کم شنوایی سالمندان یا پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی یکی از انواع کاهش شنوایی در سالمند است که با بالا رفتن سن امری عادی است و عده زیادی از افراد را درگیر می کند. به طور معمول از بین رفتن شنوایی یا کاهش میزان شنوایی در دوران سالمندی به مرور زمان افزایش پیدا می کند.

معمولاً ژنتیک و همچنین عوامل محیطی نقش عمده ای بر این موضوع دارد. قرار گرفتن در معرض صداهایی با فرکانس بالا موجب می شود تا فرد با زیاد شدن سن قادر به شنیدن صداهای فرکانس پایین نباشد و کم کم شاهد کاهش میزان شنوایی خود باشد.

راه های جلوگیری از پیرگوشی

کم-شنوایی-سالمندان-یا-پیرگوشی-چیست؟
کم-شنوایی-سالمندان-یا-پیرگوشی-چیست؟

آمارها نشان می دهد که در آمریکا هر 3 نفر بزرگسال بین 65 تا 74 سال یک نفر به مشکل پیرگوشی مواجه می شود، عوامل مختلفی بر ایجاد این مشکل مؤثر هستند و معمولاً درمان خاصی نیز برای از بین بردن این مشکل وجود ندارد.

اما به هر حال خانواده این افراد و همچنین افرادی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارند با علائم کاهش شنوایی در پیری آشنا باشند و بتوانند به خوبی با این مشکل برخورد کنند. در ادامه این مقاله می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد کم شنوایی در سالمندان بدانید، آشنا شوید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

علت سنگینی گوش در پیری

سنگینی گوش و یا پیر گوشی در اکثر مواقع به دلیل رخ دادن تغییراتی در داخل گوش داخلی (شایع‌ترین علت)، داخل گوش میانی و یا در امتداد مسیرهای عصبی به مغز ایجاد می‌شود. از برخی نکات دیگر که روی پیرگوشی تاثیر دارند می‌توان به مصرف برخی از داروهای و ابتلا به بیماری‌هایی که ممکن است روی گوش تاثیر داشته باشند اشاره کرد.

پیرگوشی
پیرگوشی

کاهش شنوایی در افراد مسن

به نقل از aafp - کم شنوایی تقریباً یک سوم بزرگسالان 61 تا 70 ساله و بیش از 80 درصد افراد بالای 85 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. مردان معمولا کم شنوایی بیشتری را در مقایسه با زنان تجربه می کنند و زودتر شروع می شوند. شایع ترین نوع کم شنوایی مرتبط با سن است. با این حال، بسیاری از شرایط می توانند با هدایت ارتعاشات صوتی به گوش داخلی و تبدیل آنها به تکانه های الکتریکی برای هدایت به مغز تداخل ایجاد کنند. غربالگری کم شنوایی در بزرگسالان بالای 50 تا 60 سال توصیه می شود. تست های غربالگری آفیس شامل تست صدای پچ پچ و ادیوسکوپی است. بیماران مسنی که اعتراف به مشکل شنوایی دارند ممکن است مستقیماً برای شنوایی سنجی ارجاع داده شوند.

علت کم شنوایی سالمندان

یک پرستار سالمند یا فردی که وظیفه نگهداری از سالمند در منرل را بر عهده دارد، باید با بیماری های رایج این افراد نیز آشنایی نسبی داشته باشد، این امر کمک می کند تا این افراد بهتر بتوانند با این مشکل مواجه شوند.

به طور معمول دلایل کاهش شنوایی در سالمندان بسیار متفاوت است، اما بررسی ها نشان می دهد که این مشکل معمولاً در اثر عوامل محیطی و ژنتیکی و همچنین بروز برخی بیماری ها و مصرف برخی داروها اتفاق می افتد و یا تشدید می شود، در ادامه به مهم ترین دلایل کاهش شنوایی در سالمندان اشاره شده است.

پیر گوشی یکی از بیماری های شایع در سالمندان است و یکی از نشانه های کاهش شنوایی سنگین شدن گوش است و درمان کم شنوایی می تواند گداشتن سمعک باشد و بیماری فشار خون، دیابت و… می توان علت افت شنوایی باشد.

پیرگوشی
پیرگوشی

علل ایجاد پیرگوشی چیست؟

با افزایش سن تغییراتی که در غدد گوش رخ می‌دهند باعث خشکی جرم گوش شده و این عمل سبب جلوگیری از پاکسازی شدن گوش می‌شود، در صورتی که گوش به خوبی پاکسازی و تمیز نشود؛ جرم‌های جمع شده در گوش باعث ایجاد انسداد در راه‌های شنیداری، خارش و ترشح گوش می‌شود.
سر و صدا و عوامل دیگر نیز می‌توانند به مرور زمان به سلول‌هایی که در تبدیل امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی بسیار موثر هستند آسیب برسانند، این سلول‌ها در صورت از بین رفتن دیگر باسازی و جایگزین نخواهند شد، در نتیجه اختلال شنوایی برگشت‌ناپذیر ایجاد می‌شود، لازم به ذکر است که حدود 55 درصد از سالمندان، به همین دلیل (سر و صدای زیاد) دچار مشکلات شنیداری می‌شوند.
یکی از عوامل دیگر پیرگوشی می‌تواند سر و صداها زیادی باشد که محیط زندگی ما وجود دارند، صدای ناشی از عملیات ساختمان‌سازی و سر و صدای ترافیک دو نمونه از این آلودگی‌های صوتی مخرب هستند، همچنین مشکلات گردش خون هم می‌تواند از عوامل کم شنوایی باشد، زیرا سلول‌های داخل گوش به گردش خون کافی و مناسب احتیاج دارند تا بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

عوامل محیطی مؤثر بر پیر گوشی

به طور کلی افرادی که بیشتر در معرض صدای بلند، صداهای کارگاهی، بوق اتومبیل ها و صداهای بلند دیگر قرار دارند، بیشتر از سایر افراد به پیر گوشی مبتلا می شوند، قرار گرفتن در معرض فرکانس های بالا موجب می شود تا به مرور گوش قادر به شنیدن صداهایی با فرکانس پایین نباشد، از همین رو این افراد بیشتر در سالمندی به مشکل پیر گوشی مبتلا می شوند.

پیرگوشی
پیرگوشی

عوامل ژنتیکی مؤثر بر پیر گوشی

برخی افراد زمینه ارثی این مشکل را در ژن خود دارند، این موضوع موجب می شود که با افزایش سن به مشکلات شنوایی مبتلا شوند و کم کم میزان شنوایی آن ها کاهش پیدا کند، این افراد اگر در شرایط نامساعد محیطی قرار بگیرند و یا به برخی از بیماری ها مبتلا شوند، معمولاً شدت افت شنوایی در آن ها بیشتر خواهد بود.

پیرگوشی از چه سنی شروع میشود؟

معمولا پیرگوشی از سن 60 سالگی شروع می‌شود و به مرور زمان بیمار با شدت بیشتری از پیرگوشی مواجه خواهد شد. کم شنوایی مرتبط با افزایش سن اغلب در هر دو گوش رخ می‌دهد و آنها را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین اکثر بیماران قادر به تشخیص این مشکل نیستند، زیرا بیماری‌شان انقدر آرام آرام و به مرور زمان پیش می‌رود که در اوایل، تشخیص آن برای بیمار دشوار است.

روش تشخیص پیرگوشی

موارد زیر شایع‌ترین علائم کم شنوایی مرتبط با افزایش سن هستند:

  • حرف‌های دیگران به صورت زمزمه‌وار یا نامفهوم شنیده می‌شود
  • تشخیص برخی از صداهای بلند دشوار و سخت می‌شود
  • درک مکالمات به خصوص زمانی که صدای پس زمینه وجود دارد سخت است
  • برخی صداها بیش از حد بلند و آزاردهنده به نظر می‌رسند
  • وزوز گوش (صدایی زنگ مانند در گوش) ممکن است توسط یک یا هر دو گوش شنیده شود
  • در مرحله اول نیاز دارید که توسط پزشک معاینه شوید.،ممکن است بعد از معاینه اولیه مجبور شوید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. ادیوگرام آزمایشی است که در آن صدایی از طریق هدفون و در یک گوش پخش می‌شود، سپس از شما خواسته می‌شود که اگر قادر به شنیدن صدا هستید اوپراتور را باخبر سازید، اگر نتوانید برخی از صداهای خاصی پخش شده از هدفون را بشنود این نشان می‌دهد که دچارکاهش شنوایی هستید.

اگر این نوشته برای شما مفید است آن را بخوانید: گوش درد کودک

پیرگوشی
پیرگوشی

چه عواملی بر پیر گوشی تاثیر دارد؟

مبتلا شدن به برخی از بیماری ها می تواند زمینه ابتلا به پیر گوشی را در افراد فراهم کند، به طور معمول افرادی که به دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و اختلال در گردش خون مبتلا هستند، بیشتر به کم شنوایی در سالمندی دچار می شوند، از طرف دیگر سیگار کشیدن نیز می تواند روی میزان شنوایی افراد تأثیر بگذارد و فرد را با مشکلات شنوایی روبرو کند و علاوه بسیاری از بیماری شایع سالمندان از سیگار سرچشمه می گیرد.

مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروهای مانند آنتی بیوتیک ها، آسپرین و داروهایی که برای شیمی درمانی استفاده می شوند، می تواند روی اعصاب شنوایی فرد تأثیر بگذارد و قدرت شنوایی او را کاهش دهد. افرادی که از این داروهای استفاده می کنند معمولاً بیشتر به پیر گوشی مبتلا می شوند، بنابراین کسانی که مراقبت از سالمند کم شنوا باید بدانید که احتمال بروز این مشکل در افرادی که این داروهای را مصرف می کند، بیشتر است.

علائم و نشانه های کاهش شنوایی در سالمندان

اولین و مهم ترین نشانه پیر گوشی در سالمندان که یک پرستار سالمند باید با آن آشنا باشد، عدم شنیدن صداهایی با فرکانس پایین است، معمولاً افرادی که به این مشکل مبتلا می شوند قادر به شنیدن صداهای آرام نیستند و عموم مردم به این نتیجه می رسند که سنگین شدن شنوایی دلیل اصلی می باشد.

معمولاً افرادی که به پیر گوشی مبتلا هستند در مکان های شلوغ و پر سر و صدا متوجه حرف زدن دیگران نمی شوند. در واقع آن ها صداها را تا حدودی می شوند، اما نمی توانند درک کنند که شما چه می گویید.

این موضوع به خصوص برای افرادی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارند، اهمیت زیادی دارد، در اکثر مواقع فردی که پیر گوش شده است، به راحتی نمی تواند صداها را تشخیص دهد. زمانی که سر و صدا بیشتر است مشکل این افراد نیز تشدید می شود.

یکی از مهم ترین علائم پیرگوشی در سالمندان وزوز گوش است. بسیاری از افراد در ابتدای ابتلا به کم شنوایی صداهای وزوز مانندی در گوش می شنوند، این افرادی گاهی صداهایی شبیه به صدای زنگ یا هیس می شوند، همه این ها می تواند شروع علت کم شنوایی سالمندان باشد.

اگر پرستار سالمند هستید، بهتر است به این علائم توجه ویژه داشته باشید، زیرا فردی که چنین علائمی را دارد، در حال ابتلا به پیر گوشی است و باید هر چه سریع تر به دکتر مراجعه کند.

پیرگوشی
پیرگوشی

درمان کم شنوایی سالمندان

همان طور که گفته شد قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد می تواند به سلول های مویی گوش داخلی آسیب برساند و موجب بروز پیر گوشی در سالمندی شود، از طرف دیگر ابتلا به برخی از بیماری ها در کنار مصرف برخی داروها نیز می تواند در  ابتلا به این مشکل مؤثر باشد.

به عنوان فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارد باید بدانید که هر فرد سالمندی با بروز علائم باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند، تست های شنوایی سنجی و معاینات مجرا و پرده پوش را انجام دهد، سپس با تشخیص پزشک باید درمان بیماری را آغاز کند. 

معمولاً درمان پیر گوشی و درمان کم شنوایی در سالمندان نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد، معمولاً فردی که پیر گوشی مبتلا می شود در هر صورت به کم شنوایی مبتلا خواهد شد و این امر کاملاً اجتناب ناپذیر است.

از طرف دیگر باید بدانید که هیچ داروی تأیید شده ای برای بازگرداندن کم شنوایی در سالمندانی که به پیر گوشی مبتلا شده اند، وجود ندارد، اما به هر حال گاهی اوقات استفاده از سمعک و همچنین جراحی می تواند تا حدودی به این افراد کمک کند تا میزان شنوایی خود را افزایش دهند.

درمان کم شنوایی فرکانس بالا

کم شنوایی فرکانس بالا معمولا درمان قطعی ندارد، ولی خوشبختانه در بیشتر مواقع استفاده از سمعک برای بیماران مبتلا به این نوع کم شنوایی بسیار مفید است، گفته می‌شود که بهترین نوع سمعک برای کاهش شنوایی با فرکانس بالا، نوعی از سمعک است که به عنوان گیرنده در گوش قرار می‌گیرد.

این نوع از سمعک‌ها تنظیماتی دارند که شما با استفاده از آن می‌توانید با توجه به توصیه‌های پزشک و میزان شنوایی‌تان آن را تنظیم کنید، بنابراین دستگاه صداهای فرکانس پایینی را که بدون سمعک هم به طور طبیعی می‌شنوید خفه نمی‌کند، در نتیجه درمان قطعی پیرگوشی وجود ندارد.

پیرگوشی
پیرگوشی

راه های جلوگیری از پیرگوشی

بهترین راه جلوگیری از پیرگوشی این است که بیمار تا جایی که می‌تواند از صدای بلند دوری کند، صداهایی مانند موتور سیکلت، موسیقی با صدای بلند، صدای بلند شدن هواپیما و صداهایی از این قبیل می‌توانند به گوش آسیب برسانند، بنابراین هنگام گوش دادن به موسیقی مراقب باشید.

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون یکی از مهم‌ترین علل ایجاد کم شنوایی سالمندان یا پیرگوشی است، برای کمک به جلوگیری از آسیب رساندن به شنوایی راهکارهای زیر توصیه می‌شود:

  • به هیچ عنوان برای پوشاندن صدای محیط صدای موزیک را زیاد نکنید
  • صدا را به اندازه‌ای زیاد کنید که فقط بتوانید به راحتی موسیقی خود را بشنوید
  • با ولوم صدای بیشتر از ۶۰ درصد به موسیقی گوش ندهید
  • بیش از یک ساعت به صورت متوالی از هدفون یا هرگونه وسیله‌ای مانند هدفون استفاده نکنید
  • حداقل هر ساعت 5 دقیقه یک بار هدف را از گوش خارج کنید
  • حتی کم کردن مقدار اندکی از صدا نیز می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

عوارض پیرگوشی

کم شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد، افراد مسن مبتلا به کم شنوایی ممکن است احساس افسردگی از خود بروز دهند، از آنجایی که کم شنوایی می‌تواند مکالمه را دشوار کند؛ برخی از افراد مبتلا به آن احساس انزوا می‌کنند.

گاهی اوقات از دست دادن قدرت شنوایی با اختلالات شناختی و روانی همراه است، دانشمندان در حال مطالعه بر روی مکانیسم تعامل بین کاهش شنوایی، اختلال روانی، افسردگی و مشکلاتی از این قبیل هستند، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که درمان کم شنوایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد روانی و قدرت ذهنی، به ویژه حافظه داشته باشد.

پیرگوشی
پیرگوشی

جمع بندی نهایی

پیر گوشی مشکلی است که خیلی از سالمندان در سراسر دنیا به آن مبتلا می شوند، بیماری اجتناب ناپذیر که گاهی اوقات به دلیل عوامل ارثی و ابتلا به بیماری هایی خاص اتفاق می افتد، به هر حال زمانی که پرستار سالمند یا اعضای خانواده بیمار روش مواجه شدن با این مشکل را بدانند و به موقع اقدام به درمان کنند.

می توانند تا حدودی از تشدید این مشکل جلوگیری کنند و به این افراد کمک کنند تا راحت تر با مشکل کم شنوایی خودشان روبرو شوند شما می توایند تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کمک شود که مقاله جامع و کامل شود، در صورت نیاز به پرستار سالمند یا پرستار بیمار با شرکت خدمات پرستاری سپید گستر در ارتباط باشید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 8
  1. اسماعیل زمانی 2 سال قبل

    در یک کلام بی نظیرید

  2. جلال جلیلی 2 سال قبل

    هزینه خدماتتون چطوری محاسبه میشه؟

  3. سیدحسین قاضی 2 سال قبل

    چقدر خوبه که می تونیم با خیال راحت پرستار بگیریم برا بچه هامون خسته نباشید میگم بهت

  4. اسدالله توفیق 2 سال قبل

    مادربزرگم را خودم ازش نگهداری میکنم مطالب سپید گستر
    شما در مورد نگهداری از سالمند خیلی بهم کمک کرده

  5. علی شاکری 2 سال قبل

    خداروشکر که با شما آشنا شدم از کشور غریب خیالم از پدر و مادرم تو ایران راحته

  6. محمدجواد رهنما 2 سال قبل

    سلام وقت شما بخیر میخواستم بدونم پرستار متخصصی که بتواند از کودک صرعی به صورت 24 ساعته مراقبت کند دارید؟

  7. مهتاب رازقی 5 ماه قبل

    خیلی مطلب مفیدی بود و اضافه کنم که سالمندان با کاهش شنوایی شون منزوی میشن و خوبه بیشتر حواسمون بهشون باشه

    1. sepidgostar 5 ماه قبل

      سلام و عرض ادب ممنون از توجه و همراهی تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید