چگونگی مدیریت رفتار بد سالمندان

آموزش مدیریت رفتار بد سالمندان

افراد وقتی پا به دوره سالمندی می گذراند، دچار تغییر در خلق و خو و رفتار می شوند که ممکن است روی سبک زندگی خودشان و اطرافیان شان تاثیر بگذارد، بنابراین دوران سالمندی مثل تمام دوران سنی انسان، دوران حساسی است و مراقبت های خودش را دارد.

کسانی که با افراد سالخورده و پیر زندگی می کنند باید رفتار مناسبی با ایشان داشته باشند و درباره برخورد و رفتار با آن ها آموزش ببینند سپید گستر از مراکز خدمات پرستاری در منزل و بیمارستان است، که از طریق پرستاران خود بهترین تجربه را به عنوان پرستار سالمند برای سالمندان شما رغم می زند.

برای مشاوره رایگان با پرستاران موسسه خدماتی سپید گستر تماس بگیرید، ما در ادامه مطلب سعی کرده ایم موارد رفتاری را که ممکن است از سمت سالمندان با آنها مواجه شوید برای شما بیاوریم شما می توانید تجربیات یا سوالات خود را برای کامنت بذارید.

مدیریت رفتار بد سالمندان
مدیریت رفتار بد سالمندان

مدیریت رفتار های دشوار در سالمندان

به نقل از specializedcaremanagement – مراقبان اعضای سالخورده خانواده اغلب باید با رفتارهای غیرعادی، سرکش و شرم آور یک عضو پیر خانواده یا گیرنده مراقبت مواجه شوند. این رفتارها می تواند از موارد خفیف مانند امتناع از حمام کردن، تا تغییرات شخصیتی، عصبانیت خلقی و توهم متغیر باشد.

چگونه با سالمندان رفتار کنیم ؟

راه‌های زیادی وجود دارد که می‎توانید به وسیله آن به سالمند مبتلا به هذیان کمک کنید، برخی از این راه‌ها عبارت اند از:

  • تشویق آن ها به استراحت کردن و خوابیدن
  • ساکت و آرام نگه داشتن محیط
  • فراهم آوردن اسباب راحتی آنها
  • تشویق آن ها به بلند شدن و نشستن روی صندلی در طول روز
  • تشویق آن ها به همکاری با یک فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر
  • کمک به آن ها در زمان خوردن و نوشیدن
  • خوراندن مایعات زیاد به فرد سالمند
  • تاکید به آن ها بر روی استفاده از عینک و سمعک
  • صحبت کردن با سالمند در مورد رویدادهای جاری که خارج از اتاقش در حال رخ دادن است
  • خواندن کتاب
  • پخش موسیقی آرام‌بخش
  • قرار دادن وسایل آشنا در معرض دیدشان

خشم و عصبانیت

افزایش سن و بیماری می تواند موجب کم حوصله شدن افراد سالخورده شود، آن ها زود صبرشان تمام می شود و خیلی زود عکس العمل نشان می دهند، اگر چیزی مخالف میل شان باشد ممکن است از کوره در بروند و حتی سر اطرافیان فریاد بزنند.

مدیریت رفتار بد سالمندان
مدیریت رفتار بد سالمندان

 

راه حل برطرف کردن خشم و عصبانیت سالمندان:

سعی کنید علت خشم را شناسایی کنید، فرایند پیری ساده نیست، برای افراد سالخورده که با درد مزمن زندگی می کنند و دوستان بسیاری را از دست داده اند، خشمگین شدن امری طبیعی است، بیماری آلزایمر که موجب زوال عقل می شود باعث می شود که بیمار کنترل کامل بر کلمات و رفتار خود نداشته باشد، به عنوان یک پرستار سالمند بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از کنار آن به آرامی عبور کنید و بر عصبانیت آنها سخت نگیرید.

سعی کنید روی نقاط مثبت تمرکز کنید و برای اینکه تاثیر منفی روی شما نگذارد بعد از عصبانیت آنها کمی در معرض هوای آزاد قرار بگیرید یا با یک دوست صحبت کنید تا جو منفی بر شما حاکم نباشد.

مدیریت رفتار بد سالمندان
مدیریت رفتار بد سالمندان

 

مقاومت در برابر دوش گرفتن

سالمندان گاهی از دوش گرفتن، تعویض لباس و انجام امور بهداشت شخصی فرار می کنند، یک دلیل آن می تواند افسردگی باشد و دلیل دیگر آن کنترل زیاد توسط مراقب و فرزندان، از آنجایی که سالمندان کنترل امور زندگی از دستشان کم کم در می رود، با مشاهده کنترل دیگران، مقاومت نشان می دهند.

همچنین ممکن است علت آن کاهش حواس بینایی و بویایی باشد، افراد سالخورده کمتر متوجه بوی بد بدن شان می شوند و کمتر آلودگی های روی لباس هایشان را می بینند، یک دلیل دیگر ترس است، ترس از سقوط و لغزش در حمام و اینکه آنها خجالت میکشند درخواست کمک کنند.

مدیریت رفتار بد سالمندان
مدیریت رفتار بد سالمندان

راه حل  مشکل دوش نگرفتن سالمندان

هنگام حمام کردن سالمندان باید نکاتی را در نظر گرفت، اولین گام این است که علت مقاومت در برابر حمام رفتن مشخص شود، اگر سالمند به خاطر افسردگی حمام نمی رود باید با پزشک صحبت کرد و داروهای ضد افسردگی در این مورد می توانند کمک کنند، اگر دلیل حمام نرفتن شرم و خجالت می باشد، باید از یک مراقب حرفه ای کمک گرفت تا بتواند این کار را بدون ایجاد حس خجالت در سالمند انجام دهد.

اگر از سقوط و لغزش می ترسد، راه حل آن خرید انواع وان ها و صندلی های مخصوص و دوش می باشد، به آن ها برای انجام یک حمام کامل اصرار نکنید، ابتدا از آن ها بخواهید که اجازه دهند صورتشان را تمیز کنید و کم کم دیگر قسمت ها را هم بشویید، در حین حمام با آن ها گپ بزنید و توضیح دهید مشغول چه بخشی از شستشو هستید تا احساس آرامش بکنند، این که والدین شما تمیز باشند بسیار خوب است اما باید کمی هم انتظارات خود را واقع بینانه کنید و استاندارد های خود را پایین بیاورید.

زبان توهین و نظرات ناخوشایند

مراقبت از والدینی که کمک قبول نمی‌کنند بسیار دشوار است، گاهی سالمند از الفاظ زشت استفاده می کنند و به مراقب یا فرزندان و خانواده خود توهین آمیز حرف میزنند، این اتفاق وقتی در جمع می افتد شرم آور است و موجب خجالت فرزندان می شود و وقتی در محیط خصوصی این اتفاق می افتد، موجب آسیب روحی مخاطب می شود.

مدیریت رفتار بد سالمندان
مدیریت رفتار بد سالمندان

راه حل برطرف کردن زبان تند و توهین های سالمندان

این علام می تواند نشانه شروع آلزایمر باشد، همچنین گاهی عفونت مجاری ادراری می تواند باعث تغییرات رفتاری مانند آشفتگی باشد، باید برای آن ها یک سری قوانین تعیین کنید و به آن ها صراحتا بگویید این رفتارشان را تحمل نمی کنید.

مخصوصا در جای عمومی، کمی احساس گناه دادن نیز شاید موثر باشد، اینکه مثلا به او بگویید پدر اگر مادر این جا بود از این لحن حرف زدن شما ناراحت می شد و یا این که آیا شما دوست دارید این الفاظ را از زبان نوه های خود بشنوید و به آنها یادآور شوید نوه ها به شما به عنوان یک الگو نگاه می کنند و با این کلمات ناخوشایندی که استفاده می کنید به آن ها نیز مجوز استفاده می دهید.

علت هذیان گفتن سالمندان چیست؟

هذیان‌ گویی حالتی از آشفتگی ذهنی است که به دلیل نوعی استرس غیرعادی بر بدن یا ذهن ایجاد می‌شود، گاهی اوقات از این حالت به عنوان وضعیت گیج‌کننده حاد یاد می شود، زیرا علائم آن نسبتا سریع، یعنی طی چند ساعت تا چند روز رخ می‌دهد، این در حالی است که بروز علائم مربوط به سردرگمی ذهنی ناشی از آلزایمر یا زوال عقل معمولا زمان‌بر است، در افراد مسن هذیان گفتن اغلب علل و عوامل متعددی دارد.

علل هذیان گفتن سالمندان

  • عفونت
  • ابتلا به سایر بیماری‌های جدی مانند حمله قلبی، نارسایی کلیه، سکته مغزی و موارد دیگر
  • عدم تعادل متابولیکی در بدن مانند کاهش غیرطبیعی سدیم، کلسیم یا سایر الکترولیت‌ها در خون
  • کم آبی بدن
  • عوارض دارویی
  • کم‌خوابی
  • درد کنترل نشده
  • اختلالات حسی مانند ضعف در بینایی و شنوایی در شرایطی که بیمار از عینک یا سمعک امتناع کرده است

هذیان گفتن می تواند در افراد سالخورده به صورت های مختلفی باشد، مثلا ممکن است آن ها فرزندان یا مراقب خود را به دزدی متهم کننند، مردم یا چیزهایی که نیستند را ببینند، یا ادعا کنند کسی می خواهد به آن ها آسیب بزند، این رفتارها می تواند برای مراقبین دشوار باشد.

برطرف کردن مشکل هذیان گفتن سالمندان:

هذیان ها و توهمات در سالمندان علائم هشدار دهنده جدی جسمی یا روحی هستند، حتما در این مورد سریعا با پزشک صحبت کنید، هذیان گویی ممکن است از اثرات جانبی مصرف یک دارو باشد که نیاز به بازنگری توسط پزشک معالج دارد، علت هذیان گفتن در بیداری و خواب با یکدیگر تفاوت دارد.

اغلب اوقات پارانویا و توهم ها با زوال عقل و بیماری آلزایمر همراه است، متخصصان می گویند بهترین عکس العمل این است که با جریان حرکت کنید و سعی نکنید که آن ها را متقاعد کنید دچار توهم شده اند، هر وقت به دلیل توهمات دچار ترس و وحشت شدند، سعی کنید آن ها را آرام کنید تا احساس ایمنی داشته باشند، به آن ها بگویید کنارشان هستید و نمی گذارید خطرهایی که حس می کنند آسیبی به آن ها برساند.

مدیریت رفتار بد سالمندان
مدیریت رفتار بد سالمندان

انواع هذیان در سالمندان

کارشناسان تا کنون توانسته‌اند 3 نوع هذیان را شناسایی کنند:

  • هذیان بیش فعال که به راحتی قابل تشخیص است و ممکن است شامل بی قراری، تغییرات سریع خلق و خو یا توهم و امتناع از همکاری با پرستار سالمند باشد.
  • هذیان کم‌فعال که شامل عدم تحرک یا کاهش فعالیت حرکتی، کندی، خواب آلودگی غیرطبیعی یا گیجی فرد سالمند می‌شود.
  • هذیان مختلط که شامل علائم و نشانه‌های هر دو نوع ذکر شده است و فرد ممکن است به سرعت از بیش فعالی به کم فعالی تغییر حالت دهد.

علت توهم زدن سالمندان

عوامل مختلفی می‌توانند باعث توهم زدن در سالمندان شوند، برخی از رایج‌ترین علل عبارت اند از:

  • عوارض جانبی داروها یا تغییر در مصرف دارو
  • انجام جراحی همراه با بیهوشی
  • بدتر شدن بیماری‌های مزمن مانند بیماری کلیوی یا کبدی
  • نامتعادل شدن سطح سدیم، پتاسیم، کلسیم یا منیزیم در خون
  • کم بودن آب بدن
  • عدم دریافت مواد مغذی کافی
  • نوسان شدید قند خون
  • یبوست
  • عدم توانایی در دفع ادرار
  • درد
  • قطع مصرف بنزودیازپین‌ها یا سایر داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور و داروی ضد توهم در سالمندان

وسواس های عجیب و غریب سالمندان

صرفه جویی در مصرف دستمال کاغذی، نگرانی دائمی در مورد زمان مصرف داروها، بررسی مداوم پوست و … می تواند نشانه های وسواس فکری و رفتاری باشد، این وسواس ها می تواند زندگی روزمره سالمند و مراقب را مختل بکند.

برطرف کردن مشکل وسواس سالمندان:

رفتارهای وسواسی سالمندان را به عنوان یک نشانه ببینیم و نه به عنوان یک نقص شخصیتی، رفتارهای وسواسی ممکن است به اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی، زوال عقل و سایر اختلالات عصبی مربوط باشد، در این مورد با پزشک صحبت کنید تا با تجویز دارو به حل این مشکل کمک کند.

محرک هایی که رفتار وسواسی والدین را تحریک میکند، کم کنید، برای مثال اگر احساس میکنند پوست شان دائما خشک است، آن را مرطوب نگه دارید که از خارش مداوم جلوگیری کنید و یا این که با پوشاندن لباس های پوشیده جلوی خاراندن بیش از حد یک موضع را بگیرید، در مورد رفتارهای وسواسی پرت کردن حواس و مشغول کردن سالمند به اموری که به آن ها علاقه مند است می تواند به کاهش وسواس کمک کند.

آلزایمر در سالمندان

اغلب افراد عادی هذیان‌گویی و زوال عقل را با هم اشتباه می‌گیرند، چرا که هر دو بیماری باعث ایجاد سردرگمی در فرد سالمند شده و از نظر ظاهری علائم یکسانی دارند، علاوه بر این، افراد مبتلا به زوال عقل کاملا مستعد ابتلا به هذیان‌گویی هستند، دلیل این امر هم این است که هذیان اساسا بازتابی از فروپاشی سلول‌های مغز است.

این نوع هذیان‌گویی در اثر استرس ناشی از بیماری یا آزاد شدن سموم بیش از حد در مغزهای مبتلا به زوال عقل رخ می‌دهد، در واقع، هرچقدر مغز یک فرد آسیب‌پذیرتر باشد، احتمال بیشتری دارد که به هذیان‌گویی مبتلا شود، بنابراین یک فرد جوان معمولا باید خیلی بیماری شدیدی داشته باشد تا دچار هذیان شود، اما یک فرد مسن ضعیف مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است به دلیل استرس و کم خوابی دچار هذیان‌گویی شود.

مدیریت رفتار بد سالمندان
مدیریت رفتار بد سالمندان

اضطراب و بی قراری

اضطراب ناشی از یک محرک خاص نیست، این حالت اغلب با بسیاری از عوامل و شرایط محیطی همراه است، از آن جایی که سالمندان با تغییرات مکرر در زندگی خود مواجه می شوند، آن ها ممکن است در ابتدا عصبی باشند و بیشتر از افراد عادی، برخی از محرک‌ های رایج برای ایجاد اضطراب و بی قراری در افراد مسن عبارت اند از:

  • مشکلات مالی
  • مشکلات جسمی که موجب کم‌تحرکی یا درد مزمن می‌شوند
  • زوال عقل
  • از دست دادن استقلال شخصی
  • انزوای اجتماعی
  • اندوه و فقدان از دست دادن نزدیکان

استفاده نکردن از عصا

اکثرا برای خانواده‌ها و پرستار سالمند دشوار است که او را متقاعد به استفاده از عصا کنند، عصا و واکر در ذهن سالمندان با ضعف، پیری و وابستگی معنا می‌شود، بنابراین اغلب آخرین چیزی که یک فرد مسن می‌خواهد با آن ارتباط برقرار کند عصا و وسایل کمکی است، بسیاری از سالمندان ترجیح می‌دهند جایی نروند تا اینکه با عصا بروند، برخی از سالمندان نیز نیاز خود به واکر یا عصا را انکار می‌کنند و معتقدند که حالشان خوب است.

بهترین استدلالی که اعضای خانواده یا پرستار سالمند می‌توانند برای متقاعد کردن عزیزان سالخورده خود به استفاده از عصا یا واکر بیاورند این است که به این نکته اشاره کنند که عصا به جای محدود کردن آن ها، به راه رفتن‌شان استقلال بیشتری می‌دهد و با استفاده از آن دیگر مجبور نخواهند بود به کسی برای راه رفتن وابسته باشند.

ولخرجی بیش از حد یا صرفه جویی شدید

برخی از سالمندان با افزایش سن، دست و دلبازتر شده و برخی نیز حاضر نیستند حتی برای خرید دارو پول خرج کنند، این حالت کاملا طبیعی است و بسیاری از متخصصان به اطرافیان این افراد توصیه می‌کنند که به هیچ عنوان آن ها را در مورد این رفتار سرزنش نکنید، با این کار فقط اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد.

مدیریت مسائل اقتصادی ارتباط مستقیمی با استقلال ذهنی و رفتاری فرد سالمند دارد، بنابراین اگر این رفتار او را مورد انتقاد شدید قرار دهید، ممکن است احساس عدم استقلال کرده و رفتارهای پیچیده‌تر و خطرناک‌تری مانند امتناع از مصرف دارو یا عصا را از خود نشان دهد.

مدیریت رفتار بد سالمندان
مدیریت رفتار بد سالمندان

مشکلات خواب

در افراد مسن، اختلالات مداوم خواب می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر مانند افسردگی شود، اگر کیفیت خواب مسئله اصلی این افراد باشد، انجام درمان‌های رفتاری ممکن است سودمند بوده و مشکل را حل کند، این درمان به معنای ایجاد عادات سالم برای خوابیدن از طریق آموزش، کنترل محرک‌ها و اعمال محدودیت زمانی برای رفتن به رختخواب است، این تغییرات تقریبا به 6 هفته زمان نیاز دارند تا اثرات خود را نشان دهند.

اگر رفتار درمانی مؤثر نباشد، پزشک شما ممکن است دارو یا درمان های دیگری را تجویز کند، اما به عنوان یک مراقب یا پرستار سالمند، باید بدانید که قرص های خواب راه حل طولانی مدتی نیستند و نباید در مصرف آن ها زیاده روی کرد، بهترین راه برای داشتن خوابی با کیفیت، بهبود عادات خواب و کنترل محرک های بی خوابی است.

نحوه بر خورد با سالمندی که خواستار توجه است

شما باید در هنگام مراقبت از سالمند خودتان را اولویت قرار دهید چرا که در غیر این صورت مراقبت به کاری تمام وقت برای شما تبدیل می شود، شما باید حتما حد و حدود را با سالمند تعیین کنید، در صورت عدم انجام این کار دچار خستگی و آشفتگی می شوید.

تا حد ممکن در امور اجتماعی و اموری که سالمند می تواند به راحتی انجام دهد و به طور مستقیم به شما مربوط نمی شود خودتان را دخالت ندهید، شما می توانید از خدمات مراقبت روزانه، انجمن ها و کلاس های هنری  استفاده کنید تا سالمند به چیزی غیر از موجه شما متمرکز شود.

احترام به سالمندان

روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانید به سالمندان احترام بگذارید مثلا از سالمندان بخواهید شما را نصیحت کنند، با آنان درباره میراث، سنت های خانوادگی و پیشینه صحبت کنید، با سالمندان وقت بگذرانید و به حرف های آن ها با دقت گوش دهید و از آن ها تشکر کنید.

کلام آخر

شما به عنوان کسی که مراقبت از فرد سالخورده را دارید باید رفتار آن ها را مدیریت کنید و بتوانید خود را کنترل کنید ما در این مقاله سعی کرده ایم که بسیاری از موضوعات و بد اخلاقی های فرد سن بالا را توضیح دهیم اگر شما تجربه ای مشابه دارید با ما در میان بگذارید و همچنین شما می توایند موضوعاتی که ما به آن نپرداختیم در بخش نظرات به ما بگویید تا مقاله جامع و کامل شود و اگر میزان رضایت خود را به این مقاله وارد کنید بسیار به ما کمک می کند.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

امیدواریم که مقاله مدیریت رفتار بد سالمندان برای شما حاوی اطلاعات مفیدی بوده باشد.

انتشار یافته: 12
  1. جواد جاوید 2 سال قبل

    خیلی خوبه که پرستار سالمندی که برای ما فرستادید تزریقات و کارهای پزشکی رو تو خونه انجام میده

  2. حمید قربانی 1 سال قبل

    خواستم موسسه خدمات سپید گستر
    سپید گستر را به همه کاربران معرفی کنم ،از بهترین ها هستند

    1. خانم عابدینی 11 ماه قبل

      من از ۱۳سالگی محبور ب زندگی با مادر بزرگم شدم والان که۲۶سالمه خب رفتارای سمیش منم افسرده کرده نه میشه باهاش خوب بود نه میشه کمکش کرد
      افکارش دیوونه کنندس نمیدونم شاید من نمیتونم تحمل کنم زندگی با ی سالمند آدمو پیر میکنه

      1. sepidgostar 11 ماه قبل

        سلام کاربر عزیز امیدواریم این مطلب بتونه به شما کمک کنه، اما به هر حال شرایط برای هر سالمندی متفاوته و رفتار متناسب با اون سالمند ممکنه با سالمند دیگر تفاوت داشته باشه، به شما به عنوان یک دوست توصیه میکنیم به یک روانشناس مراجعه کنید و مشکل را در میان بگذارید هم به شما راهکار میدن و هم کمکتون میکنن تا شرایط به وجود آمده کمترین درگیری ذهنی را برای شما ایجاد کند.

  3. مجتبی کاظمی 1 سال قبل

    سلام عالی بود

  4. رحیم شریف 1 سال قبل

    خواستم داخل نظرات از پرستار خوبتون خانم سماواتی تشکر کنم که برای دختر من حق مادری به گردن دارن

  5. محمود طالب زاده 1 سال قبل

    امکان انجام امور روزمره توسط پرستار سالمند وجود دارد؟

  6. علیرضا شریعتی 1 سال قبل

    سپاسگزارم از پرستاران مجموعه تون که بدون چشم داشت بهترین خودشون رو ارائه میدهند

  7. امیرحسین توسلی 1 سال قبل

    من شرکت شمارو به همه کسایی که دارن نظرات را میخونن و میبینن پیشنهاد می کنم

  8. سکینه نامجو 8 ماه قبل

    سلام رفتارهای بد سالمندان شامل چه رفتار هایی میشه؟ در آخر چه اتفاقی برای سالمند میوفته؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      سلام وقتتون بخیر، متأسفانه رفتارهای چالش برانگیز اغلب می تواند خود را در افراد مسن نشان دهد، رفتارهایی مانند پرخاشگری، گستاخی و تغییرات شخصیتی می تواند در نتیجه بیماری های جدی مانند زوال عقل یا افسردگی رخ دهد.

  9. سیمین اسکندری 4 ماه قبل

    باسلام

    پدرم متاسفانه هربارمریضی پیدامی کنه دکتر نمی ره یاانقدردیرمی ره که کارازکارگذشته باشه بااین که تحصیلکرده است اما نه برنامه ای برای زندگیش داره نه نظمی.کل روزخواب هست وشبها کلا بیدار برای همین شبها وقتی سروصدامی شه من ازخواب بیدارمی شوم وباتوجه به بی خوابی های مکرر ام وشاغل هستم واقعا زندگی داره برام سخت تر می شه.درسلامت یکسره یه سوژه برای غرزدن پیدا می کنه وقتی ازخاطرات خوب گذشته طبق آنچه گفتید صحبت می کنیم فورا می ره سراغ نقاط منفی وغرزدنهاش شروع می شه .دردوران بیماری ونقاهت این غرزدنها چندین برابر می شه.تااینجا صبورانه کنارش بودم ولی جدیدا احساس می کنم اعصاب منم به شدت ضعیف شده زود ازکوره در می رم خسته ام کم خواب ام.اشتباهی که مرتکب شدم این بود که دربیماری ایشان،اولویت درزندگی برام اوبود نه زندگی خودم .دست تنهایی مراقبت می کنم می برمش دکتر ،خرید خونه،آشپزی و…باورکنید اینها کمترخسته ام می کنه وقتی علیرغم اینهمه تلاشی که می کنم اما قدردانی که صورت نمی گیره هیچ یکسره غر می شنوم به شدت خسته ام کرده.چه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید