دلیل بی اشتهایی کودکان چه چیزی است؟

بی اشتهایی کودک یکی از مهم ترین مسائلی است که می بایست پرستار کودک در منزل برای نگهداری کودک به آن توجه ویژه داشته باشد، باید عنوان نمود که بی اشتهایی در کودکان زیر یک سال می تواند امری طبیعی باشد، اما نباید این بی اشتهایی و لاغری کودکان را کم اهمیت شمرد و از آن به سادگی گذشت.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا نکاتی در مورد علائم و علت بی اشتهایی کودکان، بی اشتهایی کودکان زیر یک سال، درمان خانگی بی اشتهایی کودکان و بی اشتهایی کودک بعد از کرونا در اختیار شما قرار دهیم تا شما به عنوان پرستار کودک جهت مراقبت و نگهداری از کودک با اطلاعات بیشتری اقدام نمایید و سلامت کودک خویش را به خوبی حفظ کنید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، در صورت نیاز به پرستار کودک در منزل با موسسه سپیدگستر تماس بگیرید.

بی اشتهایی کودکان
بی اشتهایی کودکان

سرچشمه بی اشتهایی و لاغری کودکان از چیست؟

از دست دادن اشتها و کمبود اشتها در کودکان زمانی رخ می دهد که کودک حداقل یک ماه به درستی غذا نخورد و در عین حال احساس گرسنگی و میلی برای خوردن نیز نداشته باشد. معمولاً این امتناع و خود داری از خوردن غذا دلیل بر بیماری بوده است. بی اشتهایی کودکان زیر یک سال با بی اشتهایی و لاغری کودکان بزرگ تر متفاوت است.

به گونه ای که معمولاً مشکل بی اشتهایی بیشتر در سنین 9 تا 18 ماهگی بروز می کند. این امر به دلیل ورود کودک به سنی است که شروع به خوردن غذا می کند. اما این بی اشتهایی برای تمامی کودکان در این سن صادق نمی باشد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

بی اشتهایی عصبی کودکان

به نقل از firstcry - زمانی که کودکی برای کاهش وزن و بهبود فرم بدن خود از خوردن خوب خودداری می کند، گفته می شود که او بی اشتها است. این وضعیت در دوران نوجوانی رایج است زیرا کودکان در این سن از ظاهر خود آگاه می شوند. به جذابیت فیزیکی بیشتر از سلامتی اهمیت داده می شود و در نتیجه کودک شما به آرامی از گرسنگی جان خود را از دست می دهد.

علائم بی اشتهایی در کودکان

یک سری نشانه ها و علائم بی اشتهایی کودکان وجود دارد که پرستار کودک در منزل باید به درستی با این موارد و علائم آشنایی پیدا کند تا در مواقع نیاز و برای مراقبت و نگهداری از کودک از آن ها استفاده کند. برخی از مهم ترین علائم و نشانه های بی اشتهای در کودکان را می توان عدم احساس گرسنگی، پرتاب کردن قاشق و ظرف غذا، خود داری از خوردن غذا پس از چند قاشق و ادامه دار بودن این امتناع و نخوردن غذا به مدت حداقل یک ماه و در نهایت سوء تغذیه بیان نمود.

بی اشتهایی کودکان
بی اشتهایی کودکان

علائم جسمانی و فیزیکی دیگری نیز وجود دارند که نشان دهنده بی اشتهایی در کودکان هستند. علائمی نظیر کاهش وزن، احساس یخ بودن دست ها و پاها و به طور کلی تغییر حرارت بدن، ریزش مو و یا رشد موهای ظریف در بدن، یبوست و احساس خستگی و ضعف عضلات می تواند از نشانه های فیزیکی بی اشتهایی در کودکان باشد. پرستار کودک با شناخت دقیق علائم و نشانه های بی اشتهایی در کودکان به منظور مراقبت و نگهداری از کودک می تواند به بهترین نحو وظیفه خویش را عملی کند.

دلایل بروز بی اشتهایی در کودکان چیست؟

به طور کلی علت های بی اشتهایی در کودکان ناشناخته است و می تواند بر گرفته از عوامل و فاکتورهای ژنتیکی و محیطی باشد. اما شایع ترین دلایل بی اشتهایی در کودکان را می توان بیماری و یا مصرف دارو ، کمبود روی در بدن کودک و بروز مشکلات گوارشی و هضم غذا، کم خونی، عدم علاقه کودک به غذا ها، وجود استرس و یبوست و … بیان نمود. به عنوان مثال کمبود روی در بدن سبب عدم هضم صحیح غذا می شود به همین دلیل کودک اشتهایی برای خوردن مجدد غذا ندارد. روی یک عنصر تولید اسید کلریدریک است که موجب هضم غذا می شود و کمبود آن سبب خلل در هضم غذا می شود. این امر یبوست و مشکلات گوارشی را نیز به دنبال دارد. به همین دلیل دانستن این دلایل و درمان آن برای پرستار کودک به عنوان شخصی که به نگهداری از کودک مشغول است بسیار حائز اهمیت می باشد.

بی اشتهایی در کودکان
بی اشتهایی در کودکان

همان طور که پیش تر عنوان نمودیم استرس نیز یکی از عواملی است که کودک را بی اشتها می کند. این استرس می تواند نشأت گرفته از درگیری ها و یا از دست دادن یکی از اعضای خانواده و حتی حیوان خانگی باشد و یا بر اثر مورد آزار قرار گرفتن کودک و همچنین ناتوانی در مقابله با مشکلات تحصیلی و انتظارات والدین باشد.

کودکان در چه رنج سنی بیشتر دچار بی اشتهایی می شوند؟

معمولا بیشترین کودکانی که دچار بی اشتهایی می شوند کمتر از 2 سال سن دارند، بی اشتهایی کودک دقیقا در زمانی که از شیر گرفته می شوند شروع می شود چرا که کودک به الگوی سرخوارگی عادت داشته و از مصرف سایر غذاها ها و میان وعده ها خووداری می کند، این کار می تواند منجر به سوء تغذه کودک شود.

دندان های اغلب کودکان در سن 3 تا 5 سالگی به صورت کامل در می آید، کودکان در این سن به مصرف دسته خاصی از غذا ها از جمله فست فودها و… علاقه پیدا می کنند، از آن جایی که این غذاها مواد مغذی ندارند می تواند باعث افزایش بی اشتهایی کودکان شود.

در صورتی که بی‌ اشتهایی در کودکان درمان نشود چه عوارضی دارد؟

بی اشتهایی جدی کودکان موجب کمبود ویتامبن های مورد نیاز بدن ، سوء تغذیه، اختلالات استخوانی، اختلالات جدی رشد، آسیب به اندام های حساس همچون قلب و مغز و… می شود، ضمن این که سوء تغذیه می تواند باعث بیماری های جدی در کودکان شود در نتیجه توصیه می شود در صورت مشاهده بی اشتهایی کودکان درمان را زودتر شروع کنید، بیماری هایی که در پی سوء تغذیه به وجود می آیند عبارت اند از:

  1. ریزش مو
  2. لق شدن داندان ها
  3. لاغری شدید
  4. مشکلات و ضعف در بینایی
  5. عفونت لثه و دندان
  6. افسردگی
  7. اختلالات یادگیری
بی اشتهایی کودکان
بی اشتهایی کودکان

بی اشتهایی کودکان چطور تشخیص داده می ‌شود؟

بررسی علائم و نشانه های فیزیکی در کودکان اولین راه تشخیص بی اشتهایی کودکان شناخته می شود، پزشک از طریق بررسی بیماری های کودک، الگوهای تغذیه ای؛ رفتار های کودک، مشکلات خانوادگی و… به نشانه های فیزیکی بی اشتهایی کودک پی خواهد برد.

در صورتی که مشکلات روحی و روانی موجب بی اشتهایی کودک شده باشد، از طریق ترس های روان شناختی کودکان تشخیص داده می شود، مهم ترین آزمایش های فیزیکی که از آن ها برای تشخیص بی اشتهایی کودک استفاده می شود، آزمایش خون، نوار قلب، آزمایش تراکم استخوان و… است.

پزشک از طریق آزمایش خون میزان ویتامین ها، مواد مغذی و الکترولیت های موجود در خون را بررسی و اندازه گیری کرده و سلامت و عملکرد قلب را از طریق نوار قلب می سنجد، ضمن این که آزمایش تراکم استخوان به بررسی مواد معدنی موجود در استخوان انسان می پردازد.

درمان خانگی بی اشتهایی کودکان

درمان بی اشتهایی کودکان یکی از مواردی است که به رشد کودک و جلوگیری از کمبود شدید تغذیه در او کمک می کند. پرستار کودک در منزل می تواند با داشتن اطلاعاتی مفید و درمان خانگی بی اشتهایی کودک کمک کند.

بی اشتهایی در کودکان
بی اشتهایی در کودکان

از راهکارهایی که می تواند به رفع بی اشتهایی در کودکان کمک کند شامل درگیر کردن کودک به آشپزی به طوری که کودک در آماده سازی غذا به شما کمک کند. کودکان در سنین پایین علاقه بسیار زیادی به آشپزی و آماده کردن غذا دارند. این امر می تواند به بازگشت اشتها و علاقه مندی کودک به خوردن بسیار تأثیر دارد. با این حال پرستار کودک برای مراقبت و نگهداری از کودک باید لوازم پر خطر مانند چاقو و نظایر آن را از اطراف کودک دور کند.

مورد بعدی سرگرم کردن کودک با غذاست. به طوری که پرستار کودک در منزل به منظور رفع بی اشتهایی کودک کمی زمان بگذارد و غذای کودک را به صورتی کودکانه و با ظاهری زیبا و دلپسند تر به کودک بدهد. این کار کودک را تشویق به خوردن می کند و به مرور زمان بی اشتهایی در کودک درمان می شود.

همچنین می توانید با ایجاد فضایی دوستانه کودک را تشویق به خوردن غذا کنید. به عنوان مثال کودک با مشاهده شما به عنوان پرستار کودک که مدام نگران هستید و خودتان هیچ غذایی نمی خورید، دچار استرس بیشتر شده و میل به خوردن را از دست می دهد. اما اگر ببیند که با صورتی خندان و شاد در حال خوردن غذا هستید، مسلماً به مرور مشتاق به خوردن می شود.

نکته بعدی این است که هیچ گاه کودک خود را مجبور به خوردن غذا نکنید. زیرا این کار و تلاش فراوان شما برای خوراندن غذا به کودک و سپس عصبی شدن شما موجب ایجاد استرس و اضطراب در کودک شده و بی اشتهایی وی را تشدید می کند. سعی کنید آهسته پیش روید و در صورت مشاهده بی اشتهایی در کودک به عنوان پرستار کودک او را به آرامی با غذاهای جدید آشنا کنید.

بی اشتهایی کودکان
بی اشتهایی کودکان

جمع بندی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا نکات مهمی در خصوص بی اشتهایی و لاغری در کودکان و همچنین علائم و نشانه های بی اشتهایی در کودکان و درمان های خانگی آن را در اختیار شما قرار دهیم تا شما به عنوان پرستار کودک در منزل و شخصی که به مراقبت و نگهداری از کودک می پردازد با آگاهی و اطلاعات بیشتری که از مطالب این مقاله به دست آوردید، بتوانید به بهترین نحو به وظیفه و کار خویش بپردازید و موفق تر عمل کنید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 9
  1. حسینعلی حاجی 2 سال قبل
  2. سعید باستانی 2 سال قبل

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  3. صادق عسکری 1 سال قبل

    خدا خیرتون بده برامون این مطلب رو نوشتید خیلی خوب بود

  4. علی اصغر شکیبا 1 سال قبل

    برای نوجوانی که عقب افتادگی ذهنی دارد دنبال پرستار صبور هستیم ممنون میشم مارو راهنمایی کنید؟

  5. اسماعیل داوودی 1 سال قبل

    من یکی از کاربران دائمی سپید گستر
    شما هستم

  6. علیرضا رضا 1 سال قبل

    امکان انجام امور روزمره توسط پرستار سالمند وجود دارد؟

  7. محمدحسن راستاد 1 سال قبل

    با سلام ییخشید می خواستم بدونم که شرکت شما مجوز رسمی هم دارد؟

  8. دنیا همتی 6 ماه قبل

    سلام شایع ترین سن برای ابتلا به بی اشتهایی چیست؟

    1. sepidgostar 6 ماه قبل

      سلام و عرض ادب اختلالات بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی به ترتیب 0.5 درصد و 2-3 درصد از زنان را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می دهند. شایع ترین سن شروع بین 12 تا 25 سالگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید