آشنایی با بیماری زونا و درمان آن

زمانی که ویروس آبله مرغان شروع به فعالیت مجدد در فردی که قبلا مبتلا بوده می کند زونا که یک نوع بیمارب عفونتی است بروز می کند، این بیماری می تواند در قسمت های مختلف فرد ایجاد شود و در فرد مبتلا ضایعاتی را به وجود آورد، این بیماری که نوعی بیماری پوستی به حساب می آید درد و خارش زیادی را به همراه دارد و اگر اقدام به درمان آن در موقع لازم نباشد ممکن است عوارضی داشته باشد که جبران آن سخت یا جبران ناپذیر باشد، در ادامه با بیماری زونا و روش درمان آن آشنا خواهید شد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

آیا این بیماری خطر دارد یا خیر؟ تحقیقات و آزمایش های انجام شده می گوید که زونا خودش به تنهایی عامل مرگ و کشنده نیست اما با افزایش دادن خطر سکته قلبی و مغزی خطناک است، دانستن علاِئم زونا برای همه انسان ها و خصوصا پرستار افراد سالمند می تواند به درمان در زمان مناسب آن کمک کند.

در این مقاله از سپید گستر علائم زونا، روش پیشگیری و نحوه ی درمان این بیماری به طور کامل توضیح داده می شود.

بیماری زونا
بیماری زونا

بیماری زونا چیست؟

فردی که به بیماری آبله مرغان مبتلا شده ممکن است در آینده دوباره به آن مبتلا شود اما با نام دیگری آن هم زونا، یک بیماری عفونت و مسری که به راحتی از راه هوای آلوده و تنفس به دیگران منتقل می شود و در فرد ضایعات پوستی که شدید هستند را به وجود می آورد.

ویروس آبله مرغان در بدن فرد از بین نمی رود و به شکل نهفته و خاموش باقی می ماند، وقتی که بدن شرایط را داشته باشد ممکن این ویروس فعال شود که در این صورت به آن زونا گفته می شود، کسانی که وظیفه مواظبت از فرد سالمند را دارند و همینطور خانواده ی سالمند بهتر است این بیماری را بشناسند تا در موقع لزوم اقدام به درمان کنند، تصویر زیر این بیماری را در فرد بزرگسال نشان می دهد.

بیماری زونا
بیماری زونا

این بیماری بسیار مسری است و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود ولی میزان سرایت آن از آبله مرغان کمتر است، کسانی که با فرد مبتلا به زونا در ارتباط هستند نباید به ضایعات پوستی او یعنی تاول ها و بدن او دست بزنند و اگر ممکن بود از ماسک برای مراقبت از خودشان استفاده کنند، کسانی که بیشتر به زونا مبتلا می شوند سالمندان هستند و کسانی که به آبله مرغان مبتلا نشده اند.

چه چیزی باعث زونا می شود؟

به نقل از cdc - زونا توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می شود، همان ویروسی که باعث آبله مرغان می شود. پس از بهبودی فرد از آبله مرغان، ویروس در بدن خفته (غیرفعال) می ماند. این ویروس می تواند سال ها بعد دوباره فعال شود و باعث زونا شود.

عوامل مؤثر بر ابتلا به زونا در سالمندان

عواملی وجوددارند که می توانند خطر ابتلا به زونا را افزایش دهند و دانستن این مطالب برای خانواده یا کسی که از سالمندمحافظت میکند یا پرستار سالمند واجب است، شایع ترین عواملی که باعث این بیماری می شوند در متن زیر آمده است:

  • افزایش سن و ورود به دوره ی سالمندی
  • مبتلا شدن به بیماری هایی که مقاومت بدن را کاهش می دهند
  • استفاده از داروهایی که برای درمان بیماری های خود ایمنی و سرطان مورد استفاده قرار می گیرند
  • لنفم یا لوسمی
  • جراحی کردن
  • قرار گرفتن در معرض استرس بالا
  • افرادی که سن آن ها بیشتر از 50 سال است
  • بیماری هوچکین
  • افرادی که در دوران جنینی و یا قبل از 18 ماهگی به آبله مرغان مبتلا شده اند.
بیماری زونا
بیماری زونا

علائم گرفتن زونا چه چیزی است؟

یکی از این علائم در فرد مبتلا به زونا تب و لرز کمی است، علامت دیگر که در بیشتر افراد مشاهده می شود بدن درد شدید، سوزش بدن و حالت سوزن سوزن شدن در بدن است، زونا ضایعات پوستی را به همراه دارد که می تواند در افراد مختلف شدت آن کمتر یا بیشتر باید، علائم دیگر زونا حس کسالت و بی حوصلگی و بی حالی بعلاوه درد در قفسه سینه، سوزش پوست شکم و درد درصورت فرد می باشد.

بعضی از سالمندانی که به این بیماری مبتلا می شوند در بدن آن ها تاول هایی به رنگ قرمز و دردناک به وجود می آید، معمولا این تاول ها یا دانه های آب دار و قرمزی که به وجود می آیند در ناحیه سینه است و بین 2 تا 3 هفته طول می کشد که کاملا ردی از آن ها نماند، به همین دلیل پرستار سالمند باید با این نشانه ها آشنا باشد.

بیماری زونا
بیماری زونا

تشخیص زونا

بروز برخی ضایعات در یک سمت بدن می تواند یکی از نشانه های بیماری زونا باشد، البته لازم است برای اطمینان از ابتلا به بیماری، به متخصص داخلی و دکتر پوست مراجعه شود و بعد از قطعی شدن تشخیص، ضایعات و دیگر علائم را درمان کرد.

به طور معمول پزشک پس از مراجعه تان، از شما سؤالاتی درباره ابتلا به آبله مرغان خواهد پرسید و علائمتان را بررسی خواهد کرد، به طور معمول اصلی ترین نشانه زونا، بروز ضایعات است اما در زمان هایی ممکن است ضایعات شما مشکلات پوستی است، ویژگی های ضایعات زونا عبارت اند از:

  • ظاهر شدن در یک سمت صورت یا بدن
  • احساس خارش، سوزش و تیر کشیدن ضایعات

ضایعات در ابتدا به شکل یک برجستگی پدیدار شده و کم کم به تاول تبدیل می شود، افراد مشکوک به زونا باید به پزشک مراجعه کنند چرا که هر چقدر درمان دیرتر آغاز شود، مراحل درمان سخت تر پیش خواهد رفت.

در رابطه با بیماری زونا، هر چقدر درمان سریع تر شروع شود، تأثیر درمان بسیار مناسب بوده، به ویژه در زمانی که چشم یا گوش درگیر شده باشد.

بیماری زونا
بیماری زونا

روشهای پیشگیری از بیماری زونا چه چیزی است ؟

روش پیشگیری قطعی برای این بیماری وجود ندارد، چون واکسن هایی که برای آبلمه مرغان استفاده می شود هیچ اثر و درمان و پیشگیری برای زونا ندارد، واکسنی به نام zostavax برای پیشگیری از این بیماری استفاده می شود که می تواند احتمال مبتلا شدن افراد با سن بالا را کاهش دهد، و همچنین کاری می کند که اگر هم مبتلا شدید بیماری خفیف تری در انتظارتان باشد.

و اگرچه مبتلا شدن به این بیماری درصد پایینی دارد اما بازهم نمی شود به طور کامل جلوی آن را گرفت، فرد پرستار سالمند یا کسی که از او مراقبت می کند لازم است بداند که فرد اگر یک بار به این بیماری مبتلا شد دیگر تا آخر عمر به این بیماری مبتلا نمیشود و ابتلا دوباره خیلی خیلی نادر است.

روش درمان بیماری پوستی زونا

این بیماری معمولا با جوش و تاول هایی که روی شکم و در گاهی مواقع در دست و پا بوجود می آید به وجود می آید و دیده می شود، زونا معمولا در قسمت های حساس بدن ظاهر نمی شود اما اگر ظاهر شود مشکلت شدید تری را به وجود می آورد، به وجود آمدن تاول در قسمت های حساس بدن مانند چشم و گوش می تواند باعث آسیب به شنوایی یا بینایی شود، به همین دلیل به عنوان پرستار سالمند یا کسی که از سالمند مراقبت می کند وظیفه دارد در صورت دیدن حتی کمترین نشانه ها فرد را به پیش پزشک ببرد.

بیماری زونا
بیماری زونا

جوش ها و دانه ها و تاول هایی که در اثر زونا به وجود می آیند باید به مرور زمان ازبین بروند، در کل این بیماری خیلی جدی نیست در صورت درمان به موقع به خوبی و کامل درمان خواهد شد، برای درمان این بیماری در کل از پوشش دادن بثورات پوستی، در برخی موارد از داروی ضد ویروسی استفاده کردن و داروهایی که مسکن هستند برای کاهش درد استفاده می شود، کسانی که به زونا مبتلا می شوند بهتر تا زمانی که کامل درمان میشوند از غذاهایی که ویتامین B زیادی دارند، سیر، عرقیجات، پیاز و دمنوش های گیاهی مفید مانند اسطوخدوس، گل گاو زبان و بادرنجبویه استفاده کنند و خوردن بیشتر آب هم بسیار خوب است.

همه چیز درباره ی بیماری زونا

یک بیماری عفونی و دردناک زونا است که چون ضایعات و التهاب پوستی به وجود می آورد و باعث بدن درد می شود فرد را از زندگی روزمره باز می دارد، کسی که پرستارسالمند است یا از سالمند مراقبت می کند اگر علائم بیماری را بداند به موقع اقدام به درمان می کند و از شدید شدن آن جلوگیری می کند.

بیماری زونا
بیماری زونا

سوالات متداول درباره بیماری زونا

بیماری زونا واگیردار است؟

اگر می خواهید که به این بیماری مبتلا نشوید از تماس با تاول ها خودداری کنید درغیر اینصورت احتمال ابتلا وجود دارد، پس در صورت پرستاری از سالمندی که زونا دارد مراقب باشید.

درمان زونا و درد آن در سالمندان به چه صورتی است؟

مصرف داروهایی برای کاهش درد تحت عنوان مسکن و در بعضی موارد داروهای ضد ویروسی برای درمان بیمار مبتلا به زونا استفاده می شود.

علائم بیماری زونا چه چیزی است ؟

یکی از این علائم در فرد مبتلا به زونا تب و لرز کمی است، علامت دیگر که در بیشتر افراد مشاهده می شود بدن درد شدید، سوزش بدن و حالت سوزن سوزن شدن در بدن است، در نتیجه این موارد علائم زونا به حساب می آیند.

موسسه خدماتی سپید گستر به عنوان مجموعه ای معتبر برای نگهداری سالمندان، کودکان و بیماران در منزل در خدمت شما همراهان گرامی میباشد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 8
  1. میلاد نهاوندی 2 سال قبل

    سپید گستر
    تون محشرههههه

  2. میلاد شکیبا 1 سال قبل

    پرستار سالمند آقا هم داره مجموعه تون؟

  3. میلاد توکلی 1 سال قبل

    من خودم یه مدت پرستار سالمند بودم این موسسه واقعا حرفه ای و متخصصن

  4. حسن هاشمیان 1 سال قبل

    سلام موسسه سپید گستر مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دارد یا خیر؟

  5. سعید خوئینی ها 1 سال قبل

    هزینه خدمات پانسمان در منزل چگونه است؟

  6. ابوالفضل نامور 1 سال قبل

    یکی از بهترین سپید گستر
    هایی که اخیرا پیدا کردم سپید گستر
    شماست

  7. لیلا نشاطی 8 ماه قبل

    پدرم به زونا مبتلا شده تحت نظر پزشک هست، میشه بگید طول درمان چقدر هست؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      عرض ادب و احترام طول درمان دوره بیماری زونا 2 تا 4 هفته می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید