در راه رفتن انسان و حفظ کردن تعادل، ساز و کار و عملکرد گوش، چشم، پا و مغز اهمیت زیادی دارد، یکی از مشکلاتی که در افراد سالمند رایج است، تعادل نداشتن و احتمال زمین خوردن این افراد است، زمین خوردن افراد سالمند ممکن است مشکلات بیشتر و سخت تری مانند شکسته شدن استخوان را در بر داشته باشد، اگر از افراد سالمند نگهداری می کنید یا پرستار سالمند هستید خوب است دلایل زمین خوردن این افراد را بدانید تا توانایی پیشگیری از آن را داشته باشید، اگر به پرستار سالمند نیاز دارید با شماره های مرکز خدمات پرستاری سپید گستر تماس حاصل فرمایید.

زمین خوردن سالمندان
زمین خوردن سالمندان

چه چیزی باعث سقوط در سالمندان می شود؟

به نقل از aafp – سقوط مهمترین علت تصادفات در افراد بالای 65 سال است. همچنین زمین خوردن عامل اصلی صدمات جدی و مرگ های تصادفی در افراد مسن است. حتی افراد مسن که قوی و خوب به نظر می رسند نیز می توانند زمین بخورند. زمین خوردن یک تهدید واقعی برای توانایی شما برای زندگی به تنهایی است.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

علت های زمین خوردن سالمندان

علت زمین خوردن سالمندان
علت زمین خوردن سالمندان

مشکلات بینایی

یکی از مشکل های افراد سالمند که به خاطر اختلال در ساز و کار قرنیه، عدسی و شبکیه به وجود می آید، تاری دید و ضعف بینایی است، ضعف بینایی موجب می شود که انسان همه چیز را تار ببینند و به موانع و اشیاء برخورد داشته باشند بنابراین افراد زمین می خورند، تاری دید هم معمولا به خاطر بیماری هایی مانند آب مروارید و گلوکوم به وجود می آید، با مراجعه کردن به موقع به چشم پزشک و عمل جراحی انجام دادن می شود مشکل تاری دید افراد سالمند را برطرف کرد، فضای کم نور یکی از دلیل های مشکل بینایی در افراد سالمند است، افراد سالمند تقریبا 3 برابر افراد برنا و جوان  نور لازم دارند، پس فضای خانه باید نور زیادی داشته باشد تا افراد سالمند فضای اطراف خود را به درستی ببینند و با وسایل برخوردی نداشته باشند و زمین نخورند.

مشکلات مغزی و نخاعی

حرکات بدن را مغز کنترل می کند، در افرادی که سالمند هستند به خاطر بیماری هایی مانند تومور، لرزش اندام یا پارکینسون عملکرد حرکتی این افراد دچار اختلال می شود و تعادل بدن افراد در هنگام راه رفتن به هم می خورد.

زمین خوردن سالمندان
زمین خوردن سالمندان

افراد سالمند به دلیل این که عملکرد مغز شان کم می شود نمی توانند در موقع لازم در برابر مانع ها واکنش لازم را نشان دهند، پس همین تاخیری که در حالت سالمند وجود دارد باعث زمین خوردن افراد سالمند می شود، افراد سالمندی که سکته مغزی کرده اند حرکت بدن آن ها کند است و واکنش آن ها در برابر این مانع ها تاخیر دارد.

بیشتر افراد سالمند دارای مشکلات نخاعی هستند، گرفتگی و اسپاسم در گردن و کمر موجب می شود که سنگینی زیادی در لگن، ران ها و پاها احساس شود، تنگ بودن کانال نخاعی افراد کم کم باعث ضعیف شدن عضله های اطراف لگن و ران می شود، همین ضعف در عضله های این افراد باعث تاخیر به وجود آمدن در واکنش افراد نسبت به مانع ها می شود و ممکن است افراد زمین بخورند.

بیشتر بخوانید: بیماری فشارخون در سالمندان

مشکلات گوش

دلیل دیگری که می تواند در حرکت افراد اختلال ایجاد کند مشکل ایجاد شدن در سیستم تعادلی است که از طرف گوش هدایت می شود، اگر گوش میانی این افراد دچار مشکل شود، افراد سرگیجه می گیرند و تعادل شان را از دست می دهند.

تحقیقات و مطالعات که انجام شده است نشان می دهد کسانی که در زندگی خود تغذیه مناسب داشته اند و همچنبن فعالیت بدنی داشته اند کمتر به اختلال های گوش میانی و سرگیجه دچار می شوند، دلایلی که باعث اختلال در خفظ تعادل افراد سالمند می شود شامل استرس، فشارخون بالا، استعمال سیگار و نوشیدنی‌های الکلی است.

زمین خوردن سالمندان
زمین خوردن سالمندان

بیشتر بخوانید: بیماری کرونا در سالمندان

مشکلات مفصلی

یکی از بیماری های رایج و شایع در افراد سالمند که درد و ضعف عضلانی دارد و حرکت های بدنی افراد سالمند را محدود می کند آرتروز است، فشار بیش از حد وارد کردن به مفصل ها و به طور مداوم باعث این بیماری می شود، آرتروز در فضای بین مفصل ها کاهش ایجاد می کند که همین باعث می شود اندام ها کج یا دچار انحراف شوند.

از طرف دیگر آرتروز گردن باعث ضعیف شدن عضله های اطراف مفصل و در نتیجه باعث کم شدن تحرک افراد سالمند می شود.

ضعف عضلات یکی از دلایل مهم زمین خوردن در افراد سالمند است.

با رعایت کردن نکته هایی می شود از پیشرفت کردن آرتروز جلوگیری کرد،درمان دارویی طبق نظر پزشک معالج، استفاده از رژیم غذایی مناسب و جلوگیری از افزایش وزن، تمرین‌های ورزشی سبک و منظم، پیاده‌روی روزانه در مسیر مسطح، کاهش درد با استفاده از ماساژ، کیسه آب گرم، طب سوزنی و …، در کنترل کردن آرتروز نقش دارند.

مهم ترین نگرانی که در افراد سالمند وجود دارد زمین خوردن آن ها به دلیل پوکی استخوان است، اگر سر فرد مسن با زمین برخورد کند احتمال این که فرد دچار خونریزی مغزی شود زیاد می شود، اگر در فرد سرگیجه وجود دارد او حتما باید به پزشک مراجعه کند تا دلیل آن مشخص شود و فرد تحت درمان قرار بگیرد، استفاده کردن از عصا برای افرادی که نمی توانند تعادل خود را حفظ کنند توصیه می شود.

زمین خوردن سالمندان
زمین خوردن سالمندان

بی حسی مزمن در پا

بی حسی پاهای سالمندان یکی از رایج ترین دلایل زمین خوردن سالمندان است که باید به آن توجه شود.

دیابت سالمندان

از دیگر دلایل زمین خوردن سالمندان می توان به دیابت داشتن آن ها اشاره کرد، در صورتی که سالمند برای کاهش قند خون از انسولین و یا سایر داروها استفاده کند احتمال زمین خوردن آن ها افزایش پیدا می کند.

استفاده از داروی فشار خون

استفاده از داروهای کنترل فشار خون از دیگر دلایل زمین خوردن سالمندان هستند، چرا که این نوع دارو حاوی مقداری داروی آرام بخش است و میتواند روی تعادل و تفکر سالمند تاثیر بگذارد.

پیشگیری از زمین خوردن سالمندان

از آن جایی که زمین خوردن در سالمندان اتفاق شایعی است و اغل سالمندان دچار پوکی استخوان هستند و زمین خوردن شان نوعی دردسر محسوب می شود تعدادی نکته را که رعایت آن ها می تواند از زمین خوردن سالمندان پیشگیری کند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

زمین خوردن سالمندان
زمین خوردن سالمندان
  1. برای سالمندان عزیز در حمام از تشک های ضد لغزش استفاده کنید.
  2. برای کاهش لغزندگی کف حمام و دستشویی رطوبت کف دستشویی و حمام را به صورت مداوم پاک کنید.
  3. اتاق ها، راهروها، معابر و سایر بخش ها را به خوبی روشن کنید تا سالمندان بتوانند موانع و… را به خوبی ببینند.
  4. منزل سالمند را به صورت مداوم منظم کنید.
  5. از وسایل کمکی برای کمک به سالمند جهت بلند شدن و… استفاده کنید.

پزشکان جهت بررسی میزان تعادل سالمند آزمایش های متفاوتی را انجام می دهند، ضمن این که در صورتی که دارویی که سالمند استفاده می کند دارای عوارضی همچون افزایش زمین خوردن باشد پزشک داروی سالمند را تغییر می دهد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 11
  1. قربانعلی رهنما 2 سال قبل

    جهت استخدام پرستار از موسسه شما اقدام کردیم کارها خیلی سریع انجام شد

  2. نادر رنجبر 2 سال قبل

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  3. بهنام موحد 2 سال قبل

    برای پدرهمسرم از شما پرستار گرفتیم خدا خیرتون بده خیلی راضی هستیم از ایشون

  4. جلال فاضلی 2 سال قبل

    برای سه قلوهامون از شرکت شما پرستار گرفتم خیلی خانم محترمی هستند، با خیال راحت به کارهام میرسم

  5. غلامعلی جلالی 2 سال قبل

    مطلب مفید و جذابی بود ممنون از شما

  6. علیرضا صابری 2 سال قبل

    چگونه با پرستاران منتخب مصاحبه کنیم؟

  7. رضا فتاحی 2 سال قبل

    چطوری میتونم با چند تا پرستار کودک مصاحبه کنم؟

  8. غلامرضا شکیبا 2 سال قبل

    خدمات تزریقات هم پرستاران تون انجام می دهند؟

  9. اسدالله روحانی 2 سال قبل

    سه سالی هست که پرستار مجموعه شما از مادربزرگ من سپید گستر
    می کنند، ایشون بسیار متشخص و با وقارند و به وظایف خودشون واقف هستند

  10. نادیا ربیعی 7 روز قبل

    سلام من پدر بزرگم روماتیسم دارن مفصلاشون ضعیفه نمیتونن خوب راه برن مدام زمین میخورن، میخواستم بدونم که پرستاری دارید که صبح تا شب ازشون مراقبت کنن

    1. sepidgostar 6 روز قبل

      سلام و عرض ادب بله لطفا برای استخدام پرستار سالمند با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید