استفاده از دستگاه تست قند خون برای سالمندان

ازجمله موارد روزمره ای که خیلی از افراد خصوصا سالمندان به آن نیاز دارند تست قندخون است، استفاده کردن از این دستگاه از این جهت برای آن ها ضروری است که یا سالمندان به بیماری قند خون دچار هستند یا به علت های دیگر دچار افت یا افزایش قند خون می شوند، در حال حاضر از دستگاه های قند خون در منزل استفاده می کنند و انجام آن ساده و راحت است، اگر شما پرستار سالمند هستید کار کردن با دستگاه و استفاده از آن چیزی است که توصیه می شود بلد باشید.

در این مقاله این دستگاه را بررسی کرده، روش استفاده کردن و روش تفسیر کردن نتیجه آن را هم توضیح داده ایم.

دستگاه تست قند خون
دستگاه تست قند خون

روش استفاده از دستگاه تست قند خون در منزل

دستگاه تست قند خون یا گلوکومتر دستگاهی کوچک است ومی توانید آن را با خود حمل کنید که فقط با دریافت یک قطره از خون بیمار، می تواند اندازه قند را در خون را بررسی کند، روش استفاده از این دستگاه آسان و ساده بوده و به راحتی توسط بیشتر افراد قابل انجام است، برای اجاره تجهیزات پزشکی یا قند خون اینجا کلیک کنید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

البته انجام آن به ترتیب زیر می‌ تواند در طی کردن بهتر مراحل کار و ثبت نتیجه بسیار موثر باشد:

  1. اول باید لوازم لازم را آماده کنیم، لوازم لازم یک پد الکلی، لانسنت (همان سوزن مخصوص دستگاه گلوکومتر)، نوار تست، خود دستگاه و برگه ای که در آن نتیجه را ثبت کنیم.
  2. در قدم دوم باید دست ها را کاملا شسته، ضدعفونی و خشک کنید و هیچ رطوبتی روی دست نماند زیرا ممکن است با خون ترکیب شود و مقدار قند خون کمتر از مقدار اصلی نشان داده شود.
  3. در قدم سوم دستگاه را روشن کنید و نوار تست را درون آن قرار دهید.
  4. در قدم بعدی روی انگشت خود با استفاده از سوزن مخصوص یک سوراخ کوچک ایجاد کنید و قطره خونی که بیرون می آید را در قسمتی که روی نوار مشخص کرده قرار دهید.
  5. با پد الکلی قسمتی از انگشت که سوراخ شده را تمیز کنید.
  6. در آخر و بعد از چند ثانیه می‌ توانید نتیجه را روی نمایشگر دستگاه ببینید و آن را در دفترچه خود یادداشت کنید.

نکته مهم:نوشتن و یادداشت کردن نتایج در دفترچه برای کسانی که باید این تست را روزانه و مرتب انجام بدهند خیلی مهم و با ارزش است، چون می تواند در مسیر کنترل افزایش یا افت قند خون به افراد کمک کند.

 

استفاده از دستگاه تست قند خون
استفاده از دستگاه تست قند خون

اهمیت طرز استفاده از دستگاه قند خون

گلوکومتر (گلوکزمتر) دستگاه تست قند خون دستگاهی کاربردی و از تجهیزات پزشکی اصولی و ساده است که در زمینه کنترل قند خون کارایی بسیاری دارد، این دستگاه به کمک نوارهای تست قند خون، گلوکز موجود در خون افراد را اندازه گیری کرده و در انواع مختلف سوزن دار و بدون سوزن استفاده می شود.

در صورتی که از دستگاه تست قند خون به درستی استفاده شود میتوان نتایج دقیقی را از طریق آن بدست آورد، این دستگاه برای اندازه گیری میزان قند خون افراد دیابتی، افرادی که مستعد بیماری قند هستند و افراد مبتلا به هیپوگلیسمی قابل استفاده می باشد، طرز استفاده از آن با توجه به نوع دیابت 1 یا 2 به ویژه برای سالمندان متفاوت است.

بررسی قطعات

اگر بخواهیم اجزای اصلی این دستگاه را نام ببریم شامل این موارد است: خود دستگاه که دکمه هایی برای تنظیم دارد و دارای نمایشگر است، نوار تست و سوزن مخصوص، این مورد را هم بدانید که سوزن و نوار تست یک بار مصرف هستند.

 

کالیبره کردن دستگاه

زمانی که شما از یک دستگاه گلوکومتر استفاده می کنید برای این که به نتیجه دقیق برسید باید آن را کالیبره کنید، چون این دستگاه مدل های مختلف دارد بهترین منبعی که می توانید روش کالیبره کردن در آن را ببینید دفترچه راهنمای خود دستگاه است، اما در کل روش کلی همه دستگاه ها یکی است و یا به شکل دستی یا به شکل اتوماتیک تنظیم می شود.

در دستگاه هایی که نوار تست دارند این کار به صورت دستی انجام می شود، برای انجام این کار دستگاه را روشن کنید، نوار تست را داخل دستگاه قرار دهید، در دستگاهی که جدید است روی نمایشگر دستگاه به جای عدد خط تیره مشاهده خواهید کرد، حالا باید عدد نوشته شده روی بسته بندی نوار تست را در دستگاه بزنید و سپس دکمه تایید را بزنید، به همین راحتی دستگاه برای استفاده کردن آماده است، اگر دستگاه شما اتوماتیک باشد انجام دادن این مراحل لازم نیست.

آماده سازی دستگاه

دستگاه گلوکومتر نیاز به آماده کردن و آماده سازی ویژه ای ندارد، اما کسی که از سالمند مراقبت می کند یا پرستار سالمند است باید بتواند در زمانی کوتاه از دستگاه سریعا استفاده کند مثلا در زمان مشاهده نشانه افت قند خون، پس در دسترس بودن دستگاه گلوکومتر، مطمئن بودن از سلامتی و پر بودن باطری دستگاه، نوار کافی به اندازه داشتن، تاریخ گذشته نبودن نوار تست ها، موجود و در دسترس بودن پد الکلی و … از نکاتی است که در زمان آماده کردن این دستگاه باید به آن توجه کرد.

 استفاده از دستگاه تست قند خون
استفاده از دستگاه تست قند خون

تست قند خون

در کل تست قند خون میزان قند در خون بیمار را نشان می دهد، طبیعتا با توجه به این که شرایط بیمار چگونه است، مقدار نرمال بودن این عدد هم ممکن است کمی متفاوت باشد و فرق داشته باشد، از طرف دیگر بالا و پایین بودن قند خون و نوسان آن نکته خیلی مهمی است که باید در تست های پی در پی به آن توجه کرد.

آموزش استفاده از دستگاه قند خون

استفاده از دستگاه قند خون کار بسیار ساده ای است، دستگاه تست قند خون به نوعی طراحی شده است که هر فرد با کمترین سواد و دانش نیز می تواند از این دستگاه استفاده کند، نکات حائز اهمیتی در رابطه با نحوه استفاده از دستگاه قند خون وجود دارد که مصرف کنندگان باید به آن ها توجه کنند.

نوار تست قند خون کاملا یکبار مصرف است و پس از هر بار استفاده دور انداخته و با نوار جدید تست قند تعویض می شود.

دیسک هایی که جهت نمونه گیری قند خون طراحی شده اند امکان چند بار استفاده را دارند.

برای نمایش دقیق میزان قند خون ضروری است که دستگاه گلوکومتر را دور از نور مستقیم آفتاب و در دمایی متعادل نگهدارید.

جهت سنجش عملکرد ستگاه گلوکومتر می توان آن را هر چند وقت یک بار با نتایج آزمایشگاهی مقایسه کرد.

انتخاب دستگاه تست قند خون

دستگاهی که شما انتخاب می کنید هر چقدر دقت بیشتری داشته باشد و درصد خطای آن کمتر باشد یعنی دستگاه بهتری است، برای انتخاب بهترین دستگاه باید به حسن شهرت دستگاه توجه کنید همچنین با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از دستگاه تست قند خون
استفاده از دستگاه تست قند خون

همچنین باید چند نکته که در ادامه گفته می شود هم در نظر بگیریم زیرا بسیار مهم است:

  • استفاده کردن از دستگاهی که برای هر مرتبه استفاده کردن آن باید به آن کد داد کمی سخت است برای سالمندان، بنابراین اگر سالمند پرستار ندارد یا کسی از او مراقبت نمی کند این کار را باید خود سالمند انجام دهد پس خریدن یک دستگاه اتوماتیک برای فرد بهتر و منطقی تر است.
  • دستگاه هایی که سایز کوچک تری دارند را می توان راحت تر حمل کرد.
  • دستگاه هر چقدر که به خون کمتری برای آزمایش نیاز داشته باشد کار با آن راحت تر است.
  • دیگر مزایای دستگاه هایی که بهتر هستند شامل قیمت، سرعت انجام دادن کار، حافظه داشتن، داشتن سیستم کنترل برای جریان خون و قابلیت متصل شدن به کامپیوتر است.

چه زمانی باید تست قند خون انجام شود؟

در زمان صبح و ناشتا، دو ساعت پس از صبحانه، قبل از خواب، نیمه شب (3 صبح) برای سنجش افت قند خون و هنگام احساس افزایش یا افت قند خون بهترین زمان برای انجام این تست است.

روش اندازه گیری قند خون در منزل

مراحل انجام این کار را در اول این مقاله توضیح دادیم، اما خوب است چند نکته مهم و ضروری در این زمینه را نیز در نظر داشته باشید:

  1. محل ورود سوزن را به درستی تمیز کنید تا نتیجه دقیق باشد.
  2. از یک سوزن فقط یک مرتبه استفاده کنید.
  3. زمان مناسب را برای انجام تست انتخاب کنید.
  4. به میزان خونه مورد نیاز دستگاه توجه کنید، کم بودن آن موجب خطا در نتیجه می‌شود.
 استفاده از دستگاه تست قند خون
استفاده از دستگاه تست قند خون

تفسیر تست قند خون

خیلی ساده نشان دادن کلمه Hight برروی دستگاه گلوکومتر به معنی بالاتر بودن قند خون از حالت نرمال آن و نشان دادن کلمه low به معنی پایین تر بودن قند خون از حالت نرمال است، میزان قند خون در افراد سالم به هنگام ناشتا باید کمتر از 100 باشد، عدد بین 100 تا 126 نشانه این است که فرد مستعد ابتلا به بیماری دیابت است و بالاتر از 126 اگر تکرار شود علامت ابتلا به بیاری دیابت است.

در بیماران دیابتی این اعداد کمی بالاتر بوده و بهتر است برای هر فرد توسط پزشک معالج او تعریف شود.

در صورت نیاز به پرستار سالمند در منزل میتوانید با شرکت خدمات پرستاری سپید گستر تماس بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 6
  1. علی رضا نامور 2 سال قبل

    می خواستم بدونم آیا شما تجهیزات پزشکی هم اجاره می دید؟

  2. محمدحسن قهرمانی 2 سال قبل

    حقوق پرستار خانم مبتلا به ام اس در تهران چقدر است؟

  3. محمد عبدالهی 2 سال قبل

    خواستم موسسه خدمات سپید گستر
    سپید گستر را به همه کاربران معرفی کنم ،از بهترین ها هستند

  4. قاسم سلیمانی 2 سال قبل

    سلام نگهداری از نوزاد هم انجام میدن پرستارتون؟نوزادی که کولیک دارد؟

  5. امید محمدی 9 ماه قبل

    سلام چگونه از دستگاه قند خون استفاده کنم؟ میشه یه خلاصه بگید

    1. sepidgostar 9 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر، رنگ هایی را در نزدیکی نوار تست خواهید دید، اگر سطح قند خون شما در محدوده هدفباشد سبز، اگر خیلی بالا باشد زرد و اگر خیلی پایین باشد قرمز خواهد بود، هنگامی که از سطح قند خون خود مطلع شدید، قبل از برداشتن نوار تست، آن را در گزارش خود ثبت کنید، هنگام خواندن، مطمئن شوید که متر شما سمت راست به سمت بالا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید