دیابت سالمندان + روش درمان دیابت سالمندان

آموزش درمان دیابت سالمندان

چیزی که به بدن کمک می کند که از گلوکز استفاده کند و آن را به انرژی تبدیل کند انسولین است، وقتی شما به دیابت مبتلا می شوید بدن در ایجاد کردن و استفاده کردن از انسولین دچار مشکل می شوید پس باعث افزایش قند خون می شود.

در افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیماری های قلبی شیوع بیشتری دارد، دیابت سالمندان عواملی که باعث مشکلات قلبی می شود مانند چربی خون بالا را دارا است، این فرد باید زیر نظر پزشک متخصص قلب و عروق قرار داشته باشد و اضافه بر رعایت کردن رژیم غذایی، فعالیت بدنی و ورزش های سنگن را انجام ندهد.

دیابت سالمندان
دیابت سالمندان

دیابت چیست؟

بیماری که به خاطر اختلال متابولیکی بدن به وجود می آید دیابت است، در بدن افراد دیابتی یا انسولین به اندازه و مقدار کافی ساخته نمی شود یا این که نمی تواند از انسولین ساخته شده استفاده کند، وقتی در بدن ما گلوکز به جریان خون وارد شود، پانکراس (لوزوالمعده) انسولین می سازد و آزاد می کند، این ماده باعث می شود که گلوکز موجود در خون به سلول ها وارد شود و با استفاده از آن انرژی تولید کند، در نتیجه اگر انسولین به اندازه کافی ساخته نشود به خاطر وجود گلوکز در خون میزان قند خون افزایش می یابد و سوخت و ساز دچار مشکل می شود.

مواردی که زمینه مبتلا شدن به دیابت را فراهم می کنند شامل افزایش سن، داشتن رژیم غذایی ناسالم و اشتباه و سبک زندگی غلط می شود، بیشتر افرادی که بین 60 تا 70 سال هستند بیشتر احتمال دارد که به دیابت مبتلا شوند، به همین دلیل پرستار سالمند یا کسی که از او مراقبت می کند باید علائم دیابت، میزان قند خون افراد سالمند و روش های پیشگیری از این بیماری را بداند.

این بیماری همان طور که گفته شد یک اختلال متابولیک است و دارای انواع مختلفی از جمله نوع 1، نوع 2، بی مزه و … است، در بعضی از این نوع ها بدن نمی تواند انسولین را بسازد در نتیجه به تزریق انسولین نیاز دارد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

دیابت در افراد مسن

به نقل از nia - دیابت یک بیماری جدی است و بسیاری از افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد زمانی به دیابت مبتلا می شوند که گلوکز خون آنها که قند خون نیز نامیده می شود، بیش از حد بالا باشد. خبر خوب این است که می توانید اقداماتی را برای به تاخیر انداختن یا پیشگیری از دیابت نوع 2، که شایع ترین شکل بیماری در افراد مسن است، انجام دهید.

علائم قند بالا در سالمندان

1) یک نشانه که قند خون زیاد را در بیماران دیابتی نشان می دهد یبوست است، وقتی قند خون افزایش یاید باعث تکرر ادرار می شود، این تکرر ادرار باعث می شود آب بدن کم شود و مدفوع سفت شود، افراد سالمند باید این مشکل یبوست خود را در کنار کنترل کردن قند خون کنترل حل کنند باید از مواد غذایی ملین استفاده کنند، آب فراوان بنوشند تا دیابت و بیماری قند خون خود را کنترل کنند.

2) ممکن است پوست افراد سالمند خشک شود و این خشکی باعث ترک خوردن پوست می شود، اگر پوست کسی که دیابت دارد خشک شود و ترک بخورد خیلی راحت میکروب ها را جذب می کند و به عفونت دچار می شود، برای جلوگیری از این موضوع پوست سالمندان را بعد از این که حمام کردند با روغن های گیاهی یا کرم های مرطوب کننده چرب کنید.

3) اندازه گیری کردن مرتب قند خون افراد دیابتی و نوشتن آن در دفترچه یکی از کارهای مهم پرستار سالمند است چون باید همواره به پزشک نشان داده شود، آزمایش قند خون ناشتا میزان و وضعیت قند خون این افراد را تعیین می کند.

در این نوشته مرکز خدمات پرستاری در منزل سپید گستر، نکاتی را درباره پرستاری از سالمندان مبتلا به دیابت مطرح می‌کنیم، دیابت نزدیک به 25% افراد بالای 65 سال سن را تحت تاثیر قرار می‌ دهد سالمندان دیابتی در معرض خطر بیشتری در زمینه عوارض تهدید کننده زندگی و بیماری‌ های عروقی هستند از جمله افزایش 16% خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که در اواسط عمر دچار دیابت شده‌اند، امری اثبات شده است.

پس به جز حس تشنگی و گشنگی، علت های زیاد تری برای جدی گرفتن پرستاری کردن از سالمندان دیابتی وجود دارد، دیابت می تواند در هر سنی یک چالش باشد، دیابت نوع 1 معمولا زود یا در کودکی تشخیص داده می شود.

مقاله دیابت کودکان را می توانید مطالعه کنید.

دیابت نوع 2 می تواند در افراد سالمند به علت های مختلفی به وجود بیاید.

اگر کسی هستید که اضافه وزن دارید، تحرک زیادی ندارید، اگر در معرض فشار یا افسردگی هستید، مستعد دچار شدن به این بیماری به احتمال زیاد تری هستید.

دیابت داشتن یک فاجعه نیست، در اصل دیابت احتمال دارد برگشت پذیر باشد، اگر شما یا یکی از عزیزان شما اخیرا مبتلا به دیابت نوع 2 شده است، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تشخیص بیماری دیابت سالمندان

برای تشخیص بیماری دیابت لازم است فرد مقدار قند خون خود را آزمایش کند، برای این کار باید فرد یک بار ناشتا قند خون خود را اندازه بگیرد و سپس 2 ساعت بعد از مصرف غذای شیرین دوباره مقدار قند خون را آزمایش کند، اگر مقدار قند خون در این دو آزمایش بالاتر از محدوده نرمال باشد، احتمالاً فرد به دیابت مبتلا شده است، معمولاً قند خون بیشتر از 110 میلی گرم به صورت ناشتا نشان دهنده دیابت است.

به عنوان پرستار سالمند و فردی که وظیفه مراقب از سالمند را بر عهده دارد، باید به صورت مرتب مقدار قند خون این افراد را بررسی کنید، در صورت مشاهده مقدار قند خون زیاد لازم است تا فرد حتماً تحت درمان پزشک قرار بگیرد و از داروهای کمکی و رژیم غذایی مخصوص استفاده کند.

به عنوان پرستار سالمند  به یاد داشته باشید که برای تشخیص بیماری دیابت، توجه زودهنگام به علائم اهمیت زیادی دارد اگر وظیفه نگهداری از سالمند در منزل را بر عهده دارید، حواستان به تغییرات وزن سالمند باشد، معمولاً افرادی که به دیابت مبتلا می شوند، اشتهای عادی دارند اما دچار کاهش وزن می شوند، از طرف دیگر تشنگی زیاد و نیاز به ادرار زیاد نیز معمولاً از علائم دیابت سالمند است.

دیابت سالمندان
دیابت سالمندان

انواع دیابت

دیابت انواع مختلفی و متنوعی دارد، دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت بی مزه و پیش دیابت از انواع دیابت هستند. 

پیش دیابت

به افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارند و قند خون آن ها کمی بالا است، اما هنوز به دیابت مبتلا نشده اند، پیش دیابت گفته می شود، در واقع مقدار قند خون این افراد در محدوده مرزی و نزدیک به افراد دیابتی قرار دارد و اگر مراقب رژیم غذایی و مقدار فعالیت بدنی خود نباشند، احتمالاً در سال های آینده به دیابت نوع 2 مبتلا خواهند شد، علائم قند خون مرزی یا پیش دیابت نیز بسیارند.

دیابت نوع 1

این نوع دیابت معمولا به صورت مادر زادی اتفاق می افتد، در دیابت نوع 1 بدن نمی تواند انسولین بسازد و به همین دلیل برای این که در بدن گلوکز استفاده شود و انرژی تولید شود لازم است به افراد انسولین تزریق شود، این افراد باید روزانه انسولین تزریق کنند تا قند خون آن ها کنترل شود.

دیابت نوع 2

رایج ترین دیابت، دیابت نوع 2 است، زمانی رخ می دهد که بدن نمی تواند به اندازه کافی انسولین بسازد یا این که نمی تواند از انسولین ساخته شده به درستی استفاده کند، دیابت نوع 2 معمولا در کسانی که بالای 40 سال سن دارند رایج است و همچنین کسانی که دارای سابقه خانوادگی هستند یا اضافه وزن دارند و چاق هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، علائمی مانند تاری دید، تکرر ادرار، تشنگی شدید، کاهش وزن، تاول زدن پوست، سوزن شدن پا و خستگی مفرط دارد، ولی هستند کسانی که علامت ندارند و تا مدت ها نمی فهمند که دیابت دارند.

دیابت بی مزه

یک اختلال نادر که در اثر به هم ریختن تعادل مایعات بدن ایجاد می شود و موجب می شود حجم ادرار بیشتر از حالت عادی زیاد شود، در دیابت بی مزه دفع زیاد آب بدن موجب تشنگی مزمن و زیاد شدن میزان قند خون می شود.

دیابت تلخ

دیابتی که دهان فرد بیمار تلخ می شود دیابت تلخ نامیده می شود، البته تلخی دهان و دیابت دارای علائم دیگری هستند و تلخی دهان نشانه سایر بیماری ها می باشد.

نشانه های افت قند خون در سالمندان دیابتی

اگر پرستار سالمند هستید و یا موظف به مراقبت از سالمند هستید بهتر است قبل از هر موضوعی نشانه های افت قند در افراد سالمند دیابتی را بشناسید، افت قند در افراد دیابتی موجب رنگ پریدگی، عرق کردن، تحریک پذیری، کند شدن عکس العمل، احساس سرگیجه و ناتوانی، لرزش اندام ها و سرد شدن بدن می شود، در صورتی که متوجه بروز برخی از این علائم در فرد دیابتی شدید، بهتر است هر چه سریع تر یک قرص گلوکز یا یک آبنبات شیرین به بیمار بدهید تا علائم برطرف شود.

ما در یک مقاله به موضوع درمان سریع افت قند خون پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

دیابت سالمندان
دیابت سالمندان

نکاتی که در زمان پرستاری از سالمندان مبتلا به دیابت باید رعایت کرد

  • برنامه غذایی

مصرف غذاهای مختلف روی میزان گلوکز در بدن اثر دارد، بنابراین برای پرستاری از افراد سالمند یک رژیم غذایی درست و مناسب تهیه کنید، پرستار سالمند در موسسه سپید گستر رژیم و برنامه غذایی مناسب و ویژه ای را برای افراد سالمند دیابتی تهیه می کنند، کم کردن وزن می تواند به کم شدن نشانه های دیابت در افراد کمک کند، پس انتخاب کردن یک رژیم با چربی و قند کم خیلی اثر دارد.

  • چه غذاهایی برای دیابت مفید است؟

مصرف غذاهای سالم، خوردن مقدار زیادی سبزیجات و میوه های تازه می تواند به کنترل قند در افراد دیابتی کمک کند، افراد دیابتی باید به اندازه غذا بخورند، پر خوری و کم خوری می تواند موجب تشدید علائم در افراد دیابتی شود، این افراد باید در رژیم غذایی روزانه خود مقدار فیبر، چربی های سالم و پروتئین های بدون چربی بیشتری مصرف کنند.

  • چه غذاهایی برای دیابت مضر است؟

افراد دیابتی باید قبل از هر چیزی در مصرف شیرینی جات محتاط باشند، به عنوان پرستار سالمند و فردی که موظف به مراقبت از سالمند است باید سعی کنید تا غذا های شیرین، چرب و شور را از دسترس افراد دیابتی دور نگه دارید، مصرف الکل، غذا های چرب و آماده برای افراد دیابتی به هیچ عنوان مناسب نیست.

دیابت سالمندان
دیابت سالمندان
  • داروی دیابت و قند خون

در اکثر مواقع افراد دیابتی لازم است در کنار رژیم غذایی و ورزش از قرص و دارو نیز استفاده کنند، قرص های دیابت با توجه به شدت بیماری تجویز می شود، ممکن است نیاز باشد فردی روزانه یک عدد قرص مصرف کند و یا قرص ها را به صورت هفتگی استفاده نماید، معمولاً هر چقدر شدت بیماری بیشتر باشد و سن فرد بیشتر باشد باید از قرص بیشتری استفاده نماید، قرص هایی که برای درمان دیابت استفاده می شوند می توانند مقدار قند خون را کاهش دهند و معمولاً مصرف این قرص ها موجب درمان 80 تا 90 درصد افراد دیابتی می شود.

  • نظارت منظم

زمانی که از افراد دیابتی مراقبت می کنید باید اندازه گلوکز خون را به صورت مرتب و منظم را اندازه گیری کنید، اطمینان حاصل کنید که فشارخون فرد، میزان کلسترول او و علائم حیاتی دیگر فرد به صورت مرتب اندازه گیری می شود، اگر مراقبت از بیمار در منزل از فرد دیابتی به عهده شما است، نشانه های قند خون پایین را بدانید، برای بعضی از شرایط مانند زوال عقل بعضی از علائم و نشانه ها اشتباه تشخیص داده می شود مانند سرگیجه پس  اگر متوجه آن علائم و نشانه ها شدید اول قند خون فرد را اندازه گیری کنید.

  • مراقبت از زخم‌ ها مخصوصا پاها

یک مشکل شایع در سالمندانی که دیابت دارند زخم در پای این افراد است، برای جلوگیری و پیشگیری از این زخم ها  و عارضه ها پا باید هرروز بررسی شود، اگر سالمند مشکل بینایی دارد خوب است که کسی دیگر به پاهای او نگاه بیندازد، استفاده کردن از جوراب و دمپایی که تنگ نباشند در منزل برای این افراد خوب است و توصیه می شود.

شاید سالمند در پای خود سرما حس کند، دقت کنید که اصلا بیش از حد پاهای خود را به وسایل گرمایشی مانند بخاری نزدیک نکنید، بهتر است از جوراب های پشمی یا کفش هایی که داخل کرکی دارند استفاده کرد، اگر این علائم را دیدید حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید: بی‌ حسی در پاها، خمیده شدن انگشتان پا، سفت شدن بخشی از پوست کف پا، مورمور شدن پاها به‌ویژه هنگام شب، سرخی، تورم و درد.

دیابت سالمندان
دیابت سالمندان

ما در یک مقاله به موضوع زخم بستر پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

  • ورزش

برای پرستاری کردن از افراد سالمندی که دیابت دارند حداقل روزی پنج دقیقه فعالت بدنی در پنج روز هفته را تجویز کنید، منظم ورزش کردن می تواند سطح گلوکز در بدن را زیاد کند، همچنین وزن افراد کنترل می شود، کسی که از سالمند مراقبت می کند و یا پرستار او می تواند فرد را در فعالیت های او یا تمرین هایی که فرد به کمک نیاز دارد  یاری برساند.

  • ورزش مراقبت از چشم ها

دیابت در بینایی افراد سالمند ممکن است باعث ایجاد تغییراتی شود که باید به آن توجه کرد، شایع ترین این مشکل ها در بینایی افراد سالمند تاری دید است، دلایل عمده ای که باعث این تاری دید می شود زیاد شدن میزان قند خون فرد، بیماری شبکیه چشم، آب مروارید و آب سیاه است، چشم این افراد اگر مشکل و ناراحتی هم ندارد باید سالی حداقل یک بار معاینه شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

دیابت سالمندان
دیابت سالمندان

چگونه از ابتلا به دیابت جلوگیری کنیم؟

حالا باید فعال شویم، برای جلوگیری کردن از دیابت یا به تاخیر انداختن آن، سعی کنید وزن خود را کم کنید، غذای سالم خوردن (مقدار کم و کم چرب)، آب بیشتر نوشیدن و دوری از نوشیدنی هایی که شیرین هستند، موارد دیگری هستند که باید رعایت شود، در آخر مرتب ورزش کردن می تواند درصد ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

بیماران دیابتی به مراقبت نیاز دارند حالا اگر این بیماران افراد سالمند باشند به دلیل افزایش سن به مراقبت ویژه نیاز دارند، سالمندی که دیابت دارد ممکن است بیماری های دیگری هم داشته باشد پس قند خون این افراد را کنترل کردن سخت می شود، اگر از یک سالمند دیابتی مراقبت می کنید یا پرستار سالمند استخدام کرده اید در ادامه مقاله هم با ما همراه باشید، غده ی لوزوالمعده یا همان پانکراس در بدن وظیفه دارد انسولین بسازد و این انسولین باعث ورود گلوکز به داخل سلول های بدن می شود.

ولی کسی که به دیابت مبتلا است یا انسولین ساخته نمی شود یا بدن در برابر انسولینی که ساخته شده است مقاومت می کند پس انسولین نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد و قند خون زیاد می شود، زیاد شدن قند خون در زمان طولانی باعث خراب شدن مویرگ ها می شود و بر ساز و کار قلب، کلیه، چشم و … اثر بدی می گذارد.

پس تشخیص دادن زود و به موقع این بیماری خیلی در پیشگیری و کنترل این بیماری موثر است، سپیدگستر انواع خدمات پرستاری در منزل را با بهترین پرستاران آموزش دیده خود ارائه می دهد، برای راهنمای و مشاوره رایگان تماس بگیرید، بهتر است از عوارض دیابت سالمندان نیز اطلاعات کافی داشته باید.

دیابت سالمندان
دیابت سالمندان

عوارض دیابت سالمندان و راه های کاهش آن

راه های زیادی برای کاهش خطر عوارض دیابت سالمندان  وجود دارد، از راه های کاهش خطر عوارض دیابت می توان به کنترل فشار خون، حفظ قند خون در محدوده مشخص شده، فعالیت کردن، عدم مصرف الکل، ورزش کردن، اجتناب از سیگار کشیدن، رژیم غذایی سالم و کنترل کرسترول خون اشاره کرد.

انجام تمام توصیه های پزشک و مراجعه به متخصص چشم همچنین بررسی عملکرد کلیه از ضروری ترین کار هایی است که فرد باید انجام دهد، پرستار سالمند موسسه سپید گستر می تواند شما را در تعیین اهداف شخصی برای مدیریت کردن بیماری دیابت کمک کند، در ادامه برخی از شایع ترین عوارض بیماری دیابت سالمندان 65 سال به بالا را مطرح می کنیم:

  • سکته مغزی و سکته قلبی
  • فرد بینایی خود را از دست می دهد
  • ابتلا به بیماری های کلیوی که شامل نارسایی کلیه می باشد
  • بیماری های قلبی
  • بیماری هیپوگلیسمی که قند خون پایین است
  • بیماری نوروپاتی محیطی که یک آسیب عصبی است
  • بیماری عروق میطی که باعث تنگ شدن عروق خونی می شود

درمان دیابت سالمندان

درمان کردن دیابت به تغییر ایجاد کردن در سبک زندگی، رژیم غذایی و مقدار فعالیت بدنی نیاز دارد، مهم ترین نکته ای که به عنوان پرستار سالمند یا کسی که از سالمند مراقبت می کند باید بدانید این است که مواظب باشید فرد غذاهای شیرین و کربوهیدارت دار خیلی کم بخورد و یک رژیم غذایی درست به همراه ورزش و فعالیت بدنی داشته باشد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

امیدواریم مقاله دیابت سالمندان برای شما دوست عزیز مفید بوده باشد، برای استخدام پرستار سالمند در منزل می توانید با سپید گستر در تماس باشید.

انتشار یافته: 7
  1. مرتضی آشوری 2 سال قبل

    afarin matlab khobi bood

  2. محمدتقی عابدی 1 سال قبل

    هزینه خدمات پانسمان در منزل چگونه است؟

  3. حسین رحیمی 1 سال قبل

    خداروشکر که با شما آشنا شدم از کشور غریب خیالم از پدر و مادرم تو ایران راحته

  4. جعفر قهرمانی 1 سال قبل

    تو این حوزه یکی از بهترین هایید خیلی عالیه کارتون

  5. اسماعیل دستغیب 1 سال قبل

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  6. سحر ناظمی 6 ماه قبل

    سلام
    وقتتون بخیر میخواستم بدونم منی که والدینم هر دو بیماری قند دارن چیکار کنم که مبتلا نشم؟

    1. sepidgostar 6 ماه قبل

      سلام و عرض ادب خوبه که به صورت مداوم چکاپ بشین و برای جلوگیری از ابتلا به دیابت سبک زندگی تون را تغییر بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید