یکی از بیماری های بسیار شایع در بین کودکان و نوزادان گوش درد است، این درد با توجه به علتی که باعث آن شده ممکن است در یک گوش یا هر دو گوش اتفاق بیفتد ولی بیشتر فقط در یک گوش رخ می دهد، دلیل درد یکی از گوش ها یا گوش درد یک طرفه را می دانید ؟ نوع گوش درد و شدت آن و علائم و نشانه های آن تا حد زیادی به علت آن بستگی دارد.

در بعضی موارد این علت جدی است و باید به پزشک مراجعه شود و گاهی مواقع هم می توان از درمان خانگی استفاده کرد، پس شناختن دلیل و علامت گوش درد برای والدین بسیار اهمیت دارد، داشتن اطلاعات کافی در مورد گوش درد می تواند به شما کمک کند تا در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنید و درد را برطرف کنید و از ایجاد عوارض جدی در آبنده پیشگیری کنید.

گوش درد کودکان
گوش درد کودکان

گوش درد چیست؟

به نقل از kidshealth - گوش درد در کودکان شایع است. آنها می توانند به دلیل وجود مایع پشت پرده گوش، عفونت در قسمت میانی گوش، یا عفونت در کانال گوش (همچنین به عنوان گوش شناگر شناخته می شود) ایجاد شوند. کودکان زیر 5 سال در معرض خطر بیشتری برای عفونت گوش هستند، به خصوص پس از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (مانند سرماخوردگی).
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

علت گوش درد ناگهانی کودکان چیست؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که گوش درد نشانه چیست ؟ علت درد گوش راست و علت درد گوش چپ چیست؟ در ادامه مهم‌ترین علت های ایجاد درد در گوش را بررسی خواهیم کرد:

عفونت گوش:

عفونت کردن گوش میانی یا همان فضایی که در فضای پشت گوش قرار دارد شایع ترین علت گوش درد کودکان است، عفونت گوش می تواند در اثر ویروس یا باکتری ایجاد شود که هرکدام درمان مخصوص به خودش را دارد.

بیماری گوش شناگر:

عفونت کردن یا تحریک شدن پوستی که مجرای گوش را در برگرفته و پوشانده است علت گوش درد در این بیماری است و معمولا خارش کانال گوش را باعث می شود.

آسیب‌دیدگی کانال گوش:

اگر کانال گوش بر اثر استفاده از گوش پاک کن یا خاراندن توسط ناخن خراشیده شود ممکن است باعث گوش درد در کودک شود.

آبسه کانال گوش:

عارضه ای به نام آبسه در گوش زمانی اتفاق می افتد که فولیکول مویی که در کانال گوش است عفونت کند و با خود درد به همراه دارد، که خود را به شکل یک برآمدگی قرمز و کوچک نشان می دهد و در بعضی موارد به جوش تبدیل می شود که نیاز به تخلیه شدن دارد.

گوش درد کودکان
گوش درد کودکان

پر شدن گوش با جرم:

زمانی که گوش با یک جرم سفت پر شود ممکن است درد خفیفی در داخل گوش به وجود آورد، اگر این جرم سفت بر اثر استفاده اشتباه از گوش پاک کن به داخل برود مجرای گوش را می بندد و درد را شدید می کند.

ورود جسم خارجی به کانال گوش:

ورود جسم خارجی به کانال گوش بعد از عفونت شایع ترین دلیل گوش درد است، وارد شدن اشیای ریز به گوش به خصوص شی تیز کانال گوش را می بندد و درد به همراه دارد.

گوش درد ناشی از تغییر ارتفاع:

زمانی که کانال گوش به هر دلیلی مسدود و بسته شده باشد، زیاد شدن ناگهانی فشار هوا باعث کشیده شدن پرده گوش می شود و درد شدید را ایجاد می کند، این درد بیشتر در کسانی اتفاق می افتد که در معرض تغییرات شدید ارتفاع هستند مانند سفر با هواپیما و رانندگی در کوهستان.

عفونت ناشی از سوراخ کردن گوش:

وقتی زخم به محل زخم ایجاد شده وارد شود باعث ایجاد عفونت می شود که بسیار خطرناک است و باید به موقع درمان شود وگرنه درد بسیار وحشتناکی دارد.

درد ارجاعی:

درد ارجاعی به دردی گفته می شود که هیچ ارتباطی به خود گوش ندارد مانند عفونت لوزه، پوسیدگی دندان های آسیاب و بیماری اوریون، سندروم TMJ یا درد فک هم می تواند خودش را به صورت گوش درد نشان می دهد.

گوش درد و کرونا:

با توجه به اینکه بیماری کرونا اوایل گوش درد یکی از علائم آن می باشد و بیشتر در همه افراد وجود دارد مخصوصا نوزادان و باید به آن توجه کرد ویروس جهش یافته امیکرون نیز می تواند یکی از نشانه های گوش درد در امیکرون باشد.

گوش درد کودکان
گوش درد کودکان

علائم گوش درد کودکان

همانطور که گفته شد، مهم‌ترین علت گوش درد کودکان، عفونت است که خود را با بروز علائم و نشانه های زیر نشان می‌دهد:

  • درد
  • کاهش شنوایی که به صورت عدم توجه به صداهای محیط ظهور می‌کند
  • تب
  • احساس پری در گوش
  • بی‌تابی در زمان خواب و بیدار شدن از خواب در طول شب
  • خاراندن و مالیدن مداوم گوش
  • گریه‌های بی‌دلیل و تحریک‌پذیری کودک
  • سردرد
  • کاهش اشتها
  • از دست دادن تعادل بدن
  • خروج ترشحات از گوش
  • کرونا

آیا راهی برای پیشگیری از گوش درد در کودکان وجود دارد؟

بعضی از علت هایی که باعث گوش درد می شود ممکن است بتوان از آن ها جلوگیری و پیشگیری کرد، در کل این موارد زیر برای جلوگیری از گوش درد کودکان توصیه می شود:

  • در محیط خانه اصلا سیگار نکشید چون دود سیگار نوعی آلرژن است و باعث می شود گوش تحریک شود و در افرادی که دود دست دوم سیگار به آن ها می رسد خصوصا کودکان باعث آلرژی می شود.
  • اجسامی که ریز و تیز هستند در اختیار کودکان نگذارید.
  • بعد از حمام کردن کودک قسمت خارجی گوش کودک را حتما خشک کنید و اصلا از گوش پاک کن برای خشک کردن کانال گوش کودک استفاده نکنید، این مورد بیشتر برای والدین کودک و پرستار کودک است.
  • محرک های آلرژیک مانند گرد و غبار و گرده گل را از کودک دور نگهدارید.
  • زمانی که نشانه هایی که گفته شد را دیدید به متخصص اطفال مراجعه کنید.
گوش درد کودکان
گوش درد کودکان

معرفی چند درمان خانگی گوش درد کودکان

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که برای گوش درد بچه چه چیزی خوب و مناسب است ؟ اقدامات زیر می‌توانند در درمان سریع گوش درد نوزاد و کودکان موثر بوده و درد گوش در کودکان تا حدودی کم کند:

  • ممکن است این درد در هنگام دراز کشیدن بیشتر شود پس در زمان خواب کودک سعی کنید سر او را کمی بالاتر از بدن او قرار دهید.
  • ممکن است کمپرس آب گرم کمی از درد گوش کودک را کم کند ولی باید مواظب باشید که کیسه آب خیلی داغ نباشد.
  • اگر درد آن قدر زیاد بود که در خواب کودک اختلال به وجود آورد شما می توانید از استامینوفن و ایبوپروفن به عنوان داروی گوش درد استفاده کنید حتما به دستور العمل های نوشته شده روی برچسب آن ها دقت کنید که بسیار مهم است.
  • به کودکانی که تب دارند هرگز آسپرین ندهید، تداخل تب و آسپرین می تواند موجب سندروم ری شود بیماریی که باعث ورم و تورم کبد و مغز می شود.
  • هرگز اجسامی مانند گوش پاک کن را به داخل گوش کودک نبرید، تمیز کردن قسمت بیرونی گوش با دستمال گرم کافی است.
گوش درد کودکان
گوش درد کودکان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

به محض مشاهده علائم و نشانه های  زیر حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید تا درمان درد گوش انجام شود:

  • گوش درد شدیدی که پس از 2 ساعت از مصرف ایبوپروفن بهبود نیافته است
  • تورم و قرمزی پشت گوش
  • قرمزی، تورم و درد قسمت خارجی گوش
  • سفت شدن گردن (منظور حالتی است که در آن کودک نمی‌تواند چانه خود را به قفسه سینه بچسباند)
  • ناتوانی در حفظ تعادل بدن در زمان راه رفتن
  • ورود جسم نوک تیز به مجرای گوش
  • ضعف در سیستم ایمنی بدن کودک، کودکانی که به بیماری سلول داسی شکل، HIV و سرطان مبتلا هستند و کودکانی که پیوند عضو انجام داده‌اند و یا استروئید های خوراکی مصرف می‌کنند باید با بروز اولین نشانه‌ها توسط پزشک معاینه شوند.
  • تب بیش از 40 درجه سانتی‌گراد
  • بروز رفتارهای غیرعادی

چگونه گوش درد کودکان را تشخیص دهیم؟

شما می توانید جهت تشخیص عارضه گوش درد کودک به رفتار و حرکات کودک دقیت کنید مثلا زمانی که کودک گوشش را می مالد و یا می کشد، زمانی که کودک به رخی از صدا ها واکنش نشان نمی دهد در این مواقع احتمال گوش درد کودک وجود دارد.

ممکن است کودک بر اثر گوش درد به تب بالای 38 درجه مبتلا شود، زمانی که کودک بی قراری می کند و دچار کم اشتهایی می شود در برخی از موارد دچار گوش درد است بنابراین بهتر است در این زمان به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید، زمانی که کودک تعادل خودش را از دست می دهد امکان این که کودک یکی از گوش هایش و یا هر دو گوشش مشکلی داشته باشد وجود دارد.

گوش درد کودکان
گوش درد کودکان

نکاتی جهت مراقبت از کودک در هنگام گوش درد

باید در هنگامی کودک دارای گوش درد خفیفی است از کمپرس گرم استفاده کنید به این صورت که کمپرس آب گرم را روی گوش های کودک قرار دهید، از خیس شدن گوش کودک و تماس با آب خود داری کنید و درون گوش را با پنبه پر نکنید چرا که مجرای گوش بسیار ظریف است و ممکن است آسیب ببیند.

کودکان در چه سنی بیشتر به بیماری گوش درد مبتلا می شوند؟

متخصصین اطفال بر این عقیده اند کودکان بیشتر از بزرگسالان مستعد عفونت گوش هستند، پرا که شیپور استاش باریک تر و کوتاه تری به نسبت بزرگسالان دارند، میکروب ها آسان تر به گوش میانی می رسد و مایعات نیز راحت تر کیر می افتند، همچنین کودکان سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بنابراین مبارزع با عفونت ها و میکروب ها سخت تر و دشوار تر است.

کلام آخر

یکی از بیماری های بسیار شایع در کودکان و نوزادان گوش درد است، والدین فرد و پرستار او باید علت و نشانه ها و درمان گوش درد کودکان و نوزادان را بدانند تا سریع مشکل را پیگیری کنند و کودک را از درد رها کنند همچنین درمان گوش دردی که ناشی از سرماخوردگی و … را به پزشک واگذار کنند.

در صورت نیاز به پرستار کودک در منزل از مرکز ما پرستار بگیرید همچنین میتوانید در قسمت نظرات برای بهتر شدن مقالات به ما کمک کنید و میزان رضایت خود را در امتیازات مشخص کنید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 5
  1. فرهاد جلیلی 2 سال قبل

    پرستار سالمند موظف به تزریقات برای سالمند هم است؟

  2. میثم فرهادی 2 سال قبل

    کادر بسیار حرفه ای، پرستاران متخصص و مشاوران متخصص از ویژگی های مرکز سپید گستر است

  3. ایمان لطفی 1 سال قبل

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  4. موناعزیزی 8 ماه قبل

    گوش درد کودک 7 ساله در هواپیما طبیعی است؟ هر وقت ما با هواپیما سفر میریم دخترم گوش درد میگیره، چه کاری انجام بدم؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      سلام و عرض ادب بله گوش درد کودکان و بزرگسالان در هواپیما به دلیل افزایش هوا طبیعی است، برای کاهش درد میتوانید نیم ساعت قبل از بلند شدن یا فرود هواپیما به ودک تان استامینوفن بدهید، جویدن آدامس و میک زدن آبنبات سفت از دیگر مواردی است که گوش درد کودک در حین پرواز را کاهش می دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید