15 نوع از بیماری های شایع سالمندان

کهنسالان به دلیل کهولت سن، تجربه بیماری های روحی و جسمی توانایی شان کاهش پیدا کرده و نشاط سابق را ندارند، سالمندان در این دوران زندگی شان سلامت جسمی و روحی شان را از دست می دهند، از آن جا که هر چه سن افراد بالاتر می رود احتمال ابتلا به بیماری های جسمی و روحی افزایش پیدا می کند سالمندان به مراقبت های تخصصی و نگهداری توسط افراد متخصص نیاز دارند.

پرستار سالمند فرد متخصص و با تجربه ای است که بیماری های شایع سالمندان و نیاز های آن ها را شناخته و از طریق روش های مناسب به درمان و برطرف کردن سریع و بهتر آن ها می پردازد، در این مطلب به بررسی بیماری های شایع سالمندان می پردازیم.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

عمده ترین بیماری های رایج در خانه سالمندان کدام هستند؟

سالمندانی که در سرای سالمندان رندگی می کنند تحت مراقبت های بهداشتی و پزشکی بیشتری قرار می گیرند، دقت در مراقبت های پزشکی و انجام مکرر آن می تواند در افزایش کیفیت زندگی سالمندان تاثیر مثبتی بگذارد اما توجه داشته باشید که امکان ابتلا به برخی از بیماری های مسری همچون ویروس ها در خانه سالمندان بیشتر از منزل است، استفاده از خدمات پرستاری در منزل امکان ابتلا به بیماری های واگیر دار را کمتر می کند اما از آنجایی که تعداد افراد سالمند در خانه ی سالمندان زیاد است و آن ها به صورت جمعی با یکدیگر زندگی می کنند امکان ابتلا به انواع بیماری های واگیر دار و عفونی در این محیط بیشتر است.

 بیماری‌ های شایع سالمندان در مراکز مراقبتی  پزشکی

  • مننژیت
  • زخم بستر
  • عفونت ادراری
  • عفونت مفصلی
  • باکتریمی (وجود باکتری در خون)
  • سل ریوی
  • پنومونی (ذات‌الریه)
  • اسهال عفونی

معرفی بیماری‌ های شایع سالمندان

سالمندان تنها به بیماری های شایعی که معرفی کردیم مبتلا نمی شوند و بیماری های بسیاری وجود دارد که امکان ابتلای سالمند به آن ها زیاد است، بنابراین هر فرد سالمند برای گذراندن بهتر دوران سالمندی باید با کمک اطرفیان و پرستار سالمند این دوره را به بهترین شکل بگذراند، در صورتی که پدر و مادرتان سالمند هستند بهتر است با بیماری دوره سالمند آشنایی داشته باشید و در غیر این صورت از پرستار سالمند متخصص در منزل کمک بگیرید.

بیماری های سالمندی به گونه ای هستند که امکان کنترل آن ها با شناسایی در سریع ترین زمان توسط پزشک متخصص امکان پذیر است.

بیماری های شایع سالمندان
بیماری های شایع سالمندان

در ادامه شما را با بیماری‌ های رایج سالمندان آشنا می‌ کنیم:

1. بیماری‌ های مزمن

بیماری هایی که در مدت زمان طولانی و اکثرا همیشه با بیمار سالمند همراه هستند بیماری مزمن نام دارند، رایج ترین بیماری های مزمن عبارت اند از دیابت سالمند، سرطان، سکته مغزی، سکته قلبی، و…، با توجه به تحقیقات صورت گرفته 90 درصد از سالمندان از یک بیماری مزمن رنج می برند و حدود 70 درصد آن ها در اثر بیماری های مزمن فوت می کنند، پیشنهاد می شود برای جلوگیری از ابتلا سالمندان به بیماری های مزمن به طور سالانه توسط پزشکان متخصص بررسی و چکاپ شوند.

دیابت

یکی از رایج ترین بیماری ها در سالمندان و حتی افراد میانسال دیابت می باشد، دیابت بیماری است که تا پایان عمر به همراه بیمار باقی می ماند، این بیماری در زمانی به وقوع می پیوندد که پانکراس انسولین به اندازه کافی تولید نمی کند و یا بدن در برابر انسولین تولید شده مقاوم شده است.

مقاله زخم بستر و درمان آن را حتما مطالعه بفرمایید.

2. آسیب‌ های فیزیکی

از دیگر بیماری های شایع و رایج در سالمندان آسیب های فیزیکی می باشد، از آن جایی که توان افراد در دوران سالمندی کاهش پیدا می کند و اندام های آن ها قدرت سابق را ندارند افراد سالمند در این دوره از زندگی شان دچار آسیب های فیزیکی بسیاری شده که درمان های شان زمان بر تر و سخت تر است.

3. کاهش حواس پنج‌ گانه

حواس پنج گانه افراد در دوران سالمندی دچار تغییرات شده به خصوص که حواس بینایی و شنوایی سالمندان دچار مشکلات بسیاری می شود، یک نفر از پنج سالمند مشکل بینایی و شنوایی دارد اما امروزه با توجه به پیشرفت علم این مشکلات درمان های بسیار پیشرفته تر و راحت تری دارند.

بیماری های شایع سالمندان
بیماری های شایع سالمندان

4. مشکلات دهان و دندان

معمولا سالمندان دندان های سالمی ندارند و تعداد بسیار کمی هستند که ار دندان های سالم برخوردارند، دندان نداشتن سالمند موجب سایر بیماری ها همچون مشکلات معده، سوء تغذیه و… در آن ها می شود، امروزه بر طرف کردن این مشکل بسیار ساده بوده در نتیجه با حل این مشکل شرایط سالمند بهبود پیدا می کند.

5. کنترل ادرار و مدفوع

ممکن است سالمندان به دلایلی همچون بیماری های مختلف و کاهش توان عضلات توانایی کنترل ادرار و مدفوع شان را از دست بدهند، بهترین راه کار ها برای بهبود این وضعیت بهبود تغذیه و کنترل وزن سالمندان می باشد.

6. سوء تغذیه

تشخیص سوء تغذیه در سالمندان کار بسیار سختی است و به سادگی امکان پذیر نمی باشد، سوء تغذیه در سالمندان به دلایل مختلفی رخ میدهد، نداشتن دندان و عدم توجه به تغذیه مناسب سالمندان از مهم ترین دلایل سوء تغذیه در سالمندان محسوب می شود.

7. اختلال در اشتها

اشتهای سالمندان در این دوره از زندگی شان دچار اختلال می شود، یکی از اختلالات رایجی که در اشتهای سالمندان وجود دارد بی اشتهایی عصبی است، این اختلال به دلایل مختلفی در سالمندان بروز می کند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  1. افسردگی
  2. اختلالات حافظه
  3. مشکلات درمان نشده دوران جوانی
  4. اختلالات شناختی
  5. مرگ عزیزان
  6. عدم توجه به سالمندان
  7. تغییر در حس چشایی و بویایی که اغلب به دلیل مصرف داروهای مختلف به وجود می آید.

 

بیماری های شایع سالمندان
بیماری های شایع سالمندان

8. اختلالات روانی

مشکلات و اختلالات روانی ار دیگر بیماری های شایع در سالمندان می باشد، بیماری های جسمی دوران سالمندی، بیماری های مزمن، از دست دادن همسر و عریزان در اثر مرگ، مشکلات دوران سالمندی … عوامل شکل گیری اختلالات روانی در سالمندان محسوب می شوند، حدود 15% از سالمندان بالای 65 سال دچار اختلالات روانی خاص به خصوص افسردگی می شوند.

9. اختلالات خلقی

اضطراب یکی از مهم ترین اختلالات خلقی است که در بین سالمندان بسیار رایج است، معمولا افراد سالمند مضطرب افسردگی را تجربه می کنند و پشت سر هم در فرد سالمند مشاهده می شوند، تشخیص اضطراب در افراد سالمند ساده نیست چرا که معمولا افراد سالمند علائم روانی را از خود بروز نمی دهند و زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند دچار اضطراب می شوند، اضطراب دارای علائم خاصی از جمله بی قراری، خستگی دائمی، تحریک پذیری، گرفتگی عضلانی و نگرانی های غیر قابل کنترل میباشد.

از دیگر اختلالات خلقی مهم افسردگی است که آن هم در بین سالمندان رایج بوده و عمده ترین مشکل روانی بین سالمندان شناخته می شود، در صورتی که افسردگی درمان نشود عملکرد های فرد را مختل کرده و موجب بروز اختلالات جسمی نیز می شود، افسردگی در بروز اختلالات جسمی مزمن تاثیر گذار است، افسردگی دارای علائمی از جمله تغییر الگوی خواب، تغییر اشتها، غم و اندوه همیشیگی، درد جسمی، عدم لذت از فعالیت هایی که قبلا فرد از آن لذت میبرد و کندی در حرکات و فعالیت ها می باشد، احتمال ابتلای زنان سالمند به افسردگی از مردان سالمند بیشتر است، اما به طور کلی سالمندان از درمان افسردگی اجتناب می کنند و در صورت درمان به دارو های بیشتری نیاز دارند.

بیماری های شایع سالمندان
بیماری های شایع سالمندان

10. اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی از دیگر اختلالات روانی محسوب می شود که در بین سالمندان شایع است، این اختلال به دلیل فشار روانی زیاد بروز می کند و روحیه فرد سالمند به طور ناگهانی و بدون پیش بینی پذیری تغییر می کند، این اختلال در سالمندان نیز به سختی قابل تشخیص است.

علائم بیماری دو قطبی به دلیل بیماری های رایج دیگر سالمندی همچون زوال عقل و آلزایمر می باشد، این بیماری در زنان و مردان به طور مساوی رخ می دهد و دارای علائم خاصی از جمله روان پریشی، گیجی، تحریک پذیری، بیش فعالی، مشکلات حافظه، عدم توانایی درک، عدم توانایی قضاوت و عدم تونایی در حل مسئله می باشد، برخی از بیماری ها و مصرف برخی از دارو ها منجر به بروز این علائم می شود.

بیماری های شایع سالمندان
بیماری های شایع سالمندان

11. اختلالات شناختی

زوال عقل را می توان از دیگر بیماری های رایج و شایع دوران سالمندی معرفی کرد، دمانس یا زوال عقل با آلزایمر نمایش داده می شود، علت بیماری زوال عقل و درمان این بیماری همچنان کشف نشده است، در صورتی که پزشک در زمان مناسب این بیماری را تشخیص دهد می توان آن را کنترل کرد.

12. اختلالات دارویی

از دیگر مشکلات رایجی که سالمندان دچار آن می شوند، اختلالات دارویی است، سالمندان به دلیل بیماری های مختلفی که دچارشان هستند دارو های مختلفی را مصرف می کنند، در صورتی که دارویی اشتباه مصرف شود یا دوز دارو کم و زیاد شود و زمان مصرف آن تغییر کند فرد سالمند دچار اختلالات دارویی می شود که این اتفاق منجر به مشکلات جسمی گوناگونی خواهد شد.

بیماری های شایع سالمندان
بیماری های شایع سالمندان

13. بیماری‌های اسکلتی و عضلانی

با توجه به این موضوع که استخوان ها، ساختار اسکلت و عضلات افراد مسن دچار فرسودگی است، آن ها دچار بیماری هایی مربوط به اسکلت و استخوان ها می شوند که رایج ترین آن ها انواع آرتریت ها و فتق دیسک بین مهره ای می باشد.

14. بیماری های دستگاه تنفسی

با توجه به اینکه سالمندان از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار می باشند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های دستگاه تنفسی قرار می گیرند، ذات الریه یکی از این بیماری ها می باشد که به دنبال عفونت ریه به وجود می آید، بسیاری از این بیماری ها در اثر سبک زندگی ناسالم و عدم رعایت بهداشت فردی به وجود می آیند.

بیماری های شایع سالمندان
بیماری های شایع سالمندان

15. سرطان ها

سرطان بیماری می باشد که در آن سلول های بدن به صورتی غیر عادی تکثیر می شوند، لازم به ذکر است از بین هر دو نفر، یک نفر در مقطعی از زندگی خود به نوعی از سرطان مبتلا می شود، موارد زیر برخی از علائم رایج سرطان هستند که در صورت مشاهده آن ها لازم است به پزشک مراجعه نمایید:

  • آگاه شدن از یک توده غیر منتظره
  • وجود خود بی دلیل در ادرار، مدفوع، استفراع و یا در حین سرفه
  • کاهش وزن بدون دلیل
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 12
  1. یعقوب آدینه 1 سال قبل

    خدمات تزریقات هم پرستاران تون انجام می دهند؟

  2. یعقوب سالاری 1 سال قبل

    چند سالی هست که از طریق یکی از بستگانمون با مرکز سپید گستر آشنا شدم، خواستم تشکر کنم از پرستار خوب تون و پشتیابی عالی مرکزتون

  3. حیدر امیدی 1 سال قبل

    خیلی خوبه که پرستاران بیمارتون آموزش دیده هستند دیگه نگران مریض هامون که به پرستارنتون میسپریم نیستیم

  4. علی محمد گودرزی 1 سال قبل

    سلام به شما خواستم تشکر کنم ازتون بابت پرستار حرفه ای تون، مدتی ک از همسر بیمارم نگهداری میکردن خیلی کمک کردن بهمون

  5. غلامرضا خوئینی ها 1 سال قبل

    سلام موسسه سپید گستر مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دارد یا خیر؟

  6. علی محمد امیری 1 سال قبل

    آقا واقعا دمتون گرم، خیلی حرفه ای و کار درستین

  7. مهرداد فروتن 1 سال قبل

    پانسمان در منزل هم انجام میدهید؟

  8. داوود علیپور 1 سال قبل

    اگر پرستار کودک به مرخصی نیاز داشته باشد چه کار کنیم؟

  9. اسماعیل توکلی 1 سال قبل

    ببخشید میخواستم بپرسم که امکان استخدام پرستار کودک شبانه روزی هم وجود دارد؟

  10. فرهاد حقیقی 1 سال قبل

    تو این حوزه یکی از بهترین هایید خیلی عالیه کارتون

  11. اکبر همتیان 7 ماه قبل

    سلام بیماری های مزمن پیری چی هستند؟

    1. sepidgostar 7 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر، پیری جمعیت منجر به افزایش بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا و چاقی و همچنین مسائل مختلف سلامت روان مانند افسردگی شده است که مشکلات جدی سلامت عمومی را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید