توانبخشی سالمندان یک فرآیند برای بازیابی قدرت و توانایی است که باید به دست افرادی ماهر و باتجربه انجام شود. این کار می تواند کیفیت زندگی افراد سالمند را تا حدود زیاد افزایش دهد و انرژی از دست رفته و ناتوانی ایجاد شده در آن ها را برطرف سازد. در توانبخشی معمولاً با تقویت عضلات بدن فرد توانایی بیشتری کسب می کند و بعد از مدتی می تواند با اعتماد به نفس و توانایی بیشتری به امور روزمره خود رسیدگی کند.

معمولاً از توانبخشی و فیزیوتراپی سالمندان برای کمک به افرادی که دچار بیماری های خاص، شکستگی ها و سکته مغزی هستند استفاده می شود و یک پرستار سالمند در منزل با انجام تمرینات مخصوص به بهبود شرایط بیمار  و توانبخشی سالمندان در منزل کمک می کند. در این مقاله می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد توانبخشی سالمندان بدانید آشنا شوید.

توانبخشی سالمندان
توانبخشی سالمندان

توانبخشی چیست؟

توانبخشی به اقداماتی گفته می شود که به فرد سالمند کمک می کند تا سطح تا سطح توانایی های خود را افزایش دهد و در زمینه های مختلف جسمی، حسی، اجتماعی و ذهنی توانایی های بیشتری کسب کند. این فرآیند معمولاً با انجام تمرینات هدفمند انجام می شود و به بهبود وضعیت سلامت افراد سالمند کمک می کند. به علاوه توانبخشی سالمندان به این افراد کمک می کند تا بتوانند با افزایش قدرت بدنی و ذهنی یک زندگی مستقل داشته باشند و برای انجام امور روزمره خود کمتر محتاج کسی باشند.

اصول توانبخشی سالمندان

به نقل از physio - توانبخشی سالمندان (GR) با هدف بازیابی عملکرد یا افزایش توانایی عملکردی باقیمانده و بهبود کیفیت زندگی در افراد مسن، به ویژه آنهایی که دارای اختلالات ناتوان کننده و/یا ضعیف هستند، انجام می شود.[1] تمرین فعلی توانبخشی بر عملکرد و رفاه تمرکز دارد، نه منحصراً بر بیماری.[2] توانبخشی بیماران مسن می تواند به حفظ استقلال عملکردی و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

اهداف توانبخشی چیست؟

توانبخشی در سالمندان با اهداف متفاوتی انجام می شود. این امر معمولاً به منظور افزایش کارایی و بهبود عملکرد در افراد ناتوان و کم توان انجام می شود و به آن ها کمک می کند تا بتوانند بهتر زندگی خود را کنترل کنند. در ادامه می توانید با مهم ترین اهداف توانبخشی در سالمندان آشنا شوید.

  • جلوگیری از معلولیت در سالمندان
  • جلوگیری از افزایش معلولیت
  • بهبود سطح زندگی افراد ناتوان و کم توان
  • کمک به معلولین در برخورد با مشکلات 
  • انجام تمرینات مفید برای افزایش قدرت و توانایی در سالمندان کم توان
توانبخشی سالمندان
توانبخشی سالمندان

فواید توانبخشی سالمندان

انجام فیزیوتراپی در منزل و درمان های توانبخشی برای سالمندان فواید زیادی به دنبال دارد. این تمرینات موجب افزایش تحرک در افراد سن بالا می شود و سطح متابولیسم و تعادل بدن در این افراد افزایش پیدا کند. از طرف دیگر تمرینات توانبخشی به تنظیم فشار خون، کاهش میزان قند خون و چربی خون در افراد سالمند کم توان کمک می کند.

این افراد بعد از اینکه از مزایای توانبخشی بهره مند می شوند توانایی های حرکتی، انعطاف پذیری و وضعیت بدنی بهتری به دست می آورند و می توانند بسیاری از کارهای روزمره زندگی را خودشان و بدون کمک دیگران انجام دهند.

به علاوه انجام تمرینات توانبخشی به این افراد کمک می کند تا سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهند و با این کار از چاقی و اضافه وزن نیز جلوگیری کنند. معمولاً این فرآیند توسط یک پرستار سالمند در منزل و یا فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارد انجام می شود و کمک زیادی به بهبود شرایط زندگی در افراد ناتوان و کم توان سالمند می کند، بنابراین مزیت های توانبخشی و فیزیوتراپی سالمندان عبارت اند از:

  • بالا بردن سوخت و ساز بدن
  • بالا بردن تعادل بدن
  • کاهش پوکی استخوان
  • افزایش تحرک
  • افزایش استقلال سالمند
  • بهبود عملکرد سیستم تنفسی
  • بهبود عملکرد و افزایش سلامت دستگاه قلبی و عروقی
  • تنظیم فشار خون
  • کاهش چربی خون
  • کاهش قند خون
  • افزایش انعطاف پذیری و بهبود وضعیت مفاصل
توانبخشی سالمندان
توانبخشی سالمندان

توانبخشی سالمند در منزل

در صورتی که بعد از عمل جراحی به توانبخشی نیاز دارید، سالمند شما احتمال زمین خوردن دارد و… می توانید از خدمات توانبخشی سالمند در منزل به سادگی بهره ببرید، مجموعه سپید گستر ارائه کننده این خدمات به صورت حرفه ای و توسط تیمی مجرب می باشد.

خدمات توانبخشی سالمندان

خدمات توانبخشی معمولاً به چند دسته بندی مختلف تقسیم می شود. هر یک از این خدمات می تواند به سالمندانی با شرایط خاص کمک کند و توانایی آن ها را افزایش دهد. 

توانبخشی پزشکی

یکی از مهم ترین خدمات توانبخشی سالمندان توانبخشی پزشکی است که حتماً باید توسط یک مراقب فرد مسن با تجربه که دانش کافی در زمینه های پزشکی دارد، انجام شود. در این نوع توانبخشی برای پیشگیری از ابتلای سالمند به بیماری های خاص تلاش می شود و فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارد به او کمک می کند تا با افزایش سن سلامت خود را بهتر حفظ کند.

اگر فرد بیمار باشد به او کمک می شود تا عوارض بیماری را کاهش دهد و بهتر با پیری و بیماری خود مقابله کند. این خدمات معمولاً باید با توجه به نیاز بیمار توسط افرادی مثل پرستار، فیزیوتراپ، کاردرمان، گرفتار درمان و بینایی سنج ارائه شود.

ما یک مقاله در مورد دلایل اسپاسم یا گرفتگی عضله داریم که می توانید آن را مطالعه کنید.

توانبخشی سالمندان
توانبخشی سالمندان

توانبخشی حرفه ای

هدف اصلی در توانبخشی حرفه ای این است که توانمندی های فرد سالمند را پیدا کند و به او کمک کند تا این توانایی ها را گسترش دهد. این توانایی ها هم می تواند در زمینه جسمی باشد و هم ذهنی و اجتماعی.

توانبخشی اجتماعی

توانبخشی اجتماعی به منظور برطرف کردن مشکلات مختلف اجتماعی و سازگاری بیشتر فرد سالمند با مسائل اجتماعی انجام می شود. در این خدمات توانبخشی سالمندان فرد توانبخش سعی می کند تا مشکلات اجتماعی سالمند را برطرف کند.

توانبخشی آموزشی

یکی دیگر از انواع توانبخشی سالمندان که توسط افراد متخصص ارائه می شود، توانبخشی آموزشی است. در این نوع توانبخشی به فرد مسن کمک می شود تا با مصرف غذاهای سالم، مراقبت های شخصی، شناخت رفتارهای خطرناک و همچنین روش هایی برای کاهش عوارض سالمندی زندگی بهتری را در این دوران از زندگی تجربه کند.  

توانبخشی سالمندان
توانبخشی سالمندان

ورزش هایی مفید برای توانبخشی سالمندان

انجام برخی از ورزش ها برای توانبخشی سالمندان بسیار مناسب تر است و به آن ها کمک می کند تا شرایط جسمی بهتری را تجربه کنند. در ادامه به برخی ورزش هایی مفید برای توانبخشی سالمندان اشاره شده است.

  • راه رفتن روزانه به مدت 20 دقیقه در هوای آزاد 
  • انجام تمرینات یوگا
  • شنا کردن و ورزش در آب
  • انجام تمرینات تنفسی به منظور بهبود ظرفیت تنفسی
  • دوچرخه سواری
  • تمرینات بدنسازی برای افزایش قدرت و استقامت بدن
توانبخشی سالمندان
توانبخشی سالمندان

نکاتی در زمینه توانبخشی و مراقبت های پزشکی و پرستاری 

  • برای بسیاری از افراد سن بالا توانبخشی به منظور بهبود وضعیت زندگی انجام می شود و در برخی دیگر برای کاهش علائم بیماری و درد است. اما به طور کلی انجام توانبخشی می تواند کیفیت زندگی آنها را تا حدود زیادی افزایش دهد.
  • بهترین روش درمان برای سالمندانی که به سکته قلبی، مغزی و یا عفونت مبتلا هستند، توانبخشی است و این کار حتماً باید توسط یک فرد که تجربه کافی در این کار را دارد انجام شود.
  • فردی که وظیفه مراقبت از افراد مسن را بر عهده دارد با انجام تمرینات توانبخشی می تواند به بهبود شرایط جسمی و روحی فرد سالمند کمک کند.
  • برای استخدام پرستار سالمند در منزل بهتر است حتماً از فردی کمک بگیرید که با فنون توانبخشی سالمندان آشنایی کامل داشته باشد.
  • توان بخشی برای کمک به راه رفتن سالمندان موثر است.

جمع بندی نهایی

توانبخشی سالمندان مسئله ای بسیار مهم برای کمک به افراد سالمند و کم توان است که نه تنه روی بهبود وضعیت جسمانی آن ها مؤثر است، بلکه می تواند شرایط روحی و روانی فرد سالمند را نیز ارتقا دهد. کمک گرفتن از یک پرستار سالمند در منزل که اطلاعات و دانش کافی در زمینه کمک به سالمندان را دارد می تواند در این امر بسیار مؤثر باشد، در صورت نیاز به پرستار سالمند و پرستار بیمار در منزل با موسسه خدمات پرستاری سپید گستر تماس بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 5
  1. عبدالرضا فتاحی 2 سال قبل

    مطلب خوبی بود

  2. علی محمد زاهدی 2 سال قبل

    خدا خیرتون بده برامون این مطلب رو نوشتید خیلی خوب بود

  3. علی محمد آزادی ور 2 سال قبل

    من شرکت شمارو به همه کسایی که دارن نظرات را میخونن و میبینن پیشنهاد می کنم

  4. بهزاد کاملی 5 ماه قبل

    پرستار سالمندی که 24 ساعته از پدربزرگم مراقبت کنه میخوایم، نیاز دارن یک روز درمیون برن فیزیوتراپی و دیالیز بشن، پرستاری میخوایم که ایشون رو ببرن بیمارستان و فیزیوتراپی، چطوری باید این پرستار رو استخدام کنم؟

    1. sepidgostar 5 ماه قبل

      سلام و عرض ادب جهت استخدام پرستار 24 ساعته در منزل با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید