بی اختیاری ادرار در سالمندان

یکی از مشکلات شایع و رایج در افراد سالمند، بی اختیاری ادرار است، اگرچه بی اختیاری ادرار به خاطر بالا رفتن سن بعد از چهل سالگی رخ می دهد ولی نباید فکر کنیم که یک مشکل طبیعی است و درمان ندارد، پزشک با بررسی کردن دلیل های بی اختیاری ادرار در افراد سالمند قادر به درمان این مشکل است.

از عوارض بی اختیاری ادرار در افراد سالمند می توان از عفونت ادراری، منزوی شدن و افسردگی را نام برد که پرستار سالمند یا کسی که از سالمند مراقبت می کند باید از آن آگاه باشد.

بی اختیاری ادراری در سالمندان چه دلایلی دارد؟

علت هایی که باعث بی اختیاری ادرار در افراد سالمند می شود با هم فرق دارند، معمولا در مردان اختلالات ادرار به دلیل مشکلات غده ی پروستات به وجود می آید، استفاده کردن از بعضی دارو ها و نوشیدن بیش از حد چاقی و قهوه تاثیر خوبی بر مثانه ندارد، همچنین بعضی از بیماری ها همانند نارسایی قلبی، آلزایمر و ام اس در افراد سالمند باعث به وجود آمدن بی اختیاری ادرار می شود.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

بیشتر بدانید: افسردگی در سالمندان

 

نارسایی قلبی تولید کردن ادرار در شب را زیاد می کند پس باعث به وجود آمدن بی اختیاری ادرار در طول خواب شبانه می شود، افراد سالمند به خاطر درد های استخوانی و مفصلی دچار اختلال حرکتی هستند و واکسن آن ها به چیز های متفاوت کند است، فرد مسنی که بیش فعالی مثانه دارد اگر خودش را دیر به سرویس بهداشتی برساند احتمال دارد نتواند ادرارش را کنترل کند.

از دلایل بی اختیاری ادرار در زنان سالمند می توان به تعداد بارداری، زایمان و آغاز یائسگی اشاره کرد، علت های دیگری مانند عفونت ادراری، یبوست، دیابت و مصرف داروهای ادرارآور، این مشکل را در افراد سالمند به وجود می آورد که با درمان عامل هایی که باعث این مشکل شدند بیماری برطرف می شود.

انواع بی اختیاری ادرار در سالمندان

انواع بی اختیاری ادرار در سالمندان
انواع بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادرار در افراد مسن

به نقل از ncbi - بی اختیاری ادرار یک شکایت شایع و ناراحت کننده در سالمندان است. علل آن شامل تغییرات ساختاری در عضله مثانه و همچنین اختلال در کنترل عصبی و تغییرات مرتبط با افزایش سن در دستگاه ادراری تحتانی است. بی اختیاری نیز می تواند یکی از عوارض جانبی دارو باشد.

انواع بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادرار دارای نوع های متفاوت است، مدل رایج آن موقعی است که ادرار فرد سالمند قبل از این که به دسشویی برسد دفع شود، این نوع به دلیل انقباض های غیر ارادی مثانه است که فرد نمی تواند آن را کنترل کند، بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، ام اس، سکته مغزی، یبوست، بزرگ شدن غده پروستات و … باعث رخ دادن این مدل بی اختیاری می شوند.

نوع دیگر این بیماری در افراد سالمند به دلیل استرس و اضطراب است، استرس به شکم فرد فشار می آورد و موجب می شود که فرد در زمان عطسه، سرفه، خندیدن یا بلند کردن اشیا از زمین به بی اختیاری ادرار دچار شوند.

خیلی از خانم ها در زمان بارداری و زایمان دچار این نوع بی اختیاری می شوند، مردانی که پروستات آن ها بزرگ شده است یا سابقه جراحی پروستات خود را دارند به بی اختیاری استرسی مبتلا می شوند.

بی اختیاری ادرار در سالمندان
بی اختیاری ادرار در سالمندان

وقتی که حجم ادرار در مثانه زیاد باشد، مثانه کاملا تخلیه نمی شود، افراد مسنی که این مشکل را دارند در روز حس می کنند که باید بارها به سرویس بهداشتی بروند و از ترشح ادرار شکایت می کنند، انقباض ضعیف مثانه، بزرگ شدن پروستات، سکته مغزی، دیابت، یبوست و … باعث می شود این بیماری شدید شود.

 

به طور معمول افراد سالمند چند نوع بی اختیاری ادرار را دارند، پزشک متخصص با معاینه کردن لگن و روده در بانوان و اورولوژی در آقایان و تجویز کردن آزمایش ادرار، وجود داشتن عفونت یا خون را در ادرار افراد بررسی می کنند، همچنین آزمایش قند خون برای اندازه گیری قند و کلسیم و بررسی کردن ساز و کار کلیه انجام می شود.

ما یک مقاله در مورد روش پوشاک سالمندان نوشته ایم که می تواین دآنت را مطالعه کنید.

بی اختیاری ادرار در سالمندان
بی اختیاری ادرار در سالمندان

درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان

این مشکل با کمک دارو درمانی یعنی قرص کنترل ادرار در سالمندان، رفتار درمانی و در موارد خیلی کم با جراحی می شود آن را درمان کرد، منظور از رفتاردرمانی استفاده کردن از رژیم غذایی، مصرف مایعات، تمرین‌ های تقویت عضلات کف لگن موسوم به تمرین‌ های کگل و آموزش مثانه است، با آموزش مثانه فرد سالمند یاد می گیرد فاصله ی بین دو ادرار را تدریج زیاد کند و ادرار خود را به تعویق بیندازد.

پزشک در درمان دارویی داروهایی مانند آنتی بیوتیک، داروهای ضداسپاسم و … را برای سالمند تجویز می کند تا مشکل را حل کند، اگر استفاده کردن از قرص بی اختیاری ادرار سالمندان و روش های دیگر اثر نداشته باشد، در موارد کمی جراحی انجام می شود.

مرکز خدمات پرستاری در منزل سپیدگستر، بهترین خدمت نگهداری از سالمند در منزل را به مردم عزیز ارائه می دهد، جهت مشاوره رایگان با این مرکز تماس بگیرید.

عوارض بی اختیاری ادرار سالمندان

بی اختیاری ادرار در سالمندان دارای عوارض بسیاری از جمله عفونت های دستگاه دستگاه تناسلی، ایجاد راش در پوست، مشکلات پوستی، افزایش خطرات بستری شدن، پریشانی های روحی، کاهش تعاملات اجتماعی را می توان از مهم ترین عوارض بی اختیاری ادرار در سالمندان معرفی کرد.

بی اختیاری ادرار در سالمندان - سپیدگستر
بی اختیاری ادرار در سالمندان

تشخیص علت بی اختیاری ادرار در سالمندان

تشخیص علت بی اختیاری ادرار افراد سالمند از طریق معاینات لعنتی، میزان ادرار در هر نوبت، زمان و تعداد دفعات بی اختیاری و… توسط پزشک انجام می شود.

پزشکاان برای مشخص شدن دلایل بی اختیاری ادرار از آزمایش ادرار، سونوگرافی، نوار عصبی مثانه استفاده می کرده و با توجه به شرایط سنی و وضعیت سالمند بهترین روش درمان انتخاب می شود.

اقدامات موثر در کنترل بی اختیاری

یکی از مهم ترین اقدامات اصلی خدمات پرستار در منزل کنترل بی اختیاری سالمندان است، پرستار سالمند از طریق تمرین های عضلات کف لگن و دستشویی بردن سالمند طبق برنامه ریزی مشخص بی اختیاری ادرار سالمند را کنترل می کند.

یکی از آموزش ها برای کنترل بی اختیاری ادرار طولانی کردن زمان بین دو تخلیه مثانه و به تاخیر افتادن ادرار است، تخلیه مضاعف یعنی ادرار کردن چند دقیقه پس از ادرار اول از دیگر روش های کنترل بی اختیاری ادرار است، از طریق این روش سالمند یاد می گیرد که مثانه را به طور کامل تخلیه کند.

بی اختیاری ادرار در سالمندان
بی اختیاری ادرار در سالمندان

انجام ورزش کگل یکی از روش های رفتار درمانی است که در این روش به سالمند توصیه می شود 10 ثانیه عضلات لگن را منقبض کرده و سپس شل کند، پرستار به سالمند کمک می کند که این ورزش را سه تا چهار بار در روز انجام دهد، این ورزش باعث تقویت عضلات کف لگن شده و کنترل دفع و مقاومت مجازی را افزایش می دهد.

اغلب سالمندانی که دچار بی اختیاری کنترل ادرار می شوند، دچار مشکلات فرهنگی و اجتماعی و انزوا شده و کیفیت زندگی شان کاهش پیدا می کند، این افراد از فعالیت جنسی اجتناب کرده و برای کیفیت زندگی بهتر به پرستار ماهر نیاز دارند، پرستار متخصص را میتوانید از مجموعه سپید گستر استخدام کنید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 7
  1. محمدتقی بهرامی 2 سال قبل

    یکی از بهترین کارهام استخدام پرستار برای مادربزرگمه، خدماتتون بی نظیره

  2. هادی سلیمانی 1 سال قبل

    سلام عالی بود

  3. امیر بابایی 1 سال قبل

    مطلب مفید و جذابی بود ممنون از شما

  4. ناصر عباسی 1 سال قبل

    سلام وقت شما بخیر میخواستم بدونم پرستار متخصصی که بتواند از کودک صرعی به صورت 24 ساعته مراقبت کند دارید؟

  5. علی طاهری 1 سال قبل

    سلام به شما خواستم تشکر کنم ازتون بابت پرستار حرفه ای تون، مدتی ک از همسر بیمارم نگهداری میکردن خیلی کمک کردن بهمون

  6. مینا هداوند 6 ماه قبل

    سلام آیا بی اختیاری ادرار بخشی طبیعی از افزایش سن است؟

    1. sepidgostar 6 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر فقط به این دلیل که این یک مشکل رایج است، آن را به یک پیامد اجتناب ناپذیر افزایش سن تبدیل نمی کند. در واقع زنان جوان و به خصوص ورزشکاران جوان از بی اختیاری ادرار رنج می برند. از هر چهار زن بین 18 تا 59 سال یک نفر دچار بی اختیاری ادرار است. افزایش سن ممکن است احتمال را افزایش دهد، اما از پیش تعیین نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید