معرفی و بررسی بیماری نوزادان – بیماری کودک

آشنایی با 24 بیماری نوزادان – بیماری کودک

بررسی کردن دلیل بیماری های نوزادان برای خانواده هایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند خیلی نگران کننده است، در نتیجه مواردی که در این مقاله به آن ها می پردازیم می تواند خیلی کمک کننده باشد، همان گونه که در جریان هستید نوزادان بعد از متولد شدن خیلی آسیب پذیرند، نوزادان احتمال دارد با بعضی از بیماری های مادرزادی پا به دنیا بگذارند و یا این که خیلی راحت به بیماری های مختلف و عفونی مبتلا شوند.

اگر جدیدا صاحب فرزند اول شده اید، واجب است که انواع بیماری های نوزادان و بقیه ی مشکلات رایج بهداشتی که نوزادان با آن مواجه می شوند را بدانید، همچنین اگر نحوه ی مقابله با بیماری های نوزاد را بدانید، می توانید به نحو احسن از فرزند خود مراقبت کنید، در این مقاله به بررسی کردن مشکلات نوزادان و علائم نوزاد مشکل دار می پردازیم، اگر به پرستار کودک یا پرستار بیمار نیاز داشتید می توانید از موسسه خدمات پرستاری سپیدگستر پرستار مورد نظر را استخدام کنید.

بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

شایع‌ترین بیماری های نوزاد

نوزادان بعد از متولد شدن و در حالی که از رحم امن مادر خارج می شوند و پا به این دنیا می گذارند، بسیار آسیب پذیرند، این در زمانی است که آن ها یاد می گیرند که تنفس کنند، غذا بخورند و با دیگران ارتاط بگیرند، پس از تولد ریه‌ها، قلب، مغز، کلیه‌ها، کبد و بقیه ی اندام های بدن با یکدیگر هماهنگ شدن را یاد می گیرند.

به همین دلیل نوزادان اگر احساس ناراحتی، نیاز و یا گرسنگی کنند تنها راهی که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند گریه کردن است، در نتیجه خانواده یا پرستار کودک در منزل، باید تلاش کنند که متوجه شوند چه چیزی احتمال دارد کودک را بی قرار کند و کار لازم برای رفع آن را انجام دهند.

بیماری های رایج نوزادان

به نقل از sahyadrihospital – نوزادان بلافاصله پس از تولد آسیب پذیرتر هستند. آنها ممکن است با شرایط مادرزادی خاصی متولد شوند یا ممکن است به راحتی به عفونت مبتلا شوند. اگر شما یک والدین جدید هستید، باید از مشکلات سلامتی رایجی که نوزادان با آن مواجه می شوند و نحوه مقابله با آنها آگاه باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از کودک خود مراقبت کنید. اگر نوزادان با شیر مادر تغذیه شوند و اطرافیان نوزاد به طور مرتب نظافت را رعایت کنند، نوزادان به هیچ بیماری مبتلا نمی شوند. اما در هند از هر 100 نوزاد 3 نوزاد بیمار می شوند.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

بیماری های نوزاد هنگام زایمان

بعضی اوقات، در روند زایمان احتمال دارد نوزاد از نظر جسمی دچار صدمه شود، که به آن آسیب هنگام تولد یا ضربه به هنگام تولد می گویند، این آسیب می تواند به دلیل استفاده کردن ماما از پنس در زمان خارج شدن نوزاد از کانال زایمان باشد، بسیاری از نوزادان خیلی زود از این آسیب ها راحت می شوند و بهبود می یابند.

در بعضی از موارد هم احتمال دارد نوزادانی که به شکل طبیعی به دنیا می آیند، به خاطر فشار در کانال زایمان کمی سرشان ورم داشته باشد، این تورم معمولا در طی زمان بهبود می یابد و مشکل های جدی را در آینده به وجود نمی آورد، همچنین احتمال دارد بعضی از نوزادان به خاطر استفاده غلط بعضی از جراحانی که تجربه کمی دارند از چاقوی جراحی در زمان سزارین، صدمه ببینند که این مورد خیلی نادر می باشد.

علائم خطر در نوزاد تازه متولد شده

زردی

زردی در نوزادان خیلی رایج و شایع است، زمانی که مقدار بیلی روبین در خون کودک بیش از حد باشد، باعث می شود که پوست نوزاد کمی به رنگ زرد شبیه باشد، این زردی یکی از شایع ترین بیماری های نوزادان است به دلیل این که خیلی از نوزادان به زردی نوزادی به دنیا می آیند، این زردی به این دلیل اتفاق می افتتد که کبد نوزاد به اندازه کافی بالغ نشده است و نمی تواند بیلی روبین اضافه خون نوزاد را تجزیه کند، به همین دلیل خیلی از پزشکان در هفته اولی که نوزاد متولد می شود، این مورد را با تجویز کردن آزمایش خون بررسی می کنند.

اگر اندازه ی بیلی روبین خون نوزاد از 10 بیشتر باشد نشان می دهد که کودک زردی دارد، اگر زردی میان 10 تا 12 باشد به مرور زمان برطرف می شود، ولی اگر بیشتر باشد لازم است که فتودرمانی انجام شود، در زمان استفاده از دستگاه، زردی کودک طی 5 تا7 روز که به تجویز پزشک بستگی دارد، آرام آرام کم و کم تر شده و به عددی تقریبا زیر 8 می رسد که وقتی دوباره از نوزاد آزمایش خون بگیرند مشخص می شود، پرستار کودک و خود شما باید به این علائم و نشانه ها دقت و توجه کنید.

بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

این عدد طبیعی بوده و نشان‌دهنده آن می‌باشد که بیماری دیگر برطرف شده است، اما چنانچه زردی نوزاد بیش از 3 هفته ادامه پیدا کند، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد و والدین باید با پزشک کودک خود مشورت کنند.

مقاله جدول برنامه غذایی کودک را می توایند مطالعه کنید.

کولیک

یک مشکل  رایج و شایع دیگر در نوزادان کولیک است، به همین خاطر مسئولیت حفاظت و مراقبت از کودک برای پدر و مادر خیلی دشوار است، زمانی که کودک بی هیچ دلیل مشخصی مخصوصا در شب پی در پی و مدام گریه می کند، احتمال دارد که دچار کولیک که نام دیگر آن قولنج روده است شده باشد، تا الان دلیل دقیق این مشکل را نیافته اند و بعضی از تئوری ها می گوید که این مشکل ممکن است به دلیل گاز هورمون هایی باشد که در معده نوزاد تولید و ترشح می شود.

بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

این هورمون ها به دلیل تحریک عامل هایی همانند نور یا صدا به شکل غیر عادی در سیستم هضم نوزاد که دارد رشد می کند و کامل می شود ترشح می شوند، این بیماری معمولا از 2 هفتگی نوزاد آغاز می شود و تا پایان 3 ماهگی ادامه دارد، ولی اگر ادامه پیدا کند احتمال دارد ک نوزاد فرمول شیر را تحمل نکند یا بعضی از بیماری های نوزادان که به صورت زمینه ای در آن ها موجود است ربط دارد، برای تشخیص صحیح این مشکل خوب است با پزشک متخصص اطفال گفت و گو کنید.

نفخ شکم

اتساع شکم یا همان نفخ احتمال دارد در همه ی نوزادان دیده شود، یکی از دلیل های آشکار این مشکل، بلعیدن هوای اضافه است، پدر و مادر باید در روز چندین بار میزان تورم و سفتی شکم نوزاد را مورد بررسی قرار دهند، نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند شکم های نرم و بیرون زده دارند، اگر در زمان لمس کردن شکم نوزاد سفتی یا ورم حس کردید، احتمال دارد کودک شما دچار یبوست یا جمع شدن گاز در روده های خود شده باشد.

وقتی بدن کودک به تغذیه به جز شیر مادر شروع به سازگاری کند، این مشکل آرام آرام حل می شود، اگر شکم نوزاد تازه به دنیا آمده ورم داشته باشد و کبودی هم روی آن باشد، می تواند به معنی یک مشکل اساسی در اندام های داخلی کودک باشد.

مطالعه مقاله علت درد دل نوزادان و کودکان  می تواند برای والدین مفید باشد.

پوست آبی رنگ یا کبود نوزاد

پوست دست و پای کودکی که تازه به دنیا آمده است معمولا متمایل به آبی و کبود است که این رنگ در طی زمان به دلیل بهبود پیدا کردن روند گردش خون در کودک از بین می رود، ولی اگر در اطراف دهان نوزاد لکه هایی به رنگ تقریبا آبی دیدید و هم زمان با آن مشکلات تنفسی برای زمان زیادی در نوزاد مشاهده شد، این می تواند این را نشان دهد که قلب و ریه های نوزاد ساز و کار خوب و صحیحی ندارند.

اگر نفس کشیدن نوزاد 15 تا 20 ثانیه قطع شود و پوست هم کبود باشد، احتمال دارد که نوزاد به آپنه دچار شده باشد، مشکلی که گفته شد می تواند بیماری زمینه ای قلبی را نشان دهد که لازم به مراقبت کردن و دخالت پزشکی دارد، اگر دست و پای کودک به صورت ناگهانی دچار کبودی شد حتما به پزشک متخصص کودک اطلاع دهید.

مقاله واکسن کودکان را از دست ندهید و مطالعه آن برای والدین خالی از لطف نیست!

بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

 تهوع و برگرداندن شیر

بعضی وقت ها وقتی نوزاد شیر می خورد آن را بالا می آورد یا تف می کند که یک اتفاق رایج است، به همین خاطر به مادران تاکید می کنند که حتما بعد از شیر آروغ نوزاد یا هوای اضافه را بگیرند که از بالا آمدن هوا به همراه محتویات معده پیشگیری شود، با این حال اگر کودک شیر را بالا می آورد یا استفراغ او رنگی مایل به سبز است و اگر چند بار در روز این اتفاق رخ می دهد، احتمال دارد یک زنگ خطر جدی باشد.

در صورتی که این اتفاق افتاد خیلی زود به پزشک مراجعه کنید چون نوزادان خیلی سریع دچار کم آبی می شوند، به همین دلیل به مراقبت پزشکی نیاز دارند، تحمل نکردن شیر مادر و لاکتوز یک مشکل تقریبا رایج است که مراقبت پزشکی می خواهد ولی از بیماری های نوزادان به حساب نمی آید، در بعضی مواقع استفراغ های مداوم و ترشح شیر می تواند به خاطر عفونت زمینه ای یا مشکل گوارشی باشد.

بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

سرفه کردن زیاد

اگر شیرمکیدن نوزاد خیلی تند باشد، احتمال دارد که نوزاد در زمان تغذیه سرفه کند، سرفه کردن پشت سرهم در زمان تغذیه می تواند یک مشکل در ریه یا سیستم گوارش را نشان دهد، سرفه کردن در شب و به شکل مداوم احتمال دارد که مشکل تنفسی را نشان دهد، اگر نوزاد شما در زمان تغذیه و یا در طول شب سرفه می کند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

پریشانی و بیقراری تنفسی نوزاد

آیا پریشانی و بی قراری تنفسی هم از بیماری های نوزادان به حساب می آید؟ این اتفاق معمولا هنگامی می افتد که به خاطر بسته شدن مجرای بینی نوزاد، اکسیژن به اندازه ی کافی برای نفس کشیدن او موجود نباشد، به همین دلیل احتمال دارد به خاطر کمبود اکسیژن پوست نوزاد مایل به آبی یا کبود شود.

چند ساعت زمان می برد که نوزادی که تازه متولد شده است نفس کشیدن را یاد بگیرد، بعد از یاد گرفتن تنفس طبیعی پوست نوزاد دیگر نباید کبود یا مایل به آبی باشد، اگر خس خس، ناراحتی در نفس کشیدن و رنگ مایل به آبی یا کبودی هنوز در نوزاد ادامه داشته باشد، کودک حتما باید توسط پزشک معاینه شود.

کم خونی نوزاد

نوزادانی که مادر آن ها کم خونی دارند معمولا با کم خونی به دنیا می آیند، نوعی بیماری که در آن گلبول های قرمز خون با سن نوزاد تناسب ندارد و از حد نرمال کمتر است کم خونی نام دارد، به عبارت دیگر کم خونی، کم بودن هموگلوبین در خون است که باعث می شود میزان اکسیژن خون کم باشد، به همین دلیل مراقبت های پزشکی برای این افراد واجب است، چون کم خونی بیماری های دیگری را در آینده به وجود می آورد.

تب نوزاد

معمولا تب نشان می دهد که بدن دارد با عفونت مبارزه می کند، به همین دلیل تبی که بالاتر از 40 درجه باشد و به صورت مداوم باشد می تواند باعث تشنج و آسیب رساندن به مغز شود، خوب است بدانید که تب 38 درجه و بالا تر در نوزادان زیر سه ماه، تب 38.2 درجه و بالاتر در کودکان سه تا شش ماهه و تب 38.8 درجه و بالاتر در کودکانی که بالای 6 ماه هستند، اگر پی در پی و طولانی باشد خیلی برای کودک خطر دارد، در نتیجه زمانی که تب کودک شما بالا است قطعا به پزشک مراجعه کنید و داروهایی که لازم است را تهیه کنید.

مشکلات پوستی نوزاد

مشکلاتی مانند بثورات پوستی از موارد شایع پوستی در نوزادان است که می‌تواند برای کودک درد ایجاد کند، پوست کودک احتمال دارد به خاطر پوشیدن طولانی مدت پوشک خیس و کثیف، واکنش آلرژیک به رنگ‌ها یا محتویات درون پوشک نشان دهد، در این صورت عوض کردن مداوم پوشک و استفاده کردن از کرم ضد سوختگی پای کودک به شما توصیه و پیشنهاد می‌شود.

در بعضی موارد نیز اگر کودک به مدت طولانی در طول روز در گهواره باشد به خاطر تولید چربی و عرق بیش از حد سر کودک، پوست‌های اطراف فولیکول‌های موی سر او مرده می‌شود، این خود می‌تواند مهم ترین دلیل پوسته پوسته شدن پوست سر نوزادان باشد، برای بهبود این پوسته ریزی می‌توانید روزانه موهای کودک خود را با شامپوی ملایم شست و شو دهید تا پوسته‌ های مرده پوست سر او برداشته شود، معمولا این شرایط باید طی چند ماه برطرف شود، ولی اگر برطرف نشد خوب است که با پزشک کودک خود مشورت کنید.

بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

عفونت گوش نوزاد

مشکل شایع دیگر عفونت گوش است، زمانی که گوش کودک دچار عفونت شود، احتمال دارد کودک گوشی که درد می کند را بکشد و خیلی کلافه باشد، معمولا عفونت های ویروسی گوش رایج هستند و در چند روز بهبود پیدا می کنند، از طرف دیگر عفونت های باکتریایی می توانند در زمان طولانی ادامه داشته باشد و یا این که باعث کم شدن شنوایی شود در نتیجه احتمال دارد برای درمان کردن نیاز به آنتی بیوتیک باشد.

ما در یک مقاله به موضوع نشانه های گوش درد در کودکان پرداختیم که می توانید آن را بررسی کنید.

برفک دهان نوزاد

یک عفونت مخمری که در دهان نوزادان به وجود می آید برفک دهانی است، این عفونت شایع که نام آن کاندیدیازیس دهانی است، در کودکان خیلی شایع است، این باکتری ضایعات های سفیدی روی زبان یا قسمت داخلی گونه های نوزاد به وجود می آورند، اگر پزشک کودک را معاینه کند و مشکل برفک دهانی او خیلی جدی نباشد برای درمان آن داروی ضد قارچ تجویز می کند، در نتیجه این مشکل یک مشکل رایج در نوزادان است و در صورت مشاهده ی علائم آن به پزشک مراجعه کنید.

بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

سرماخوردگی و آنفولانزا نوزاد

دو بیماری سرما خوردگی و آنفولانزا تقریبا همه ی انسان ها را مبتلا می کند، سیستم ایمنی بدن آرام آرام در برابر ویروس های موجود در محیط قوی می شود، درست است که شاید این دو بیماری ناچیز به نظر بیایند ولی نباید آن ها را نادیده بگیریم، چون اگر به شکل کامل درمان نشوند احتمال دارد به ذات الریه و بقیه ی بیماری های نوزادان مبدل شود.

اسهال نوزاد

یک واکنش معمولی به آنتی بیوتیک و عفونت در نوزادان اسهال است، اگر فرزند شما به مشکل اسهال برخورد کرده است، با دادن دارو هایی که پزشک تجویز کرده است مانند او آر اس، باعث تعادل اندازه ی آب و نمک بدن می شود، نیاز است که پدر و مادر مدفوع کودک خود را کنترل کنند و اگر متوجه تغییر رنگ و بافت آن شدند، حتما با پزشک مشورت کنید، از طرف دیگر اسهال یا یبوست در نوزادان بسیار خطر دارد.

اگر نوزاد شما بیشتر از سه روز است که یبوست دارد، حتما با پزشک او صحبت کنید، چون همان گونه که گفته شد اسهال و یبوست می تواند نشان دهنده ی بقیه ی بیماری های نوزاد باشد، در اکثر مواد مشکل ها و بیماری های نوزاد به مرور زمان و بزرگ شدن نوزاد خود به خود بهبود می یابد ولی خانواده خیلی باید مراقب فرزندان شان باشند، به همین دلیل باید فرزند خود را برای معاینه های مرتب به پیش پزشک متخصص ببرید، رعایت کردن نکته های بهداشتی را بیشتر کنید و در زمان رویارویی با بیماری های نوزادان خونسرد باشید.

اگر در نوزاد ناراحتی دیدید که طبیعی نیست به پزشک مراجعه کنید، در آخر توصیه می شود در کنار فرزند خود باشید و از این شرایط لذت ببرید و این موضوع را در نظر داشته باشید که هر سرفه یا عطسه موضوع مهمی نیست.

عفونت در مجاری ادراری نوزاد

یکی از شایع ترین بیماری ها در کودکان و نوزادان عفونت مجاری ادرار است که تقریبا 3 الی 5 درصد از دختران، و 1 درصد پرستار به این مشکل بر می خورند، علت آن می تواند ورود میکروب در مجاری ادرار کودک است و در برخی موارد ممکن است به کلیه و یا مثانه کودک آسیب بزند.

علت ورم نوزاد تازه متولد شده

تماس داشتن کودک یا مادر با مواد غذایی که باعث آلرژی می شوند مانند پروتئین شیر گاو رایج ترین دلیل ورم کردن در نوزاد، مخصوصا نوزادانی که از موقع به دنیا آمدن از شیر گاو مصرف می کنند، البته در بعضی موارد این ورم کردن نشان دهنده ی بعضی از بیماری ها است که آن را متخصص باید تشخیص دهد، اگر حشره ای نوزاد را نیش بزند می تواند باعث تورم چشم ها و لب نوزاد شود، بعضی از نوزادان به موادی مانند دارو یا لاتکس حساسیت دارند و مصرف کردن این داروها و یا برخورد پوست نوزادان با لاتکس می تواند باعث تورم شود.

از کجا بفهمیم نوزاد بیماری قلبی دارد؟

نقص قلبی جدی و مادرزادی معمولا خیلی سریع ( پس از تولد یا چند ماه اول زندگی) خود را با علائمی نشان می دهد:

  • خاکستری یا آبی شدن رنگ پوست
  • تنفس تندو مداوم
  • ورم کردن پاها، شکم یا نواحی اطراف چشم
  • تنگی نفس نوزاد در طول شیردهی

بعضی از این مشکل های مادر زادی قلبی جدی بودن آن ها کمتر است و احتمال دارد تا انتهای دوران کودکی نتوان آن ها تشخیص داد، علائم آن به شرح زیر است:

  • تنگی نفس در زمان ورزش یا فعالیت بدنی
  • احساس خستگی کردن در زمان ورزش یا بازی کردن
  • غش کردن ناگهانی در حین انجام فعالیت بدنی
  • ورم کردن دست، مچ پا یا ساق پا
بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

بیماری اسپاسم نوزاد

یک اختلال تشنجی در نوزادان اسپاسم نوزادی است و باعث محکم شدن عضله های پاها و بازو ها و خم شدن سر به سمت جلو می شود، نوزادانی که این بیماری را دارند احتمال دارد رشد طبیعی نداشته باشند و در یادگرفتن مهارت ها همانند نشستن و 4 دست و پا رفتن کند و آرام باشند، باید این را هم بدانید که خوشبختانه این مشکل تا 4 سالگی نوزاد از بین می رود ولی بعضی از نوزادان در مرحله های بعدی زندگی به نوع های دیگری از صرع دچار می شوند.

بیماری اوتیسم نوزاد

اوتیسم یک اختلال رشدی است که می‌تواند بر نحوه رفتار، تعامل و برقراری ارتباط نوزاد با دیگران تأثیر بگذارد، برخی از شاخص‌های اولیه اوتیسم در نوزادان و کودکان خردسال ممکن است شامل اجتناب از برقراری تماس چشمی، تاخیر در رشد مهارت‌های زبانی و محدودیت در حالات چهره باشد.

در بیشتر مواقع اوتیسم ظاهر فیزیکی نوزاد را تغییر نمی‌دهد، اما بر نحوه ارتباط او با دنیای اطراف تأثیر می‌گذارد، اوتیسم به عنوان یک وضعیت طیفی توصیف می‌شود زیرا علائم این بیماری و توانایی‌هایی که کودکان مبتلا به آن دارند می‌توانند بسیار متفاوت باشند، اگر به عنوان والد یا پرستار کودک متوجه هر یک از این تفاوت‌های رشدی در نوزاد تحت حمایت خود شدید، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

ما یک مقاله در مورد روش نگهداری از کودکان اوتیسم نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

بیماری لب شکری نوزاد

بیماری شکاف لب یا شکاف کام که ما در ایران آن را با نام لب شکری می شناسیم، حالتی است که در لب بالای فرد یا سقف دهان او که به آن کام گفته می شود یا در هر دوی لب و کام فرد شکاف و حفره ای قرار دارد که تشکیل و ایجاد آن به دوران جنینی مرتبط است، این مشکل موقعی به وجود می آید که ساختار های صورت در جنین که رشد می کند کاملا بسته نشود، این نقص از رایج ترین نقص های مادرزادی در دنیا است.

این مشکل بیشتر به صورت یک نقص مادرزادی تک در نوزاد به وجود می آید ولی گاهی با بیماری یا سندروم های ژنتیکی ارثی همراه است، متولد شدن یک نوزاد با این نقص می تواند خیلی باعث ناراحتی شود ولی این را بدانید که به صورت کامل می توان آن را اصلاح کرد، در بیشتر نوزادان، انجام دادن بعضی از جراحی ها، عملکرد طبیعی لب و دهان را بازگرداند و با جای زخم خیلی کم، ظاهر نوزاد را به شکل طبیعی بازگرداند.

علت بی اشتهایی نوزاد

احتمالا به عنوان والد یا پرستار کودک کلمه جهش رشد به گوش‌تان خورده است، جهش رشد به دوره‌های زمانی اطلاق می‌شود که نوزادان سریع‌ تر از قبل رشد می‌کنند، برای تسهیل این روند، آنها باید شیر زیادی بنوشند یا شیر خشک زیادی بخورند، وقتی این جهش رشد به پایان می‌رسد، اشتهای آنها اغلب برای مدتی از بین می‌رود.

به همین دلیل بی‌اشتهایی موقت در بین نوزادان سه تا چهار ماهه شیوع دارد، چون نوزادان به تازگی از یک جهش رشد بیرون آمده اند، در دو ماهگی احتمال دارد به خاطر وقفه ایجاد شدن در رشد این بی اشتهایی اتفاق بیفتد اما به احتمال زیاد این کم شدن  اشتها به دلیل تغییر ایجادشدن در ترکیب شیر مادر است، تا حدود 6 هفتگی، شیر مادر حاوی آغوز است که مانند ملین بر کودک اثر می گذارد، همزمان با کاهش مقدار آغوز در شیر مادر، غذای کودک با سرعت کمتری در روده او حرکت می‌کند و می‌تواند باعث بی اشتهایی کودکان شود.

بیماری پروانه ای نوزاد

اپیدرمولیز بولوزا یک بیماری ژنتیکی نادر و مادرزادی است که پوست را چنان شکننده می‌کند که با کوچک‌ ترین تماس ممکن است پاره شود یا تاول بزند، کودکانی که با این بیماری متولد می‌ شوند اغلب “کودکان پروانه‌ای” نام دارند، زیرا پوست آنها مانند بال پروانه شکننده است و به محرک‌ها سریع پاسخ می‌دهد، اشکال خفیف این بیماری ممکن است با گذشت زمان بهتر شوند، اما در موارد شدید می‌تواند دردناک باشد و موجب ایجاد سایر مشکلات جدی شود.

بیماری مخملک در نوزادان

یک بیماری عفونی که به اسکارلاتینا معروف است و موجب به وجود آمدن بثورات پوستی می شود مخملک است، این بیماری با همان باکتری به وجود می آید که موجب گلودرد استرپتوکوکی می شود، این عفونت را یک سم که از باکتری استرپتوکوک گروه A به وجود می آید را موجب می شود، بثورات پوستی یکی دو روز بعد از آغاز نشانه های آن یعنی گلو درد و تب به وجود می آید.

این بثورات معمولا از گردن آغاز می شوند و به سوی پایین بدن کم کم پخش می شوند، این ضایعات معمولا همه ی بدن به جز صورت را شامل می شود، اگر روی این ضایعات فشاری وارد شود موجب سفید شدن آن می شود، پس از سه چهار روز این بثورات کم کم محو می شوند و بعضی وقت ها وقتی ناپدید شوند مشابه آفتاب سوختگی می شوند.

بیماری نوزادان - بیماری کودک
بیماری نوزادان – بیماری کودک

عفونت چشم در نوزاد

با توجه به اینکه نوزادان حساس هستند تا زمانی که بزرگ تر شوند احتمال ابتلا به بیماری های مختلف در آنان زیاد است یکی از بیماری های که در بین نوزادان شایع است عفونت چشم بوده که توسط باکتری ها و ویروس  ها به وجود می آید، بنابراین بهتر است والدین اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند و علائم این بیماری را بدانند، تا در صورتی که نوزاد به این عفونت مبتلا شد نسبت درمان آن اقدام کنند.

بیماری ژنتیکی نوزاد

اختلالات ژنتیکی دسته‌ای از بیماری‌ها هستند که شامل انواع خاصی از نقایص مادرزادی، بیماری‌های مزمن، مشکلات رشدی و نقص حسی بوده که از یک یا هر دو والدین به نوزاد به ارث رسیده است، از آب مروارید، شکاف کام و بیماری‌های قلبی گرفته تا اختلالات خونی، انواع سرطان‌ها، اوتیسم و عقب ماندگی ذهنی همگی از جمله بیماری‌هایی هستند که منشا ژنتیکی دارند.

بیماری قارچ نوزاد

قارچ‌های پوستی در لایه بالایی سلول‌های پوست نوزادان به ویژه در نواحی مرطوب بدن آنها مانند بین انگشتان پا یا در ناحیه کشاله ران و قسمت تماس پوشک با ران زندگی می‎کنند، گاهی اوقات، تعادل طبیعی که تعداد این قارچ‌ها را کنترل می‌کند، به هم می‌خورد و منجر به عفونت می‌شود، برخی از عفونت‌های قارچی فقط مقدار کمی تحریک پوستی ایجاد می‌کنند، ولی برخی نیز ممکن است به عمق پوست نفوذ کرده و باعث خارش، تورم، تاول یا پوسته پوسته شدن شوند.

در برخی موارد، عفونت‌های قارچی می‌توانند موجب واکنش‌هایی در قسمت های دیگر بدن شوند، مثلا، نوزاد احتمال دارد همراه با عفونت پوست سر دچار بثورات پوستی در انگشت پا هم شود با توجه به حساسیت پوستی کودکان که بسیار در معرض این گونه بیماری های پوستی هستند باید مراقبت بیشتر شود.

کلام آخر

با توجه به اینکه نوزاد ما بسیار حساس است و بسیار در معرض بیماری است ما در این مقاله شایع ترین بیماری نوزادان و کودکان را معرفی کرده ایم که شما می توانید آنها را مطالعه کنید و این مقاله بیشتر برای والدین و پرستار کودک مناسب است و اگر بیماری دیگری که بسیار شایع باشد را می دانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و میزان رضایت خود را از این مقاله براساس امتیاز وارد کنید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

امیدواریم که مقاله بیماری نوزادان – بیماری کودک برای شما مفید بوده باشد، جهت استخدام پرستار کودک با سپید گستر تماس بگیرید.

انتشار یافته: 8
  1. مجید تقوی 1 سال قبل

    اکسیژن ساز هم برای اجاره دارید؟ برای اجاره اکسیژن ساز با شماره تماس هاتون هم میتونیم تماس بگیریم یا حتما حضوری بیایم؟

  2. مجتبی شمس 1 سال قبل

    خدمات تزریقات هم پرستاران تون انجام می دهند؟

  3. امیر کیانی 1 سال قبل

    چطور میتونم اطلاعات پرستاران کودک در مجموعه سپید گستر را متوجه بشم؟

  4. علیرضا عرب 1 سال قبل

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  5. مجتبی گلپایگانی 1 سال قبل

    سلام مرکز شما تجهیزات پزشکی هم اجاره می دهد؟

  6. مسعود مقدم 1 سال قبل

    هزینه نگهداری از خانم بارداری که دیابت دارد چقدره؟

  7. حدیث هامون 8 ماه قبل

    کولیک نوزاد تا کی ادامه دارد؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      عرض ادب و احترام کولیک نوزاد تا 3، 4 ماهگی ادامه پبدا می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید