وزوز گوش در سالمندان را جدی بگیرید

یکی از مشکل های رایج در افراد سالمند وز وز کردن گوش است که به دلیل های متفاوت به وجود می آید، در این حالت افراد سالمند از شنیدن صداهایی مانند باد، سوت کشیدن گوش، زنگ زدن یا نیش زدن داخل گوش در یک گوش یا هر دو گوش شکایت می کنند، احتمال دارد این مشکل مداوم ادامه داشته باشد یا این که در زمان های متفاوت خود را نشان دهد، در ادامه با ما همراه باشید تا درباره دلایل و درمان وزوز گوش در سالمندان مطالب کاربردی را خدمتتان عرض کنیم.
آگاهی داشتن از علت های وزوز گوش در افراد مسن برای پرستار سالمند در منزل یا کسی که از فرد سالمند مراقبت می کند به او کمک می کند اقدام های بهتری را برای افراد سالمند را انجام دهند.
وزوز گوش سالمندان
وزوز گوش سالمندان

افراد سالمند معمولا وز وز کردن گوش را بیشتر در زمان شب و موقعی که سکوت است حس می کنند، بعضی اوقات وز وز کردن گوش باعث کم شدن حس شنوایی می شود یا باعث سر درد و سرگیجه می شود، کاهش شنوایی در افراد سالمند بعد از آرتروز و فشار خون بالا سومین مشکل رایج و شایع در سالمندان است که در خیلی از مواقع باعث بی توجهی، افسردگی و کم شدن اعتماد به نفس در آن افراد می شود.

وزوز گوش در سالمندان

به نقل از ncbi – وزوز گوش یک مشکل شایع سلامتی است که بین 10 تا 30 درصد از افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد و تقریباً 3 تا 4 درصد آنها حداقل یک بار در زندگی خود به پزشک مراجعه می کنند. علل زیادی وجود دارد که منجر به وزوز گوش در افراد مسن می شود، از جمله بیماری های گوش، متابولیک، عصبی یا قلبی عروقی.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

انواع وزوز گوش

وزوز گوش بیرونی:

وز وز گوش بیرونی را علاوه بر خود بیمار، دیگران و پزشک می شنوند، این نوع وز وز بیشتر در اثر اختلالات عصبی یا عروقی، تومورهای سر، مغز یا گردن و بعضی از بخش‌ های گوش به وجود می آید.

وزوز گوش درونی:

این نوع وز وز را فقط بیمار حس می‌کند و بیشتر از 60% نمی‌ توان دلیل آن را یافت.

وزوز گوش در سالمندان
وزوز گوش در سالمندان

وزوز ضربانی:

این وزوز به صورت صدای ضربه‌ مانند و ریتمیکی مانند ضربان قلب احساس می‌شود، معمولا این نوع وزوز پس از ورزش یا فعالیت شدید بدنی اتفاق می‌افتد.
وزوز گوش احتمال دارد در همه سنین برای انسان ها به وجود آید، در افراد سالمند با افزایش سن فرکانس وزوز گوش نیز زیاد می شود.

بیشتر بدانبد: بیماری های شایع سالمندان

دلایل وزوز گوش در سالمندان

پیرگوشی

پیرگوشی یکی از دلایل وزوز گوش در افراد سالمند است، پیرگوشی به دلیل  اختلال در عملکرد 3 استخوانچه گوش میانی (چکشی، سندانی و رکابی)، حضور پیدا کردن در مکان‌ های پرسروصدا، فشار خون، بیماری‌ های قلبی و عروقی و اختلال عروق ناشی از ژنتیک و دیابت ایجاد می‌شود.
آسیب به اعصاب گوش در اثر صداهای بلند: قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد ماشین‌آلات صنعتی، جنگ‌افزارها، موزیک پلیر ها و … به سلول‌ های مژکدار حلزون شنوایی و پایانه‌های عصبی در گوش داخلی آسیب می‌رساند و فرد را کم‌شنوایی دچار می‌کند، این کم‌شنوایی معمولا وزوز گوش را به همراه دارد.

وزوز گوش در سالمندان
وزوز گوش در سالمندان

نیکوتین و کافئین

مصرف نیکوتین و کافئین موجب فشردگی رگ‌ های خونی شده و وزوز گوش را به دنبال دارد.

بیماری منییر (Meniere)

این بیماری مربوط به گوش داخلی است و به دلیل افزایش فشار مایع اندولنف به وجود می‌آید، سرگیجه، کاهش شنوایی، وزوز گوش همراه با تهوع و استفراغ از علایم بیماری منییر است.

ازدیاد جرم گوش

جرم گوش آلودگی ها و عامل های بیماری زا را برای محافظت کردن از مجرای گوش کنترل می کند، ولی اگر جرم بیش از حد در گوش جمع شود به پرده گوش آسیب می زند و باعث کاهش شنوایی و وز وز گوش می شود.

تومورهای عصب شنوایی، سر و گردن

اگر هر توموری در قسمت جمجمه و گردن به رگ های خونی این قسمت ها فشار وارد کند باعث وز وز گوش می شود، عصب شنوایی از مغز شروع می شود و تا گوش میانی ادامه دارد و باعث کنترل تعادل بدن می شود، تومور این عصب موجب به وجود آمدن وز وز گوش می شود.

بیشتر بخوانید: زخم بستر و درمان آن

وزوز گوش در سالمندان
وزوز گوش در سالمندان

فشارخون بالا

عواملی مانند الکل، کافئین و استرس که موجب افزایش فشارخون می‌شوند، صدای وز وز را در گوش به وجود می آورند.

داروها

داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای سرطان، داروهای ادرارآور، داروهای ضدافسردگی و آسپیرین در ایجاد وزوز گوش یا تشدید آن اثر زیادی دارند.

استرس بیش از حد و ضربه روحی

در کنترل هیجانات، احساسات، اضطراب و حافظه سیستم لیمبیک نقشی اساسی دارد، به همین علت در زمان هایی که شخص با ضربه روحی یا استرس شدیدی مواجه می شود این سیستم به صورت خودکار فعالیت خود را بیش از حد افزایش می دهد، بنابراین این سیستم روی دیگر بخش های سیستم مرکزی شنوایی اثرگذار خواهد بود و می تواند منجر به آغاز وزوز گوش شود.

برای درمان وزوز گوش ناشی از این مورد علاوه بر اینکه باید توانبخشی توسط متخصصین شنوایی انجام شود لازم است تا برای کنترل اضطراب و هیجانات به روانشناس نیز مراجعه نمود.

مفصل TMJ (Temporo Mandibular Joint)

مفصل TMJ مفصلی می باشد که در کنار لاله گوش و در محل اتصال فک بالا و فک پایین قرار دارد، این همان مفصلی است که گاهی اوقات به دلیل فشاری بیش از حد در زمان صحبت و یا جویدن با درد همراه می شود، لازم به ذکر است آسیب دیدن این مفصل می تواند یکی از عوامل وزوز گوش باشد که می تواند در اثر ساییدن ماهیچه ها و استخوان ها و لیگامنت های آن محدوده ایجاد شود.

برای درمان این مسئله باید به دندانپزشم و متخصص فک و صورت مراجعه کرد، همچنین نخوردن غذاهای سفت، صحبت نکردن  استفاده از حوله گرم در کاهش درد و کاهش وزوز اثرگذار خواهد بود.

برای این که وز وز گوش را در افراد سالمند درمان کنیم باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم و همچنین پزشک را از سابقه ابتلا به بیماری‌ های مرتبط با گوش، فشارخون و داروهای مصرفی آگاه کنیم، پزشک با بررسی وضعیت سالمند، معاینه گوش، معاینه حرکتی، سنجش شنوایی و در صورت لزوم تجویز سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی دلیل وزوز گوش را تشخیص می دهد و داروهای لازم را هم تجویز می‌کند.

بهترین خدمات نگهداری از سالمند در منزل را در مرکز خدمات پرستاری سپیدگستر تجربه کنید، جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

اگر این نوشته برای شما مفید است آن را بخوانید: درمان گوش درد کودکان

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 7
  1. یوسف ابراهیمی 2 سال قبل

    سلام به شما خواستم تشکر کنم ازتون بابت پرستار حرفه ای تون، مدتی ک از همسر بیمارم نگهداری میکردن خیلی کمک کردن بهمون

  2. رامین روزبه 2 سال قبل

    امکان استخدام یک پرستار برای دو کودک در یک منزل وجود دارد؟

  3. علی اصغر جوادی 2 سال قبل

    هر چی از خوب بودن سپید گستر
    تون بگم کمه

  4. محمدجواد خوئینی ها 2 سال قبل

    من شرکت شمارو به همه کسایی که دارن نظرات را میخونن و میبینن پیشنهاد می کنم

  5. محسن آذری 2 سال قبل

    امکان نگهداری همزمان یک سالمند و یک کودک توسط یک پرستار وجود دارد؟

  6. مریم شرقی 6 ماه قبل

    سلام پزشک مادربزرگ من گفته وزوز گوش رو می تونه با جراحی کم و کنترل کنه، شدنیه؟

    1. sepidgostar 6 ماه قبل

      سلام و عرض ادب بله جراحی یکی از راه ها برای کاهش و کنترل وزوز گوش در سالمندان شناخته می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید