علت ورم پا در سالمندان و روش درمان آن

بیشتر سالمندان زمانی که سن آن ها افزایش می یابد با مشکلاتی روبه رو می شوند که از جمله ی آن ها درد در پا و تورم آن است، این تورم ممکن است در قسمت های مختلف پا ایجاد شود که زندگی این افراد را با مشکل رو به رو می کند، اگر شما کسی باشید که از یک فرد سالمند مراقبت می کنید قطعا می دانید که این درد در اکثر افراد سالمند وجود دارد و ممکن است زندگی آن ها را با مشکل رو به رو کند، حال سوالی که پیش می آید این است که این ورم پا نشانه چیست ؟

دلیل ورم پا در افراد سالخورده چیست ؟ دلیل اینکه پای راست ورم می کند چیست ؟ دلیل این که پای چپ ورم می کند چیست و چگونه می توان باعث بهبودی این درد شد؟ در این متنی که شما مطالعه می کنید ما می خواهیم درباره ی تورم پا در افراد سالمند و همینطور روش درمان آن حرف بزنیم، تا آخر با ما همراه باشید و در صورتی که به خدمات پرستاری و مراقبتی نیاز داشتید با شرکت سپید گستر تماس حاصل فرمایید.

ورم پا در سالمندان
ورم پا در سالمندان

علت ورم پا در سالمندان چه چیزی است؟

بیماری لنف (تورم پا) مشکلی است که در اکثر سالمندان به وجود می آید که امکان دارد در هر دو پای فرد یا یک پا ایجاد شود، اگر بخواهیم به طور کلی در نظر بگیریم زمانی که مایعی در باف نرم مچ پا یا مفصل های پا به وجو آید تورم پا ایجاد می کند که این تورم با زیاد ایستادن یا میل کردن غذاهای شور و یا به مدت طولانی نشستن شدید می شود، اما به هر حال دلایل مختلفی برای تورم پا وجود دارد که لازم است پرستار سالمند و خانواده فرد اگر علامتی دیدند فرد را به پیش پزشک ببرند تا دلیل ورم پای سالمند مشخص شود.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

ادم

مشکلی رایج که اکثرا در فرد سالمند موجب ورم در مچ پا می شود خیز یا ادم است که خود یکی از دلایل رایج تورم پا است، زمانی که آب اضافی در بافت زیر پوست جمع شود ادم ایجاد می شود، برای تشخیص ادم فرد باید به پزشک مراجعه کند و کسی که از او مراقبت می کند این وظیفه را انجام می دهد.

نارسایی قلبی

مشکلا قلبی و نارسایی در قلب یکی دیگر از دلایل تورم در دست و پا است، اگر کسی که ورم پا دارد به طور هم زمان در ناحیه قفسه سینه احساس درد دارد ممکن است که این علائم نشانه مشکل جدی در قلب باشد، برای همین فرد پرستار سالمند یا کسی که از فرد مراقبت می کند اگر نشانه ای دید فرد را فوری به پیش پزشک می برد تا مشکل او مشخص شود و زودتر درمان شود.

ما در یک مقاله به موضوع انواع بیماری قلبی پرداختیم که می توانید مطالعه کنید.

ورم پا در سالمندان
ورم پا در سالمندان

سیروز کبدی

مشکل سوم که باعث ایجاد تورم می شود سیروز کبدی است، هپاتیت و اعتیاد به الکل بیماری های کبد هستند که موجب ایجاد مشکل در کبد می شود، ورم پا یکی از نشانه هایی است که این بیماری را نشان می دهد، پرستار سالمند یا کسی که از فردسالمند مراقبت می کند اگر به موقع نشانه ها را تشخیص دهد می تواند به درمان سریع تر فرد کمک کند و از بروز آسیب های بزرگ تر و مشکل جلوگیری می کند.

بیماری های کلیوی

دلیل چهارم که می تواند باعث تورم پا شود مربوط به بیماری کلیه همچون سنگ کلیه است، اگر فرد تورم پا دارد و در همان زمان بی حال و رنگ پریده است و بیماری کبدی داشته باشد، احتمال این است که این تورم در اثر همین مشکل ها باشد.

نقرس

زمانی که مقدار اوریک اسید در بافت زیاد شود و در محلی جمع شوند نقرس به وجود می آید، نقرس در پا و تقریبا نزدیک به مچ پا باعث درد و تورم می شود.

آسیب به پا

دلیل دیگری که باعث ایجاد درد و تورم در پا می شود آسیب پا است مانند شکستگی، کشیدگی و ضربه به پا که باعث درد و ناراحتی در پا می شود.

ورم پای سالمندان
ورم پای سالمندان

تورم یا ادم پا در افراد مسن

  • به نقل از myhealth – تورم ساق پا می تواند در هر قسمتی از پاها از جمله پا، مچ پا، ساق پا یا ران رخ دهد. علت ورم مزمن پا ممکن است پیچیده باشد و تعدادی از عوامل مختلف ممکن است فرد را مستعد ایجاد تورم کند.

  • بیماران مبتلا به ادم مزمن ساق پا ممکن است ناراحتی روانی افزایش یافته و مشکلات حرکتی داشته باشند استراتژی های درمانی باید با هدف کنترل تورم پا، به حداقل رساندن مشکلات مرتبط و افزایش کیفیت زندگی باشد.

  • محتمل ترین علت ادم پا در بیماران بالای 60 سال نارسایی وریدی است.

  • نارسایی وریدی تا 30 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

دلایل ورم پا در سالمندان در بخش های مختلف پا

هرقسمت پا که ورم کند می تواند دلیل متفاوتی داشته باشد که ما در این قسمت رایج ترین دلیل های تورم پا در ناحیه های مختلف را توضیح می دهیم.

علت ورم مچ پا در سالمندان

از مهم ترین دلیل های تورم در مچ پای افراد سالخورده می توان به:

پیچ خوردن پا

عفونت در ناحیه مچ پا

بودن لخته خون در آن قسمت

و نارسایی کبدی

اشاره کرد.

علت ورم پشت پا در سالمندان

اگر فشار زیادی به پا وارد شود یا پا دچار کشیدگی شود ورم در پشت پا ایجاد می شود، در بعضی مواقع این ورم پا نشانه آرتروز مفصل های پا، عفونت، تومور و ضربه است، همچنین افرادی که مشکل های مادر زادی دارند در قسمت پشت پا دچار تورم می شوند.

ورم پا در سالمندان
ورم پا در سالمندان

علت ورم پنجه پا در سالمندان

زمانی که ورم پا در قسمت پنجه پا باشد ممکن است در اثر نشستن طولانی مدت و یا آسیب به پا باشد، همچنین ممکن است مصرف برخی از داروهای خاص موجب تورم در این ناحیه شود.

علت ورم کف پا در سالمندان

ایستادن به طور طولانی می تواند موجب بروز آسیب و ورم کردن قسمت کف پا شود، اگر این تورم در قسمت کف پا باشد می تواند دلیلش مصرف زیاد نمک و شکر باشد.

علت ورم ساق پا در سالمندان

  1. دلایلی که باعث ایجاد تورم در ناحیه ساق پا می باشد عبارت اند از:
  2. صدمه و آسیب
  3. وجود عفونت و آبسه
  4. تومور
  5. خونریزی در داخل عضله

علت ورم قوزک پا در سالمندان

یکی دیگر از ورم هایی که رخ می دهد در قسمت قوزک پا است و دلیل اصلی آن نداشتن فعالیت و نشستن طولانی مدت است پس داشتن تحرک و فعالیت می تواند به درمان آن کمک زیادی کند.

ورم پای سالمندان
ورم پای سالمندان

علائم

  1. درد در پا
  2. تورم در پا
  3. حس سنگینی در پاها
  4. پف پوست
  5. مفاصل سخت پاها
  6. پوست پاهای کشیده بی رنگ یا براق
  7. تغییرات وزن

درمان ورم پا در سالمندان

در درمان تورم پا اول باید علت آن مشخص شود که دکتر با انجام آزمایش های مختلف دلیل آن را می فهمد و بعد از تشخیص آن فرد باید به دستورات پزشک توجه کند، اما در کل استراحت و فشار نیاوردن به پا در اکثر موارد باعث درمان می شود و انجام دادن تمرین فیزیوتراپی و استفاده از برخی داروها می تواند به حل کردن آن کمک کند.

ما در یک مقاله به موضوع توانبخشی سالمندان پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

ورم پا در سالمندان
ورم پا در سالمندان

درمان خانگی ورم پا در سالمندان

کسی که از فرد سالمند مراقبت می کند یا پرستار سالمند اهمیت دارد که روش درمان خانگی ورم پا را بداند، البته علت تورم باید از قبل توسط پزشک مشخص شود.

مواد غذایی کم سدیم مصرف کنید.

در رژیم غذایی تان از مواد غذایی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها استفاده کنید، به جای استفاده از نمک از موادی که سدیم ندارند استفاده کنید.

مایعات کم مصرف کنید.

در صورت ابتلا به ادم از مصرف زیاد آب خودداری کنید، مصرف زیاد آب می تواند برای افرادی که دارای ادم هستند مضر باشد.  

فشرده سازی ادم

نوعی جوراب مخصوص برای محافظت از دیواره های ورید وجود دارند که از آن ها برای افزایش سرعت جریان خون، خنثی سازی فشار رگ ها، جلوگیری از فشارخون و تورم در پاها استفاده می شود، این جوراب ها تسکین دهنده درد نیز می باشد.

پوشیدن جوراب های مخصوص از عفونت و سایر آسیب ها جلوگیری می کند.

ورم پا در سالمندان
ورم پا در سالمندان

ماساژ نواحی متورم

از دیگر روش های مفید برای کاهش ورم پا و درد پا ماساژ است، ماساژ پا به خروج مایعات از مچ ها و پاها کمک کرده و موجب کاهش ورم پاها می شود.

پاهای خود را بالا نگه دارید.

در صورت ابتلا به ادم از بالش های مخصوص استفاده کنید، این کار به بالا ماندن پاها و بازوها حتی هنگام خواب کمک کرده و از جمع شدن مایعات و تورم جلوگیری می کند.

به صورت مداوم فعالیت و حرکت داشته باشید.

حرکت و فعالیت های منظم ادم و تورم را کاهش داده و سیستم قلبی عروقی را تقویت می کند.

استفاده از اعضای بدن تحت تأثیر ادم می‌تواند تورم را کاهش دهد، مایعات اضافی را از بین ببرد و سیستم قلبی عروقی را در گردش مایعات تقویت کند. قبل از شروع رژیم ورزشی یا مشاوره در مورد تمرینات خاص با پزشک خود مشورت کنید.

ورم پا در سالمندان خطرناک است؟

ورم کردن پا یکی دیگر از مشکلات افراد سالمند و سالخورده است که اکثرا با آن مواجه می شوند که اگر به آن توجه نشود مشکلات جدی را ایجاد می کند، اگر ورم پا در شرایط کنترل شده باشد خطرناک نیست اما اگر از کنترل خارج شود و فرد درمان نشود ممکن است باعث ایجاد مشکلات خطرناک و جدی شود.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 8
  1. میثم فرهادی 2 سال قبل

    هزینه سپید گستر
    از کودک اتیسمی در منزل چکونه است؟

  2. محمدعلی بابایی 2 سال قبل

    از اینکه با موسسه خدمات سپید گستر
    سپید گستر آشنا شدم خیلی خوشحالم، سپید گستر
    از بچم رو با خیال راحت سپردم به یه خانم متخصص و مهربون

  3. احمد جوادی 2 سال قبل

    خدا خیرتون بده برامون این مطلب رو نوشتید خیلی خوب بود

  4. قربانعلی امینی 2 سال قبل

    از مجموعه شما سی پپ اجاره کردم برای دوره درمانم واقعا خدماتتون بی نظیر و با کیفیت بود

  5. علی اصغر هدایت 2 سال قبل

    ما چند سالی هست که برای پدرمون از مرکز سپید گستر پرستار گرفتیم خداروشکر ایشون مسئولیت پذیر هستند و ما خیلی از ایشون راضی هستیم

  6. جعفر شکری 2 سال قبل

    هزینه خدماتتون چطوری محاسبه میشه؟

  7. سحر تیمورخواه 3 هفته قبل

    سلام من مادرم 67 سالشونه ایشون واریس دارن، چند وقتیه پاهاشون ورم هم داره، دلیل این ورم چه چیزیه؟

    1. sepidgostar 3 هفته قبل

      سلام و عرض ادب، به طور کلی خود رگ‌ های واریسی به صورت مستقیم دلیل ورم پا نیستن، هرچند ممکن است کبودی یا ورم نشانه واریس باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید