تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان مفید است یا نه

تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان مفید است یا خیر

آنفولانزا یکی از بیماری‌هایی است که با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان سلامت سالمندان را به دلیل ضعف سیستم ایمنی تهدید می‌کند. این بیماری با علائمی همچون تب شدید، سرفه، گرفتگی و آب‌ریزش بینی همراه است. برای پیشگیری از این بیماری پزشکان تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان را توصیه می‌کنند، با سرد شدن هوا در فصل پاییز بروز عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی شیوع پیدا می‌کند.

به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند کودکان زیر شش سال، سالمندان، خانم‌های باردار، بیماران قلبی، کلیوی، دیابتی، مبتلایان به سرطان و افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا واکسن آن را تزریق کنند، در ادامه با اینکه تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان مفید است یا خیر آشنا خواهید شد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

پرستار سالمند یا افرادی که وظیفه نگهداری از سالمندان را بر عهده دارند باید در نظر داشته باشند که بیماری آنفولانزا شباهت‌های زیادی به سرماخوردگی دارد ولی عوارض آن بسیار حادتر از سرماخوردگی است. بروز تب ناگهانی با درجه بالا به همراه درد بدن، گلودرد، سرفه و گاهی عطسه از عوارض آنفولانزاست که در بیمار بروز می‌کند.

این بیماری در افراد سالمند بالای پنجاه سال و افرادی که بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی و کلیوی دارند عوارض خطرناکی همچون سینه پهلو یا حمله‌های قلبی را به همراه خواهد داشت که حتی ممکن است منجر به فوت بیمار شود.

سالمندان بالای 65 سال باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند. پزشکان معتقدند واکسن آنفولانزا مرگ و میر ناشی از سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد و حتی میزان فوت بیماران مبتلا به عارضه‌های قلبی را در فصل زمستان کم می‌کند.

پس از تزریق واکسن عوارض جزئی مانند تب خفیف، درد عضلات و مفاصل، سردرد و تورم و سرخی در محل تزریق رخ می‌دهد. معمولا این عوارض یک تا دو روز پس از تزریق برطرف می‌شوند.

تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان
تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان

سالمندان باید برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا در کنار تزریق واکسن آنفولانزا بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند. آنها باید از دست دادن و روبوسی با افراد بیمار بپرهیزند و دست‌ها را به طور مرتب و مکرر با صابون بشویند.

تزریق واکسن آنفولانزا در سالمندانی که مبتلا به تب یا عفونت حاد هستند باید به زمان دیگری موکول شود. پیش از تزریق حتما با پزشک مشورت کنید و در صورت وجود حساسیت سالمند به ترکیبات تخم مرغ، پروتئین مرغی، فرمالدئید، ستیل تری متیل آمونیوم بروماید، پلی سوربات 80 و جنتامایسین از تزریق واکسن آنفولانزا پرهیز کنید.

واکسن آنفولانزا تحت هیچ شرایطی نباید داخل عروق تزریق شود. همچنین بهتر است امکانات درمانی و نظارت‌های لازم پس از تزریق در دسترس باشد تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

منع از تزریق واکسن آنفولانزا در افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند به این دلیل است که واکسن آنفولانزا در جنین تخم مرغ تکثیر داده می‌شود. این واکسن به صورت سوسپانسیون در سرنگ‌های تک‌دوز آماده تزریق و به شکل مایع بی‌رنگ و شفاف در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

میزان تاثیرگذاری واکسن آنفولانزا حدود هشتاد درصد تخمین زده شده است یعنی ممکن است افراد حتی با وجود تزریق واکسن باز هم به آنفولانزا دچار شوند. نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که واکسن آنفولانزا در برابر سرماخوردگی ایمنی ایجاد نمی‌کند.

واکسن چهار ظرفیتی با دوز بالا فلوزون چیست؟

به نقل از  cdc واکسن چهار ظرفیتی با دوز بالا فلوزون حاوی چهار برابر آنتی ژن آنفولانزا با دوز استاندارد است. این واکسن توسط شرکت Sanofi Pasteur ساخته شده است. Fluzone High-Dose Quadrivalent یک واکسن آنفولانزای چهار جزئی است. این یکی از سه واکسن آنفلوانزا (به همراه Flublok Quadrivalent و Fluad Quadrivalent) است که ترجیحاً برای افراد 65 سال و بالاتر توصیه می شود. این توصیه ترجیحی برای فصل 2022-2023 جدید است.

انواع برند واکسن آنفولانزا

در ادامه به چند نمونه از انواع برندهای تولیدکننده واکسن آنفولانزا اشاره کرده‌ایم. اما برای اطمینان توصیه می‌شود حتما قبل از اقدام برای تزریق واکسن، به پزشک خود مراجعه کنید.

  • سرنگ آماده تزریق گریپول پلاس
  • سرنگ آماده تزریق فلواریکس
  • سرنگ آماده تزریق اینفلوواک
  • سرنگ آماده تزریق اینفلکسال وی
  • سرنگ آماده تزریق واکسی گریپ 0.5میلی لیتر
تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان
تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان

فواید واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا بهترین محافظت در برابر ابتلا به بیماری آنفولانزا است. تزریق این واکسن خطر ابتلا و عواقب جدی آن را کاهش می‌دهد. پزشکان معتقدند که واکسیناسیون آنفولانزا فواید فردی و جمعی زیادی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که این اقدام پیشگیرانه، خطر ابتلا به آنفولانزا و همچنین خطر عواقب جدی ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

فراموش نکنید که این بیماری می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و یا در برخی موارد باعث حتی مرگ در سالمندان شود. در مطالعات متعدد نشان داده شده است که واکسیناسیون آنفولانزا باعث کاهش شدت بیماری در افرادی می‌شود که بیمار شده اما دوزها واکسن خود را تکمیل کرده‌اند.

بهترین راه برای محافظت از بدن در برابر آنفولانزا و عوارض جانبی بالقوه جدی آن، تزریق واکسن آنفولانزا است. توصیه می‌شود که تقریبا همه افراد 6 ماهه و بزرگ‌تر، هر ساله واکسن آنفولانزای فصلی را دریافت کنند.

محققان اعلام کرده‌اند تا زمانی که ویروس‌های آنفولانزا در جامعه در حال گردش هستند؛ واکسیناسیون باید در طول فصل آنفولانزا جزء اصلی‌ترین اهداف پیشگیرانه نظام بهداشتی هر کشور باشد.

اهمیت این موضوع برای سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی است. به دلیل تغییرات مرتبط با سن در سیستم ایمنی بدن سالمندان، افراد 65 ساله و مسن‌تر ممکن است به اندازه افراد جوان‌تر به واکسیناسیون پاسخ ندهند.

اگرچه ممکن است پاسخ‌های ایمنی در افراد مسن کمتر باشد؛ اما مطالعات نشان داده‌اند که تزریق واکسن آنفولانزا نیاز بیمار به پزشک و خطر بستری شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهد.

تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان
تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان باید در اواسط شهریور ماه تا اوایل مهر ماه انجام شود، دو هفته پس از تزریق واکسن، بدن فرد پادتن‌هایی تولید می‌کند تا از بدن در برابر آنفولانزا محافظت کند اما در کل چهار هفته زمان نیاز است تا سطح ایمنی بدن افراد افزایش پیدا کند.
به این نکته توجه کنید که تاریخ واکسن حتما مربوط به سال جاری باشد زیرا واکسن آنفولانزا هر سال با استفاده از ویروس‌های شایعی که در سال گذشته به شیوع بیماری آنفولانزا منجر شده‌اند تولید می‌شوند.

این واکسن را باید در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد در یخچال و به دور از نور و انجماد نگهداری کنید، تزریق واکسن آنفولانزا از این بیماری فقط برای یک سال پیشگیری می‌کند و سال‌های بعد مجددا باید تزریق شود.

عوارض واکسن آنفولانزا

حال سوال اصلی اینجاست که آیا واکسن آنفولانزا عوارض جانبی دارد؟ مانند هر محصول پزشکی دیگر، واکسن‌ها نیز می‌توانند عوارض جانبی در بدن ایجاد کنند. عوارض جانبی واکسن آنفولانزا معمولا خفیف است و در عرض چند روز خود به خود از بین می‌روند.

برخی از شایع‌ترین عوارض تزریق این واکسن عبارتند از:

  • درد، قرمزی و یا تورم ناشی از تزریق در ناحیه بازو
  • سردرد
  • تب
  • حالت تهوع
  • دردهای عضلانی

واکسن آنفولانزا مانند سایر داروهای تزریقی، گاهی اوقات می‌تواند باعث عوارض جدی‌تر شود. پس در صورت داشتن این علائم به صورت عادی و خفیف، نیازی به نگرانی نیست. زیرا در این شرایط معمولا خطری شما را تهدید نمی‌کند. ولی در صورت جدی شدن مشکل حتما به پزشک مراجعه کنید.

تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان
تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی مضر است

واکسن های مختلف آنفولانزا دارای تاییدیه‌های لازم برای استفاده افراد در گروه‌های سنی مختلف هستند. علاوه بر این، تزریق برخی از واکسن‌ها به گروه‌های خاصی از افراد توصیه نمی‌شود.

عواملی که می‌توانند مناسب بودن فرد برای واکسیناسیون با یک واکسن خاص را تعیین کنند عبارتند از:

  • سن
  • شرایط جسمی او در گذشته و حال
  • هرگونه حساسیت به خود واکسن یا مواد تشکیل‌دهنده آن

بنابراین توصیه می‌شود حتما از قبل با پزشک خود مشورت کرده و سپس اقدام به تزریق واکسن کنید.

تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان
تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا

با توجه به اینکه زمان شیوع بیماری آنفولانزا در فصل سرد سال است، بنابراین بهتر است قبل از شروع فصول سرد سال یعنی اواخر تابستان و اوایل پاییز تزریق واکسن آنفولانزا انجام شود.

آیا با تزریق واکسن آنفولانزا می توان در مقابل سرما خوردگی ایمن شد؟

اگر چه علائم سرما خوردگی با علائم آنفولانزا شبیه به هم هستند اما ویروس سرما خوردگی با ویروس آنفولانزا متفاوت هستند بنابراین واکسن آنفولانزا هیچ تاثیری روی بیماری سرما خوردگی نمی گذارد.

شکل دارویی واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا یه صورت سوسپانسیون در سرنگ ها و یه شکل مایع بی رنگ و شفاف است سرنگ ها به صورت تک دوز تزریق می شوند.

موار مصرف واکسن آنفولانزا

از این واکسن برای پیشگری از ابتلا به آنفولانزا به ویژه در سالمندان استفاده می شود،  تزریق واکسن آنفولانزا به افرادی که در معرض خطر ابتلا به عوارض این ویرس هستند و افراد سالمندی که بیش از 65 سال سن دارند توصیه می شود.

افرادی که بیماری های ریوی دارند مانند آسم، افرادی که بیماری های قلب دارند، افرادی که دیابت دارند، افرادی که سیستم ایمنی ضعفی داشته و سیستم ایمنی شان نقض دارد و افرادی که اختلالات کلیوی دارند بهتر است تزریق واکسن آنفولانزا را انجام دهند.

تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان
تزریق واکسن آنفولانزا برای سالمندان

آیا واکسن آنفولانزا بر ویروس کرونا تاثیر دارد؟

پیش از شیوع ویروس کرونا، شاید تنها نگرانی بهداشتی در جهان، شروع یک بیماری همه‌گیر مثل آنفولانزا بود که همزمان با فصل سرما خود را نشان می‌داد و پس از شیوع، برخی از افراد جان خود را از دست می‌دادند. بیشتر کسانی که قربانی این ویروس می‌شوند؛ افرادی هستند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. ویروس آنفولانزا یک ویروس هوابرد نیست؛ اما می‌تواند برای کوتاه‌مدت در هوا معلق بوده و از طریق قطرات تنفسی منتقل شود.

بنابراین اگر افراد از هم دور باشند؛ احتمال انتقال ویروس کم است، ویروس کرونا در سالمندان با سرعت کمتری نسبت به ویروس آنفولانزا در بدن عمل می‌کند. با ابتلا به آنفولانزا تب حاد و بیماری تنفسی رخ می‌دهد و در عرض چهار تا پنج روز به اوج خود می‌رسد. اما در کووید انتظار داریم درگیری بافت ریه در روز ششم یا هفتم آغاز شود، بنابراین روند آنفولانزا سریع‌تر است. بنابراین واکسن آنفولانزا بر روی ویروس کرونا تاثیری ندارد.

موسسه سپید گستر برای نگهدارای و مراقبت از بیماران و سالمندان شما به اعزام پرستار بیمار و پرستار سالمند در منزل می پردازد همچنین تزریق واکسن آنفولانزا در منزل را نیز انجام می دهند.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 6
  1. وحید نصیری 1 سال قبل

    حقوق پرستار خانم مبتلا به ام اس در تهران چقدر است؟

  2. حامد بختیاری 1 سال قبل

    چقدر خوبه میتونیم اطلاعات مفید از شما یاد بگیریم

  3. حسینعلی موحد 1 سال قبل

    تشکر میکنم از شما بابت خدمات بی نظیری که در رابطه با سپید گستر
    و نگهداری از کودک ارائه میدید

  4. عبدالله زنگنه 1 سال قبل

    چطوری می توان به پرستاران اعتماد کرد؟ چه ضمانتی وجود دارد که افراد سالمی هستند؟

  5. ماهان ربیعی 3 ماه قبل

    سلام بهترین فصل برای تزریق واکسن آنفولانزا چیه؟ الانم خوبه بزنیم؟

    1. sepidgostar 3 ماه قبل

      سلام و عرض ادب بهترین فصل برای تزریق واکسن آنفولانزا اواخر شهریور تا اوایل آبان هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید