عوارض اختلال خواب در سالمندان + بهبود عوارض

یکی از مشکل هایی که بر زندگی افراد سالمند تاثیر مستقیم دارد اختلال خواب در سالمندان است، این مشکل سومین مشکل بزرگ برای سالمندان است که برای درمان کردن آن به پیش پزشک می روند، خوابی که مناسب و کافی باشد نقش مهمی در سلامتی افراد دارد، بدن می خوابد، استراحت می کند تا انرژی که از دست داده است را جبران کند و برای فعالیت های جسمی و فکری دیگر آماده شود.
در شب خوابیدن بهترین خواب برای افراد سالمند است، افراد سالمند باید 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابند، اگر از افراد سالمند مواظبت می کنید  یا این که این وظیفه را به استخدام پرستار سالمند سپرده اید در ادامه با ما همراه باشید تا دلیل های اختلال خواب در سالمندان و راه های درمان آن را بشناسید، در صورت نیاز به پرستار سالمند برای مراقبت و نگهداری از والدین و سالمندان با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و از شرکت سپید گستر پرستار سالمند استخدام کنید.
اختلال خواب در سالمندان
اختلال خواب در سالمندان

مشکلات خوابیدن در سالمندان

معمولا در افراد سالمند از 65 سالگی به بعد فرد به اختلال خواب دچار می شود، معمولا افراد سالمند زود به خواب نمی روند و حداقل 30 دقیقه طول می کشد تا به خواب بروند، خواب افراد سالمند عمیق نمی شود و در فاصله های زمانی کم آن ها از خواب بیدار می شوند، افراد سالمند نسبت به صدا، نور و روشنایی، گرما و سرما حساسیت زیادی دارند و این عامل ها بر کیفیت خواب آن ها خیلی تاثیر دارد.

عمده ترین دلایلی که باعث اختلال در خواب افراد سالمند می شود: درد در اعضای بدن و مبتلا شدن به بیماری های مختلف است.

این عوامل باعث بدخوابی در افراد سالمند می شود: بیماری‌های قلب و عروق، آرتروز، بیماری‌های گوارشی، اضطراب، پارکینسون، مشکلات تنفسی و …

گاهی افراد مسن به خاطر چاقی یا مشکل های تنفسی به دلیل قطع موقت نفس کشیدن در خواب، بیدار می شود و بعد فرد به سختی دوباره به خواب می رود، سندروم پای بی قرار یا حرکت کردن اندام های فوقانی بدن از علت های دیگری است که باعث از خواب پریدن های زیاد در سالمندان می شود.

اختلال خواب در سالمندان
اختلال خواب در سالمندان

یکی از رایج ترین دلیل های اختلال خواب در سالمندان عوارض مصرف بعضی از دارو ها است، حتی اگر فرد سالمند قرص خواب را به صورت خودسرانه مصرف کند و به مدت طولانی هم مصرف کند باعث بی خوابی فرد می شود.

کابوس هایی که در شب فرد می بیند یکی دیگر از عامل های اختلال خواب در سالمندان است، افراد سالمند از افراد جوان کمتر رویا می بینند، در مغز افراد سالمند اتفاق و کنش هایی رخ می دهد که ممکن است فرد رویاهای ناخوشایند یا حتی ترسناک ببینند، معمولا افراد مسنی که خواب ترسناک می بینند اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و … دارند یا تجربه های ناخوشایندی مانند سوگ عزیزان را تجربه کرده اند.

اختلال خواب در سالمندان عوارضی مانند خستگی، اختلال حافظه، ضعف عمومی، تحریک‌پذیری، سردرد، اضطراب، افزایش فشار خون، چرت زدن در طول روز و … را به همراه دارد، آزمایشات نشان داده است که افراد سالمندی که دچار کم خوابی می شوند، در پی آن باعث افزایش اشتها می شود و این افزایش اشتها باعث چاقی می شود.

اختلال خواب در سالمندان
اختلال خواب در سالمندان

مشکلات خواب در سالمندان

به نقل ازncbi – در مقایسه با افراد جوان تر، افراد مسن تغییرات خواب مرتبط با سن را نشان می دهند، از جمله مرحله خواب پیشرفته و کاهش خواب موج آهسته، که منجر به خواب پراکنده و بیداری زودهنگام می شود. علل متعدد به بی خوابی در افراد مسن کمک می کند، مطابق با مشاهده این که افراد مسن احتمالاً به بیماری های همراه و داروها مبتلا هستند.

هنگامی که افراد مسن از بی خوابی شکایت می کنند، ارزیابی شرایط پزشکی قابل درمان و استفاده از داروهایی که ممکن است مسئول بی خوابی باشند قبل از شروع استفاده از خواب آور مهم است. همچنین غربالگری اختلالات اولیه خواب مانند سندرم آپنه خواب، سندرم پای بیقرار و اختلال رفتار خواب حرکت سریع چشم ضروری است.

روش های درمانی اختلال خواب سالمندان

در خصوص سالمندان در مرتبه اول بهتر است از درمان های غیر دارویی همچون رفتار درمانی استفاده شود، چرا که اشخاص مسن به طور معمول در حال استفاده از داروهایی برای بیماری های مزمن خود می باشند.

این رفتار درمانی شامل مواردی همچون کنترل محرک ها، آموزش خواب و محدودیت زمانی در تخت خواب می باشد و به طور معمول می تواند طی 6 هفته یا بیشتر انجام شود، طی کارآزمایی ها مشخص شد که این درمان شناختی رفتاری یا همان CBT در بهبود کیفیت خواب سالمندان اثربخشی مطلوبی دارد چرا که به جای خواب مصنوعی، خود خواب را از نظر کیفیت هدف قرار می دهد.

راهکارهایی برای خواب بهتر سالمندان

سالمندان برای داشتن خواب راحت و خوب نکته ها و موارد زیر را باید را رعایت کنند:

  • دارو ها را به صورت خود سرانه استفاده نکنید.
  • از نوشیدن چای و قهوه از عصر به بعد دوری کنید و مایعات کمتری را استفاده کنند.
  • قبل از خوابیدن از غذاهای چرب و سنگین استفاده نکنید.
  • در طول روز خوابیدن را حذف کنید و بیشتر از نیم ساعت چرت نزنید، چرت هایی که بیشتر از 30 دقیقه باشد باعث خواب آلودگی و اختلال ایجاد شدن در خواب شبانه می شود.
  • یک ساعت قبل از این که بخوابید می توانید از حمام پا استفاده کنید و پاهایتان را در آب ولرم یا گرم بگذارید.
  • تلاش کنید صبح ها در یک ساعت معین از خواب بیدار شوید و شب هم در یک ساعت معین بخوابید .
  • وقتی به رخت خواب بروید که می خواهید بخوابید و در رخت خواب مطالعه نکنید و تلویزیون هم مشاهده نکنید.
  • در روز ورزش منظم و پیاده روی داشته باشید، بهترین ساعت ها برای پیاده روی کردن عصر ها بین 3 تا 5 غروب است، که این کار به خواب شبانه افراد کمک می کند.
  • جای خواب خودتان را تغییر ندهید  و اتاق شما دما و نور مناسب داشته باشد.
  • قرص های خواب آور را به صورت خودسرانه و طولانی مدت استفاده نکنید.
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 5
  1. ابوالقاسم فاظلی 2 سال قبل

    چطوری می توان به پرستاران اعتماد کرد؟ چه ضمانتی وجود دارد که افراد سالمی هستند؟

  2. عیسی رحیمی 1 سال قبل

    ماها که بچه کوچیک داریم این سپید گستر
    خیلی بهمون کمک میکنه خدا خیرتون بده

  3. محمدرضا عسکری 1 سال قبل

    چند سالی هست که از طریق یکی از بستگانمون با مرکز سپید گستر آشنا شدم، خواستم تشکر کنم از پرستار خوب تون و پشتیابی عالی مرکزتون

  4. محبوبه کتیرایی 4 ماه قبل

    متن جذاب و مفیدی بود ممنون ازتون

    1. sepidgostar 4 ماه قبل

      عرض ادب و احترام ممنون از حمایت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید