مراقبت های پزشکی را افزایش داده است، پس در این موارد بودن پرستار سالمند واجب می شود، ولی با راه هایی که در ادامه گفته می شود، می شود شیوه ی زندگی را درست کرد و از رخ دادن بیماری های وخیم در سالمندان مانند دیابت، بیماری های قلبی و سرطان پیشگیری و جلوگیری کرد.

پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان
پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان

راه‌ های پیشگیری از بیماری‌ در سالمندان

چکاب‌های دوره‌ای: پزشکان پیشنهاد می کنند انسان ها بعد از 50 سالگی برای چکاپ های دوره ای به نزد پزشک بروند تا سلامت افراد را با توجه به وضعیت بدنی آن ها و سابقه خانوادگی بررسی کند، برای بررسی کردن فشارخون، کلسترول و تری گلیسیرید  خیلی واجب است که به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید تا با تشخیص به موقع و در زمان درست از رخ دادن مشکل های قلبی پیشگیری شود.

اگر افراد بالای 70 سال تمایل به ورزش دارند یا اضافه وزن دارند و بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و … دارند، بهتر است برای اطمینان از سلامت قلب، نوار قلب انجام دهند.
پرستاری از سالمندان دیابتی پیچیدگی هایی دارد، دیابت یک بیماری مرموز است که خود باعث بیماری های قلبی و کلیوی و بسیاری از بیماری ها در سنین بالا می شود، برای بررسی این موضوع باید به یک متخصص غدد مراجعه کنید تا آزمایشات بیشتری برای رد کردن مشکلات بیشتر انجام شود.

مقاله دیابت سالمندان را می توانید مطالعه کنید.

پس از 50 سالگی حداقل سالی یکبار مراجعه به چشم پزشک ضروری و لازم است، علاوه بر ضعف بینایی، افراد ممکن است مشکلاتی مانند آب مروارید و آب سیاه نیز داشته باشند، در این صورت جراحی توصیه می شود، خشکی چشم و پیرچشمی از مشکلات شایع سن هستند که نیاز به محافظت از بینایی را 2 برابر می کند.

پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان
پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان

مقاله مسمومیت دارویی سالمندان را می توانید مطالعه کنید.

بنابراین افراد باید زیر نظر چشم پزشک باشند.
مراجعه به متخصص تنفس برای کسانی که بیش از 20 سال است سیگار می کشند دارای اهمیت است، در صورت وجود مشکلات، این افراد ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص آسم و آلرژی داشته باشند.
درد و التهاب مفاصل یکی دیگر از مشکلات رایج دوران سالمندی است، افراد برای بررسی وضعیت مفاصل خود باید به پزشک متخصص مراجعه کنند، رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن می تواند عوارض این بیماری را کاهش دهد.
تغذیه مناسب: تهیه غذاهای سبک و کم حجم مهمترین توصیه متخصصان تغذیه به سالمندان است، این غذاها باید به گونه ای باشند که نیازهای غذایی روزانه سالمندان را تامین کند، غذاهای پرفیبر و نمک با چربی و کلسترول کم مانند لبنیات کم چرب در اولویت قرار گیرد.
نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب و مایعات در روز می تواند به جلوگیری از یبوست و کم آبی در افراد مسن کمک کند، رژیم غذایی باید شامل منابع باکیفیت پروتئین مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی، غلات کامل و حبوبات باشد، مصرف ویتامین های خود را از یاد نبرید.

با افزایش سن، جذب املاح و ویتامین ها کم می شود، طبق توصیه پزشک از مکمل های ویتامین می توانید استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که تغذیه مناسب راهی عالی برای تامین مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است.

پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان
پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان

ورزش: ورزش یکی از موثرترین راه ها برای پیشگیری از بیماری ها در سالمندان است، سالمندان باید با احتیاط به ورزش بپردازند، حتما بدن خود را با پیاده روی آهسته و انجام تمرینات سبک به مدت پنج دقیقه قبل از تمرین گرم کنید، بعد از تمرین هم بدن خود را سرد کنید تا ضربان قلب به حالت عادی بازگردد.
افراد مسن باید به آرامی ورزش کنند، تمرینات هوازی، تمرینات انعطاف پذیری و تمرینات قدرتی بخش های اصلی برنامه ورزشی سالمندان است، پیاده روی بهترین ورزش هوازی برای آنها است، در صورت ابتلا به بیماری های مفصلی، پیاده روی و حرکات ملایم در آب توصیه می شود.
حرکات کششی برای انعطاف پذیری خوب است، افراد مسن باید حرکات کششی را به آرامی انجام دهند، تمرینات قدرتی با وزنه یا بدون وزنه بسته به سطح آمادگی جسمانی سالمندان انجام می شود، در واقع، حرکات بدون وزن مانند نشستن و شناور شدن در خشکی برای افراد مسن مناسب تر است.
لطفا توجه داشته باشید که در صورت بروز علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، تاری دید، اختلال در تعادل بدن، حالت تهوع و استفراغ باید بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

موسسه خدماتی سپید گستر به ارائه و استخدام انواع پرستار ازجمله پرستار سالمند، پرستار بیما و پرستار کودک در تهران میپرزدازد.

جلوگیری از سرطان در سالمندان

برای جلوگیری از سرطان در سن سالمندی ضروری است یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید، برای جلوگیری از سرطان در سالمندی باید تغذیه های سالم و مناسب مصرف کرده و از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید، سیگار را ترک کنید.

داشتن وزن مناسب از دیگر روش های جلوگیری از سرطان ها در سالمندان است، تحرک تان را افزایش داده و به صورت مرتب ورزش کنید، از پوست تان در برابر آفتاب و اشعه خورشید محافطت کنید، در صورتی که در خانواده تان افرادی را با سابقه سرطان مشاهده کردید با پزشک مشورت کرده و بررسی شوند.

پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان
پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان

جلوگیری از بیماری‌ های قلبی وعروقی در سالمندان

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی وعروقی در سالمند ضروری است که سالمند سیگار را کنار بگذارد، به طور مرتب  و مداوم ورزش کنید، از رژیم غذایی سالم پیروی کرده و وزن مناسبی داشته باشد.

برای جلوگیری از بیماری های قلب و عروقی سالم بهتر اسن استرس های سالمند را مدریت کنید.

 جلوگیری از آلزایمر سالمند

برای جلوگیری از آلایمز و زوال عقل سالمند توصیه می شود که سالمند تحرک زیادی داشته باشد و برنامه غذایی مناسبی داشته باشد، سیگار نکشد و ذهن سالمند فعال باشد، برای جلوگیری از آلزایمر سالمندان ضروری است که سالمند فعالیت اجتماعی داشته باشد و ویتامین دی کافی مصرف کند.

جلوگیری از آرتروز سالمندان

داشتن وزن مناسب سالمندان یکی از مهم ترین موارد برای جلوگیری از آرتروز است، بهتر است سالمند به صورت مرتب ورزش کند، از مفصل های سالمند مراقبت شود.

پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان
پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندان

جلوگیری از دیابت سالمندان

سالمند برای جلوگیری از دیابت باید از برنامه غذایی سالم پیروی کند، وزنش کاهش پیدا کند، سیگار نکشد، فعال باشد و ورزش کند، ضروری است که سطح فشار خون و کلسترول سالمند به صورت مرتب اندازه گیری شود.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 11
  1. مجید کلانتری 2 سال قبل

    هزینه تبلیغات توی سپید گستر
    شما چنده؟

  2. جعفر منصوری 2 سال قبل

    خدمات تزریقات هم پرستاران تون انجام می دهند؟

  3. حمیدرضا قنبری 2 سال قبل

    مادربزرگم را خودم ازش نگهداری میکنم مطالب سپید گستر
    شما در مورد نگهداری از سالمند خیلی بهم کمک کرده

  4. روح الله فروتن 2 سال قبل

    پرستار مادرم خانمی صبور و متشخص هستند که واقعا از کارشون رضایت داریم

  5. رضا انصاری 2 سال قبل

    سلام وقت شما بخیر میخواستم بدونم پرستار متخصصی که بتواند از کودک صرعی به صورت 24 ساعته مراقبت کند دارید؟

  6. کاظم شکیبا 2 سال قبل

    پرستار مراقبتی همان پرستار سالمند است؟

  7. کاظم عبادی 2 سال قبل

    به جرات میتونم بگم از بهترین هایید

  8. حمیدرضا جاوید 2 سال قبل

    خواستم موسسه خدمات سپید گستر
    سپید گستر را به همه کاربران معرفی کنم ،از بهترین ها هستند

  9. اکبر تهرانی 2 سال قبل

    من یکی از کاربران دائمی سپید گستر
    شما هستم

  10. محمد تهرانی 7 ماه قبل

    سلام چگونه در دوران پیری از بیماری ها پیشگیری کنیم؟

    1. sepidgostar 7 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر مراقبت از سلامت جسمانی شامل فعال ماندن، انتخاب غذای سالم، خواب کافی، محدود کردن مصرف الکل و مدیریت پیشگیرانه مراقبت های بهداشتی است. تغییرات کوچک در هر یک از این موارد می تواند کمک زیادی به سالمند کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید