علائم سرخک در کودکان و درمان بیماری سرخک

سرخک یک بیماری ویروسی است که معمولاً کودکان به سرخک مبتلا می شوند و به دلیل وجود واکسن درصد کشته شدگان توسط بیماری سرخک به شدت کاهش پیدا کرده و این خبر خوبی برای علم پزشکی است، سرخجه یا سرخک در کودکان زیر 5 سال بیشتر وجود دارد و سالانه موجب مرگ بیشتر از 10 هزار کودک در دنیا می شود.

حتماً قبل از اینکه کودک شما گرفتار این بیماری شود این مقاله را تا انتها بخوانید تا در صورت ابتلا به بیماری سرخک موارد لازم برای درمان سرخک را به سرعت اجرا کنید.

پیشگیری قبل از ابتلا به بیماری سرخک باعث می شود تا از ابتلا به بیماری پیشگیری شود و حتی در صورت ابتلا به سرخک نیز سرخک خفیفی بگیرید یا حتی اگر شدت بیماری زیاد باشد می توانید بیماری را کنترل کنید، در این مقاله قصد داریم شما را با هر آن چیزی که لازم است درباره سرخجه و علائم این بیماری در کودکان و همچنین روش درمان بدانید آشنا شوید، اما این نکته را نیز فراموش نکنید در صورت ابتلا به بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید و به خواندن مقالات سایت سپید گستر اکتفا نکنید.

بیماری سرخک
بیماری سرخک

سرخک چیست؟

بیماری سرخک چیست؟ بیماری سرخک یک بیماری عفونی در کودکان است که به دلیل انتشار نوعی ویروس در بدن ایجاد می شود. این بیماری موجب ایجاد علائمی مثل تب، آبریزش و بثورات پوستی می شود و معمولاً در کودکان ایجاد می شود.

معمولاً بیماری سرخک با تنفس و انتشار آن در هوا منتقل می شود و به این بیماری روبلا نیز گفته می شود، اما نکته مهم این است که در چند سال گذشته میزان مرگ و میر سرخک به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و دلیل آن وجود واکسن است که سایت های معتبر جهانی نیز این نکته را تایید می نمایند.

ویروس سرخک معمولاً از طریق تنفس و در هوا منتقل می شود یا از طریق انتقال آب دهان و مایعات مخاطی فرد بیمار مبتلا به سرخک به فرد دیگر انتقال می یابد، بهتر است در مواجهه با بیماری که مبتلا به سرخک است از ماسک مناسب استفاده کنید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

سرخک از دید nhs

به نقل از nhs – سرخک عفونتی است که به راحتی پخش می شود و می تواند در برخی افراد مشکلات جدی ایجاد کند، داشتن واکسن MMR بهترین راه برای پیشگیری است.

بررسی کنید که آیا شما یا فرزندتان سرخک دارید سرخک معمولاً با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می شود و چند روز بعد بثورات پوستی ایجاد می شود، برخی از افراد نیز ممکن است لکه های کوچکی در دهان خود داشته باشند.

نشانه یا علائم سرخک در کودکان

سرخک از آن دسته از بیماری هایی است که بسیاری از کودکان به آن مبتلا می شوند در ادامه با علائم سرخک در کودکان بیشتر آشنا شوید و همچنین عکس سرخک در کودکان را ملاحظه کنید.

عکس سرخک در کودکان
عکس سرخک در کودکان

از همین رو شما به عنوان افراد خانواده و پرستار کودک باید با علائم این بیماری آشنا باشید تا در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید.

قبل از هر چیز به عنوان فردی که وظیفه نگهداری از کودک را بر عهده دارد، باید بدانید که سرخجه یک دوره نهفته دارد. بعد از پشت سر گذاشتن این دوره، علائم بیماری بروز می کند و باید بدانید که سرخک در کودکان چگونه است؟

معمولاً اولین علائم بیماری سرخک در نوزادان روی بدن ظاهر می شود، 10 روز تا 2 هفته بعد از ورود ویروس به بدن است، تب، آبریزش، قرمز شدن چشم ها و وجود لکه های سفید در دهان علائم اولیه سرخجه هستند.

پس از آن علائم ثانویه ظاهر می شوند. جوش ها و لکه های قرمز که تمام سطح پوست را پر می کند و معمولاً در مراحل اولیه بیشتر روی صورت و گردن ایجاد می شوند و این موضوع مهم ترین نشانه ی سرخجه در کودکان است که یک پرستار کودک باید توجه ویژه به آن داشته باشد، گلو درد و تب از نشانه های بیماری سرخک خفیف در افراد مختلف است و بسیار شبیه به سرماخوردگی است.

بسیاری از افراد قبل از اینکه بثورات پوستی یا دانه های قرمز روی پوست ایجاد شود، قادر به تشخیص بیماری نیستند، اما به عنوان فردی که وظیفه نگهداری از کودک را بر عهده دارد باید هر چه زودتر علائم بیماری را تشخیص دهید و از انتقال بیماری به سایر افراد جلوگیری کنید.

بیماری سرخک
بیماری سرخک
رایج ترین نشانه های سرخک اطفال را می دانید؟
تب ✔️
سرفه خشک ✔️
آبریزش بینی ✔️
گلو درد خفیف ✔️
ملتهب شدن چشم ها ✔️
جوش های قرمز روی پوست ✔️
سفید شدن داخل دهان و گونه ها ✔️

علائم سرخک جدید

متاسفانه این روزها با افزایش آمار کودکانی که در برابر این بیماری واکسینه نشده‌اند؛ شاهد شیوع سرخک در جامعه جهانی هستیم.

به همین خاطر بد نیست که اگر به کودک خود واکسن سرخک تزریق نکرده‌ اید؛ در اولین قدم این کار را انجام دهید یا با علائم سرخک جدید آشنا شوید تا به محض ظهور آنها در بدن کودک بتوانید اقدامات درمانی مناسب را انجام دهید.

معمولا 7 تا 14 روز پس از ابتلا به عفونت سرخک، اولین علایم سرخک روی بدن ظاهر می‌شوند.

والدین باید بدانند که سرخک فقط جوش‌های ریز روی پوست ایجاد نمی‌کند، بلکه بیماری سرخک می‌تواند خطرناک باشد.

به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسال سرخک معمولا با علائم زیر شروع می‌شود:

  • تب بالا (ممکن است به بیش از 40 درجه سانتی‌ گراد نیز برسد)
  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • قرمزی و آبریزش از چشم‌ ها
  • دو تا سه روز پس از شروع این علائم ممکن است لکه‌های سفید ریز در داخل دهان کودک ظاهر شوند،در طول 2 روز بعدی، یعنی 3 تا 5 روز بعد از شروع علائم اولیه، بثورات و جوش‌ ها کم کم نمایان می‌ شوند.
بیماری سرخک
بیماری سرخک

چه کسانی در معرض ابتلا به ویروس سرخک قرار دارند؟

  1. کودکان و اطفالی که واکسن سرخک را دریافت نکرده اند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  2. زنان باردار از دیگر افرادی هستن که در معرض این بیماری قرار دارند.
  3. سالمندان از دیگر افرادی هستند که احتمال ابتلای آن ها به سرخک وجود دارد.
  4. احتمال ابتلای سایر افرادی که واکسن دریافت نکرده اند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند وجود دارد.

علائم سرخک در نوزاد 6 ماهه

اولین علائم سرخک در نوزادان و عفونت سرخک معمولا سرفه شدید، آبریزش بینی، تب بالا و قرمزی چشم است و علائم سرخک در بزرگسالان نیز می تواند شبیه به همین باشد اما حتما به پزشک باید مراجعه کنید.

علاوه بر این ممکن است قبل از شروع بثورات، لکه‌های قرمز رنگ کوچکی که مرکز آنها آبی یا سفید است؛ در داخل دهان شکل بگیرند، این ضایعات دهانی در عرض 3 تا 5 روز شروع به پخش شدن در نواحی دیگر بدن کرده و گاهی اوقات همراه با تب بالا تا 40 درجه سانتی‌گراد هستند.

بثورات قرمز یا قهوه‌ای مایل به قرمز معمولا به صورت لکه‌های صاف روی پیشانی شروع شده و به سرعت به بقیه قسمت‌های صورت سرایت می‌کند.

پایین گردن و بالاتنه، بازوها، پاها و ساق‌ها به ترتیب محل‌هایی هستند که درگیر این ضایعات پوستی می‌شوند.

در جواب این سوال که سرخک چند روز طول میکشد خوشبختانه تب و این جوش‌ها بعد از چند روز به آرامی از بین می‌روند اما حتماً باید به دکتر معالج مراجعه کنید و بیماری سرخک را زیر نظر پزشک کودکان درمان کنید.

بیماری سرخک
بیماری سرخک

علائم سرخجه در کودکان زیر دو سال

ممکن است 14 تا 21 روز طول بکشد تا کودک پس از تماس با ویروس، علائم سرخجه در کودکان را از خود نشان دهد.

علائم بیماری سرخک ممکن است از کودکی به کودک دیگر کمی متفاوت باشد.

اما شایع‌ ترین علائمی که بیماری با آن آغاز می‌ شود عبارتند از:

  • بی‌حالی
  • تب پایین
  • آبریزش بینی
  • اسهال

این علائم ممکن است 1 تا 5 روز طول بکشد و سپس تبدیل به جوش‌های پوستی شود.

این جوش‌ ها به صورت زیر روی بدن کودک ایجاد می‌شوند:

  • شروع با ضایعات پوستی برجسته روی صورت
  • سرایت این جوش‌ها به بالاتنه، بازوها و پاها
  • محو شدن آنها در عرض 3 تا 5 روز

همچنین ممکن است غدد لنفاوی واقع در گردن کودک نیز دچار تورم شود، کودکان خردسالی که بیش از 2 سال سن دارند گاهی درد و التهاب مفاصل را نیز تجربه می‌کنند.

زمانی که بثورات در کودک شروع به ظاهر شدن می‌کند؛ بیماری در حداکثر توان خود برای سرایت به سر می‌برد، با این وجود امکان پخش بیماری از 7 روز قبل از ایجاد بثورات تا 7 روز پس از شروع بثورات وجود دارد.

علل مبتلا شدن به بیماری سرخک چیست؟

سرخک ویروسی است که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد، این ویروس در بینی و گلوی افرادی که به آن مبتلا می شوند قرار دارند در نتیجه هنگام عطسه، سرفه و صحبت کردن وارد هوا شده و سایر افراد را درگیر می کنند، ضمن اینکه این ویروس می تواند چندین ساعت بر روی سطوح فعال بماند و افراد را از طریق لمس سطوح آلوده درگیر و بیمار کند.

دوره واگیر ویروس سرخک

امکان انتقال ویروس سرخک از افراد بیمار به سایر افراد در 8 روز وجود دارد، این 8 روز شامل 4 روز قبل از مشاهده جوش های قرمز پوست و 4 روز بعد از مشاهده جوش های قرمز روی پوست می باشد، ویروس سرخک می تواند تا دو ساعت در هوا باقی بماند.

شکل جوش های سرخک

جوش‌هایی که ناشی از ابتلای کودک به سرخک هستند؛ در ابتدا چیزی شبیه به لکه‌های قرمز مسطحی می‌باشند که روی صورت و بیشتر در نواحی مانند خطر رویش موهای سر ظاهر می‌شوند.

کم کم سایر نقاط بدن مانند گردن، نیم‌تنه بالایی، بازوها، ران‌ها و در نهایت ساق پا نیز دچار این بثورات می‌شوند.

شکل جوشهای سرخک
شکل جوشهای سرخک

شکل ظاهری این جوش‌ها بیشتر شبیه برآمدگی‌های کوچک برجسته‌ای است که ممکن است نوک آنها کمی قرمز باشد. وقتی تمام قسمت‌های بدن کودک دچار جوش می‌شود؛ این لکه‌ ها به هم متصل شده و به صورت ضایعات پوستی یکپارچه در می‌آیند.

هنگامی که بثورات شروع به نمایان شدن می‌ کنند؛ تب کودک ممکن است به بیش از 40 درجه سانتی‌گراد برسد.

خطرات سرخک در کودکان

ویروس سرخک می تواند برای کودکان جدی و کشنده باشد، در گذشته این ویروس جان تعداد زیادی از کودکان را می گرفته، امروزه این رویروس از طریق واکسیناسیون قابل کنترل است و تا حد زیادی از مرگ و میر در کودکان جلوگیری می کند.

امروزه اکثر کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، بعد از طی شدن دوره بیماری، بدون هیچگونه عوارضی به زندگی عادی خود باز می‌گردند.

اما بیماری سرخک می‌ تواند در برخی از کودکان منجر به ایجاد عوارض جدی یا حتی مرگ شود، عوارض خطرناک سرخک عبارتند از:

  • عفونت گوش میانی
  • عفونت ریه (پنومونی)
  • عفونت مسیر تنفسی فوقانی، مشکلات تنفسی و سرفه
  • اسهال
  • عفونت مغز (آنسفالیت)
بیماری سرخک
بیماری سرخک

درمان سرخک

اگر شما هم میخواهید به خوبی از پس نگهداری کودک بر بیایید باید بدانید بیماری سرخجه یا همان سرخک درمان ثابت شده ای ندارد و برای پیشگیری واکسن وجود دارد و برای درمان نیز روش های مختلف که بیشتر باید 14 الی 21 روز منتظر بمانید تا بیماری سرخک از بدن شما خارج شود.

اگر میخواهید از بیماری سرخجه در امان باشید مطمئن ترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری است تا درمان سرخک زیرا در صورت بیماری باید زمان گفته شده بالا را طی کنید و حتماً واکسن را دریافت کنید تا از بیماری جلوگیری شود و در صورتیکه بیمار شدید نیز بیماری سبک تری را تجربه کنید.

معمولاً این مریضی از طریق تنفس، آب دهان و تماس با فرد آلوده به فرد دیگر منتقل می شود، معمولاً کودکانی که کمبود ویتامین آ دارند، به نوع شدیدتری از این بیماری مبتلا می شوند.

اگر کودک شما تب شدید داشت برای کاهش تب کودک می توانید از ایبوپروفن یا استامینوفن با حجمی که پزشک تجویز کرده استفاده کنید.

بیماری سرخک
بیماری سرخک

چه غذاهایی برای درمان سرخک خوب است؟

در اکثر بیماری ها استفاده از آب و مایعات به بیمار کمک شایانی می کند و سرخک نیز یکی از این بیماری هاست که بهتر از نوشیدنی های زیادی را استفاده کنید تا هم به کم آبی مبتلا نشوید و هم بیماری زودتر از بدن شما خاج شود، بهتر است آزمایش دهید و کمبودهای ویتامینی که کودک دارد را متوجه شوید و ویتامین های مورد نیاز مصرف شود تا کودک زودتر بهبود یابد و ایمنی بدن کودک نیز بیشتر شود.

به شما توصیه می کنیم در صورت مبتلا شدن به سرخک از زرده تخم مرغ و لبنیات و هویج زیاد استفاده کنید زیرا این موارد بسیار در درمان سرخک مفید خواهند بود.

واکسن سرخک در چند ماهگی زده می شود؟

به طول کلی کلیه کودکان بالای 6 ماه باید حتماً واکسن سرخک کودکان را بزنند و یکی از واکسیناسیون کودک تا یکسالگی می باشد.

اگر می خواهید زمان دقیق زدن واکسن را بدانید اولین دز را باید بین 12 تا 15 ماهگی به کودک تزریق شود و دز بعدی واکسن سرخک نیز بین 4 تا 6 سالگی به کودک تزریق شود.

علائم سرخک در کودکان
علائم سرخک در کودکان

علائم واکسن سرخک در کودکان

در صورتیکه قبل از ابتلا کودک به بیماری سرخک واکسن سرخک برای کودک تزریق شود کودک شما در صورت مواجهه با بیماری، سرخک خفیف تری را تجربه خواهد کرد و درمان سرخک نیز سرعت بیشتری خواهد داشت.

نکاتی که باید در مورد سرخک بدانید

  • در صورت ابتلا کودک عزیزتان به سرخک، استراحت یکی از مهم ترین موارد است که باید کودک در این زمان انجام دهد.
  • نوشیدن آب و به ویژه آب میوه نیز کمک شایانی به بهبود بیماری سرخک می کند.
  • جهت کاهش سرفه های خشک در بیمار استفاده از دستگاه بخور پیشنهاد می شود که در صورتیکه بودجه کافی برای خرید ندارید می توانید دستگاه بخور مناسب را از سپید گستر برای مدت محدودی اجاره دستگاه بخور کنید.
  • در صورت ابتلا به سرخک توجه به موبایل و ال سی دی توصیه نمی شود.
  • زمان درمان بیماری نیز بین 14 تا 21 روز است و در این مدت به خوبی از خود و کودک تان مراقبت کنید.

بیماری شبه سرخک

روزئولا و سرخک دو بیماری متفاوت هستند که با تب بالا و جوش‌های پوستی خود را نشان می‌دهند.

هر دوی این بیماری‌ها بیشتر کودکان را درگیر می‌کنند، اگرچه سرخک می‌تواند بزرگسالان را نیز مبتلا کند، هر دوی این بیماری‌ها شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ اما تفاوت‌هایی مانند نحوه بروز علائم و پیشرفت بیماری نیز بین آنها وجود دارد.

بیماری سرخک
بیماری سرخک

روزئولا یک عفونت ویروسی ناشی از تماس فرد با نوع 6 و گاها 7 همان ویروسی است که منجر به تبخال می‌شود. این بیماری از طریق ورود قطرات ریز تنفسی به بدن یا تماس سطوح آلوده و سپس دست زدن به دهان و بینی پخش می‌شود.

شبه سرخک در کودکان بین 6 تا 12 ماهه شیوع بیشتری دارد و این کودکان را درگیر تب شدید و به دنبال آن جوش‌های پوستی می‌کند. روزئولا یک بیماری ویروسی خود محدودکننده است، این به این معنی است که معمولا نیازی به درمان ندارد.

پزشکان عموما روش‌ های خانگی را خط مقدم درمان این بیماری می‌ دانند، مگر اینکه کودک تشنج کرده یا تب بالای مداوم داشته باشد.

جمع بندی نهایی بیماری سرخک

بعضی از بیماری ها مثل بیماری سرخک بیماری است که 99% کودکان به آن مبتلا می شوند و بهتر است قبل از اینکه بیماری سرخک دامن گیر شود از این بیماری و علائم آن و راه های درمان سرخک مطلع باشید تا بتوانید به بهترین شکل نگهداری از کودک را در این زمان انجام دهید.

بیماری سرخک
بیماری سرخک

دانستن موارد بالا باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری و حتی انتقال سرخک به افراد دیگر می شود و باید بدانید که فردی که به بیماری سرخک ابتلا پیدا کرده باید استراحت مفید و خوبی را داشته باشد و از داروهای لازم که دکتر تجویز کرده به تایم خود استفاده کند.

از شما عزیزان نیز در خواست می کنیم چنانچه تجربه مفیدی در رابطه با بیماری سرخک دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید تا اطلاعات را به همدیگر انتقال دهیم تا بیماری در افراد مختلف به ویژه کودکان زودتر بهبود یابد، به یاد داشته باشید بنی‌ آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به‌درد آورَد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار پس به همدیگر به هر شکلی کمک کنیم و تجربیاتمان را با هم به اشتراک بگذاریم با آرزوی سلامتی برای شما عزیزان و همراهان سایت سپید گستر و با تشکر از افرادی که ما را در گردآوری این مقاله ارزشمند بیماری سرخک یاری نموده اند.

دانلود pdf سپید گستر

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 30
  1. احسان 2 سال قبل

    مرسی از اطلاعات مفیدتان.

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام تشکر از شما

    2. طلیعه شوقی 2 سال قبل

      خیلی عالی بود ممنون

  2. وحید دخیلی 2 سال قبل

    سلام و ممنون از مطالب دخترم امروز صبح جوشهای سفید روی پاش و دستش ایجاد شده و هیچ کدوم از علا‌ئم رو نداره خطرناک که نیست و اینکه من یه نوزاد ۴ ماهه هم دارم

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و عرض ادب خدمت شما بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید چون شکل جوش ها متفاوت است و برای کنترل انتقال بهتر است مسائل بهداشتی را رعایت کنید.

  3. سبحان 2 سال قبل

    سلام من 13 سالمه و تب داشتم ولی الان خوب شدم فقط چندتا تاور خیلی ریز روی پوست بالا کف پام هست و لکه سفید روی دهنم نیست
    می تونه سرخک باشه

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام دوست عزیز شما بهتر است با یک دکتر مشورت کنید.

  4. فرزانه 2 سال قبل

    سلام وقت بخیر ؛ امکانش نیست که زودتر از 12 ماهگی واکسن سرخک را به کودک تزریق کنیم؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام باید بین 12 تا 15 ماهگی دز اول واکسن زده شود

  5. جعفری 2 سال قبل

    سلام خسته نباشید میخاستم بدونم وقتی درگیراین بیماری شدیم میتونیم ازواکسنش استفاده کنیم یانه خطرناکه

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام بسیاری از بزرگسالان در بچگی واکسناسیون شده اند

  6. امیر 2 سال قبل

    سلام‌ پسرم یک سال و ۳ ماهشه پشتش دونه های قرمز زده احتمال داره سرخک باشه ولی تب وسرفه نداره

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و عرض ادب بهتر است برای تشخیص با یک پزشک مشورت کنید

  7. علیرضا 2 سال قبل

    سلام کودک زیر ۶ ماه سرخک میگیره ؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام، بله امکان دارد بهتر است بیشتر مراقب باشید

  8. مينا زرين 2 سال قبل

    من پسرم ٣ روز تب داشت و اسهال فقط
    الان اسهالش چكار بكنم خوب بشه؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام و عرض ادب به یک پزشک مراجعه کنید تا شرایط فرزندتان بهتر شود

  9. Giti Mehrabi 2 سال قبل

    ایا در زیر پوست هم سرخکان میباشه یا تنها روی پوست

  10. سارا 2 سال قبل

    سلام من خواهرم دو روزه ابریزش داره پوستش دونه های قرمز زده و خیلی میخارونه ممکنه سرخک باشه دکتر هم گفته باید ازمایش بدین ایا سرخک داره؟

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام؛ ممکن است سرخک باشد اما نگران نباشید و به راحتی می توایند آن را کنترل کنید

  11. جهان 2 سال قبل

    سلام من پسرم دانه های ریز روی گردن و صورتوجود داره تب هم داره امکانش هست سرخک 2سال برای درمان چه کار باید کرد

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام؛ شما بهتر است همراه با فرزندتان به یک پزشک مراجعه کنید

  12. انیس 2 سال قبل

    کسلام خیلی ممنون بابت اطلاعات من خودم ۱۱‌سالم هست و دونه های قرمز در آوردم بیشتر روی پاهام و گوشم هم عفونم کرد چند هفته پیش و علاءم دیگه ای نداری فکر نکنم سرخک گرفته باشم

  13. فرشته 2 سال قبل

    فرشته هستم از کشور ایتالیا !
    پسرم ۶ ماه است .
    مدت دو روز قبل سرفه های خشک می‌کرد بعد از دو روز آهسته آهسته تب پیدا کرد که تا اندازه ۳۸ درجه تب او میبود و بعد از مدت یک ساعت تب او کم می‌گردید.
    روز چهارم به داکتر خانوادگی مراجعه کردیم گفتند گلو درد است و داروی(آنتی‌بیوتیک ) توصیه کردند .
    روز پنجم با خوردن دارو در دو اوقات ۱۲ ساعته تب او از طرف نصف شب به اندازه ۳۹ درجه و در نصف روز تا اندازه ۳۹،۳ بالا می‌گردید و به داکتر تماس گرفتیم گفتند پرستانول بخورد .
    بعدن برای طفل آب میوه (سیب ، کیله ) و داروی پرستامول خوراندیم تب او کم کم گردید .
    روز ششم طفل زیاد فریاد می‌کشید بالا بدن آنرا تماشا کردیم که دانه های کوچک کوچک رنگ سرخ ولی بسیار کم در اطراف شکم و باصن او نمایان گردید و طفل کم اشتها شده و گاه گاه غیر ارادی فریاد می‌کشد ولی تب از وجود او گم شده است .
    هنوز داروی آنتی‌بیوتیک را برای او می‌خوانیم ولی حالت او خوب است .

  14. بهار پژوهی 1 سال قبل

    سلام من دو هفته پیش خونه دوستم بودم و پسفرداش دوستم علائمش شروع شد دیشب یخورده تب داشتم. ممکنه سرخک گرفته باشم؟

    1. sepidgostar 1 سال قبل

      با سلام و عرض ادب. بیماری از سه روز قبل شروع علائم تا چهار روز پس از شروع میتواند منتقل شود، همچنین دوره پنهانی ورود ویروس میتواند بین 8 تا 15 روز متغیر باشد، در صورت ادامه علائم به پزشک مراجعه نمایید.

  15. ملینا میرزایی 9 ماه قبل

    سلام پرستاراتون از بیماری که سرخک دارد هم مراقبت می کنند؟

    1. sepidgostar 9 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر، بله پرستاران مرکز سپید گستر با رعایت تمام نکات ایمنی به بیماران خدمات رسانی می کنند.

  16. مائده حجت 9 ماه قبل

    سلام و خسته نباشید، دختر 9 سالم الان سرخک گرفته، شنیده بودم که سرخک اواخر زمستون و بهار رایجه، طبیعیه الان سرخک دخترم؟

    1. sepidgostar 9 ماه قبل

      عرض ادب و احترام بله مشکلی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید